Gå til innhold

J.D.Power med ny statistikk der BMW er nederst :-o


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye rart om J.D.Power og denne statistikken kan umulig være fakta?
At BMW har en del modeller som har mye "issues" slik som X5, M5, 740d osv, så kan ikke BMW være så elendig som det denne rapporten sier.

Noen synspunkter?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir diskutert i tulletråden pr. nå. Statistikken er sikkert fakta den, men jeg vet ikke hvordan de utfører dette. ‘’Heldigvis’’ er det infotainment-systemet som trekker grovt ned og ikke holdbarheten på bilen generelt. Der ligger BMW på topp. Så spørs det hvor mye som er brukerfeil, er det gammel telefon man prøver og koble seg på bluetoothen med evnt. android eller iOS, hva er de konkrete feilene? Selv opplever jeg tilkobling mot android som ok, intet mer, mens iOS er en helt annen verden.  Jeg skal ikke forsvare BMW, men opplever infotainment-systemet som noe av det bedre på markedet, samt god brukervennlighet. :) Jeg ville likt å sett listen med konkret hva som var feil og sammenlignet med de andre merkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes jo at dyre biler kommer med mer teknologi, som øker feilkildene drastisk. Sensor ditt og sensor datt, elektronisk hjelp til det ene og til det andre. Mye av dette har feil og mangler.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er ikke bmw det slik det har vært. Vurder selv og bytte til volvo. Da jeg rett og slett har hatt for mye problemer med registerkjeder og ht pumper, planet gear i girkasse osv alle bilene har har vært mellom 4-9 år gamle. Virker som det har vært noe endring i topp ledelsen fra det som var på begynnelsen av 2000 talet. Da var visjonen null reklame, de skulle selge på jungeltelegrafen og heller bruke gryna som skulle ha blitt brukt til reklame til og ha fornøyde kunder. Alt for mye piss med ledninger som får tretthets brudd, som man må skjøte inn på eksisternde ledningsnett, når man har ledninger som skal ut av bilen så hadde det vel vært en tanke og laget en kobling slik at man hadde hatt mulighet for og bytte den utvendinge som det er brudd i? Samme med b+kabel som de har rotet det så fælt til med.  Er en smule skuffet at de ikke kommer med en goodwill til kunder som følger service programmet dems slik at slike feil blir utelukket før dem skjer. Og at de ikke har noe løsning på register havariene. Men de tjener vel fett med penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slår vel brukergruppa litt ut også kanskje? Ikke sikkert eiere av en del merker som gjør det bra i testen en gang får med seg at ting ikke fungerer 100%, mens en petimeter av en BMW-eier drar til verkstedet for hver minste ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også på følelsen at BMW har tapt seg, kjører for tiden F11 530D, skippet 2l diesel motoren da jeg har hørt mye om alle disse havariene på reg kjede, har hørt at det er samme kjede på N57D30 men har ennda til gode å høre om et havari pga register på 530D.

Men såklart man blir jo litt urolig.

Er forøvrig ellers knallfornøyd med bilen og har nå hatt den i ett år uten noen som helst feil og dette er en 2010/11 modell så jeg er jo utsatt for all slags barnesykdommer, men jeg var veldig heldig med min 523 96 modell som også var av 1 gen E39 med veldig lite tull der, så kanskje er jeg en fetter Anton type hva Bil gjelder, ikke vet jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Haug523 skrev:

Har også på følelsen at BMW har tapt seg, kjører for tiden F11 530D, skippet 2l diesel motoren da jeg har hørt mye om alle disse havariene på reg kjede, har hørt at det er samme kjede på N57D30 men har ennda til gode å høre om et havari pga register på 530D.

Men såklart man blir jo litt urolig.

Er forøvrig ellers knallfornøyd med bilen og har nå hatt den i ett år uten noen som helst feil og dette er en 2010/11 modell så jeg er jo utsatt for all slags barnesykdommer, men jeg var veldig heldig med min 523 96 modell som også var av 1 gen E39 med veldig lite tull der, så kanskje er jeg en fetter Anton type hva Bil gjelder, ikke vet jeg :) 

Det stemmer at det ble mye trøbbel på reg.kjede på Nxx-motorene. Det ble ikke bedre når registeret plasseres bak på motoren slik at man må ned med gearkassen for å fikset registeret. I deler koster det ikke så mye. Noen få tusen-lapper, men i arbeidstimer så er det horribelt.
Uansett skal svakheten være fikset i 2010 og etter 2010 skal dette problemet ikke vært så omfattende. Jeg har selv en 520d 2013mod og er selfølgelig også bekymret. Så langt er det ingen ulyd...Bank i bordet!

Men jeg har et inntrykk at E6x spesielt var en dårlig perioden(2004-2009). Årsaken var utstrakt bruk av hardplast i slanger og rør i motoren og en helt merkelig designet topp-seksel som virker å være en del av toppen. Disse har en uvane å sprekke og som koster en del og ikke minst skifte.

Jeg var nylig på PKK med min F11 og der sier NAF-mannen at han ikke har vært borti en BMW i denne serien med anmerkning. De virker å være veldig solid i understellet med unntak av luftbelgene bak. De må byttes hver 5 år og det trekker jo en del ned. Heldigvis er disse super-enkel å bytte. Tar 10-15minutter.

På Youtube finnes det en rekke kanaler med BMW-folk som fikser opp BMW'er. Disse har mye erfaring og kjenner til mange kjente feil. Noen som vet at på E39, så finnes det en sikringsboks under passasjersetet, under dørk-matten? Man må ta løs setet for å komme til. Her samler det fukt og så irer og ruster koblingene. Jeg viste ikke om denne sikringsboksen, men utrolig hva man får vite via Youtube :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare reagerte på statistikken som plasserer Peugeot øverst. En fransk bil øverst? Må være første gang i historien.
Men når statistikken summerer opp alle modellene, så føler jeg at det blir helt feil. I andre statistikker, så finner man bl.a BMW X1 nesten øverst. Dette må være godt sammenskrudde biler. Også X3 havner høyt oppe. Har vel noe med valg av motor og gearkasse i disse bilene.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at franske biler idag ikke er særlig dårlige de heller, ei heller asiatiske. Så spørs det hva man vektlegger. Volvo f.eks. burde være bra biler idag og har truffet på design og priset seg til premium, men de jeg kjenner med ny Volvo har etterhvert erkjent at de ikke lever opp til premium. Både med infotainment, støy og bruk av hardplast. Jeg har ikke testet selv. På jobben til min far har de tre helt nye V60 som firmabil og det var visst ikke noe å rope hurra etter(annet enn at de er pen å se på). Dette er ikke forsvar av BMW, men faktisk litt av fransk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg tror at vi skal ta denne undersøkelsen for hva den er, men at den gir en indikasjon i relasjon til at man ikke lenger kan betale seg bort fra tekniske problemer med en bil - som man langt på vei (kanskje) kunne med f.eks en Mercedes-Benz W123 for 30 år siden. Dagens biler er såpass teknisk avanserte at det vil oppstå problemer selv om den overordnede kvaliteten på bilene i dag jevnt over faktisk er veldig mye bedre enn den var for 30 år siden.

En stor utfordring er at bilprodusentene i dag er mye mer avhengige av underleverandørene enn de var før i tiden. Feiler infotainmentsystemet på f.eks en BMW er det ikke nødvendigvis BMW som har gjort en feil (bare som et eksempel). Som regel kan en feil rent teknisk spores tilbake til en underleverandør, men dette betyr selvfølgelig ikke at BMW er uten skyld. De er ansvarlige for det ferdige produktet og dette kommer også til uttrykk i den aktuelle undersøkelsen.

Jeg tenker at en Peugeot eller Citroën neppe er bedre (relativt) enn en BMW som koster mye mer, men at de franske bilmerkene samtidig har blitt mye bedre de senere årene uten at BMW nødvendigvis har blitt tilsvarende bedre enn de var. Avstanden minker i relativ forstand og dette skulle egentlig bare mangle når bilindustrien også blir mer og mer global. Medarbeidere (ledere, ingeniører, designere etc.) og underleverandører er en del av et globalt marked der alle bilprodusentene henter ressurser. Folk som i dag er viktige for BMW arbeider kanskje for PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) i morgen.

Ergo merker vi som bilkjøpere den største forskjellen mellom bilmerkene mest når det gjelder opplevd kvalitet som f.eks design, materialer og image. Altså for det meste subjektive parametre som vi alle opplever forskjellig avhengig av bl.a bakgrunn og sosialt miljø. Fokuset er overført fra ingeniørene til markedsføringsfolkene. Når dette er nevnt oppleves for min del ikke selv en relativt påkostet Peugeot like dynamisk kompetent og stabil som f.eks en relativt enkel 3-serie - så kvalitetsforskjellen kan stadig merkes ganske tydelig hvis man vet hva man skal se/merke etter. Poenget er imidlertid at dette vet de fleste i dag ikke og det er uten tvil en utfordring for bl.a BMW.

Et annet viktig poeng i kjølevannet av hva jeg allerede har diskutert er at bilprodusentene samarbeider mye mer enn de gjorde før. Et veldig bra eksempel er den nye BMW Z4 (G29) og Toyota Supra mrk.V som praktisk talt er den samme bilmodellen. Den er utviklet av BMW og de bygges begge av BMW i Østerrike. Dette er for å si det forsiktig veldig omdiskutert av Toyota Supra fanboys, men hvorfor? Man skulle tro at BMW står for signifikant mer teknisk integritet og høyere kvalitet enn Toyota (hvilket BMW gjør etter min mening), men slik oppfattes det ikke nødvendigvis ute i den store verden. 

Doug DeMuro tegner og forklarer. Jeg har hoppet frem til det viktigste i denne sammenhengen, men hele testen/anmeldelsen bør ses for å få et totalt overblikk over situasjonen. BMW har faktisk ikke det beste ryktet når det gjelder holdbarhet og pålitelighet.

Jason Fenske i Engineering Explained har den samme bekymringen vedr. BMW's holdbarhet og pålitelighet (jeg har igjen hoppet frem til det viktigste). Det er imidlertid veldig interessant at både Doug og Jason (som amerikanere) klager over at den nye Supraen kun kommer med automatgear. Hva har skjedd? Her i Europa vil nesten ingen i dag ha manuelle gearkasser i relasjon til premium biler/sportsbiler, mens i USA (som alltid har vært et foregangsland når det gjelder automatgear) vil de nå ha manuelle gearkasser på slike biler.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig med deg @Fredrik samtidig så er jeg ikke overveldene imponert over kvaliteten på Z4en min.

Greit nok at det er en 2005 model og den begynner og dra litt på årene men jeg synes likevel jeg kan forlange mer. Har tross alt ikke passert 150 000 enda. Motor og drivverk har jeg aldri hatt noe problem med det er alle de andre småtingene som irriterer.  F.eks at limet som holder speilglasset løsner slik at det faller på bakken og knuser. Motoren til caben har jeg byttet 2 ganger iløpet av 8 år. Den koster minimum 20 000 og bytte. Dumt og plassere den i bunnen av cab brønnen slik at den drukner. Det er også en masse andre ting som ryker som jeg aldri har tenkt på kan ryke. Sist ut nå er at jeg må bytte hele spakmekanismen til håndbrekket. Årsak, tanningen er borte så den greier ikke og låse.  Hallo man hører jo aldri om en bil som slikt noe hender med. Ordremottakeren på mitt lokale verksted trodde jo jeg tullet. Av andre ting som jeg kommer på som ikke er slitedeler er bl.a vindusvisker mekanismen og begge vindusheisene. Dessuten så lever varmeapparatet sitt eget liv noen ganger.

Som sagt jeg er skuffet over kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Jeg kan jo egentlig kun tale for meg selv (og det jeg generelt leser/ser i media), men jeg har hatt 3 stk. BMW'er over en periode på 25 år. Den første var en 1987 E30 320i i 1988/90 og den var det ingen problemer med selv om den ble kjørt langt som f.eks til Spania en gang og Sydtyskland to ganger. En meget fin bil som jeg aldri har glemt.

Min andre BMW var en 1997 E36 323i i 2001/02, men den var en relativt stor skuffelse kvalitetsmessig. Jeg tror nesten at den bilen sto mer på verksted enn ble kjørt av meg. Utfordringen var at det hele tiden var problemer som ikke hadde relasjoner til hverandre. Radiatoren begynte plutselig å lekke, så tok startermotoren slutt, så måtte jeg skifte ABS sensor, så begynte vindusviskerne å gå ustabilt, så fusket VANOS'en osv. Kvaliteten var mildt sagt ikke den beste, men når bilen gikk som den skulle var den fantastisk. Jeg mener stadig at BMW's M52B25 rekkesekser er blandt de aller beste selvpustende motorene BMW har bygget på den billige siden av S-motorene.

Min tredje BMW var en 2003 E46 318d Touring i perioden 2004/13. Jeg kjørte bilen hele 330000 Km over nesten 10 år og bilen var fantastisk, men både svinghjul og clutch måtte skiftes to ganger og når det hele trakk ut i en langvarig krangel om garanti (som jeg tilslutt vant etter nesten halvannet år) var dette er skår i gleden (les: ca. 40000 Km med vibrasjoner og ujevn gange på motoren). Det var også relativt alvorlige rustproblemer på slutten av eierskapet. Alt i alt en fantastisk bil, men kanskje ikke med en så god kvalitet som vi liker å tenke på.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt sett vært veldig fornøyd med kvaliteten på mine BMWer. Det har selvsagt vært småtterier men det tror jeg man vil oppleve hos alle merker. E34en er super solid, selv etter 25 år med pen men daglig bruk. Disse bilene er som hugget ut av fjell, motor (M50) og drivlinje er driftssikkert som en gammel Japaner etter mitt inntrykk. Samme med E39, bortsett fra at kjølesystemet er laget av bambus og M54 liker litt olje så er dette veldig solide biler. Den største overraskelsen min er E90 325d som jeg hadde. Vi hører jo litt negativt om E60 fra samme periode, men min E90 er den mest feilfri bilen jeg har hatt. Rett og slett en super bil som virket meget godt skrudd sammen. F10en virket også som en skikkelig kvalitets bil, men der var enkelte småting som absolutt ikke var en kvalitets bil verdig. BMW bokstavene på dørlista bare falt av, vann lakk inn gjennom bakdør, koppholder i midtkonsoll var laget av ekstremt kjip plast og iDrive skjerm fikk lett riper. Men ellers så var dette en tvers igjennom solid og pålitelig bil. Vi kryssa Europa så mange ganger og den svikta oss ikke ett sekund. G30en virker til å ha samme byggekvalitet, er dog ett par småting som kunne vært bedre. Men jeg sliter med å finne ordentlig billige løsninger i denne. Jeg stiller dog spørsmåls tegn ved all elektronikken ombord...

Jeg har hatt en del biler nå. Har hatt ett par VW, ett par Audi, en Opel, Ford samt kjørt Ford firmabil i over to år nå. BMW er helt klart det merket som har gitt meg minst tull og feil. Jeg er blant de om føler at man får litt ekstra når man betaler litt ekstra for en BMW 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det største problemet mitt er at jeg er bortskjemt med gamle BMWer og da synes jeg de nye har tapt seg kvalitetsmessig. Hvordan de står seg i forhold til andre nye biler kan jeg lite om men min gamle E23 er en mye mere solid bil enn min E85. 

Se bare på dette. vindusheis E85. https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/51_4859/1/47795?steering=L&transmission=N

vindusheis E23 https://www.koed.no/no-no/catalog/diagram/51_0325/1/47183?steering=L&transmission=M

Man skjønner jo med det samme hvem som varer evig.

Jeg synes fortsatt det er helt utrolig at tanningen på håndbrekket ble slitt ut på Z4en og jeg er visst ikke alene om og ha opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...