Gå til innhold

F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]


 Share

Anbefalte innlegg

Hei @Mr. Erling 

Innsugsmanifolden er nok ikke lett å se bak alle deksler og plastikkbiter, men se på dette bildet så får du en ide. 

20190530_133828.jpg.9726b5610320eb2c2a13f800681142c7.jpg

Om du ønsker gjøre tilsvarende jobb, så er dette en fin guide på hvordan :)

https://forum.bmw5.co.uk/topic/134617-f11-n57-intake-manifold-cleaning/

Ang peilepinne har jeg aldri opplevd å finne denne løs, eller halvveis ute på noen biler jeg har eid. Har kjørt store hastigheter over lenger tid med min bil, som da vil resultere i ganske bra oljetrykk i motor, men peilepinna har aldri bevegd på seg. 

Kan hende du har kommet nær og dratt den ut ørlittegranne uten å vite det? :) Liten tro på at noen bare drar den halvveis ut for morro skyld. Vil noen lage faenskap på en bil hvor panseret er åpent er det mer enn andre måter å gjøre det på. Men man vet jo aldri, så ville fulgt med på peilepinna etter noen hundre km kjøring og se om den sitter som den skal :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Hei @Mr. Erling 

Innsugsmanifolden er nok ikke lett å se bak alle deksler og plastikkbiter, men se på dette bildet så får du en ide. 

20190530_133828.jpg.9726b5610320eb2c2a13f800681142c7.jpg

Om du ønsker gjøre tilsvarende jobb, så er dette en fin guide på hvordan :)

https://forum.bmw5.co.uk/topic/134617-f11-n57-intake-manifold-cleaning/

Ang peilepinne har jeg aldri opplevd å finne denne løs, eller halvveis ute på noen biler jeg har eid. Har kjørt store hastigheter over lenger tid med min bil, som da vil resultere i ganske bra oljetrykk i motor, men peilepinna har aldri bevegd på seg. 

Kan hende du har kommet nær og dratt den ut ørlittegranne uten å vite det? :) Liten tro på at noen bare drar den halvveis ut for morro skyld. Vil noen lage faenskap på en bil hvor panseret er åpent er det mer enn andre måter å gjøre det på. Men man vet jo aldri, så ville fulgt med på peilepinna etter noen hundre km kjøring og se om den sitter som den skal :)

 

 

 

Hei ///M-ini95 og tusen takk for glimrende svar.

Dette er jo en skikkelig ''mekke-jobb''. Det ser jeg når jeg går inn via linken din.
Svært informativt, så selv en gubbe med ''ørten'' tommeltotter som meg, skulle kunne klare dette ved å følge anvisningene....
Min F10 har nå kjørt ca. 109k kilometre, ....daukjøring''.

Apropos peile-pinnen så var den mer enn 1/2 veis ute. Jeg vet at jeg ikke har rørt den, og den sitter skikkelig fast, slik at man må legge litt ekstra i trekket for å få den opp.
For håpe du har rett, at det er en naturlig forklaring. 
Skal følge ditt råd og følge med peile-pinnen, for oljen ville garantert blitt trykt ut under kjøring hvis peile pinnen ikke satt skikkelig i, ..ikke sant?

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble riktig så bra med Foliatec, det er ganske så holdbart også. På mine felger funger det ganske bra med én vintersesong, så om det begrenses til sommersesong bør det henge like godt på mot slutten av sesongen. 

Satser på at det løser seg med surrond view-prosjektet snart :D Om du vil fikle med retrofit av NBT-kontroller så kan du forresten bare låne den kontrolleren jeg har liggende om du vil, bare gi beskjed så tar jeg den med til Oslo i så fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2019 den 13.50, Walkabout skrev:

Ble riktig så bra med Foliatec, det er ganske så holdbart også. På mine felger funger det ganske bra med én vintersesong, så om det begrenses til sommersesong bør det henge like godt på mot slutten av sesongen. 

Satser på at det løser seg med surrond view-prosjektet snart :D Om du vil fikle med retrofit av NBT-kontroller så kan du forresten bare låne den kontrolleren jeg har liggende om du vil, bare gi beskjed så tar jeg den med til Oslo i så fall :) 

Ja Folitec er virkelig bra saker! Til foliespray å være, så må jeg si meg imponert over holdbarhet og look. Tror jeg skal freshe dem opp med et lag farge + sånn glossy lag på toppen. 

Er så frustrert over at det ikke er ferdig ennå det jævla prosjektet. Selve monteringa er egentlig ganske enkel. Alt av ledninger skal kobles til de rette steder, 5AG koden må legges inn via ESYS og så må man kjøre flexray iniitalisering for å åpne port 8 (0x07). Så er det rett frem etter det. Ista gjør ingen ting, åpner jeg porten manuelt med tool32 så dukker ikke HC2 modulen (LCW radar) opp heller. 

Har loka litt på bimmerfest og blitt kjent med en hyggelig fyr som sleit med der samme. Det er kjent at eldre versjoner av ista kan være litt "buggy", så jeg fikk tilsendt 2019 versjonen av han karen + andre ting. Skal prøve å utelukke programmering som feilen bak det hele

Bonusbilde - F10 gjøres klar til å bli bleiexpressen! 

20190607_220256.thumb.jpg.42a6b40ebc51edbee007a97a75093d8a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 [LCW endelig på plass!]

Yessss folkens, etter lang tid med diagnostisering, demonteringer, monteringer, banning og nesten på tampen på å gi opp - så er endelig bilen blitt en utstyrs kode rikere. Lane Change Warning er endelig ettermontert på bilen og fungerer perfekt. Har lovet å lage en DIY på dette, og jeg skal holde løftet mitt så fort det åpner seg mulighet for å lage en post med masse bilder og forklarende tekst. Inntil da så skal jeg lage en liten mini post på hvordan jeg kom meg fram fra der jeg slapp sist. 

 

Sist jeg postet på forumet slet jeg med å få HC2 modulen til å dukke opp i SVT- treet. Det vil si at modulen ikke dukket opp i hverken Ista eller Esys som programmerbar modul. Etter å ha røsket ut ZGW modulen og sjekket over at Flexray ledningene var koblet riktig (noe de var) satt jeg meg undrende med ingen aning om hvor feilen kan være. Av ren tilfeldighet dro jeg ut sikringsboksen bak og nappet ut sikringen til HC2 sensorene, og u guess it - den var brent. Det var tydelige svimerker på selve metallet og inne kunne man se at sikringen var brutt. Da jeg sjekket etter kontinuitet på 12v kabelen målte jeg først på sikringen, noe som ikke ga utslag. Det ga derimot utslag på direkte på 12v ledningen bak sikringen, så tenkte at multimeteret mitt fra Biltema sikkert er på bærtur. Der tok jeg virkelig feil, for hadde jeg faktisk sjekket grundig, så hadde jeg sett at grunnen til hvorfor det ikke var kontinuitet direkte på sikringen var på grunn av brent sikring. 
Hadde ingen sikringer som passet (disse er av mini typen, hadde bare de store vanlige tilgjengelig), så jeg rappet sikringen som er med på å styre Start- stopp systemet. Frisk sikring inn, Esys koblet på - Voila! HC2 modul dukket opp.
 Endelig!!, tenkte jeg. Nå var veien kort, for nå var det bare å VO kode modulen og ting skulle nå endelig fungere. Men i kjent meg stil, så skal ikke ettermonteringer gå rett frem. Modulen dro frem programmeringsfeil og trengte å programmeres. For at dette skulle være mulig, måtte det lastes ned 200 gb med psdzdata filer. Filer lastet ned, pakket ut og fylt opp i en ekstern harddisk, da laptopen ikke hadde sjans i havet om å få plass til alt. 

Parkerte Primeran ved siden av F10n for å ha solid strømforsyning under flashingen av modulene, og det som skulle være ganske så rett frem, endte å bli et mareritt. Under flashingen av ZGW modulen dukket det opp feil om at flashingen ikke var suksessfull. Bilen står nå helt død, tenning på gjør ingenting. Lys, nøkkel, ingenting virker. Fikk til og med "tampering dot" i instrumentpanelet, noe som indikerer juksing med km.stand. 

65047282_453150912147177_2034872388637687808_n.thumb.jpg.33f559046970c3d5ea4387864eae19f4.jpg

64816747_2219414311481959_4550689532839723008_n.thumb.jpg.ec42ee885e6598c935e6d8f3689fe028.jpg

 

Kjenner jeg begynner å bli svett, men holder hodet kaldt og klarer finne ut av at bilen har låst seg i "transport mode" og kan enkelt fåes ut via enten Ista eller Esys. Sistnevnte viste seg å være raskeste måten, og etter litt triks og miks var bilen tilbake til sitt gode seg. Etter å ha logget meg inn i Ista, viste bilen 217 registrerte feilkoder - jaggu meg en rekord for min del :P

Skal ikke gå så mye i detalj i dette innlegget om hvordan det til slutt fiksa seg, for de tekniske tingene kan vi spare til DIY. Anyways, LCW på plass ! ! :D:D

 

 

Knappen til Lane Change Warning lyser grønt og fint nå 😎

DSC_0227-3.thumb.jpg.ce12e201f642e7375b3c7feeaa981dac.jpg

Fra en ting til en annen, så velger jeg å benytte sjansen på å oppdatere hvorfor AC ikke har blåst kald. Etter å ha endelig booket time for feilsøk, klarte de å bevise hva jeg alltid har mistenkt - defekt kondenser. Versktedet skulle ha i underkant av 10 000 kr for å fikse dette, noe jeg takket pent nei til. Bytte av dette er så enkelt at jeg har estimert en besparelse på minimum 6000 kr på å ordne dette selv - Da har jeg regnet med både refill av gass og ny kondenser fra Hella Behr. 

Nå som denne ettermonteringen er ferdig er jeg på utkikk etter neste. Har fått en PMA modul av en kamerat fra UK til en latterlig god pris, så jeg tenker å slå sammen PMA og Surround View ettermontering i en stor retrofit. Med tanke på at jeg må strekke PMA og HSD kabler for kamera gjennom brannmuren, så er det ingen vits ta den ene først for så den andre. Dette er dog et langtidsprosjekt hvor deler må samles inn her og der, og har lovet min gode venn @Walkabout å få til en NBT kontroll retrofit på disse bilene så vi kan bli to kiser med to hvite biler uten de ebay greiene 😎. Jeg aner dog ikke hvor jeg har lagt fra meg ledningsnettet jeg lagde til dette, så må lage et nytt et :P Nærmer seg termin for fruen og, så siden vi fikk den gledelige nyheten om at vi skal bli foreldre har det blitt mye overtid og ekstra jobbing. Barn er dyre greier, og dette før dem til og med er født. Har derfor måttet ta jobbing på bilen i små stykker istedenfor en stor bit med en gang. 
Bilen skriker om bremsevæske skift (skulle vært gjort 05/19), men ettersom CBS har bestemt seg for at bremseklossene ikke holder 3700 km, men istedenfor 4200 km, så tar jeg bremseskift og væske samtidig. Bilen skal ikke bli brukt på noe langkjøring denne sommeren med tanke på at fruen er nær fødsel, og har mine tvil på at F10n kommer til å brukt noe særlig heller. Ofrer dermed ikke store tanker på at bilen maser om bytte av bremsevæske :)

Som vanlig, dette er en biltråd - så bilder av bilen må det alltids være. Dytter inn noen Sankthansaften bilder :) 

DSC_0217-4.thumb.jpg.80a10bead999f18bce2851af6171a00e.jpg

DSC_0221.thumb.jpg.bfd453c1f42f7b92626f475b8bd6f7ed.jpg

DSC_0223-3.thumb.jpg.f7a34dbea6e7aedd938d6c50500704a2.jpg

DSC_0231-3.thumb.jpg.4d6f8a15138d1853a6be4c8885172e16.jpg

DSC_0232-2.thumb.jpg.46594ea1e483f7c76f3d7ef55a2c388b.jpg

DSC_0214-4.thumb.jpg.22f3456d05700324960f50a420b2400c.jpg

DSC_0212-4.thumb.jpg.b8380f3c3a72b8c3402843f72e382f2e.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står på med gode oppgraderinger, imponerende at du får til alt selv! Blir spennende å se hva du får til med NBT-kontroller, hadde utvilsomt gitt litt mer ro i sjela med en original duppedings kontra eBay :D 

Nå har vi jo tilnærmet identisk likt interiør i bilene våre. Great minds think alike ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

Du står på med gode oppgraderinger, imponerende at du får til alt selv! Blir spennende å se hva du får til med NBT-kontroller, hadde utvilsomt gitt litt mer ro i sjela med en original duppedings kontra eBay :D 

Nå har vi jo tilnærmet identisk likt interiør i bilene våre. Great minds think alike ;) 

 

TakkTakk 😁 Må si jeg får litt sånn selvtillitsboost av slike ting, men følte meg ikke så tøff når bilen plutselig klikka helt 😂 Da lovte jeg meg selv om at jeg skulle redde bilen og kontakte noen til å flashe. Holdt heldigvis ikke mitt eget løfte, så sparte penger og ble en erfaring rikere :P

Ja det blir eget med ekte NBT kontroller. Har ikke sett noen i Norge som ruller med sånt på Pre lci/CIC, så vi tar steget opp der ;)

haha! Great minds think alike, og luftfriskeren var prikken over i'en :P

1 time siden, Daniel. skrev:

Bra du endelig fikk LCW opp å gå da :D

F10 med M-Sport er nydelige biler :) Har fortsatt veldig lyst på en 🤣

Ja fy søren det er godt å kunne planlegge andre ting enn å bruke helger med feilsøk 😅 Vurderte å røske alt ut for å selge det, men gjorde heldigvis ikke det. Litt for sta til å ha kommet så langt for så å gi opp :P

No doubt! Aldri for sent å joine klubben 😁 Må bare finne en bil som oppfyller kriteriene og viktigst av alt, ikke ha IAS 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Ja fy søren det er godt å kunne planlegge andre ting enn å bruke helger med feilsøk 😅 Vurderte å røske alt ut for å selge det, men gjorde heldigvis ikke det. Litt for sta til å ha kommet så langt for så å gi opp :P

No doubt! Aldri for sent å joine klubben 😁 Må bare finne en bil som oppfyller kriteriene og viktigst av alt, ikke ha IAS 😂

Haha du har vel fått nok av fanger demontering og den slags nå også :lol:

Ja nei tror nok jeg må beholde E91 en stund nå 🤣 Men ja, når den tid kommer, så må jeg ta den utfordringen (igjen) å finne en uten IAS :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Haha du har vel fått nok av fanger demontering og den slags nå også :lol:

Amen to that! :P Om noen der ute trenger hjelp med å få av fanger på sin f10, så skrik bare ut. Klarer det med bind for øya 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av noen prosjekter du har for deg på bilen! Hadde aldri turt å tukle så mye med en så ny bil, så all respekt for det! 

Og ikke minst gratulerer som vordende foreldre! Kona har termin i oktober så er litt handling her også. Kjøpte babystol nettopp, det var godt å få i hus. Har du noe underlag mellom base og skinn? Tenkte å bruke et grått IKEA-fleecepledd og ikke bruke 400kr på et sånn de selger på babyforretninger 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Litt av noen prosjekter du har for deg på bilen! Hadde aldri turt å tukle så mye med en så ny bil, så all respekt for det! 

Og ikke minst gratulerer som vordende foreldre! Kona har termin i oktober så er litt handling her også. Kjøpte babystol nettopp, det var godt å få i hus. Har du noe underlag mellom base og skinn? Tenkte å bruke et grått IKEA-fleecepledd og ikke bruke 400kr på et sånn de selger på babyforretninger 😛 

Jo takker for det 😁 

Faktisk så skal det både mye og samtidig lite til for virkelig ødelegge noe. Det er mye stoff der ute og heldigvis finnes det også de som spiser slike programmeringsjobber til frokost, om man måtte ha behov for slik ekspertise. Så lenge man følger en mal fra noen som har gjort det før og/eller ikke trykker på noe man absolutt ikke skal, så skal man være ganske safe. Det problemet jeg støtte på er tydeligvis veldig vanlig når man flasher zgw modul med ENET kabel, så løsningen er å bruke ICOM. 

Tusen hjertelig takk for gratulasjonen 😀 Gratulerer masse til dere og!

Har ennå ikke kjøpt underlag, men fant fort ut etter å ha testmontert base + sete at det blir nødvendig å kjøpe noe. 400 kr hørtes nesten billig ut med tanke på at jeg har vurdert BMW sin egen. Ser GS selger den billigst, 678,- koster den. Da får man underlag til basen/sete, men også beskyttelse til framstolen, noe som kan være kjekt å ha når ungen begynner å bruke seteryggen som fothvile :P

Original BMW - Beskyttelse til baksete og seterygg

Men nå som du nevner IKEA fleecepledd så frister det faktisk å spare penga og heller gå for noe sånt 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5AG/LCW retrofit guide

 

 

Lane change warning, blind spot monitoring, blindsonevarsling – kjært barn, mange navn. Fellesnevneren er at det er snakk om et sikkerhetssystem levert i nyere tid for å gjøre bilkjøring sikrere.
Systemet bruker to radarer plassert i bak fangeren som leser trafikken og varsler sjåføren når den mener faren for et risikabelt filskifte er tilstede. Om en slik fare er tilstede, vil sjåføren bli varslet på to måter. I speilhuset sitter det to trekanter som vil lyse opp når systemet registrer bil i blindsonen. Om sjåføren ikke er oppmerksom på dette og setter på blinklyset med den intensjon om at et filskifte kommer til å skje, så vil bilen få den gjeldende varseltrekanten til å blinke veldig fort og samtidig vibrere rattet. Slik sett er systemet veldig enkelt, men også svært effektivt. Systemet vil ikke lyse opp noe varsel på biler du passerer på din høyre side, ettersom differansen mellom din hastighet og bilen du passerer er såpass stor, at bilen går ut ifra at du VET det er en bil bak deg. Om du dog sakker farten ned slik at bilen du passerte, nå begynner å snike seg innpå deg og havne i blindsonen din – vil systemet selvfølgelig etter beste evne fange dette opp og gi deg påminnelse.
Systemet har dog sine begrensninger, og som med alle sikkerhetssystemer skal dette være til hjelp og ikke en erstatning for at man selv skal bruke hodet ved filskift. Systemet har en default innstilling på at den kun aktiveres ved hastighet høyere enn 50 km/t, men dette kan selvfølgelig kodes til lavere hastigheter. Snø kan også være en faktor som kan påvirke hvor godt radarene faktisk klarer å lese trafikken bak, men det skal i så fall være ganske mye snø på bilen for at det skal kunne gi problemer. En tredje faktor som burde være selvsagt, er at systemet ikke vil fungere ved trekking av tilhenger, i alle fall er ikke dette noe jeg har prøvd, men kun lest. Om noen har erfaringer med dette, så skyt gjerne inn en kommentar.

Enkel tegning av hvordan det hele i teorien og i stor grad i praksis vil fungere:

G8Jltjii.png.69265e3b71724efdf3e7e740ea6849e9.png

Hvordan er systemet satt opp?

Gjør oppmerksom på at denne guiden hovedsakelig tar opp ting som gjelder biler som IKKE har PMA installert fra før. PMA og LCW deler samme flexray krets, og dermed trenger biler med PMA installert fra før noe mindre arbeid for å ettermontere LCW enn biler uten. Alt annet med denne guiden er likt mellom biler med og uten PMA, utenom hvordan man kobler radarene opp mot ZGW modulen. Min bil har ikke PMA fra fabrikk, så jeg har ikke førstehåndskunskap i hvordan man gjør denne jobben med PMA fra før. Skal dog prøve å skrive noe om prosessen utifra hva jeg forstår av koblingsskjema.

 

Systemet er bygget opp av to radarer, hvor kun den ene av dem faktisk er en modul. Disse kan skilles ved at den ene blir kalt «slave», og den som faktisk er en modul er stempla med navnet «master» Jeg kommer til å omtale dem i teksten som HC2 slave og HC2 master. 

59770405_335429073692800_2535546639116926976_n.png.550c2ebb5f4a262db82e4200aab4d2ea.png

HC2 radarene kobles via flexray til ZGW High modulen, som videre derifra kommuniserer med ICM modulen. FRM modulen har ansvaret for å lyse opp trekantene i speilet og det trekantene fungerer gjennom Lin bus. Jeg har hevet Lin bus og ZGW High av en grunn, og jeg kommer tilbake til det senere.  


Fra HC2 slave til HC2 master går det fire ledninger, 12v, jord, CAN H og CAN L. HC2 master går det også fire ledninger fra og det er disse som skal kobles til de forskjellige kontaktene i bilen. 12v ledningen som originalt er grønn skal gå til sikringsboksen som man finner bak i bilen, og settes inn i sikring F131. 
Jordingskabelen er den andre, og skal originalt kobles på en dedikert jordingsplass rett ved lagringsrommet på høyre siden av bagasjen. Jording er egentlig jording, så man står fritt frem til å velge hvor, men om man ønsker det slik det er fra fabrikk, så er det i alle fall der jordingsledningen skal kobles.
De to siste ledningene er flexray ledningene, er originalt farget rosa og grønn, og skal kobles i ZGW modulen som sitter bak sparkepanelet på sjåførside av bilen.

1108316082_koblingsskjerma5agutenpma.png.fe9728ace4951d1206b89489d84826e3.png

 

 

Jeg kommer ikke til å legge ut noen bilder av demontering av ting og tang for hvordan man kommer inn dit, for det er samme prosess som når jeg ettermonterte ryggekamera og strakk kameraledningene frem til headuniten. Bare å følge den så skjønner dere hvordan: Demontering og føring av kabler inne i bil. Sjekk lenger nede på siden

 

Hva trengs for å kunne utføre en slik jobb?

 

Før vi går i detalj på hva som trengs så ønsker jeg å gjøre oppmerksom på at speilene i biler med LCW fungerer gjennom LIN BUS, det vil si at biler levert uten LCW eller El. Fold in speil IKKE har Lin bus allerede installert i bilene sine. Dette er noe man MÅ ettermontere for at trekantene skal skru seg på. Manuelle fold in speil har ingen kommunikasjonslinje mellom hverandre.
Videre må det nevnes at om bilen din ikke har EDC eller PMA fra før, så er bilen utstyrt med en lavere versjon av ZGW modulen. Denne har ikke tilkoblingspunktene som trengs til denne ettermonteringen, men det er ikke noe som umiddelbart setter en stopper for ettermonteringen.
Til slutt må det nevnes at biler som ikke har Lane Departure Warning, mangler vibrator motoren som sitter inni rattet sammen med modulen som trengs for dette. Dette er også en smal sak å ettermontere, spesielt hvis bilen allerede er utstyrt med varme i ratt. Har bilen hverken LDW eller Varme i ratt, så må det strekkes 12v ledninger fra sikringsboksen bak hanskerommet og frem til baksiden av SZL modulen (rattstammen).

Om noen av disse tingene mangler på din bil og du føler dette ikke er noe du mestrer, så ikke start ettermonteringen i det hele tatt. Spar pengene og frustrasjonen. Om du dog er up for the challenge, så kjør på. Må du bytte ratt og trekke 12v ledninger, så anbefaler jeg å samtidig finne et ratt med varme da det blir samme installasjon med eller uten.
Med det sagt, så går vi videre med guiden!

 

Verktøy:

- Om du har planer gjøre alt selv fra punkt A til punkt Å, så er du avhengig av å ha ISTA/Rheingold installert på en laptop og Esys. ISTA kan fåes her på forumet via signaturen til Otis, og Esys er program man bare googler etter. Jeg personlig bruker 3.27.1 da denne har mindre bugs enn 3.28.x. Grunnen til hvorfor jeg bruker en så gammel versjon av Esys er fordi Launcher pro 2.8.x (som er gratis) ikke fungerer med de nyere versjonene.

-          Du vil selvfølgelig også trenge en ENET kabel for å kunne koble til mellom din PC og bilen. Om din pc ikke har Ethernet inngang, så trenger du en adapter som går via USB.

-          8 og 10 mm piper er det du kommer til å trenge for å fjerne bakfangeren

-          Torx biter av ulike strl får å demontere diverse paneler og deksler inne i bilen

-          Trimtool for å få vekk alt av plast i bilen så skånsomt som mulig

 

Deler til ettermonteringen:

HC2 slave og master. Pass på å få et delenr som passer til 5 serien. Tror også 6 og 7 serien bruker samme delenr, men mener å ha lest at 3 og 4 serie ikke har kompatible raderer. Realoem opererer med disse delenr:
HC2 slave - 66326862766 & 66326880094
HC2 master - 66326862765 & 66326880093
Om du kjøper dem separat, så prøv så godt du kan å finne dem med så lik prod.dato som mulig. Klarer du å finne HC2 med prod.dato lik din egen bil, så er det med på å minske sjansen på at du må flashe bilen eller HC2.

-  Skjerming for Hc2 radarene. 66326782359 & 66326782360

- Bryterpanelet for å aktivere og deaktivere LCW. Dette er også forskjellig og avhengig av hva du har fra før på bilen, så et kjapt ebay søk så finner du den delen du trenger.

 

-  Du kommer til å trenge speil som klarer å gi fra seg varsel, altså speil med trekantene på. Jeg startet hele greia med å kjøpe løse deksler for så å bygge på mitt allerede eksisterende speilhus, men problemet er at modulen som sitter i speil hvor bilen ikke har LCW installert, ikke har noen kontakter for hvor man skal koble ledningene til LED trekantene. Det enkleste er å finne komplette speil, for det er så å si umulig å finne speilmodulen løst. Om man dog klarer å finne speilmodulen løst og med alle ledninger intakt, så er det ganske simpelt å dra alt av deksler og plast fra det gamle speilet, for så å bygge det opp med deksler og plast tilhørende speil med LCW.

Om bilen din har Lane Departure Warning fra før, så slipper du bytte ratt. Vibbrasjonsbiten i denne ettermonteringen er helt valgfri og systemet vil fungere selv uten, men om du ønsker full original ettermontering, så må skaffe deg et helt nytt ratt med tilhørende deler, eller kjøpe vibro motor og modul som tilhører og montere det i ditt gamle ratt.
Del 2 i denne linken.
Sørg for å bruke delenr som har Lane departure/Lane Change warning i beskrivelsen. Har du varme i ratt fra før, så MÅ du ha modul som er beregnet for dette også.

Delenr til vibrasjonsmotoren: 32336787452

 

Delenr til kontaktpluggen  man bruker til HC2 modulen61138373630

Kabelsko: 61 13 8 366 260 MSQ ELA

Rubber grommets: 61 13 8 353 706

 


Delenr på speilmodul som sitter i LCW speil: 7245588 og 7245587 

-  Om du går for å bytte hele speil så er dette en dyrere, men til gjengjeld mye enklere affære. Her er det også vanskelig sette ned hva slags delenr du trenger da dette avhenger om bilen din f.eks. har surround view eller ikke, høyglans sorte lister eller matt sort osv. Besøk realoem, eller andre delekataloger for å finne ut av nøyaktig hva du trenger.

- Om bilen din har EDC eller PMA levert fra fabrikk så er du heldig. Heldig er du, fordi du har en bil med ZGW High. ZGW high er utstyrt med 8 porter, hvor low/mid kun har 4. Grunnen til hvorfor dette er så viktig, er fordi flexray kretsen hvor PMA/LCW sitter befinner seg i port 8 som tilsvarer pin 1 og 2 på biler levert etter 09/2011. Biler levert før dette må koble seg opp mot pin 29 og 30.
Om du ikke har ZGW high er det dermed to alternativer. Du kan enten kjøpe en brukt/ny ZGW High modul og få denne kodet inn til din bil eller så kan du bruke din «lave» ZGW modul og jukse deg frem. Kommer nærmere til dette i selve installasjons biten av guiden.

Og med dette sagt, så går vi til den installasjons biten.

 

Installeringen:

Det første jeg startet med var å demontere bakfangeren, noe som kan være kjekt å være to stykker for. Åpne bagasjeluken og fjern de to plastskjermene som ligger inntil baklyktene. Når disse er fjernet, så vil du se en 8mm på hver side. 

65385850_388722038288212_4858357264525819904_n.thumb.jpg.24ade58bb0101b712f95cacb18647c30.jpg

64941758_622497151581183_2964688204986318848_n.thumb.jpg.877122f38f5447623cf522be721b0086.jpg

Med disse skrudd ut kan vi bevege oss mot bakhjulene, og her er det tre 8mm som også må skrues ut på hver side. 

Har markert dem med røde felt på hvor sånn c.a dem er. 

65051833_2063334270639369_3672831885785956352_n.thumb.jpg.4d44640647f5a5a7ad18ae39fb41c641.jpg

Glemte å ta bilder av dette, men under bilen sitter tre eller fire 10mm som holder fanger/diffuser på plass. Disse må skrues ut for å kunne fjerne fangeren komplett. Med dette gjort kan man begynne å dra fangeren ut. Jeg anbefaler å starte med å forsiktig, men bestemt dra ut på kantene og når kantene er frie, så er det å ta tak i fangeren i midten og dra ut.

65244974_2332634330388362_1032063461359616_n.thumb.jpg.59003650523ae165297e168a4a0dc7df.jpg

 

Er du alene om denne jobben, så anbefaler jeg å sette en teipbit på der hvor fangeren møter karroseriet. Da minsker du sjansen for at taggene i fangern skraper lakken. 
Kanskje ikke så lett å se, men ala noe sånt som jeg har gjort her. 

65106335_352549672118262_1774779971034677248_n.thumb.jpg.5e36cb6cfa8d0fa9676e89b1840bbc37.jpg

Legg fangeren pent ned og om du føler behovet for mer plass, koble ut PDC og legg fangeren helt vekk. Jeg ble ikke særlig plaget av fangeren, så jeg lot alt stå koblet til og jobbet med plassen som var tilgjengelig. 

HC2 radarene dyttes på plass slik at metallbitene på siden holder den fast. Dermed går skjermingen over radarene igjen. OBS OBS, på venstrestyrte biler, så skal ALLTID slave monteres på venstre side og Master monteres på høyre. 

65681152_667610526995579_2304691884963921920_n.thumb.jpg.10a701002770019586d205de11838fc1.jpg

65415923_338540360372638_435127822567079936_n.thumb.jpg.310024a6f07879d55d22935359d56991.jpg

Her ser dere litt klarere hva jeg mener med "metallbiten" som skal plasseres inn hvor den blir holdt. På f10 og F11 er det ingen skrue som holder radaren slik som på F01. 

Når alt er montert, så kobler man alt det sammen med ledningene man enten lagde selv, eller har kjøpt ferdig. 

65213366_199890044269595_2153248636572532736_n.thumb.jpg.7b290e38466673a5edbaa1d9841b635d.jpg

65418015_577834472740073_3408243157115076608_n.thumb.jpg.dea4c430a521f5c483babe528abc694b.jpg

Ledningsnettet er bare å stripse fast hvor enn det måtte passe slik at det ikke henger og slenger. Nå kommer den morsomme delen. For å føre ledningene fra HC2 master inn, valgte jeg å punktere et lite hull i gummiproppen hvor PDC kablene går. Husk å legge på et lag silikon eller noe annet som motstår vann, slik at ikke vann trenger inn i de elektriske komponentene. 

Jordingskabelen skal kobles til på plass Z10*17B:


DvDiacAq.png.b8bfbbae8bebfb73f0fc74a572b401d7.png

65372641_353175875381581_7198426043487617024_n.thumb.jpg.3a787a2828a1ffbcf04f51d61ee2337b.jpg

65151555_482174658993002_7105319136854540288_n.thumb.jpg.30da11ff49a8344f9c4d32ef85cd5081.jpg

 

12v ledningen skal føres bak sikringsboksen til sikring F131. Denne finner dere her:

1VnZ94l3kS.png.0bef6a450ba983c03702b19e02a05369.png

65274064_2658402090854061_3763228483371663360_n.thumb.jpg.3cee7ca34a352f8441ca590d8798c756.jpg

 

  • Nå kommer vi til Flexray ledningene, og denne her blir todelt forklart etter beste evne. For de av dere som IKKE har PMA: Dere må strekke flexray ledningene gjennom bagasjen, over på vestre side av bilen (sjåfør) og kjøre dem under innstegslistene. Dette er basicly akkurat samma greia som når jeg førte ledningene til ryggekamera. 
  • Under sparkepanelet (som fjernes via 3 torx skruer) sitter ZGW modulen. Den øverste koblingen, også kjent som A51*1B, er den vi er ute etter. Her er det litt trangt å komme til, men det er fult mulig med litt tålmodighet. Fjern dekselet som sitter over kontakthuset og finn pin nr 1 og 2. Rosa skal kobles til 1 og grønn skal kobles til 2. For de av dere med biler produsert fram til 08/11, dere skal fokusere på å koble til pin nr 29 og 30, hvor rosa er 29 og grønn er 30. Hvis alt nå er koblet riktig, og ting ikke er defekt så er du ferdig med monteringsbiten - bra jobba! 
     

For dem som har ZGW mid/low med de ikke eksisterende portene, så er det en løsning for dere uten å måtte punge ut for en ny ZGW modul. Gitt at dere IKKE har aktiv styring, så kan dere koble dere på port 4 som da blir pin nr 11 og 12. For at dette skal fungere må dere også ha programmet tool32 for å aktivere denne porten ettersom Ista ikke vil gjøre dette. Gjør du disse stegene, så vil Hc2 radarene våkne opp til tross for at du ikke har riktig modul, men ISTA vil hele tiden gi feilkode på ZGW modulen om at den må initialiseres. Dette er ikke en feilkode som vil dukke opp i din bil, men den vil dukke opp hver gang det blir tatt diagnose. Om forhandler ser denne feilkoden og velger å initialisere ZGW, så vil flexray port 4 lukkes. Du må da manuelt åpne den igjen via Tool32. 
Vil du unngå dette, så er eneste utvei å skaffe riktig ZGW. Her er bilde av min som eksempel:

64913343_928700990796866_8287186620797419520_n.thumb.jpg.e9644a3cb3a8abe3ca0974b5a29337e2.jpg

For de av dere som har PMA installert i bilen blir flexray øvelsen litt annerledes, men ikke noe som burde skremme dere. Hovedforskjellen her er at HC2 master kobles inn i PMA modulen, og videre fra PMA modulen går det nye flexrayledninger som kobles på samme plass som tidligere nevnt. 

842623413_koblingsskjerma5agmedpma.png.22fd566ba5973f775fd2d837e168e607.png

  • For å bytte ut bryterpanelet som sitter under lysbryteren, så velger jeg alltid å dra ut hele lysbryteren og putte hånda mi inn. Fra der kan man pushe ut bryterpanelet enkelt. Dermed er det bare å swappe det gamle ut og inn med det nye. Merk, jeg går utifra at bilen allerede har noen av knappene i gullrekka fra før, for hvis ikke så er det en god del mer jobb. Da må det kables og skjæres hull i dashboardet. 

Dette er optional, om bilen din har riktig ratt for denne ettermonteringen, så trenger dere ikke lese dere igjennom. For dem som ønsker å bytte ratt og itillegg ikke har 12v kontakt i SZL modulen, følg med her. 

For å hente 12v så må man koble seg til A92*4B, som befinner seg bak hanskerommet. Man må strekke to ledninger fra dette punktet og til SZL modulen. Her har du to alternativer, enten kjøpe en annen SZL modul som har pins for kobling av 12v eller bruke ledige pins i airbagkontakten. For mer utfyllende info, sjekk her.

 

Demontering av speil:

Dytt gummipakningen på døra til siden for å kunne dra ut dekselet som går fra tweeteren og rundt hele vinduskarmen.  
64971903_407914953152686_4248827218253316096_n.thumb.jpg.7dd13e51ecc21e9f1abbe4ee0b37a6b2.jpg

Fjern så tweeteren som da vil avsløre en av tre skruer som holder speilet. 

64972900_507295839811415_7612223224511725568_n.thumb.jpg.99beb18cfbed7978fb129c8df3395298.jpg

65186193_646051969194466_5277332393697476608_n.thumb.jpg.7d203620ecf0b3e0dcaa0222198e4996.jpg

Skrue nr 2 gjemmer seg bak gummipakningen her

65276263_807487006302937_8460564722436014080_n.thumb.jpg.464db6cb220213ae3de6faf74d50f506.jpg

Og den tredje som de fleste sliter med å finne gjemmer seg bak denne isopor biten

65388079_2068829973419751_6624978455555473408_n.thumb.jpg.b6ddc911c63076cac13cdb5d9b162504.jpg

64998818_1174744432713283_4041075359473467392_n.thumb.jpg.a0cede8372a8562af2b29787174654a6.jpg

Vær obs på at ikke speilet faller av når du tar av siste skrue. Speilene skal enkelt draes ut, men vær obs på fjerne ledningene som er koblet på. 

Dermed går du fra dette:

65462872_460862624740986_5127951902134239232_n.thumb.jpg.e4366d3c90900f4a048ce4355086ee5d.jpg

Til dette:

65220346_1313242782149824_2978235601284759552_n.thumb.jpg.fbf081f3b0ac30423c317a4c50449c3b.jpg

 

 

 

  • Nå som alt er montert, så er det bare å skru på pcn og klikke seg inn i Esys. Det vi ønsker å gjøre først er å VO kode 5AG inn i diverse moduler slik at bilen vet at vi faktisk har ettermontert noe her. Hvordan man VO koder finnes det en fin guide på som jeg allerede har lagt ut, men kan linke til den her også. I den guiden er det 2TB (sport auto) som er det som blir kodet inn. Følg guiden slavisk, men istedenfor å sette inn 2TB i bilens FA, så skriver du 5AG - som er koden for LCW. 
  • Noen velger å kode alle modulene i bilen, jeg gjorde ikke. De modulene jeg annså som viktige å kode var: FRM, ICM, HU_CIC/NBT, KOMBI og om dere har hengerfeste så kod AHM modulen også. 
  • Når dette er gjort, så lukker dere ESYS og går inn i ISTA. Etter å ha kjørt "complete vehicle identification" inne i ISTA, klikker man seg videre til "Service function" --> Body --> Central Gateway Module --> Initialise Flexray. Nå vil ISTA få bilen til å lete etter flexray ledningene montert i ZGW modulen. De som ikke har riktig ZGW modul må se vekk fra dette steget. Dette kan få to utfall. Enten får man feil eller så går alt bra. Om man får feil, så er det ingen fare. 
  • Lukk Ista for nå og åpne Esys igjen. Om ikke HC2 modulen var synlig før, så skal den være det nå. Mest sannsynlig så har ikke HC2 modulen noen cafd fil, så dette må man dermed sette inn selv. Om du er inne i Expert menyen - Coding, så må du trykke read ecu. Trykk på HC2 og se nede til høyre hjørnet, der skal det stå "detect cafd...". Trykk på denne og velg cafd filen som er så nær din I-level som mulig. Din I-level kan du se ved å gå inn i Expert menyen og klikke deg inn i VCM. 

E-Sys.thumb.jpg.7ff196a0ab2a23c3491985512d671d00.jpg

Nå som HC2 modulen har fått Cafd fil, så er det mulig å VO kode den. Gjør det :) 

Lukk nå Esys, og gå tilbake til ISTA. Kjør flexray initialisering igjen om du fikk feil. 

Neste steg blir å kalibrere HC2 radarene. Under "service functions" --> "Driver assistance" --> Lane -Change Warning --> Initialisation of the SWW sensor system. Dette skal vekke opp og kalibrere radarene. Følg instruksene og alt er good. 

Om alt er gjort korrekt, så skal systemet være up and running! For de av dere som treffer på problemer, kontakt meg gjerne. Kan guide dere gjennom om det måtte trengs flashing av modul, hjelp med bruk av tool32 (for de som ikke har ZGW high og tar "snarveien") og for annen feilsøking. 

Har prøvd mitt beste med å dokumentere ting og skrive det ned på en forståelsesfull måte, så håper det kommer noen til nytte :)

FA (VO) Step-By-Step (MWPos) 8-24-2013.pdf

Endret av ///M-ini95
Oppdatert med bilder for hvordan bytte speilene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 [LCW endelig på plass, sammen med en feit guide s.14]
  • 1 month later...

Tenker jeg skulle kjøre en update :)

Først og fremst kan jeg meddele den beste nyheten en kan få, nemlig å bli forelder til en frisk og rask unge. 22.07.19 bestemte pjokken seg for at tiden var inne, så nå har F10n offisielt fått navnet bleieXpressen!

 

Så tilbake til hva tråden egentlig handler om, nemlig 5'ern! Er ingenting superspennende som har skjedd siden sist, men noe er det jo alltids å vise frem. 

Kan jo starte med at sommeren ikke var så varm og ubehagelig, ettersom jeg fikk bytta ut kondenser og gassa opp systemet. Fikk pris fra Svendsen Eksos på Alnabru på nesten 10 000 kr for jobben, noe jeg takket pent nei til. Klikka meg inn på Eurodel og fant kondenser fra Hella, and wouldn't you know, Hella kondenser'n var originaldel bare uten BMW logo.

inCollage_20190728_185250828.thumb.jpg.236e8607bf8eb7d1563749fcea2482fd.jpg

Jobben for å bytte kondenser er rimelig rett frem, men det er mange skruer av forskjellig størrelser og diverse klips som må holdes styr på. Så lenge man ikke roter med det så er det potensial for å spare penger for selv den minst nevenyttige personen. 

Utgangspunkt 

20190717_211115.thumb.jpg.851ff6777545a1fdc25c467364f5c0ad.jpg

Og etter et helvettes med skruer

20190717_220009.thumb.jpg.3985f868b8f39267cd9d8452ab3e348f.jpg20190717_220207.thumb.jpg.c02c7be7031b97f57c48783425a6b6d7.jpg20190717_211941.thumb.jpg.43e06ac7e4677e7c729f578987c53cfc.jpg20190717_220415.thumb.jpg.73db293e5b2318fcac44880e2d4079cb.jpg

20190717_220427.thumb.jpg.1f814980054b86bb81b1253ffd0fafad.jpg

Så var vi i mål

20190718_155622.thumb.jpg.31d5af7908ca59a8feb068b816f04737.jpg

Om man skal følge boka, så skal gassen ikke tømmes i atmosfæren, men her var det et bittelite "psht" og så var de siste gram med gass ute. Løfte gamle kondenser ut, inn med den nye, bytte pakningene som sitter på AC rørene og så monteres alt opp. Bortsett fra at OCD'n min ikke klarte la den skitten her være tilstedet.

20190718_155627.thumb.jpg.dd81c492c6da281bbef6a520219e1869.jpg

Etter litt gnikking på begge sider var det slik det skulle være. 

20190720_215707.thumb.jpg.a0ddfd4563b8d45139119d55b51e5e65.jpg

Den gamle kondensern var rett og slett herpa. Et lite stryk med fingern på baksiden, og rillene gikk fra å være solide til å bli porøse. 

20190718_160340.thumb.jpg.705172ad0d6512438989098f4cd94e63.jpg20190721_111959.thumb.jpg.782fe50f1865b7bc766a5560a7ceeff0.jpg

Med den nye inne og 4000 kr fattigere, så var det endelig kald luft å få!

20190728_142217.thumb.jpg.a4a55f06edb68eae46b475489113d494.jpg

Etter kort tid begynte jeg å merke en merkelig lukt fra AC annlegget de første fem sekundene etter start. Etter å brukt to bokser med AC rens,  hvor ingen av dem hjalp, begynte jeg å sniffe rundt.

Samme sure lukt som kom fra AC annlegget kom også fra samme sted jeg vasket under bytte av kondenser. Mulig midlene jeg miksa ga fra seg en rar lukt. Heldigvis ikke verre enn å bare vaske over en gang til :)

Fikk også fiksa noe jeg har utsatt en stund. Luftdysene bak har mest sannsynlig møtt en sko eller et ben og dermed fått knekt ene justeringen. Relativt enkel fiks.

20190807_142707.thumb.jpg.ef267ca49f5d430e7192a3a362b77e58.jpg

20190807_143500.thumb.jpg.ded1fad3f1a83a156c50ff56c553f5f8.jpg

20190807_143447.thumb.jpg.9c00c006cb10dd230d91c6b2f38b41e7.jpg

20190807_153121.thumb.jpg.e57a428c12c20be6c2f85a0a0fde2dc1.jpg

Mannet meg til slutt til å gjennomføre NBT kontroller ettermonteringen. @Walkabout var kompis nok til å la meg teste med han sin slik at jeg slapp kjøpe en for ingenting. 

Samla alt av utstyr for denne jobben 👌

20190825_115820.thumb.jpg.c87368495101ab538197c8c1e5dd0b9b.jpg

Resultatet snakker for seg selv

20190826_184343.thumb.jpg.856801ef7505046267ae162eabe552d9.jpg

20190825_144259.thumb.jpg.d197892a220ec3edcaa4227d8b771b43.jpg

20190825_193625.thumb.jpg.e1bcf59b7dbae747abda3e063671a347.jpg

Er litt LCI "light" preg over interiøret nå med NBT hjul, midtkonsoll åpner i krom og LCI idrive fascia. 

20190825_182948.thumb.jpg.a4144e3e43882a6e0ccb7e9d50612bb8.jpg

Trodde helt ærlig den ikke skulle ha så mye å si, men etter litt kjøring er hånda vandt til det store hjulet. Ser bedre ut gjør den og! Alt i alt en verdig ettermontering. 

Avslutter i kjent stil med å drysse litt bilder av bilen.

DSC_0225-3.thumb.jpg.eff01eba0012fbf393688b2f1059b8f0.jpg

DSC_0257.thumb.jpg.0d3e5f7cc1cfd946ea178edd206c388a.jpg

DSC_0226-3.thumb.jpg.4738b0f758f778e5a7043f4faaeac855.jpg

 

DSC_0217-4.thumb.jpg.4d9b091258d25519bcebefb0d9bb589b.jpg

DSC_0222-2.thumb.jpg.b02c6deda21aa682aedd445070c644e1.jpg

20190709_123309.thumb.jpg.6e4cf249d3369a34756fcdbb103bbd3a.jpg

DSC_0229-2.thumb.jpg.ff022370890a32b93237a07925a48a24.jpg

DSC_0220-5.thumb.jpg.b0275e7c8cebc57c29c5337dcecda3b6.jpg

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [E61 1000km Update]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...