ekld Skrevet Juni 10, 2018 Share Skrevet Juni 10, 2018 Først av alt; dette er nok tråd #3501 om dette emnet, og jeg er ærlig talt ganske lei av å prøve å bli klok på dette. Å lese seg opp ved hjelp av utallige fora på nettet blir litt som å sjekke Kvinneguiden hvis du tror du har symptomer på alvorlig sykdom. Dette er min første tråd her, så vis litt nåde, dere som mener at jeg kunne søkt meg fram til et klart svar. Jeg har avtalt kjøp av en 2010' 318d stasjon 165k km, god servicehistorikk, trygg selger, og veldig pent brukt. Under panseret sitter en N47D20C, og så langt vet jeg at denne motoren; - Er i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede - Er ikke i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede - Er ikke så veldig i faresonen for havari som følge av dårlig opplegg for registerkjede Kjære dere som VET, og ikke bare tror, føler eller synes... - Bør jeg droppe denne bilen? - Er dette problemet egentlig litt opphauset? - Er det noen som har opplevd at BMW har gått med på å dekke reparasjon av en så gammel bil tidligere? - Hvis man hører skumle lyder; hvor dyrt kan det bli (Merkeverksted? Annet verksted?) Tusen takk! Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Juni 10, 2018 Share Skrevet Juni 10, 2018 Hei Erik Dette er et problem som etter min erfaring oppstår rundt 100 000km. I mitt tilfelle måtte registeret byttes ved 118 000km, jeg benyttet meg av forsikringen og betalte kun egenandel, dette var i 2015. Har bilen komplett service historikk, er det ikke noe problem og tegne en drivlinje dekning hos forsikringselskapet før bilen er 9 år gammel. Da er du sikret opp til 200 000km. Det finnes masse filmer på youtube, hvor lyden er dokumentert. I 2015 sa merkeverkstedet at dette var en jobb til 44 000kr, hva den jobben koster i dag vet jeg ikke, men har hørt fra 20 000kr og opp. Jeg fikk mulighet til og søke goodwill, men valgte forsikringen. Det blir sikkert vurdert fra tilfelle til tilfelle. Synes ikke du skal bli skremt, så lenge du tegner forsikring. Eller undersøker om registerter har vært utbedret tidligere på den aktuelle bilen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juni 11, 2018 Share Skrevet Juni 11, 2018 (endret) Kan også nevne at blant annet Codan, der kan du tegne drivlinje forsikring uten at dem bryr seg om bilens alder. Eneste kravet er at bilen ikke skal ha gått over 200 000 km. Endret Juni 11, 2018 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Juni 11, 2018 Share Skrevet Juni 11, 2018 Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 11, 2018 Share Skrevet Juni 11, 2018 (endret) 56 minutter siden, Cbrooen skrev: Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer Kvalitetsinnlegg, akkurat slik trådstarter ba om. Endret Juni 11, 2018 av CrZyWiz Ron Jeremy, Cbrooen, Maxmek og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekld Skrevet Juni 11, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2018 Tusen takk, folkens! Snakket med en fyr hos Bavaria i dag, og han sa at den aktuelle bilen har en N47T, som visstnok ikke har hatt noe særlig tull her til lands. 42 minutter siden, Cbrooen skrev: Ikke kjøp bilen. Bare tull med de motorene uansett. Forsikring eller ikke, det blir en byrde for deg om noe ryker. Sjansen er stor for at bilen kan bli dyr. Hørt mange historier og kjenner flere som har hatt problemer både med bensin og diesel bmw firer Hva meg enn registerkjede mener du er svakt her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 11, 2018 Share Skrevet Juni 11, 2018 N47T er omfattet av problemet også. T betyr bare hvilken intern effektklasse i BMW systemet som den er klassifisert som. N47T er omfattet av problemet om den er produsert 05.01.2009 til 01.03.2011. Eneste måten å finne ut om bilen er omfattet er å be BMW kjøre VIN-nummer gjennom systemet og se om den lå inne i kampanjen i perioden ca 2012-2014. Det er deler med visse serienumre som er problemet så det er vanskelig å si kun basert på revisjonen og effektklassen. Ja noen har hatt problemer med disse rundt i EU og noen tilfeller i Norge også, men kan ikke se at det er grunn til å slakte motoren, alle motorer har sine utfordringer til tider. Det er en fantastisk dieselmotor og det er en fysisk grunn til at kjedet er på baksiden. Om bilen har hatt alle servicer i orden, spesielt mtp oljeskift en gang i året ville jeg kjøpt den om du har forsikring på drivlinjen. Skrev en omfattende tråd om dette i 2012 når jeg oppdaget flere og flere tilfeller i europa på forumer, du kan lese her: Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekld Skrevet Juni 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2018 On 11.6.2018 at 21.11, quandt1960 skrev: N47T er omfattet av problemet også. T betyr bare hvilken intern effektklasse i BMW systemet som den er klassifisert som. N47T er omfattet av problemet om den er produsert 05.01.2009 til 01.03.2011. Eneste måten å finne ut om bilen er omfattet er å be BMW kjøre VIN-nummer gjennom systemet og se om den lå inne i kampanjen i perioden ca 2012-2014. Det er deler med visse serienumre som er problemet så det er vanskelig å si kun basert på revisjonen og effektklassen. Ja noen har hatt problemer med disse rundt i EU og noen tilfeller i Norge også, men kan ikke se at det er grunn til å slakte motoren, alle motorer har sine utfordringer til tider. Det er en fantastisk dieselmotor og det er en fysisk grunn til at kjedet er på baksiden. Om bilen har hatt alle servicer i orden, spesielt mtp oljeskift en gang i året ville jeg kjøpt den om du har forsikring på drivlinjen. Skrev en omfattende tråd om dette i 2012 når jeg oppdaget flere og flere tilfeller i europa på forumer, du kan lese her: De brukte god tid på Bavaria, og gikk igjennom mange systemer, og han sa at jeg neppe ville få problemer med denne, og at jeg skulle slutte å tenke på det, og gå og kjøpe denne, og kose meg, fordi det er en bra bil. Det har, i følge han, ikke vært noen kampanje på akkurat denne. Uansett tenker jeg at bruktbilkjøp alltid innebærer en viss risiko, og utbedring av dette problemet om det oppstår uten havari koster 20.000 til 30.000 kroner, og da får jeg heller ta den utgiften om det skjer noe. Tusen takk for svarene, folkens! Aldri hatt BMW før. Octaviaen har gått 410k km snart, og begynner å bli klar for pensjon, og tenkte å kjøpe en bil som er litt mer spennende å kjøre. Noen som har tanker om hvordan man tryggest får tilbake de 177 hestene denne egentlig skulle hatt (tuning)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Juni 13, 2018 Share Skrevet Juni 13, 2018 30 minutter siden, ekld skrev: De brukte god tid på Bavaria, og gikk igjennom mange systemer, og han sa at jeg neppe ville få problemer med denne, og at jeg skulle slutte å tenke på det, og gå og kjøpe denne, og kose meg, fordi det er en bra bil. Det har, i følge han, ikke vært noen kampanje på akkurat denne. Uansett tenker jeg at bruktbilkjøp alltid innebærer en viss risiko, og utbedring av dette problemet om det oppstår uten havari koster 20.000 til 30.000 kroner, og da får jeg heller ta den utgiften om det skjer noe. Tusen takk for svarene, folkens! Aldri hatt BMW før. Octaviaen har gått 410k km snart, og begynner å bli klar for pensjon, og tenkte å kjøpe en bil som er litt mer spennende å kjøre. Noen som har tanker om hvordan man tryggest får tilbake de 177 hestene denne egentlig skulle hatt (tuning)? Har selv hatt en rekke av disse motorene, ikke opplevd noe ras selv. Det er nok litt oppblåst. Vedr tuning så har denne motoren en litt liten snurre og opplever litt turboras som følge av dette. Så vil du ha en driftssikker løsning, ville jeg ikke hentet ut «for mye». Lykke til med bilen! Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekld Skrevet Juni 13, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2018 5 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Har selv hatt en rekke av disse motorene, ikke opplevd noe ras selv. Det er nok litt oppblåst. Vedr tuning så har denne motoren en litt liten snurre og opplever litt turboras som følge av dette. Så vil du ha en driftssikker løsning, ville jeg ikke hentet ut «for mye». Lykke til med bilen! Tusen takk! Er ikke disse motorene egentlig laget som 177, men tunet ned til 136 på grunn av norske avgifter? Har ikke noen planer om å hente ut så mye som mulig, men å få tilbake de hestene som allerede "skulle vært der". Risikerer jeg likevel turboras da? I såfall er det ikke verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juni 13, 2018 Share Skrevet Juni 13, 2018 1 time siden, ekld skrev: Tusen takk! Er ikke disse motorene egentlig laget som 177, men tunet ned til 136 på grunn av norske avgifter? Har ikke noen planer om å hente ut så mye som mulig, men å få tilbake de hestene som allerede "skulle vært der". Risikerer jeg likevel turboras da? I såfall er det ikke verdt det. Ja/nei. 163hk av 320d er nedtunet pga. avgift. 316d/318d har annen turbo, innsug, dyser osv., mens "innvendig" motor er lik; topp, veiv, kammer osv .. Forskjellen på 316d og 318d mener jeg kun er software. Med andre ord skal 318d ha 136hk/143hk. Jeg mener med mindre du skal ha MPPK(som forøvrig kun finnes fra x20d og opp på disse) så kan du ha det originalt. Skal du likevel ha tuning, så gjør det skikkelig. TRF eller noe... Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Juni 13, 2018 Share Skrevet Juni 13, 2018 Muttern har N47D20c i sin E91, den har gått 202kkm uten noen problemer med reg.kjedet. Den blir mye brukt den bilen, alt fra lang turer til å trekke henger. Den har etter den passert 100kkm fått oljeskift minst en gang i året(ca 12kkm mellom hvert skift). Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekld Skrevet Juli 7, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2018 Tusen takk til alle som svarte. Jeg tar sjansen, og overtar bilen om to uker. BMW er nytt for meg, og jeg gleder meg som en unge. Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå