Gå til innhold

Ekstrem langtidstest av E39 (tysk)


 Share

Anbefalte innlegg

Ser at bilen er 1997-modell uten steptronic. Trodde steptronic var standard på E39 fra modellår 1997, men det stemmer kanskje ikke - er det slik at 525tds ikke ble levert med steptronic? Uansett imponerende at automatkassen etter 1 mill km fortsatt er original og aldri har fått oljeskift.  Egentlig godt gjort å legge på en slik bil over 50 000km pr år i så mange år i bittelille Nederland. Vil tro den har sett en del langkjøring i nabolandet Tyskland også.

BMW-525-TDS-E39-Frontpartie-mit-Steinschlagschaeden-1200x800-13e93e691f7e62d3.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Werther skrev:

 

525tds ble kun levert med de eldre GM kassene uten Steptronic. De nyere 525d og 530d ble levert med Steptronic. 

Ser ut som den bilen har hatt ett langt liv og 😂. Men ja at den har holdt seg så lenge viser jo at bygg kvaliteten er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende, men ikke overraskende egentelig. Dette er solide biler og eneste årsaken til at de fleste E39 aldri kommer nær halvparten av denne km standen er da de ender opp hos folk som er blakke. Gikk en 523i her i byen, tidligere drosje som sist jeg sjekka var gått over 700 000 km. 

Også er det godt å ha noe å slå i bordet med når Merce entusiastene kommer trekkende med biler som har gått en million kilometer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34, e32 og sikkert noen til er utvilsomt slitesterke biler. Men av de nyere (e39 definerer jeg som den nye æraen bmwer), så er nok E39 kanskje den mest slitesterke og overingeneerede modellen fra bmw. Ikke ulikt mercedes 190e og w124. 

Jeg har egentlig ikke vanskelig å tro at en bil klarer 1 mill kilometer når man tenker på at disse milene er gått over en kortere periode og med lange rolige autobahn kjøreturer. I Norge derimot, er Klimaet, kjøremønsteret og veiene/salt noe som ødelegger alt av biler før 15 år og 250.000km som regel. 

Rusta knekker e39 og det går på huggern etter en ungdom spinner det ihjel 1 års tid først. Bortsett fra noen kjølesystemer på m52 modellene så har jo e39 tålt utrolig mye bank. Synd den nevnte rusta knekker dem slik at vi aldri får se en lignende km test her til lands! Helt riktig å sette MB folket litt på plass noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med han "Jugern" (Leif Arne Rolfstad) høggern i Hokksund og han sa akkurat det samme. E39 selger han mye brukte deler til. Det var vist mange som ringte han og spurte etter deler til E39'ene sine og dermed kjøpte han store kvantum med deler fra Tyskland til disse bilene. Han hadde mange kunder med biler som hadde gått opp mot 500k km. 

Han selger forsåvidt mye til E60 også, men her er det mest styrebokser og enheter som ryker i hytt og gevær, samt ledningsnett her og der.. E60 hadde han ikke trua på, det har ikke jeg heller.. De ruster ikke så mye som E39 (enda iallefall), men kostnadene for å holde pre-face E60 i drift blir jo ofte skyhøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med en bruktbilforhandler for et par uker siden - han pleide å kjøpe en del innbyttebiler fra nybilforhandlere, inkludert E39. Når jeg var innom sto det en 520i og en 528ia der som begge skulle fraktes til Afrika. Så det er tydeligvis noen av de gamle, godt brukte norske BMWene som får nytt liv i et eller annet u-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1997 modell. Lite og pent brukt men likevel. Ganske god orginal understellsbehandling på disse. På kanalene er den orginale beskyttelsen med masse på 5-6mm tykk så det mangler ikke beskyttelse fra fabrikken på de mest utsatte stedene! Eneste rusten jeg hadde på den var høyre kanal bak hvor rusten hadde spist seg fra hjulbua under beskyttelsen, typisk sted hvor steinslag som mot skjermen slik at saltet kommer til. Nå er det ordnet med Brunox og omlakkert.

Om folk hadde demontert og vasket under luftstyringsplasten på undersiden en gang i året så ville nok mange flere E39 vært strøkne på veien. Demonterte mine for inspeksjon for to dager siden på bukk og der var det mye skit under. Skal understellsbehandles før vinteren. 

e39.jpg

e39_1.jpg

e39_2.jpg

e39_3.jpg

e39_4.jpg

e39_5.jpg

rust3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 31.5.2018 at 22.31, Werther skrev:

Pratet med en bruktbilforhandler for et par uker siden - han pleide å kjøpe en del innbyttebiler fra nybilforhandlere, inkludert E39. Når jeg var innom sto det en 520i og en 528ia der som begge skulle fraktes til Afrika. Så det er tydeligvis noen av de gamle, godt brukte norske BMWene som får nytt liv i et eller annet u-land.

Han må ha skrøna fælt når han fortalte det. Jeg vet at det er populært å eksportere brukte biler fra bla Danmark men her i Norge så har jo slike biler en mye høyere verdi «på gata». Er en lokal her i byen som eksporterer gamle Hiacer og Dyna til Afrika, men det er visst de eneste bilene de er interessert i å importere der nede. Og det er visst en helvetes papirmølle å få eksportert en bil ut av Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrika så tar dem alt, så lenge det er billig :)  Kom over denne i fjor sommer i Nigeria. Det går derimot mest i kassebiler som nevnt ja, var egentlig fascinerendes å se hvor "alt" av gamle L300 og denslags har blitt av. Kjører man fra flyplassen tidlig morgen eller kveld, så står det gulmalte kassebiler på begge sider av veien ( inkl mangefelts motorveg) med 30cm imellom hver helt til hotellet, om det så er mange mil. 35512417_10216842659998308_1121174321830559744_n.thumb.jpg.22a04cb3bbd34f880f29ec4605f35236.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...