Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Mulig svaret allerede står en plass i tråden her, men orker ikke bla gjennom alt.

Var og hentet en m550d i går. Den står på 20" 275/30 bak og 245/35 foran. Dekkene er av merket Dunlop og de er stjernemerkede. Når jeg legger inn disse verdiene i dekkalkulator får jeg et avvik på +1,1%.

Ser at dette er originale dimensjoner som leveres med bilen som ny. Burde vel være innafor? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, argo skrev:

Mulig svaret allerede står en plass i tråden her, men orker ikke bla gjennom alt.

Var og hentet en m550d i går. Den står på 20" 275/30 bak og 245/35 foran. Dekkene er av merket Dunlop og de er stjernemerkede. Når jeg legger inn disse verdiene i dekkalkulator får jeg et avvik på +1,1%.

Ser at dette er originale dimensjoner som leveres med bilen som ny. Burde vel være innafor? Noen som vet?

Så lenge de er stjernemerkede stemmer ikke nødvendigvis avviket du får i kalkulatoren med det reelle avviket. Det var en her inne på forumet som kjøpte denne dimensjonen til sin M550d i ikke-stjernemerkede Michelin PSS, og umiddelbart fikk problemer. Byttet til samme dimensjon i stjernemerkede dekk, og vips så var problemet borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, argo skrev:

Svaret sier seg jo egentlig litt selv iom at BMW leverer disse bilene med disse dimensjonene originalt. Takk for svar :)

Avviket i dimensjon er utlignet med de stjernemerkete dekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering:

Nå får en også Michelin Pilot Sport 4 (ikke 4S) i stjernemerket utgave, til F3x 18" 225/45-18 + 255/40-18, dvs nok et stjernemerket dekk uten runflat! 🙌

Spottet på en F33 420i på Mallorca (ja jeg er skada, vet det...), og verifisert på dekkonline.

BBCB9171-FF8D-447B-8B6B-1BD67E6E376A.thumb.jpeg.2a3ac89bf1a97448fdafcd9081fb68b4.jpeg2BB48CFE-E030-4881-890B-EDE2B66830B0.thumb.jpeg.2378b8e44d67f5ed51be08df85a5cb10.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, papertiger skrev:

Oppdatering:

Nå får en også Michelin Pilot Sport 4 (ikke 4S) i stjernemerket utgave, til F3x 18" 225/45-18 + 255/40-18, dvs nok et stjernemerket dekk uten runflat! 🙌

Spottet på en F33 420i på Mallorca (ja jeg er skada, vet det...), og verifisert på dekkonline.

BBCB9171-FF8D-447B-8B6B-1BD67E6E376A.thumb.jpeg.2a3ac89bf1a97448fdafcd9081fb68b4.jpeg2BB48CFE-E030-4881-890B-EDE2B66830B0.thumb.jpeg.2378b8e44d67f5ed51be08df85a5cb10.jpeg

 

Betyr ikke ZP run flat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.H.D og @Marius2002 dere har helt rett. Jeg såg ikke videre nøye på bakdekket, og sjekket kun framdekket på dekkonline; framdekket er hos dekkonline kun i non-RFT, mens bakdekket kommer kun i RFT, av en eller annen merkelig grunn - filtrert på BMW-dekk. Begge i stjernemerket utgave.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har lest samtlige poster, men er ikke helt sikker på dette enda..

Det tryggeste er altså stjernemerkerkede dekk,  da disse er garantert riktig rulleomkrets.  Med EU i ryggen, skal det vel vanskelig la seg gjøre for BMW å bruke stjernemerketargumentet for å unnlate en evt garanti ved en gåen fordelingskasse? Da om man har samme størrelse på alle 4 felger, samme dimensjon OG samme rulleomkrets..

Stjernemerkede dekk er kanskje noe dyrere? Evt. hvor mye?

Jeg skal ha nye sommerdekk straks, og da lurer jeg på anbefalinger på non rft 245/45/18 100w? og hvorfor man anbefaler disse 👍

På forhånd takk 

Endret av F 11
Feil oppgitt dim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernemerkede dekk har jeg ikke inntrykk av er dyrere, annet enn at det er annerkjente merker(eksempelvis Michelin og Bridgestone) og av den grunn ligger prismessig høyere. Ved samme dimensjon på felg og dekk foran og bak vil jo ikke dette med stjernemerkede dekk ha betydning. Da rulleomkretsen blir lik uansett hvordan dekk og dimensjon man går for. Felgstørrelsen er viktig, fordi om man har breiere bakfelg men bare bytter til dekk av samme dimensjon som foran så vil man få samme problem som før, i tillegg til et heftig dekkstrekk om det i det hele tatt lar seg gjøre i utgangspunktet. Vet ikke hvordan BMW stiller seg i en sak, men de skriver overalt at man skal bruke stjernemerkede dekk. Mulig det står i instruksjonsboken. Helt dust at det er slik, men 🤷🏼‍♂️

Sjekk ut Falken FK510, gode dekk og lite støy. Ikke stjernemerket, men du skulle vel ha samme hjuldim. rundt om.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius2002 skrev:

Stjernemerkede dekk har jeg ikke inntrykk av er dyrere, annet enn at det er annerkjente merker(eksempelvis Michelin og Bridgestone) og av den grunn ligger prismessig høyere. Ved samme dimensjon på felg og dekk foran og bak vil jo ikke dette med stjernemerkede dekk ha betydning. Da rulleomkretsen blir lik uansett hvordan dekk og dimensjon man går for. Felgstørrelsen er viktig, fordi om man har breiere bakfelg men bare bytter til dekk av samme dimensjon som foran så vil man få samme problem som før, i tillegg til et heftig dekkstrekk om det i det hele tatt lar seg gjøre i utgangspunktet. Vet ikke hvordan BMW stiller seg i en sak, men de skriver overalt at man skal bruke stjernemerkede dekk. Mulig det står i instruksjonsboken. Helt dust at det er slik, men 🤷🏼‍♂️

Sjekk ut Falken FK510, gode dekk og lite støy. Ikke stjernemerket, men du skulle vel ha samme hjuldim. rundt om.

Ja, skulle ha samme dim på alle 4.

Så om jeg har dette blir det samme rulleomkrets og da er dette "like bra" som stjernemerkede dekk som garanterer rulleomkrets til Xdrive ?

Har i dag Falken Ziex ZE914  og synes disse sporer og støyer litt... 

 

Ser at Falken FK510 som du anbefaler kom bra ut i test i fjor 

20160917_083749.jpg

Endret av F 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, F 11 skrev:

Ja, skulle ha samme dim på alle 4.

Så om jeg har dette blir det samme rulleomkrets og da er dette "like bra" som stjernemerkede dekk som garanterer rulleomkrets til Xdrive ?

Har i dag Falken Ziex ZE914  og synes disse sporer og støyer litt... 

 

Ser at Falken FK510 som du anbefaler kom bra ut i test i fjor 

20160917_083749.jpg

Har du samme dekk dim foran og bak med lik dekkfabrikat og slitasje er ikke stjernemerkede dekk noe tema. Det gjelder kun ved forskjellig dim foran og bak (mix dimensjon) at det er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maxmek skrev:

Har du samme dekk dim foran og bak med lik dekkfabrikat og slitasje er ikke stjernemerkede dekk noe tema. Det gjelder kun ved forskjellig dim foran og bak (mix dimensjon) at det er nødvendig. 

Så bra!

Dekk foran (standard): 225/55R17
Dekk bak (standard): 225/55R17
Hastighetsindeks: V (240 km/t)
Lastindeks foran: 90
Lastindeks bak: 96
Innpress foran: 30 mm
Innpress bak: 30 mm

 

Så selv om jeg går opp til 245/45/18 med lik dekkfabrikat, så vil ikke BMW krangle på at jeg ikke har brukt stjernemerkede dekk ved en evt gåen transferkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius2002 skrev:

Felgstørrelsen er viktig, fordi om man har breiere bakfelg men bare bytter til dekk av samme dimensjon som foran så vil man få samme problem som før, i tillegg til et heftig dekkstrekk om det i det hele tatt lar seg gjøre i utgangspunktet.

Dette er ikke helt riktig om man snakker om felger med ikke alt for store avvik i bredde. Dekket er bygd opp med en masse lag med stålbelter, og for å endre rulleomkrets på dekket må du i prinsippet da fjerne eller legge til fysisk stålmateriale. Dersom det ikke gjøres, vil dekkets rulleomkrets (f.eks. med 225/45-18 bak og framme på 8 + 8,5" felg) være lik. Selv om den halve tommen (12,7mm) bredere felg bak gir synlig strekk sett ved siden av samme dekk på en 8" felg vil ikke dette ha noe å si i praksis.

Jeg fikk også dette bekreftet av Bavaria når jeg stilte dette spørsmålet til de, da de gjør det samme selv - putter 225/45-18 vinterdekk på 8+8,5" felg. Men det ble også nevnt at for xdrive var det anbefalt stjernemerkede dekk uansett. Men i relasjon til dekkstrekket som eksemplifisert ovenfor har jo stjernemerkede dekk ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...