Gå til innhold

F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [Go`sommer!]


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, ///M-ini95 said:

Tror det eneste jeg kan tilby med en sånn collab, er å holde lampa for ham 😅 @E.C. er på et helt annet nivå!

Haha, spørs hvem som må holde lampa for hvem her, strålende arbeid fra din side nok en gang 💪

Kanskje jeg skal gi deg en pling neste gang jeg kjører forbi Oslo, er vel muligheter for tomprat mellom oss E61 eiere også :) 

Skrevet
22 minutter siden, E.C. skrev:

Haha, spørs hvem som må holde lampa for hvem her, strålende arbeid fra din side nok en gang 💪

Kanskje jeg skal gi deg en pling neste gang jeg kjører forbi Oslo, er vel muligheter for tomprat mellom oss E61 eiere også :) 

😁

Gjør det! Det er jo alltids vårmønstringen på Bjekebanen 03.mai :) Den pleier som regel å fungere som unnskyldning for å ta turen innom hovedstaden. 

 

 

Skrevet
9 timer siden, ///M-ini95 skrev:

😁

Gjør det! Det er jo alltids vårmønstringen på Bjekebanen 03.mai :) Den pleier som regel å fungere som unnskyldning for å ta turen innom hovedstaden. 

Vårmønstringen er hos GS Bildeler (Strømsveien 323B, 1081 Oslo) i år. Vårmønstringen er kombinert treff sammen med Bilpleievelgeren sitt treff. 

Skrevet
13 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Vårmønstringen er hos GS Bildeler (Strømsveien 323B, 1081 Oslo) i år. Vårmønstringen er kombinert treff sammen med Bilpleievelgeren sitt treff. 

Se der ja. Leste bare vårmønstring og dato igår kveld, og gikk automatisk utifra at det var på Bjerke som alle andre år. 

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Vårmønstringen er hos GS Bildeler (Strømsveien 323B, 1081 Oslo) i år. Vårmønstringen er kombinert treff sammen med Bilpleievelgeren sitt treff. 

Litt spent på hvordan det kommer til å bli. 

Skrevet
1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Se der ja. Leste bare vårmønstring og dato igår kveld, og gikk automatisk utifra at det var på Bjerke som alle andre år. 

Det er nok forsidebildet på arrangementet som har gjort at man automatisk har tenkt i retning Bjerke. Gikk på samme blemma selv, før det ble oppklart at det er hos GS.

54 minutter siden, ahj skrev:

Litt spent på hvordan det kommer til å bli. 

Ja, sett i lys av at det ikke er verdens største plass på industriområdet rundt GS, og at Bilpleievelgerens arrangement har i overkant av 1 200 "interessenter" og rundt 500 "interessenter" på BMWCCN sitt arrangement, tror jeg det kan bli rimelig kaotiske tilstander der. Det dukker jo tross alt opp fort halvparten, om ikke mer, på BMWCCN sitt arrangement.. :)

Skrevet
37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

tror jeg det kan bli rimelig kaotiske tilstander der. 

Får flytte arrangementet til parkeringsplassen på Ikea 😅

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ja, sett i lys av at det ikke er verdens største plass på industriområdet rundt GS, og at Bilpleievelgerens arrangement har i overkant av 1 200 "interessenter" og rundt 500 "interessenter" på BMWCCN sitt arrangement, tror jeg det kan bli rimelig kaotiske tilstander der. Det dukker jo tross alt opp fort halvparten, om ikke mer, på BMWCCN sitt arrangement.. :)

Ikke sant. Får håpe det er få som skal "tømme" dekk og eksos når dem er der :) 

Skrevet

Ja Armin du leverer som alltid 😊😊🙏

Knallbra oppdatering og flotte biler blir enda bedre .

Forøvrig bra å se e61 med originale gæmlis Ae lys igjen .

Ikke minst så gøy å treffe deg igjen og får jeg sjåfør så vil jeg inn på vårmønstring 😊

Skrevet
5 timer siden, sveigis skrev:

Ja Armin du leverer som alltid 😊😊🙏

Knallbra oppdatering og flotte biler blir enda bedre .

Forøvrig bra å se e61 med originale gæmlis Ae lys igjen .

Ikke minst så gøy å treffe deg igjen og får jeg sjåfør så vil jeg inn på vårmønstring 😊

Takk, Jan 😄

Kjempehyggelig å se deg igjen! Ekstra gøy å se personlig hvor langt du har kommet på så kort tid. Satser på at du får ordnet en tur til Oslo også 😀

 

 

  • ///M-ini95 changed the title to F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [Go`sommer!]
Skrevet

Fyrer en rask oppdatering før sommerferien initieres:

Blir dessverre ikke biltur i år heller, da mindre turer beviser at minstemann er altfor rastløs. Ønsker heller ikke å dope ned ungene med iPad over flere dager, så bilferie sørover for la vente på seg til de finner glede i å reise med bil. 

Klemte i det minste inn en hyttetur sammen med hele familien for ikke så lenge siden. Ettersom jeg var usikker på terreng og hvorvidt F10n hadde klart siste etappen frem til hytten uten å bite tenna sammen, ble det til at "den grønne" måtte tre til. Var heldigvis langt ifra så ille som jeg trodde, men ettersom Octavia'n har størst bagasjerom av alle bilene i bilparken, var det kanskje like greit :)

Screenshot_20250706_215542_Snapchat.thumb.jpg.c1af352763f24925c8ad58042d8311eb.jpg

E61n trengte litt TLC iform av vask og avbalansering av hjul før den ble sendt avgårde på tur.

20250604_173236.thumb.jpg.c8d58ed54185ab56ba815178cfbf9856.jpg

20250605_140818.thumb.jpg.76dbf13a3175cfc75129bcfda66e1e2a.jpg

20250606_150918.thumb.jpg.bb1e1331e097d017e138551a4831f0d9.jpg

Siden det først er snakk om E61, så har med hjelp av falkeblikket til @E.C. klart å endelig få tak i et ratt som er mye mer kledelig. Det renner dessverre ikke over med oppvarmede sportsratt til biler før 09/2005, men når de først dukker opp må man være kvikk. Denne lå 15 min unna, og var i OK stand også til høyst akseptabel pris. 

Snapchat-480042320.thumb.jpg.683168ca7860b1891001e5adbc5b854a.jpg

Karbondetaljene håpet jeg var folie, men dessverre var dette "ekte" karbon deksler. 

Dukket heldigvis opp noen svært fine deksler ikke lenge etter, så plutselig ble utgangspunktet mye finere :)

20250630_205541.thumb.jpg.89197802983b12af4301097b4c714643.jpg

Har enda ikke montert det i bil, da jeg ikke liker hvordan airbagen ser ut. Mer bestemt logoen er trykket inn i ene hjørnet og jeg vet at det kommer til å irritere meg hver gang jeg setter meg i bilen. Så satser på å finne en penere airbag etter ferien. 

Kom over en latterlig bra deal og la inn en bestilling på diverse deler. Vet at coilene på bilen er originale, og dermed over 20 år gamle. For å være litt føre var, bytter jeg alle coilene og sparer på de gamle just in case ettersom de fortsatt fungerer. 

Siden de originale er produsert av Bosch, ble det også Bosch denne gangen. Dessverre er disse ikke produsert i Tyskland, så spent på å se kvalitetsforskjellen over tid. 

20250620_190454.thumb.jpg.ded63c4618557cf013f4620e7e8df320.jpg

20250620_152322.thumb.jpg.674d32b8536e9d7eee54f380e73c910c.jpg

20250620_152314.thumb.jpg.2336eb1162e2499293dfeb95d7034736.jpg

Siden forstillingen så og si er ny på bilen, tenker jeg at det er på tide å begynne å planlegge arbeid på bakakselen. Ettersom demperne fremme var kaputt, regner jeg med at de bak også er rimelige slitne. Bestilte derfor opp noen nye som enda ligger i boden. Vært mer fokusert på å få kjerra igjennom PKK. 

20250621_114936.thumb.jpg.006f9a236637a9c0ce373de34a0bb65c.jpg

Noe som skulle vise seg å være uproblematisk. 

Snapchat-1358618464.thumb.jpg.94c889dcb1aca58df55d2a2ad4cb77eb.jpg

Vil ikke si at jeg er sjokkert over at den ble godkjent, men at det er null hull på seddelen er jo absolutt en hyggelig overraskelse :)

Apropos null hull, så kom også den grønne igjennom PKK med nada anmerkninger. Deilig å ta seg ferie uten å måtte skru bilene i hjel. 

20250706_202826.thumb.jpg.be5ec4b93752c48e68639999c239eeab.jpg

F10'n fikk seg etterlengtet pleie:

20250601_194348.thumb.jpg.8bc7c37ac10dcf885758e246e2c5f828.jpg

20250601_195137.thumb.jpg.07de5a506184745e463fcf9aa307d302.jpg

20250601_204537.thumb.jpg.6311e2ef08899d22e9d296f0e911e929.jpg

20250601_204544.thumb.jpg.78ac2959cf6808efbfad0d0fecec6f54.jpg

Kjølevæskenivået har heller ikke sunket siden sist, så det tyder på at diagnosen var korrekt. 

20250702_215133.thumb.jpg.40d28b8963b6aa1bea7928dc26dfc31d.jpg

"Milepæl" nådd

Snapchat-1375779499.thumb.jpg.9b5b10fc302022e21d04a001dbd9930b.jpg

Som har vært langt ifra billig... Sjekket igjennom heftene til F10'n og E61'n og så at jeg ikke har printet ut diverse fakturaer fra de siste 3 årene. Ble en god økt med utskriving og sortering. 

20250525_145024.thumb.jpg.9fb4afcff58b49f03cf1e38871d4ba57.jpg

Det koster uten tvil bra med penger å drifte "gamle" BMW'er om man ønsker at de skal være pålitelige og tålelig bra stand. 

Med det sagt, så blir nok den bunken venn med noen nye ark til høsten. Har brukt mye tid på E61'n, noe som har påvirket tiden og motivasjonen min til å drive på med F10n. Blir nok å ta en ordentlig runde på den til høsten, spesielt siden frist på godkjent PKK er i januar 2026. 

Nå derimot er det kun ferie som ligger i hodet, så alle bilene er vasket, fylt opp og parkert trygt for de neste ukene :)

20250706_130229.thumb.jpg.b60918dd5c1263b09178c5bbfac3f9a5.jpg

20250706_130332.thumb.jpg.26e3b916534fb532cead5b91ebdfde5b.jpg

Skrevet

Satser på at du finner en airbag i bra stand, alltid kjedelig at folk skal trykke inn sånne ting. Ellers god ferie! :) 

Skrevet

Pent, Armin!

I motsetning til @E.C. tror jeg dessverre det blir vanskelig å finne en pre-09/2005 airbag uten inntrykt emblem. Det var vanskelig selv den gangen jeg hadde E60en, og for mitt vedkommende endte det opp med å kjøpe et nytt emblem. Du har ikke vurdert å ta av plastikkdekselet på airbagen og få massert ut emblemet igjen? 

Skrevet

Nok en fin tråd som har gått meg hus forbi. Har lest en del nå, men kom ikke igjennom alt i første omgang. Bet meg litt merke i det du skrev rundt dpf regen:

On 4/21/2025 at 7:16 PM, ///M-ini95 said:

Jeg har lært å kjenne bilen såpass, at jeg ikke trenger diagnoseutstyr for å vite når bilen utfører regenering. På min bil, og sikkert tilsvarende N47 motoriserte F serier, så skifter vanligvis bilen fra 2. til 3. gir på eksakt 23 km/t med mindre man krever rask akselerasjon eller kjører i tung motbakke. Kjører du med en rolig stil eller på flat bakke, vil bilen alltid legge inn tredje giret på 23 km/t (gitt at du ikke har sportmodus aktivert naturligvis). Ved en DPF regen, drar den andre giret helt opp til 28 km/t. Derfor har jeg alltid klart å fange når disse regeneringene har funnet veien. 

Det har alltid irritert meg at bilen ikke gir noen som helst varsel om at regen er aktiv, da jeg helst vil unngå å stanse den om jeg vet at den er midt i prosessen. Det er noen ganger eksosen virker varmere, og det hender det lukter litt ekstra, men ikke noe som er håndfast slik jeg klarer å oppfatte. Det med turtall ved girskift er imidlertid noe jeg har merket, uten at jeg har koblet det til dpf regen. Noen ganger drar den merkbart lenger på 2. giret uten at det skulle være noen grunn til det. (trodde jeg). Skal følge litt mer med på dette fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...