Gå til innhold

Ukestur til München og omegn med fruen - noen tips?


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Fruen og jeg tenkte oss en tur til München og omegn en uke i slutten av juli/begynnelsen av august, og basert på diverse reisebrev så tror jeg det er mye god kompetanse på dette området på forumet her inne :) 

Planen for turen er egentlig å oppleve litt alpeområder og innom Sveits. Vi er ikke fryktelig interessert i museer og slikt, mest hyggelige/fine byer og ikke minst fine fjellpass og fjellturer.

Tenker os så fly til München og leie bil (les. BMW) der, også farte rundt derfra en ukes tid før vi flyr tilbake fra samme plass.

Er det noen som har noen gode tips til hvor man får leid BMW til en grei pris og ikke minst fine plasser og fjell å besøke? :) 

Setter pris på alle innspill!

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dere en tur til Zermatt. Det er bare 4 timers kjøring unna. Kjører dere riktig kan dere tilogmed få kjørt biltog, som er morsom opplevelse. Garmisch er også veldig fint på den tiden av året. Videre burde dere ta å bestige noen fjellpass. :) 
Har tilbringt mange ferier i alpene og har en rekke forslag å komme med, men greit å vite hvor langt dere er villig til å farte pr dag :) 

Mitt tips: Lei bil av Sixt. M4 koster litt men er veldig morsomt å ha når man kommer til alpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en M-bil på BMW Welt (BMW on demand). Her leier du bil på timesbasis, og leier du bilen over 3 timer har du den hele dagen og 45mil inkludert. Var slik for ett år siden hvert fall. Herfra kan du kjøre for eksempel til Garmisch, eller til Stuttgart (Porsche-museum) eller Dingolfing for omvisning på BMW's største(?) fabrikk litt avhengig av hvor bilinteressert kone du har ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på en tur i området for noen år siden der vi bl.a besøkte BMW Welt, Garmisch-Partenkirchen/Zugspitze, Porsche museum etc. Du kan evt. lese mer her:

https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=226&tab=comments#comment-2708594

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her har jeg for mye å skrive i forhold til den tiden jeg har tilgjengelig akkurat nå. Kommer sterkere tilbake snart, men et par tre tips inntil videre:

- Hotell i München: Hotel im Hof.

- BMW museum

- fjellpass: Nockalmstrasse og Grossglockner hochalpenstrasse i Østerrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg over snitter glad i å gå på museum og se på gamle ting. Så jeg vil absolutt anbefale ett besøk på BMW Welt og dertil hørende BMW museum. En drøy to timers tur til Stuttgart kan jeg også anbefale, Mercedes og Porsche museum er virkelig verd ett besøk. Ellers så har du Buchloe hvor Alpina holder til, ca midt mellom München og Stuttgart. De har ikke noe besøksopplegg annet enn noen flotte biler å se på i lobbyen, men de synes det var veldig stas at vi kom helt fra Norge da vi var der. Folka på Alpina var veldig gjestmilde 😀

Schloss Neuschwanstein er ett fantastisk flott slott som ligger ved foten til alpene, du har garantert sett det på ett postkort eller i en reklame. Videre så kan du bukke fabriksomvisning, enten på fabrikken i München (hvor de lager 3-serie) eller i Dingolfing (hvor de lager 5, 6 og 7 serie). Vi tok omvisningen i München, men neste gang vil jeg ta omvisningen i Dingolfing også. Starnbergersee vil jeg anbefale, vi har vært der flere ganger nettopp fordi det er så koselig der. 

Og hvis du skal kjøre sydover til alpene så er Ørneredet noe jeg vil anbefale å besøke. En helt ubeskrivelig utsikt og natur å se ut over. Men pass på å følg fartsgrensene på A8 autobahn sydover mot Saltzburg. Der er det ekstremt mye politi kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye kjøring og hvor mye hvile dere planlegger, men jeg ville i hvertfall uansett startet med å kjøre i retning Garmisch. Da får dere startet med en liten bit motorvei som det har vært relativt lite trafikk de gangene jeg har kjørt der før dere får litt fine landeveier. Motorveien mot Innsbruck ville jeg unngått da den alltid har vært veldig trafikkert da jeg har vært der. 

Om tiden rekker til ville jeg deretter kjørt mot Stelvio-passet på et eller annet vis også videre derifra mot St. Moritz kanskje (slik at Sveits tikkes av på boksen). Bormeo på sør-vest siden av Stelvio er forresten en fin liten by å bo i om Sveits ikke er så viktig. 

Ville deretter tatt ruten i retning mot Gardasjøen på. Er en fin liten by på nordsiden av Gardasjøen som heter Garda som kanskje kan være et fint stoppested. 

Ville så snudd rattet mot Dolomittene og deretter kanskje opp til Salzburg (via Grossglockner) før jeg hadde rettet kursen mot Munchen igjen. 

Om Sveits ikke er så nøye og man vil ha litt mindre tid bak rattet ville jeg kanskje nøyd meg med Dolomittene, Salzburg og kanskje Gardasjøen. 

Uansett så blir det ikke feil så lenge du kjører til Alpene og du ikke får en 2-serie (F45) av bilutleieselskapet (Sorry Marius2002🙄

 

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere skal starte i München har jeg følgende anbefalinger;

Overnatting i München: Hotel im Hof, et nytt, lite, familiedrevet hotell i sentrum med god service, bra standard og fine rom, som har tidenes kuleste garasjeløsning i bakgården, hvor også frokostrommet ligger, rolig og beskyttet fra gatene. 

Leiebil: Sixt (eller BMW?) - har flere (2 av 2 😛 ) ganger hatt gode opplevelser her, både med standard på bilene, utlevering og innlevering.

Attraksjon: BMW Museum (Welt er kult, men det er stort sett merch og nye modeller og noen få konseptbiler som er utstilt, museet er mye mer interessant i mine øyne, for begge to).

Kjøretur: sørover og inn i Østerrike og videre til Italia og Gardasjøen. Når du først er der er det ikke lange veien ned til Toscana, som jeg ikke klarer å bli lei. Verken veiene, folka, maten eller landskapet. Agriturismo via Airbnb fungerer kjempe, og i andre enden av skalaen har du gamle slott som er gjort om til spahoteller med all den luksus som hører med. Vi gjorde begge deler, fin mix. Nordover igjen og inn i Dolomittene, gjerne et par netter i Val Gardena (Hotel Continental kan anbefales), kombiner dette gjerne med fjelltur en dag for å få luftet beina litt - alt er veldig tilgjengelig her og du kan gå rett fra hotellet. Ta dere tid til en kjøretur på de skikkelig morsomme veiene i området; Passo Pordoi, Passo Sella, Canazei, det er bare å velge og vrake her. Et must, og morsomt med morsom bil. 

Det høres kanskje optimistisk ut å kjøre så langt, men vi kjørte fra München til Villach helt sør i Østerrike på 6 timer tror jeg det var - og store deler av det var fjellpass og ikke raske motorveier, så det går egentlig rimelig radig. Kunne sikkert spart 2-3 timer på å ta motorveien gjennom Østerrike.

Fjellpassanbefalinger i Østerrike: Grossglockner Hochalpenstrasse og ikke minst Nockalmstrasse - sistnevnte er min absolutte favoritt av disse to.

Den tyske landsbygda kan absolutt være veldig fin kjøremessig - leste en artikkel i siste CAR om besøk hos RUF i Praffenhausen vest for München, de hadde noen herlige kjøreveier i et nydelig landskap der. 

 

Dette er mine anbefalinger basert på egne erfaringer (utenom RUF da). Mange gode tips og anbefalinger fra andre her også, så det er bare å plukke og mikse til dere finner en rute som passer dere med tanke på lengde og varighet :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode tips her, blir jo nesten helt overveldet - takk! Nå skal jeg få satt meg ned en dag og Google alle tipsene og prøve å lage en rute :) 

Er ikke noe problem å kjøre litt, tenker vel egentlig å være «på farten» hele tiden, altså en natt på hver plass. Da rekker vi nok gjennom litt. Blir absolutt en tur på BMW Welt eller museum, men fruen er nok mer interessert i fjellturer og fin utsikt, så det blir nok hovedformålet med turen denne gang :) 

M-bil hadde vært morsomt, men ikke et must. Men vil ha noe med litt skyv, så en BMW med treliter er nok minimum. Får se litt på prisforskjellene hos Sixt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 22.30, laffe skrev:

 

Uansett så blir det ikke feil så lenge du kjører til Alpene og du ikke får en 2-serie (F45) av bilutleieselskapet (Sorry Marius2002🙄)

Du, ingenting å si sorry for. F45 er glimrende turbil om man har unger og ellers generelt en praktisk og god bil, men definitivt ikke en jeg hadde valgt om bare jeg og fruen skulle på bilferie i Sør-Europa og leid bil der. Jeg tenker en BMW Z4 eller sprek BMW 1-/2-(ikke F45/46)/3-/4-serie hadde gjort susen :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...