Gå til innhold

Bakerste dekk går ikke rundt


John McLane
 Share

Anbefalte innlegg

Er det ikke bolter som holder caliperne da og ikke muttere. Uansett så holder det som regel med en kraftig latmannsarm. Sørg bare for at bilen står stødig på bukker først, stol aldri på en jekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To bolter som går i klaven. Jeg bruker en 1/2" skralle på ca. 30 cm med en 6-kantet pipe. Hjelper å slå med hånda eller med en gummihammer på skralla for å få ting til å gå i starten. Bare pass på å holde pipa tett mot bolten i det du slår, så du ikke runder av ting. Pleier ikke å bruke rustløser på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekoselig at du bruker forumet til hjelp og er villig til å lære selv :) Men jeg ser du ikke har så mye erfaring så kanskje det hadde vært lurt å betale et verksted 1 time og fått det på stell? Men om du ikke trenger bilen daglig og ser på det som læring, slå deg løs! Bremser er et viktig ansvarsområde på en bil og jeg må nesten skrive dette for å si at ikke kjør på veien om du føler det blir halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Kjempekoselig at du bruker forumet til hjelp og er villig til å lære selv :) Men jeg ser du ikke har så mye erfaring så kanskje det hadde vært lurt å betale et verksted 1 time og fått det på stell? Men om du ikke trenger bilen daglig og ser på det som læring, slå deg løs! Bremser er et viktig ansvarsområde på en bil og jeg må nesten skrive dette for å si at ikke kjør på veien om du føler det blir halvveis.

Ja er jo viktig med sikkerhet og. Blir ofte hoppet over det :D 
Er over gjennomsnittet interessert og begynte å gjøre ting selv pga. økonomi, sjeleløse mekanikere som kun symptomlindrer og for å ikke være avhengig av andre, ha kontroll selv, vite at det er gjort ORDENTLIG. Altså det virker ikke som det er noen 'bestefar' typer igjen idag som gjør ting med hjertet. Den gode gamledagse mekanikeren som gir mer enn du forventer. Mye handler om penger, uten mye glede. 

Får hjelp av en nabo (Mekaniker fra Syria) Der ble fordommene mine også sprengt idag. Han kom bort å tilbydde seg å gjøre det for meg i morgen tidlig. Han sa skru opp caliper, ta av bremseskive, og smør med WD40 inni. Den sitter fast.

Jeg prøvde å få av boltene istad(jeg gjorde virkelig det :lol:) Og hadde jeg hatt en bukk og ikke jekk så kunne jeg vel tatt i mer og fått moment. Har ikke gummi hammer bare mini 'slegge'. 

Jeg er jo så smart å sette brekket på gjennom vinteren mens bilen står. Lærer aldri at rust gjør alt vanskelig. Men man får lært noe istedet for å være ignorant. Det som er selvfølge for andre har jeg ikke hørt om en gang. 

Grunnen for at bilen stod i vinter er pga. den batterikabelen som går under bilen, var rustet av i ene enden, èn dag etter jeg kjøpte den brukt, så kom jeg 500m. Koed sa det går mye av de kablene. Nå skjønner jeg hvorfor. Siste biten i ene endestykket er jo ikke isolert. Man ser synlig et stykke med ekponert kobber, kommer det her i kontakt med vann,salt og møkk så korroderer det. Hadde kabelen orginalt sett hatt isolering hele veien, så hadde bilen ikke stått i vinter, og jeg hadde ikke trengt å gjøre alt det her. Men da er man tilbake til ignorant igjen:P Glad for at det skjedde sånn at jeg blir kjent med bilen. Aldri hatt BMW før. Kjøpte den mest fordi den har kjedereim. Og likte veldig formen og interiøret.
Hvordan kan den batterikabelen ligge under bilen og det ene festet er helt åpent for vann, salt osv.? Vil ikke vann få alt til å kortslutte.

Skulle kjøre bilen til verksted nå for å få byttet den rød batterikabelen, da dekket ikke gikk rundt. Det var forresten kun ètt dekk. Bakerste venstre.

Hadde byttet den batterikabelen selv, men skulle gjerne fått bilen i høyden. Stått inne et sted. Finner ingen garasje, eller steder. Har kun en uteplass.


Hvorfor fortsetter bransjen å bruke deler som ruster? Hvorfor ikke legge et bellegg på det, eller bytte ut skruer med et annet metall?

Hvordan ble dere flinke med deres bil? Gjør dere ting selv?

234959_x600 (1).jpg

batt.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester, første gang jeg bytta bremser selv brukte jeg en hel Lørdag. Med åra har jeg lært at forarbeid og ritkg verktøy er tingen. Det ligger utrolig mye DIYs ute, både på forums og youtube, søk - les - se - prøv....og antageligvis blir det feil et par ganger. Men det er jo en del av det å lære. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E87 kappa jeg av enden på kabelen og klemma på stor ringkabelsko fra Biltema. Dro litt i kabelen så var den lang nok.

Les på forum, se på youtube og prøv selv! 😃 Der det er vilje er det vei.

Endret av Daniel.B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Daniel.B skrev:

På min E87 kappa jeg av enden på kabelen og klemma på stor ringkabelsko fra Biltema. Dro litt i kabelen så var den lang nok.

Les på forum, se på youtube og prøv selv! 😃 Der det er vilje er det vei.

Det var jo genialt og veldig logisk. Litt annen måte enn BMW verksted sitt 'tilbud' på å bytte kabelen for 18 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du tenker helt rett. Vi har alle vært amatører en gang, så lenge man ikke er redd for og spørre så kommer man langt. Hvis du planlegger og gjøre endel selv så ville jeg spandert på med et par ordentlige støttebukker først som sist. Det omkommer folk hvert år som kryper under en bil som står kun på jekken.

Ellers så slutter jeg aldri og forundre meg over klønete løsninger på moderne biler. På Z4en min så sluttet radioen og virke. Der var forsterkeren montert ved siden av batteriet i bunn av kofferten. Den tålte ikke og og ha 3 cm med vann rundt seg. Da jeg monterte en ny forsterker så tok jeg drillen og boret et par hull for og få ut vannet, problem løst men det kunne de jo gjort på fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i tillegg til dårlige løsninger så bygger de ikke lengre biler til å vare i 10-15-20 år, det ser man også på de lange intervallene på service. Det er vel først og fremst de første 5 årene som teller. Eier 2 og 3 og 4 når bilen har blitt 10 år gammel bryr de seg ikke om, dessverre men samtidig forståelig 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, John McLane skrev:


Hvordan kan den batterikabelen ligge under bilen og det ene festet er helt åpent for vann, salt osv.? Vil ikke vann få alt til å kortslutte.

Svar: biler har likestrøm og kortslutter dermed ikke på samme måte som vekselstrømprinsippet når det kommer i kontakt med vann. For at en bil skal kortslutte, må hovedkomponenter med + og - være lagt ned i samme vannbadet.


Hvorfor fortsetter bransjen å bruke deler som ruster? Hvorfor ikke legge et bellegg på det, eller bytte ut skruer med et annet metall?

Svar: fordi det er dette det er penger i.

Hvordan ble dere flinke med deres bil? Gjør dere ting selv?

Mitt svar: begynte pga interesse. Deretter fordi man sparte penger på det. Men etterhvert har det blitt en lidenskap og sikkert mye dyrere totalt enn om jeg skulle hatt en Leaf på leasing for å si det slik 😛 Gjorde masse feil i starten. Begynte på gamle vrak. Gått veien fra forgasser og stiftejustering, til understell, overhaling av motor og til slutt; elektronikkbiten.

234959_x600 (1).jpg

batt.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...