Gå til innhold

Kjøpe E61, trenger sårt hjelp


 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, er ute etter en familiebil. Har sett på mange forskjellige på Finn men er helt i villrede om hva som er verdt å satse på. Ønsket er litt mer moderne interiør/utstyr, så har kikket litt på årgangene 08-10. Ønsker meg også litt drag i venstrefila. Har hørt om registerkjedeproblematikken som fulgte med byttet fra M57 til N57, så er litt skremt. Har lite lyst til å kjøpe en bil som plutselig kan bryte fullstendig ned etter kort tid. Håpet er å ha en bil som funker i 5 år uten for alt for mange dyre svinger innom verkstedet. Hva bør jeg egentlig satse på? Hva er en god sjekkliste? Budsjettet er ikke altfor generøst, maks 110-120 laks. 

Endret av Bjørnebassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

N47 har registerproblematikk og diesel høytrykkspumpe som kan ryke. Kostnaden på dette overstiger det tillegget du må ut for å få deg en e61 med m57 motor. Så om du har råd til en m57 (525d og 530d er begge 3 liter), så er det valget enkelt :)

07 kom facelift også kalt lci. I 09 fikk den et oppgradert idrive system.

Har selv en lci e61 530xd og den er igrunn god på alle måter. Eneste minuset er kanskje litt slapp styrefølelse i forhold til bmw standard. Den uten xdrive er mer direkte. Ligger på 0.63 på blandet.

Kjør på om du vil ha en slik :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520d er heller ikke spesielt kvikk. Blir jo naturligvis bedre hvis du får den tunet. Men det er det jo ikke alle som ønsker.

Antar at du har sett deg ut 08-10 på grunn av facelift? Facelift kom som nevnt over i 2007.

Det finnes faktisk noen få facelift 2007 som fortsatt har den gamle M47 motoren.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152005144

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151333089

Men hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å finne en 525d i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge! Ja, faceliften er det jeg er sugen på. Penga rår jo litt, ser at prisen spretter litt på 525 og opp. Finner noen som er innen rekkevidde, men da har de jo også gjerne rullet litt, begynner å lukte 180 -200km og opp. Antar at risikoen for dyre utskiftninger ligger rett rundt hjørnet da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en preface 525d til salgs, selvfølgelig i en helt annen prisklasse enn 180 000... M57, gått over 280 nå men jeg har kjørt den fra tja, mener å huske det var 213 000. Eneste jeg har hatt av problemer har vært slitedeler som har røket, ting som kanskje ikke har vært bytta før osv.  Kjøpte bil uten panoramatak da jeg lette, for de har jeg hørt mye rart om med vann som kommer inn i bilen og tak som går i stykker omtrent av seg selv. Jeg har i grunnen vært glad i bilen min de 2 1/2 årene jeg har hatt den, hadde det ikke vært for at jeg hadde lyst på høy bil med 4x4 hadde jeg nok fortsatt å kjøre den videre. 

M57 holder evig lenge, men husk å bytte veivhusventilasjon innimellom. Dette er egentlig bare et lite filter, men på e61 er det en svær klump som må byttes. 

Edit: synes egentlig bilen er sprek nok som den er, har ikke turt å kødde med tuning på min. Men dersom man vil ha litt mindre forbruk og litt mer skyv ville jeg brukt TRF her inne. 177 hk, sekser og 2.5l er helt ok, husk at man kjører ikke en f1, men en familiebil :P Synes x5'en min er ganske jevn men mulig det er fordi jeg ikke har kjørt e61 på ei stund (184hk, 4x4 og over 2 tonn)... 😛

 

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørnebassen skrev:

Takk til dere begge! Ja, faceliften er det jeg er sugen på. Penga rår jo litt, ser at prisen spretter litt på 525 og opp. Finner noen som er innen rekkevidde, men da har de jo også gjerne rullet litt, begynner å lukte 180 -200km og opp. Antar at risikoen for dyre utskiftninger ligger rett rundt hjørnet da? 

Tror det er vanskelig å vurdere risiko knyttet til km. På noen biler er alt tullet tatt før 200k km, mens på noen dukker det opp etterpå. Og på noen biler dukker det aldri opp tull🙂 Så ikke sikkert man trenger låse seg helt til kilometerstand, men det er jo vanskeligere å vurdere hvilke biler med høy km det er trygt å satse på. På 520d er det ganske vanlig at turbo ryker mellom 100k og 200k, så å finne en bil der denne er byttet trenger ikke være så dumt. 

Et lite tips er jo også at om du finner en fin 520d med lav km og med fulgte servicer kan du fortsatt få maskinskadeforsikring hos Codan forsikring. Kan gjøre det lettere å leve med registerkjede-problematikken, ihvertfall om du uansett skulle ha kasko. 

Selv eier jeg en 520d og er fornøyd med den, men ville likevel anbefalt deg å se etter en 525d, uten å utelukke 520d helt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en fin 520d , kanskje med lav km tilogmed, hadde jeg ikke latt vær å kjøpe den kun pga mulig registrer trøbbel. Du kan også få kjede skiftet før det ryker om man er engstelig. Og mange går 250000km+ uten havari også

Jeg har 3liter selv og fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en 09’ facelift med 520d, husker den som litt daff, men savner komfortsetene. Så se hva som er viktig for deg, dette er en komfortabel familiebil først og fremst. For min del er pakken viktigere enn motor, E61 er ikke ny bil, så her gjelder det å velge med omhu om ikke driftsutgiftene skal løpe avgårde. Sjekk historikk og service, skal du gå for en 520d, vel ikke noe eldre enn 09, alt er 07-08 525d. Dessuten var CIC iDrive viktig for meg. 

3AFA9171-3759-40D8-8391-450B76D13689.jpeg

D3C57017-D1BD-45A2-A32C-2BEEA30B195C.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for gode tips! 

12 timer siden, kimhas skrev:

Du kan også få kjede skiftet før det ryker om man er engstelig. Og mange går 250000km+ uten havari også

Hvor mye blør man for den morra evt? Er det sånn at det først blir dyrt om man lar det ryke?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørnebassen skrev:

Takk til alle for gode tips! 

Hvor mye blør man for den morra evt? Er det sånn at det først blir dyrt om man lar det ryke?

Det koster jo litt med kjedebytte, men det koster omtrentlig halve bilbudsjettet ditt om det ryker.  @Ron Jeremys råd er bl.a. derfor verdt å følge :) Det koster deg derimot lite å sjekke opp historikk ang. kjedet. Jeg hadde ikke vært skremt av å kjøpe bil med N47 igjen, bare gjør en liten research av bilen først. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, orala skrev:

Hva med rekke 6 og bensin? 

Tja, har hengt meg litt opp i diesel mtp på forbruk/økonomi egentlig. Men hva gjelder motorhold osv. er jeg usikker på om det kanskje går opp i opp når det kommer til dette? Er det mindre som kan gå galt? Er ganske noob på bil for som dere sikkert skjønner 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...