Gå til innhold

N47D20C Registerkjedelig motorhavari


ekld
 Share

Anbefalte innlegg

Først av alt; dette er nok tråd #3501 om dette emnet, og jeg er ærlig talt ganske lei av å prøve å bli klok på dette. Å lese seg opp ved hjelp av utallige fora på nettet blir litt som å sjekke Kvinneguiden hvis du tror du har symptomer på alvorlig sykdom. Dette er min første tråd her, så vis litt nåde, dere som mener at jeg kunne søkt meg fram til et klart svar. 

Jeg har avtalt kjøp av en 2010' 318d stasjon 165k km, god servicehistorikk, trygg selger, og veldig pent brukt. Under panseret sitter en N47D20C, og så langt vet jeg at denne motoren;
 - Er i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede
 - Er ikke i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede
 - Er ikke så veldig i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede

Kjære dere som VET, og ikke bare tror, føler eller synes...
 - Bør jeg droppe denne bilen?
 - Er dette problemet egentlig litt opphauset?
 - Er det noen som har opplevd at BMW har gått med på å dekke reparasjon av en så gammel bil tidligere?
 - Hvis man hører skumle lyder; hvor dyrt kan det bli (Merkeverksted? Annet verksted?)

Tusen takk!

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

Dette er et problem som etter min erfaring oppstår rundt 100 000km. I mitt tilfelle måtte registeret byttes ved 118 000km, jeg benyttet meg av forsikringen og betalte kun egenandel, dette var i 2015. Har bilen komplett service historikk, er det ikke noe problem og tegne en drivlinje dekning hos forsikringselskapet før bilen er 9 år gammel. Da er du sikret opp til 200 000km.

Det finnes masse filmer på youtube, hvor lyden er dokumentert.

I 2015 sa merkeverkstedet at dette var en jobb til 44 000kr, hva den jobben koster i dag vet jeg ikke, men har hørt fra 20 000kr og opp.

Jeg fikk mulighet til og søke goodwill, men valgte forsikringen. Det blir sikkert vurdert fra tilfelle til tilfelle.

Synes ikke du skal bli skremt, så lenge du tegner forsikring. Eller undersøker om registerter har vært utbedret tidligere på den aktuelle bilen.

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at blant annet Codan, der kan du tegne drivlinje forsikring uten at dem bryr seg om bilens alder. Eneste kravet er at bilen ikke skal ha gått over 200 000 km.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Cbrooen skrev:

Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer

Kvalitetsinnlegg, akkurat slik trådstarter ba om.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, folkens! Snakket med en fyr hos Bavaria i dag, og han sa at den aktuelle bilen har en N47T, som visstnok ikke har hatt noe særlig tull her til lands.

42 minutter siden, Cbrooen skrev:

Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer

Hva meg enn registerkjede mener du er svakt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47T er omfattet av problemet også. T betyr bare hvilken intern effektklasse i BMW systemet som den er klassifisert som. N47T er omfattet av problemet om den er produsert 05.01.2009 til 01.03.2011. Eneste måten å finne ut om bilen er omfattet er å be BMW kjøre VIN-nummer gjennom systemet og se om den lå inne i kampanjen i perioden ca 2012-2014. Det er deler med visse serienumre som er problemet så det er vanskelig å si kun basert på revisjonen og effektklassen. 

Ja noen har hatt problemer med disse rundt i EU og noen tilfeller i Norge også, men kan ikke se at det er grunn til å slakte motoren, alle motorer har sine utfordringer til tider. Det er en fantastisk dieselmotor og det er en fysisk grunn til at kjedet er på baksiden. 

Om bilen har hatt alle servicer i orden, spesielt mtp oljeskift en gang i året ville jeg kjøpt den om du har forsikring på drivlinjen. 

Skrev en omfattende tråd om dette i 2012 når jeg oppdaget flere og flere tilfeller i europa på forumer, du kan lese her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.6.2018 at 21.11, quandt1960 skrev:

N47T er omfattet av problemet også. T betyr bare hvilken intern effektklasse i BMW systemet som den er klassifisert som. N47T er omfattet av problemet om den er produsert 05.01.2009 til 01.03.2011. Eneste måten å finne ut om bilen er omfattet er å be BMW kjøre VIN-nummer gjennom systemet og se om den lå inne i kampanjen i perioden ca 2012-2014. Det er deler med visse serienumre som er problemet så det er vanskelig å si kun basert på revisjonen og effektklassen. 

Ja noen har hatt problemer med disse rundt i EU og noen tilfeller i Norge også, men kan ikke se at det er grunn til å slakte motoren, alle motorer har sine utfordringer til tider. Det er en fantastisk dieselmotor og det er en fysisk grunn til at kjedet er på baksiden. 

Om bilen har hatt alle servicer i orden, spesielt mtp oljeskift en gang i året ville jeg kjøpt den om du har forsikring på drivlinjen. 

Skrev en omfattende tråd om dette i 2012 når jeg oppdaget flere og flere tilfeller i europa på forumer, du kan lese her: 

 

De brukte god tid på Bavaria, og gikk igjennom mange systemer, og han sa at jeg neppe ville få problemer med denne, og at jeg skulle slutte å tenke på det, og gå og kjøpe denne, og kose meg, fordi det er en bra bil. Det har, i følge han, ikke vært noen kampanje på akkurat denne. Uansett tenker jeg at bruktbilkjøp alltid innebærer en viss risiko, og utbedring av dette problemet om det oppstår uten havari koster 20.000 til 30.000 kroner, og da får jeg heller ta den utgiften om det skjer noe.

Tusen takk for svarene, folkens! Aldri hatt BMW før. Octaviaen har gått 410k km snart, og begynner å bli klar for pensjon, og tenkte å kjøpe en bil som er litt mer spennende å kjøre. 

Noen som har tanker om hvordan man tryggest får tilbake de 177 hestene denne egentlig skulle hatt (tuning)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ekld skrev:

De brukte god tid på Bavaria, og gikk igjennom mange systemer, og han sa at jeg neppe ville få problemer med denne, og at jeg skulle slutte å tenke på det, og gå og kjøpe denne, og kose meg, fordi det er en bra bil. Det har, i følge han, ikke vært noen kampanje på akkurat denne. Uansett tenker jeg at bruktbilkjøp alltid innebærer en viss risiko, og utbedring av dette problemet om det oppstår uten havari koster 20.000 til 30.000 kroner, og da får jeg heller ta den utgiften om det skjer noe.

Tusen takk for svarene, folkens! Aldri hatt BMW før. Octaviaen har gått 410k km snart, og begynner å bli klar for pensjon, og tenkte å kjøpe en bil som er litt mer spennende å kjøre. 

Noen som har tanker om hvordan man tryggest får tilbake de 177 hestene denne egentlig skulle hatt (tuning)?

Har selv hatt en rekke av disse motorene, ikke opplevd noe ras selv. Det er nok litt oppblåst. Vedr tuning så har denne motoren en litt liten snurre og opplever litt turboras som følge av dette. Så vil du ha en driftssikker løsning, ville jeg ikke hentet ut «for mye». Lykke til med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har selv hatt en rekke av disse motorene, ikke opplevd noe ras selv. Det er nok litt oppblåst. Vedr tuning så har denne motoren en litt liten snurre og opplever litt turboras som følge av dette. Så vil du ha en driftssikker løsning, ville jeg ikke hentet ut «for mye». Lykke til med bilen!

Tusen takk! Er ikke disse motorene egentlig laget som 177, men tunet ned til 136 på grunn av norske avgifter? Har ikke noen planer om å hente ut så mye som mulig, men å få tilbake de hestene som allerede "skulle vært der". Risikerer jeg likevel turboras da? I såfall er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ekld skrev:

Tusen takk! Er ikke disse motorene egentlig laget som 177, men tunet ned til 136 på grunn av norske avgifter? Har ikke noen planer om å hente ut så mye som mulig, men å få tilbake de hestene som allerede "skulle vært der". Risikerer jeg likevel turboras da? I såfall er det ikke verdt det.

Ja/nei. 163hk av 320d er nedtunet pga. avgift. 316d/318d har annen turbo, innsug, dyser osv., mens "innvendig" motor er lik;  topp, veiv, kammer osv .. Forskjellen på 316d og 318d mener jeg kun er software. Med andre ord skal 318d ha 136hk/143hk. Jeg mener med mindre du skal ha MPPK(som forøvrig kun finnes fra x20d og opp på disse) så kan du ha det originalt. Skal du likevel ha tuning, så gjør det skikkelig. TRF eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muttern har N47D20c i sin E91, den har gått 202kkm uten noen problemer med reg.kjedet. Den blir mye brukt den bilen, alt fra lang turer til å trekke henger. Den har etter den passert 100kkm fått oljeskift minst en gang i året(ca 12kkm mellom hvert skift). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...