Gå til innhold

Angst for parkeringsbulker! Colorline, Stena line osv.


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok helt klart forsøkt, så langt det lar seg gjøre, å være sist inn på fergen. Jeg tok Sandefjord-Strømstad i sommer, og var en av de siste bilene inn. Fergen var ikke full, så da hadde vi akkurat den plassen man ønsket seg bakerst i køen. Istedet for fire biler i bredden helt fremst stod vi med to og tre i bredden bakerst. I tillegg har alle forlatt bilene sine for å finne plasser på skipet, så noen trafikk rundt bilen har man heller ikke. Å komme seg først inn på skipet ville jeg aldri gjort, da du er dømt til å stå med maksimalt antall biler i bredden. Alternativt ville jeg forhørt meg om å stå på nedre dekk, da dette er mer romslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Å komme seg først inn på skipet ville jeg aldri gjort, da du er dømt til å stå med maksimalt antall biler i bredden.

Dette avhenger av fergen. På noen ferger vil du komme opp å "henge" hvis du er blandt de første i køen og det er mange kjøretøyer som skal med. På andre ferger står du alene foran ved porten/broen ut. Hvordan man blir plassert avhenger helt av forholdene på stedet + tilfeldigheter. Jeg tenker at den beste teknikken er å bli værende i/ved bilen til de fleste rundt deg har forlatt bildekket samt være blandt de første til å gå tilbake til bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett frykt for riper/bulker på dagens ferger og teknikker for å unngå dette var det mye, mye værre før i tiden. Jeg har tatt ferger mellom Norge og Danmark relativt ofte helt siden 1985. På den tiden var fergene noen skikkelige baljer med såkalte "roll-on-roll-off" bildekk (roroskip). Da hadde man rette og virkelig trange kjørebaner i hele lengden og hvis man havnet midt i det hele var man praktisk talt klemt fast fordi "alle" rundt deg selvfølgelig forsøkte å manøvrere bilen slik at de kunne få dørene opp. Det ble naturligvis både riper og bulker - og dette måtte man leve med.

På én tur hadde de (jeg mener å huske at det var Stena Line) malt taket og veggene på bildekket. Malingen var ikke tørr så da vi kom ned til bilen igjen var det hvite malingflekker over hele panseret og taket (på min indiskrøde Porsche). Det var selvfølgelig full krise, men gutta på dekket avviste meg bryskt og pekte på utgangen. Jeg klaget selvfølgelig til Stena Line senere, men de stilte seg (selvfølgelig) fullstendig uforstående til hva som hadde skjedd. Heldigvis klarte jeg å fjerne malingen med en form for tynner uten å skade lakken nevnverdig. Forbrukerrettighetene var ikke de beste på 80-tallet.

Fergene var ellers trange med endeløse og relativt smale ganger og trapper. Det var få åpne arealer som på dagens ferger og det meste av inventaret var løst. Dette ble heldigvis gradvis endret etter Estonia forliset i 1994. Man satt trangt og de fleste stedene var det lov å røyke. I tillegg var det helt normalt at folk drakk seg fulle samtidig som de hørte på et eller annet håpløst dårlig østeuropeisk danseband. 

Fergene gynget også ganske mye så hvis det var grov sjø gikk det ikke lang tid før det luktet oppkast i hele skipet. Det hele var mildt sagt en ganske stor prøvelse så vi kjørte istedenfor ofte hele veien ned til Helsingborg der fergen til Danmark (Helsingør) gikk den gangen (før Øresundsbroen ble bygget i 2000).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fergen Helsingør-Helsingborg går hver halvtime hele døgnet, selv etter at Øresundsbroen ble bygget.

 

Fergene går i skytteltrafikk mellom byene Helsingborg og Helsingør. De fem fergene som trafikkerer mellom Helsingborg og Helsingör går hele døgnet, og i de mest hektiske timene på dagtid går de så ofte som hvert 12.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Ampera skrev:

Fergen Helsingør-Helsingborg går hver halvtime hele døgnet, selv etter at Øresundsbroen ble bygget.

 

Fergene går i skytteltrafikk mellom byene Helsingborg og Helsingør. De fem fergene som trafikkerer mellom Helsingborg og Helsingör går hele døgnet, og i de mest hektiske timene på dagtid går de så ofte som hvert 12.

Dette er jeg klar over, men før i tiden hadde man ikke et valg og europaveien gikk via Helsingør-Helsinborg. Jeg burde nok ha ordlagt meg tydeligere/klarere.

Jeg har forøvrig en ganske artig/merkelig opplevelse fra denne fergeovergangen. Jeg kom kjørende i min daværende Porsche 928 S og i bagasjen hadde jeg en flaske blå Smirnoff vodka. Den holdt 50% ABV alkohol og var ulovlig å importere til Sverige og Norge. Motet sviktet og rådene var dyre. Vel... vodkaen ble til spylervæske, men da en snestorm satte inn på høyde med Uddevalla var det ikke morsomt lenger. Hver gang jeg jeg skulle gjøre frontvinduet rent (og det var ofte) ble bilen fylt med prima vodka lukt. Helt greit egentlig bortsett fra at vodkaen skulle ha blitt brukt til festing og ikke som spylervæske... :)

Jeg har forøvrig også fått konfiskert tre originale Porsche sekt flasker (champagne) på denne overgangen. Årsaken til hvorfor flaskene ble konfiskert fikk jeg aldri (jeg hadde intet annet å fortolle og de var innenfor kvoten), men de var vel interessante for de svenske tollerne.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ta det litt tilbake til det som tråden starter med:

Det jeg gjør, og jeg krysser jo Skagerrak noen ganger i løper av årene. Jeg forsøker for det første å komme inn mot veggen, altså skrog siden. Da halverer du sjansen for skade på en side. Jeg pleier også å spare litt plass til bilen foran i tilfelle de skal ha masse styr inn og ut av bagasjerom. Videre, uansett hvor jeg havner på bildekket så er jeg han nazien som står ved bilen og passer på at ingen kommer borti. Dette praktiserer jeg ALLTID, uansett hvilken ferge jeg er på. Jeg er siste mann av bildekket og blant de første som kommer ned igjen. Dette er kanskje det mest effektive, men du må tørre å snakke til fremmede. Jeg har snakket til både voksene og unger, gamle og unge. Men du verden å folk passer på når de ser du står og følger med, da styrer de unger og poser langt unna bilen din. Jeg har ennå til gode å fått skade på bil på en ferge, ikke en eneste ripe har jeg fått på alle de turene jeg har tatt. Men du må ofre litt tid og du må tørre å ta folk ett tak (og da bli sett på som en kuk). En stressa småbarns far gjør ikke noe av at guttungen "hviler" døra til S-Maxen mot din fremskjerm. Så om jeg blir sett på som en klyse av ham, kunne ikke brydd meg mindre..

Ellers så går det an å snakke med de som dirigerer på dekket, de kan ofte gi deg fine plasser. Men i ferien kan du glemme det, da skal de ha flest mulig biler om bord og gir en bolle i dine ønsker. Har du lav bil kan du spør pent om å stå nede med trailere, da rampa er lettere å komme over der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...