Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bytte batteri på min 2011 x5. 

Har søkt litt rundt på forumet, men blei bare mer forvirret.. 

Jeg har AGM 90ah i dag, dei fleste som selger uorginale batteri er på 95ah. Må jeg programmere om for å gå fra AGM 90 til AGM 95ah? eller er det nokk å registrere nytt batteri?

Er det når man bytter fra AGM til ikke AGMman må programmere?

Må jeg registrere nytt batteri med en gang jeg har byttet, før jeg kan bruke bilen?

 

 

Skrevet
5 minutter siden, frodekrs skrev:

 fra AGM 90 til AGM 95ah? eller er det nokk å registrere nytt batteri?

Ja.

Er det når man bytter fra AGM til ikke AGMman må programmere?

Ja.

Må jeg registrere nytt batteri med en gang jeg har byttet, før jeg kan bruke bilen?

Nei, men jo lenger en venter jo desto dårligere levetid får batteriet.

 

 

Skrevet

Du kan ikke programere om fra AGM til vanlig syre....kan kun oppgraderes andre veien.

Bytte fra 90 til 95Ah bør/må kodes om i bilen.

Batteribytte bør registreres smtidig som bytte eller kort tid etter for å ikke redusere levetid på nytt batteri.

Skrevet

En ja og en nei da om jeg må programmere om for å bytte fra 90 til 95ah. Dette kan vel ikke gjøres med Carly?

Er det mye styr å programmere om i forhold til å registrere nytt batteri?

Skrevet

..som jeg nevnte i første innlegg.      (registrere)

Kan gjøre det med carly ja, får en liste der du velger batteri størrelse. Må riktig nok betale for den tilgangen i appen da.

Ellers kan du bruke de andre programmene som otis nevnte.

Skrevet

Er vel kun 90 eller 100ah som er valgen du får i Carly i hvertfall. Var vel sånn at man må velge 90ah i Carly når man setter inn 95ah såvidt jeg husker. Velger man 100ah vil aldri bilen registre at batteriet er fulladet og fortsette ladingen tror jeg. Men ikke bombesikker der. 

Satte inn 95ah AGM biltema i fjor høst på min E61. Registrerte batteribytte med Carly. Har fungert fint sålangt.

Skrevet

Jeg kjøpte ett 95ah agm batteri og satt inn. Bilen starter fortsatt ikke, ikke nokk strøm.

Ladet batteriet i 18 timer (laderen viste fortsatt ikke fullada batteri) men siden det er nytt batteri burde det ver nokk til å få start, men nei. fortsatt ikke nok strøm til å starte. 

Er dette noe typisk feil at jeg må programmere inn batteriet? eller burda den startet uansett?

Jeg mistenker at det nye batteriet er noe tull med siden det ikke blei fulladet etter 18 timer?

Skrevet

540is: Takk for tipset! Fikk start når jeg satt på startkabel mellom motor og karosseri.

Byttet til ett nytt batteri og samme feil. så skal prøve å bytte jordingskabeln...

  • 6 years later...
Skrevet

Bør nok bytte batteriet på min 2013 E70 nå, sikkert ikke så mye liv igjen etter over 12 år. 

Iallefall ikke når jeg kobler batteritesteren foran i motorrommet, da er det bare ca 380A startstrømkapasitet igjen.

Men det er kanskje ikke korrekt måte å måle på, får prøve å måle der bak rett på batteriet også. Iallefall etter bytte.

Originalt BMW AGM 105Ah 950A. Biltema har jo slike 105 Ah AGM-batterier, men valgte et 92Ah 850A AGM.

Sparer ca 4 kg vekt på det, og har ikke Webasto eller andre krevende utstyrsting.

Testet det nye batteriet med Julas "eminente" batteritester. Det viser veldig OK status både før og etter lading.

Batteribytte må registreres i bilen, og evt. endring i batterikapasitet må kodes inn. Har antagelig kun valget mellom 90 eller 105 Ah.

Dette fikser jo de fleste litt oppegående diagnoseskannere.

batt1.thumb.jpg.1a323a96e91d3674bc7806e48f0f1528.jpg

 

agmtest.thumb.jpg.dadfd743472ae4822aa764b9be98aba2.jpg

 

agm92ah.thumb.jpg.b76088c69ebc514c8d4645d4eb5a4e0e.jpg

 

test1.thumb.jpg.395495ddf4925f2dd8214b4c30309110.jpg

 

test2.thumb.jpg.6ff2574e9b5fccc58e22bb8ee42bb086.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...