Gå til innhold

BMW 5 serie tre barn


AW81
 Share

Anbefalte innlegg

På 12.8.2019 den 22.35, Fredrik 90 skrev:

Ser du er inne på siste generasjon Mondeo også, men da kan du jo like gjerne kjøpe en 5-serie. Ja du får nyere bil i Forden og alt det der, men F11 holder seg vanvittig godt. Jeg har en 2018 Mondeo som firmabil, i tillegg til G30 540d som jeg har privat. Mondeoen er en fantastisk god bil, absolutt noe av det mer komfortable man kan kjøpe på den billige siden av premium merkene (Gå for en ST Line eller Vignale i så fall). Også er den lekker å se på... Men BMW er og blir BMW, alltid en klasse over 👍 

Jeg fikk sjekket litt forskjellig i dag og det viser seg at Mondeo helt klart er bredest i baksetet. Den har også 2-3cm lengre avstand mellom isofix festene enn 5-serie, altså er det midterste setet bredere. Ellers er hele benken mer uniform og kan utnyttes helt ut i siden mot bakdørene. 5 serien har langt mer definerte seter på sidene og dette gjør at puten i midten blir litt vinglete, men med mitt oppsett så fikk jeg plass, men det er ikke særlig mer plass enn i Kiaen min. E-klasse har mer benplass og bedre utforming av setene, men isofix festene står tettere så midtplassen er 1cm smalere enn på 5 serie. 

 

Bilen jeg kikket på i dag var denne: https://www.finn.no/151162779

 

fin bil, men godt over budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AW81 skrev:

Jeg fikk sjekket litt forskjellig i dag og det viser seg at Mondeo helt klart er bredest i baksetet. Den har også 2-3cm lengre avstand mellom isofix festene enn 5-serie, altså er det midterste setet bredere. Ellers er hele benken mer uniform og kan utnyttes helt ut i siden mot bakdørene. 5 serien har langt mer definerte seter på sidene og dette gjør at puten i midten blir litt vinglete, men med mitt oppsett så fikk jeg plass, men det er ikke særlig mer plass enn i Kiaen min. E-klasse har mer benplass og bedre utforming av setene, men isofix festene står tettere så midtplassen er 1cm smalere enn på 5 serie. 

Det var jeg virkelig ikke klar over. Vel synes jeg også Mondeoen er romslig, men jeg sitter aldri bak i den. Man føler liksom at 5-serien er en større bil, selv jeg som har begge to føler det. Men som nevnt over, så har aldri 5-serien vært noen plass mester. Så det er kanskje ikke så rart at Mondeo, som jo opererer i en klasse under er større i baksetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Ford Mondeo er faktisk en ganske stor bil. Den er f.eks kun 1,6 cm smalere enn dagens 5-serie (G30) og 6,7 cm kortere. BMW'ens akselavstand er 12,5 cm lenger, men Forden har tverrstilt motor så forskjellen er trolig minimal innvendig i bilen. Jeg tror også at Ford generelt utnytter den innvendige plassen bedre enn BMW, men på bekostning av bl.a lydisolering og klassiske designdetaljer som gjør en 5-serie til hva den er (tykkere og mer solide dører og generelt mer polstring for komfort).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Dagens Ford Mondeo er faktisk en ganske stor bil. Den er f.eks kun 1,6 cm smalere enn dagens 5-serie (G30) og 6,7 cm kortere. BMW'ens akselavstand er 12,5 cm lenger, men Forden har tverrstilt motor så forskjellen er trolig minimal innvendig i bilen. Jeg tror også at Ford generelt utnytter den innvendige plassen bedre enn BMW, men på bekostning av bl.a lydisolering og klassiske designdetaljer som gjør en 5-serie til hva den er (tykkere og mer solide dører og generelt mer polstring for komfort).  

Ja det er inntrykket mitt også. 5-serien har jo også ganske store «puter» i enden av ryggen på baksetene, mot dør som er veldig skrå og spiser av plassen. Bilen jeg så på hadde forøvrig sportsseter, så det er mulig at biler med komfortseter har en annen utforming på baksetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 22.35, Fredrik 90 skrev:

Ser du er inne på siste generasjon Mondeo også, men da kan du jo like gjerne kjøpe en 5-serie. Ja du får nyere bil i Forden og alt det der, men F11 holder seg vanvittig godt. Jeg har en 2018 Mondeo som firmabil, i tillegg til G30 540d som jeg har privat. Mondeoen er en fantastisk god bil, absolutt noe av det mer komfortable man kan kjøpe på den billige siden av premium merkene (Gå for en ST Line eller Vignale i så fall). Også er den lekker å se på... Men BMW er og blir BMW, alltid en klasse over 👍 

Har du adaptivt understell på mondeoen? Er dette et must? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AW81 skrev:

Har du adaptivt understell på mondeoen? Er dette et must? 

Nei jeg har ikke det. Men min far har en 2018 Mondeo 180 hk AWD Vignale med Adaptivt understell. Jeg hadde Adaptivt understell på  min tidligere F10 530d og har det nå på min G30 540d. Jeg vil si at på en Mondeo så er det ikke ett must, disse bilene er så komfortabelt satt opp at det er godt nok. Den sportslige biten av det adaptive understellet har liksom ikke noen funksjon på en Mondeo, da det ikke er en sportslig bil. På 5-serien derimot har det en funksjon synes jeg, da det i kombinasjon med litt motor kan være gøy å kjøre fort på svingete veier. Min far bruker bare comfort modusen i sin Mondeo, jeg bruker både komfort og sport i min 5-serie. 

Så nei, Adaptivt understell er ikke ett must i en Mondeo spør du meg. Men ja, i en 5-serie med sterk motor er det ett absolutt must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del 5-serie er bruktimportert. Hvilke fallgruver finnes her? Jeg ser det ligger en fin 2013 modell på finn som selges privat med naf test og relativt lav km, men er importert og har hatt 3 eiere. Det er et lite varsku for min del. Tenker fort mandagsbil. Luftbelger og bremser er nylig skiftet og det er jo et pluss. 

 

Vingler litt frem og tilbake her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AW81 skrev:

Ser en del 5-serie er bruktimportert. Hvilke fallgruver finnes her? Jeg ser det ligger en fin 2013 modell på finn som selges privat med naf test og relativt lav km, men er importert og har hatt 3 eiere. Det er et lite varsku for min del. Tenker fort mandagsbil. Luftbelger og bremser er nylig skiftet og det er jo et pluss. 

 

Vingler litt frem og tilbake her. 

Ikke nødvendigvis at mange eiere er noe negativt i seg selv, selv om jeg også løfter et øyenbryn da. Til eksempel; Vi var 4. eier på vår 4-serie når vi kjøpte den 2,5 år gammel; første eier leverte den tilbake til Bilia Skøyen rett etter overtagelse da han plutselig fant ut at han ikke hadde råd til å ha den lengre. Den ble så solgt videre til en herremann på vestlandet av Bilia. Han solgte den deretter videre til en ung kar i Oslo som var på jakt etter en slik bil og i tillegg var kompis med selgeren på Bilia Skøyen som hadde solgt den til vestlandet. Så kjøpte vi den av Osloborgeren som hadde fått seg jobb i New York og fant ut det ikke var ønskelig å ha den stående i en garasje. Mange rare historier ute og går :P .

Når det er sagt; det finnes en tid for alt, og det kan godt hende du lever bedre med en S-max eller Mondeo akkurat nå om det blir knotete å få plass til alle barneseter. Men @awt her er jo et kroneksempel og et eksempel til etterfølgelse med sine 3 barneseter i en X4 og som funker greit. Når du har campingvogn kan jo mye av bagasjen gå i vogna på lengre reiser, så bagasjeromsbehovet begrenser seg vel noe. Vi har en kid på vei og per nå er status at vi prøver å motbevise alle sin mening om behovet for stasjonsvogn når ungen kommer. Du kan ikke be om å få låne en 5-serie hos forhandler en helg for å se om det funker greit i hverdagen, ikke bare med metermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

Ikke nødvendigvis at mange eiere er noe negativt i seg selv, selv om jeg også løfter et øyenbryn da. Til eksempel; Vi var 4. eier på vår 4-serie når vi kjøpte den 2,5 år gammel; første eier leverte den tilbake til Bilia Skøyen rett etter overtagelse da han plutselig fant ut at han ikke hadde råd til å ha den lengre. Den ble så solgt videre til en herremann på vestlandet av Bilia. Han solgte den deretter videre til en ung kar i Oslo som var på jakt etter en slik bil og i tillegg var kompis med selgeren på Bilia Skøyen som hadde solgt den til vestlandet. Så kjøpte vi den av Osloborgeren som hadde fått seg jobb i New York og fant ut det ikke var ønskelig å ha den stående i en garasje. Mange rare historier ute og går :P .

Når det er sagt; det finnes en tid for alt, og det kan godt hende du lever bedre med en S-max eller Mondeo akkurat nå om det blir knotete å få plass til alle barneseter. Men @awt her er jo et kroneksempel og et eksempel til etterfølgelse med sine 3 barneseter i en X4 og som funker greit. Når du har campingvogn kan jo mye av bagasjen gå i vogna på lengre reiser, så bagasjeromsbehovet begrenser seg vel noe. Vi har en kid på vei og per nå er status at vi prøver å motbevise alle sin mening om behovet for stasjonsvogn når ungen kommer. Du kan ikke be om å få låne en 5-serie hos forhandler en helg for å se om det funker greit i hverdagen, ikke bare med metermålet?

Turer med campingvogna blir enklere da vi kan stappe mer inn der. Jeg har også skiboks og barnevogna er nok heller ikke med neste år så jeg tror ikke bagasjeplass blir et problem. Jeg skal låne en bil i dag og det er nok greit så får vi begge sett hvordan det fungerer.

 

S-max er jo helt safe så det fornuftige valget er en med 200hk og 2 tonn. Eventuelt mondeo som også har mer plass i midtsetet og ikke minst mer benplass i midten. Men jeg har aller mest lyst på BMW😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

Du bør lese deg opp på n47 motoren.. har nettopp handlet en f11 etter og ha vert på leit en stund. Vi endte opp med og betale litt ekstra for en 15 modell for og få b47 motoren.

Hmm, er det annet enn registerproblemer som har vært gjenganger på forgjengeren? Det var vel et bytte i 2011/12 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AW81 skrev:

Hmm, er det annet enn registerproblemer som har vært gjenganger på forgjengeren? Det var vel et bytte i 2011/12 også?

Slik jeg har skjønt det er register ett problem på alle N47 motorer.. Og mtp. Innkjøpspris på en 15 vs. 14mod. Tror jeg man har igjen for det med ett videresalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

 @awt her er jo et kroneksempel og et eksempel til etterfølgelse med sine 3 barneseter i en X4 og som funker greit. Når du har campingvogn kan jo mye av bagasjen gå i vogna på lengre reiser, så bagasjeromsbehovet begrenser seg vel noe. 

Kan også nevne at vi nå snart er hjemme etter 400(?) mil gjennom Sverige, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland og Danmark. Fortsatt med tre barn i hvert sitt barnesete, og med barnevogn baki. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...