Gå til innhold

F11 n47 startproblemer


Kvakkster
 Share

Anbefalte innlegg

Er redd den er for gammel, men skader ikke å prøve. Billigste er å finne byttemotor og fikse registeret FØR du putter den oppi. Gjengangerfeil på mange n47, så like grwit å bruke 6000kr i registerdeler og får det fikset.

Skikkelig surt, men uansett lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du har kjøpt bilen brukt fra forhander i nyere tid? Litt spent på om dette kan dekkes av reklamsjonsretten ved bruktbilkjøp. Jeg er dårlig på jussen der så det blir intressant å følge. Håper i hvertfall du slipper å sitte med hele regninga selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge forbrukerkjøpsloven så har jeg reklamasjonsrett på 5 år. Har bare hatt bilen i 2 år så vi får se. Reg kjedet er jo ment til å vare ut bilens levetid og når den nå er gåen så er det jo vesentlig avvik mener jeg. 

Noen som vet ca pris for å få dette utbedret? Da tenker jeg kun på skift av reg kjedet og følgefeil uten å bytte motor 

Endret av Kvakkster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ifølge forbrukerkjøpsloven så har jeg reklamasjonsrett på 5 år.

Reklamasjonsretten løper nok fra første salgsdato. Eller fra dato en reparasjon er utført, men den reklamasjonsretten gjelder bare reparasjonen, naturligvis. Så hvis du er veldig heldig, har regkjedet (eller medvirkende del) vært utbedret for mindre enn 5 år siden.

Du har også bruktbilgaranti fra forhandler. Sjekk avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kvakkster skrev:

Ifølge forbrukerkjøpsloven så har jeg reklamasjonsrett på 5 år. Har bare hatt bilen i 2 år så vi får se. Reg kjedet er jo ment til å vare ut bilens levetid og når den nå er gåen så er det jo vesentlig avvik mener jeg. 

Noen som vet ca pris for å få dette utbedret? Da tenker jeg kun på skift av reg kjedet og følgefeil uten å bytte motor 

Nabo av meg opplevde akkurat det samme. Bil fungerte fint, frem til en morgen hvor den nekta å starte. Helt "plutselig", dog har bilen sagt ifra i flere uker (rare lyder osv). Bavaria konstanterte at motor var bare å kaste, og ny byttemotor var eneste løsning. Pris på dette? Over 100 tusen. Forsikringen redda heldigvis lommeboka til mannen. 

Er du mega heldig så kan motor kanskje reddes med tanke på at dette ikke skjedde i fart, men det er ingen garanti for dette. Kan i verstefall være følgeskader som tilsvarer pris på byttemotor, enten det være seg brukt eller ny. 

Skifte kun av reg.kjede pleier som regel ligge tett mot 20 lapper, hvor autoriserte  verksted sikkert tar mer. For samme pris som bare skifte av registerkjede koster, får du mest sannsynlig tak i en brukt byttemotor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min flaks så er jeg redd dette blir en kostbar affære. Det nærmer seg 2 år siden jeg kjøpte av en frittstående forhandler. 

Og dette skjedde ikke i fart så jeg håper motoren kan reddes, men med min flaks så må vel denne også byttes. 

Jeg hadde maskinskadeforsikring hos Sparebank1 men denne gikk for eksakt 1 mnd siden bare. Eneste håpet mitt er at min lokale BMW forhandler sender inn en søknad for å ta dette på goodwill. 

Alternativet er å selge bilen i deler for jeg har ikke 100 000 å bruke på bil dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kvakkster skrev:

Med min flaks så er jeg redd dette blir en kostbar affære. Det nærmer seg 2 år siden jeg kjøpte av en frittstående forhandler. 

Og dette skjedde ikke i fart så jeg håper motoren kan reddes, men med min flaks så må vel denne også byttes. 

Jeg hadde maskinskadeforsikring hos Sparebank1 men denne gikk for eksakt 1 mnd siden bare. Eneste håpet mitt er at min lokale BMW forhandler sender inn en søknad for å ta dette på goodwill. 

Alternativet er å selge bilen i deler for jeg har ikke 100 000 å bruke på bil dessverre 

Sjekk om ikke Sparebank1 har noen form for "dekningsgaranti", i den form av at hvis noen andre hadde dekket beløpet, så dekker de det. Bilen til naboen som jeg nevnte var 4 dager over 8 år gammel når skaden skjedde, så forsikringen dekket det ikke. De hadde dog dekningssgaranti, og dette reddet han. Vi fant et annet selskap som dekker  maskinvareskade uavhengig av alder på bil, men heller km stand. Endte opp med å slippe å punge ut 100 000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonsrett... Det er jo ikke slik at man får fem nye år som om det var en helt ny bil hver gang man kjøper en bil hos en forhandler. Man får 5 år, men så kommer det an på kilometerstand, tilstand på bil der og da, årsmodell osv. på hva man kan forvente av bilen. Går N47-kjedet under normal slitasje? Vurderingssak. Så kommer det til hva du som forbruker burde ha oppdaget. Hørte du noen ulyder eller burde du hørt noen? Uvitenhet er ikke gyldig. Kjørte du likevel videre med ulyder så vil jo ikke dette telle. Jeg sikter ikke til trådstarter, men generelt. Produkter ellers så gjelder reklamasjonsrett fra kjøpsdato og får man den reparert eller ny vare så gjelder fortsatt første kjøpsdato. Slik var det ikke før da fikk man ny garanti med ny vare, men dere/vi er selv skyld i at det er blitt slik. Misbruking av systemet. Det kom vel i 2014 mener jeg, har et skriv om dette på jobb med linker til paragrafer eller noe som jeg kan finne om noen lurer.

Jeg håper selvsagt det ordner seg for deg(!!). Du kan sikkert søke om goodwill fra BMW og få redusert kostnadene betraktelig. Velger du å klage til forhandler gå i det minste riktig fram og ikke være en pikk. :)
@lagunilla her inne har stålkontroll på dette.

Forbrukerrådet skriver også ganske fornuftig:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
 

Før du kan klage, må du få klarlagt om det foreligger en mangel. Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

  • normal slitasje
  • skade du selv har påført bilen
  • ytre påvirkninger

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Sjekk om ikke Sparebank1 har noen form for "dekningsgaranti", i den form av at hvis noen andre hadde dekket beløpet, så dekker de det. Bilen til naboen som jeg nevnte var 4 dager over 8 år gammel når skaden skjedde, så forsikringen dekket det ikke. De hadde dog dekningssgaranti, og dette reddet han. Vi fant et annet selskap som dekker  maskinvareskade uavhengig av alder på bil, men heller km stand. Endte opp med å slippe å punge ut 100 000. 

Hei, hvor lenge siden var dette? Jeg skummet gjennom vilkårene og kan ikke finne dere skrevet noen steder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Marius2002 skrev:

Reklamasjonsrett... Det er jo ikke slik at man får fem nye år som om det var en helt ny bil hver gang man kjøper en bil hos en forhandler. Man får 5 år, men så kommer det an på kilometerstand, tilstand på bil der og da, årsmodell osv. på hva man kan forvente av bilen. Går N47-kjedet under normal slitasje? Vurderingssak. Så kommer det til hva du som forbruker burde ha oppdaget. Hørte du noen ulyder eller burde du hørt noen? Uvitenhet er ikke gyldig. Kjørte du likevel videre med ulyder så vil jo ikke dette telle. Jeg sikter ikke til trådstarter, men generelt. Produkter ellers så gjelder reklamasjonsrett fra kjøpsdato og får man den reparert eller ny vare så gjelder fortsatt første kjøpsdato. Slik var det ikke før da fikk man ny garanti med ny vare, men dere/vi er selv skyld i at det er blitt slik. Misbruking av systemet. Det kom vel i 2014 mener jeg, har et skriv om dette på jobb med linker til paragrafer eller noe som jeg kan finne om noen lurer.

Jeg håper selvsagt det ordner seg for deg(!!). Du kan sikkert søke om goodwill fra BMW og få redusert kostnadene betraktelig. Velger du å klage til forhandler gå i det minste riktig fram og ikke være en pikk. :)
@lagunilla her inne har stålkontroll på dette.

Forbrukerrådet skriver også ganske fornuftig:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
 

Før du kan klage, må du få klarlagt om det foreligger en mangel. Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

  • normal slitasje
  • skade du selv har påført bilen
  • ytre påvirkninger

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

 

Hadde du lest litt lengre ned i artikkelen hos Forbrukerrådet så hadde du fått med deg at en har 5 års rett til å reklamere for feil og mangler fra dagen du overtar bilen. Ergo så har du 5 års klagerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du finest vilkårene for maskinskade hos Sparebank1? Jeg har denne selv og mener det står noe om at den gjelder til første hovedforfall etter fylte 8 år, isåfall kan du jo kanskje være dekket likevel selv om det blir endel egenandel. Tror de krever komplett servicehistorikk. Sjekk opp ihvertfall. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Har du finest vilkårene for maskinskade hos Sparebank1? Jeg har denne selv og mener det står noe om at den gjelder til første hovedforfall etter fylte 8 år, isåfall kan du jo være dekket likevel. Sjekk opp ihvertfall. 

Jepp, min første forfall var 20/01-2019 dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Sjekk om ikke Sparebank1 har noen form for "dekningsgaranti", i den form av at hvis noen andre hadde dekket beløpet, så dekker de det. Bilen til naboen som jeg nevnte var 4 dager over 8 år gammel når skaden skjedde, så forsikringen dekket det ikke. De hadde dog dekningssgaranti, og dette reddet han. Vi fant et annet selskap som dekker  maskinvareskade uavhengig av alder på bil, men heller km stand. Endte opp med å slippe å punge ut 100 000. 

Undersøkt litt mere. Sparebank1 forsikring og DNB forsikring her fusjonert med virkning fra 01/01-2019. Sparebank1 såvidt meg bekjent har ikke dekningsgaranti men ser at Dnb har dette fortsatt. Da dem nå har felles org nr (Fremtind) så har sp1 også medansvar mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...