Gå til innhold

Ukestur til München og omegn med fruen - noen tips?


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Morsomt at samtlige nevner museumer som sted å besøke, når han sier at det er av lite interesse.

Når du først er så langt sør i Tyskland, ville jeg spandert på meg en tur til Stelviopasset og Gaviapasset. Du kjører bare videre sørover, gjennom Østerrike.. her får du fjell og natur så det bugner. Rett før Gaviapasset stopper dere innom Bormio, en liten fjelllandsby.. spiser verdens beste pizza! Nord Italia har mye flott natur å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ahj skrev:

Bare for å tilføye; Strekingen mellom Garmisch og Munchen er fri fart hele veien. 
Samt at man nå kan leie BMW M850i fra sixt munchen ;) 

Sixt har også M2 og 435d til relativt hyggelige priser. Utfordringen er begrensede kjørelengder, men kanskje man kan få til en spesialavtale med litt mer sympatiske priser enn normalpåslaget for ekstra antall kilometer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått summet meg litt her, og forsøkt å planlegge en rute. Har vurdert å kjøre fra Kristiansand og ned til München selv, og dermed spare penger på flybilletter og leiebil, men tror det utgår. Det er vel en 15-20 timer hver vei, og da ryker 2-3-4 dager av ferien bare på å forflytte seg til og fra området vi egentlig vil feriere i (selv om det er mulig å oppleve litt ting langs veien der også).

Foreløpig ser det ut til at turen blir noe slikt som dette, men er fortsatt åpen for innspill selvsagt :D 

Gjør som dere fleste anbefaler, innom Garmish-Partenkirchen (og Zugspitze), følger @Fredrik 90 sitt tips og får med oss Schloss Neuschwanstein. Greit å tikke av Lichtenstein på lista også når vi er i nærheten (kanskje også Bodensee, @TRF), så dundre innom Vaduz eller noe slikt kunne vært greit. Deretter nedover i Sveits til St. Moritz og videre til eksempelvis Livigno i Italia, før vi når Stelvio-passet (ett av mange gods tips fra @laffe) og bruker litt tid rundt Dolomittene. Zermatt så fint ut, men virket litt lengre unna enn fire timer, @ahj? Etter det tenker jeg Grossglockner og Nockalmstrasse står for tur (takk for tips, @papertiger), pluss potensielt en fjelltur eller to i området, før det bærer opp til Ørneredet og rundturen avsluttes igjen i München. Noen-og-tyve timer på en ukes tid burde gå fint :)  Er det bedre å ta Sveits-Italia-Østerrike kontra omvendt eller er det akkurat hipp som happ?

1636501141_googlemaps.thumb.jpg.5cbbe654371a078d9146e9a589430299.jpg

Hva gjelder bil har jeg søkt litt, og det beste alternativet virker å bli Audi A6 Avant med treliter diesel. Bare 4 500,- for en uke, og ingen kilometerbegrensning. Gidder ikke ha en G31 med toliter for samme prisen, dessuten synes jeg A6 Avant er vel så pen som G31, særlig interiøret er meget lekkert. Når det er sagt så blir det nok allikevel en dag eller to med en litt heftigere bil, type M2 eller 850i, men her var det ganske høy pris på dagsleie. Men nå lever en jo bare en gang, så får se litt an ;) 

audi.thumb.jpg.13f3f59435f700357d3e793fdb418b7d.jpg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi får tid så blir det nok innom Bern-området i Sveits også (Jungfrau og Kandersteg), samt at strekket mellom Cortina og Bolzano i Italia vies litt ekstra tid med en tur rundt Tre Cime di Laverdo. Hallstatt i Østerrike skal visst også være bra :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg absolutt ut som en fin rundtur :) vi kjørte også mot klokka, men det var fordi vi skulle ende opp i Praha, er nok hipp som happ. 

Ville absolutt gjort fjelltur og gange i Dolomittene - fjellene her er noe helt spesielt og må bare oppleves. En lunsj eller middag på Chalet Gerard kan også anbefales på det sterkeste. Nydelig utsikt og nydelig mat, og de tilbyr også overnatting. Ligger langs SS243 på vei opp til Gardena Pass, som ender i Corvara og Santa Caterina. Et glimrende, snirklete og til dels oversiktlig stykke vei! 

Ang. leiebil; jeg bestilte det samme som du viser overfor her når jeg hadde et par dager i Tyskland for et par uker siden. A6 avant 3.0 TDI automat inkl navi eller 530d eller tilsvarende. Trodde det var snakk om siste generasjon A6 som vist på bildet, men når bekreftelsen kom i appen noen timer før opphenting var det forrige generasjon med facelift. Ikke at det var noen dårlig bil, interiøret i disse er et av Audis fineste etter min mening. Og med skinn/alcantara sportsseter og ellers fullstappet med utstyr gjorde det reisen svært så bra. Denne kostet for øvrig det samme som leie av A6 2.0 eller 520d e.l. Forstå det den som kan. Bottom line; vær obs på at du kan ende opp med en hakket eldre generasjon bil (min var dog bare kjørt 5000km). 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær veldig obs på diesel er veldig fy i tyske storbyer så strørre selskaper som Sixt baserer seg på biler med bensinmotor.  Jeg bukket BMW 530, tenkte at det automatisk betydde diesel. Men fikk 530i med 2,0 bensin, gikk dog vel så godt som en 3 liter. En i reisefølget vårt kjørte E36 M3 3,2 (sedan), han hadde meg i bakspeilet hele tiden for å si det sånn 👍 Man kan mene at de turbofirerene til BMW er feil og har gal lyd, men de går jævlig godt.. Pass på at du ikke ender opp med en A6 med toliter bensin, eller en MB E300 som også er en toliter. 

Ellers så ser det ut som om dere får en super tur 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...