Werther Skrevet August 24, 2019 Share Skrevet August 24, 2019 På 21.08.2019 den 16.13, Fredrik 90 skrev: Frokost stopp! Følte meg litt som en uteligger når jeg sto å pussa tenner inne på toalettene der i klærne jeg hadde hatt på siden i går... Hehe, skjønner at vi to har litt forskjellig tilnærming til bilferie. Jeg synes jo dette er litt av sjarmen med å kjøre langs Autobahn og veier generelt. Er glad i å ta en natt eller to langs en bensinstasjon, da får jeg skikkelig feriefølelse. Synes faktisk det er litt kos å stå langs Autobahn en sen kveld og høre på alle de travle tyskerne mase forbi i 200km/t mens jeg nyter et smørbrød og en cola før leggetid. Dog tar jeg aldri to netter på rad i bil, det blir for mye. Må ha minimum annenhver natt på hotell med tilgang til seng og en vask...Ikke bare pga personlig hygiene, men mest for å få nok timer på øyet med god søvn uten avbrudd der man ruller rundt i et baksete med belter som gnager i ryggen, lite beinplass og støy fra Karl-Heinz i bobilen ved siden av som skal slenge mest mulig med dører kl 04 om morran…. And-reas, paukri og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 25, 2019 Forfatter Share Skrevet August 25, 2019 På 23.8.2019 den 15.29, Fredrik skrev: Hehehe... Santander tilbyr hurtiglån for å kjøpe drømmebilen. Du nevnte noe om at det ikke går så mange nyere premiumbiler i Spania så det kan jo være at W123 stadig er det folk vil ha i denne klassen... Gibraltar er et artig og litt merkelig sted, men du verden som det har forandret seg siden jeg tilbrakte lille julaften der i 1985. Det skulle bare mangle og nå ser det faktisk rimelig fint ut på dine bilder. Da jeg var der var stedet veldig britisk og minnet mest om en litt sliten mellomstor engelsk by. Nei så gamle biler som W124 ser man ikke mye, men del ser ut som om f eks E60 stadig er en flott premiumbil her nede. Mye E39 her, en del F30 men det blir liksom ikke mer premium enn det. Jo lenger nord i Europa man kommer på en slik tur jo høyere blir standarden på bilparken. Gibraltar har helt klart forandret seg, her er rent og pent. Bygg er pusset opp og gatene er vedlikeholdt 😀 På 24.8.2019 den 19.14, Werther skrev: Hehe, skjønner at vi to har litt forskjellig tilnærming til bilferie. Jeg synes jo dette er litt av sjarmen med å kjøre langs Autobahn og veier generelt. Er glad i å ta en natt eller to langs en bensinstasjon, da får jeg skikkelig feriefølelse. Synes faktisk det er litt kos å stå langs Autobahn en sen kveld og høre på alle de travle tyskerne mase forbi i 200km/t mens jeg nyter et smørbrød og en cola før leggetid. Dog tar jeg aldri to netter på rad i bil, det blir for mye. Må ha minimum annenhver natt på hotell med tilgang til seng og en vask...Ikke bare pga personlig hygiene, men mest for å få nok timer på øyet med god søvn uten avbrudd der man ruller rundt i et baksete med belter som gnager i ryggen, lite beinplass og støy fra Karl-Heinz i bobilen ved siden av som skal slenge mest mulig med dører kl 04 om morran…. Ja man er nok forskjellige her. Problemet mitt er at jeg sover rett og slett ikke godt om jeg ikke ligger i en seng. Og når jeg skal kjøre så langt som dette så setter jeg veldig pris på en god nattes søvn så jeg kan være opplagt og klar i toppen neste dag. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 25, 2019 Forfatter Share Skrevet August 25, 2019 Da var vi klare for en tur til Sevilla, med en avstikker til Portugal. Aldri vært i Portugal før, men det blir jo bare en snartur rett over grensa. Varmt, 43 grader. Men vi har vært her en gang når det var 50 grader, tror det var i 1999. En av svært få G30 her nede 😉 Her i Spania er BMW litt som det var i Norge på 80 tallet. Litt unikt og ikke for alle, med en ny BMW her nede så viser du at du har oppnådd noe i livet. Ikke at du har tatt ett billån over 10 år for å pynte på fasaden som det betyr i Norge... Sevilla er en vakker by... Vi heiv oss på en sånn guider tur med hest og kjerre i en av parkene her. Gammel og ny tid møtes.. Etter kjerre tur så besøkte vi en fornøyelsespark som heter Isla Magica. Dette var jo veldig stas nå vi var mindre, men siden det var lite folk her den dagen så besøkte vi parken på nytt 😀 Men før vi durer videre... en halvsliten E46 men med rustfrie skjermer 🤩 Det er sjelden kost for oss nordmenn Vi setter kursen ut av Sevilla og mot Portugal 👍 Vi fant oss en badeby rett innafor grensa som het Monte Gordo. Tydeligvis ett poplært reisemål for Briter. Prisene var også en del høyere her pga turister "Pent brukt Peugeot 206 til salgs. Eid av eldre dame aldri vinterkjørt. Rustfri!" 😂🤣 Veien hjem fra Portugal gikk radig, men det var mørkt og ikke noe spennede å ta bilder av. Siste dagen i El Puerto før hjemturen starter inneholdt egentlig ikke noe spennede, vi tok det bare med ro. Fikk unna gjort noe handling i byen før hjemreise. Jeg var så vågal at jeg gateparkerte faktisk Før vi durte videre til ett handle senter borte på ett sted som het San Fernando, litt syd for Cadiz Fortsettelse følger, nå begynner hjemferden 😀 paukri, fupsaker, Larsinnj og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 29, 2019 Forfatter Share Skrevet August 29, 2019 (endret) Da tar vi fatt på den massive hjemturen. Første etappe var engentlig bare en kjedelig transport etappe. Vi kjørte fra El Puerto til Valencia via Malaga 👍 Liten rastestopp. Fullpakka bil, men det går 😀 Mye snodig landskap man ser når man tilbringer en hel dag i bilen på reise igjennom ett land. Fremme på hotellet ville de ha meg til å parkere på gata. Ikke tale om sa jeg, vi finner ett annet hotell. Da ombestemte de seg og jeg fikk bruke ansatte parkeringen som var innegjerdet 😀 Neste dag setter vi kursen mot Andorra, et lite land langt oppe i Pyreneene. Midt mellom Spania og Frankrike ligger dette landet. Oppover her var det kun landeveier som gjaldt. Laaange sletter. Før navien fant ut at vi skulle skikkelig ut på den spanske landsbygda.. ...og gjennom noen koselige småbyer. Mye dyrt her ja, selv om alt av varer er taxfree her. Hovedstaden heter enkelt og greit Andorra La Vella 😉 Alpina XD3 blir ikke galt 👍 De bygger godt oppi fjellsiden her Ferrari, mye gromme biler i dette lille landet Vi legger Andorra La Vella bak oss og kjører mot Frankrike...oppover merkelig nok. Vi fant oss ett kult fjellpass her oppe i Pyrineene På toppen var det da ett hotell og en bensinstasjon. Så begynte vi å kjøre nedover igjen 😀 Var ikke så galt dette 😀 Fransk bil i vanlig positur. Denne gang var det kjøleveska den ikke orka å holde på lenger... Peugeot 205 varebil har jeg aldri sett før Gjennom noen franske småbyer. Sånn som jeg og den sorte F11en kjørte ned noen av fjellveiene her det ett under at ikke lensmannen sto å venta på oss... Over til motorvei, var egentelig godt etter mange timer på landeveier.. Destinasjon for kvelden er en by hvor en kjent bro befinner seg 👍 Endret August 29, 2019 av Fredrik 90 sandersander, mslello, Fredrik og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 29, 2019 Forfatter Share Skrevet August 29, 2019 (endret) Byen vi overnattet i er jo selvfølgelig Millau, hjem til verdens høyeste skråstagsbroer. Faktisk en av verdens høyeste broer totalt.. Borti der ligger Toulouse en plass... ...og nedi der ligger Millau. Byen broen er oppkalt etter 😀 Så var det dags at kommer seg til Paris 👍 Franske motorveier er en nytelse, nesten ikke biler og god mulighet for fornufig marsjfart. Og med god fremgang så var det ikke lenge før vi kunne skimte Paris i det fjerne 😀 Hotellet lå i det imponerende finans distriktet La Defence 😀 Glass og betong er jo ikke akkurat det man forbinner med Paris 😉 Peugeot 406 oppned..franskfolk finner på mye rart 🤣 Jeg vet 3D kart er veldig 2012, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes det er litt kult ennå Men vi har ikke kommet til Paris for å se på skyskrapere Dette er fjerde gang jeg er i Paris uten å ha vært oppi Triumfbuen, det skulle vi nå 😀 Her skal vi kjøre etterpå 🤔 Høydedraget Mont Matre, dit skal vi til kvelden for å spise 😀 Søyler skal dem ha.. BMW showroom, her måtte jeg jo inn. Hvis ikke så hadde jeg jo ikke vært normal.. 8er Gran Coupe, kanskje en fremtidig bil for meg? Hvis jeg klarer å løsrive meg fra 5er avhengigheten 😂 M4 på stylter.. En skjeløyd og en med store nesebord. Det er noen "pene" barn BMW har fått.... 👎 Disse kunne man kjøpe tur i...vet ikke om Lamborghini på ujevne brosteinsgater frister.. Så var det avgårde for å få seg noe mat. Godt jeg har en kaotisk kjørestil, går rett inn her i byen. Jeg tuter, presser, smetter inn i luker, roper og kjører bajas akkurat som de galningene i denne byen gjør. Jeg synes faktisk "kjør som du vil" prinsippet er litt morsomt.. Det er ikke ofte man ser dette i speilet sitt 👍 Du kjenner at du lever etter å ha gått opp disse trappene for å si det sånn 😂 Men utsikten og atmosfæren her oppe på Montmartre er belønnende... Ett lite kveldsbilde av finansdistriktet by nigth 👍 Tatt fra hotellet Mer kommer.. Endret August 31, 2019 av Fredrik 90 papertiger, Marius2002, Larsinnj og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 3, 2019 Forfatter Share Skrevet September 3, 2019 Da kommer siste rest av turen. Det tok litt tid med døgnet har for få timer, så tiden strekker ikke alltid til å oppdatere gjevnt. På vei bortover mot Notre Dame så tror jeg vi ble spottet av Google bilen gitt Det var en litt spesiel atmosfære her, alt av liksom så stille. Alvoret etter den dramatiske og ødeleggende brannen tidligere i år ligger liksom i atmosfæren her. Store deler av hovedstrukturen er intakt... ..mens andre deler trenger å støttes opp for ikke å kollapse. De hadde fiska litt i fra bunnen av Seinen. Sykler og flatskjermer På avstand så ser man litt hvor galt det er.. Vi labber litt videre Jeg synes dette bygget er like rart hver gang jeg ser det 😂 Så forlater vi Paris for denne gang, setter kursen mot Bremen. Ut over kvelden kommer vi inn i Tyskland, som betyr litt av dette... Vel fremme i Bremen er det bare å få seg litt hvile, både for bil og sjåfør. Holder god avstand til E klassen der...slike arge konkurrenter får man holde avskilt. Tenk at jeg faktisk kikka på en sånn, godt jeg valgte å vente på G30en 😀 Neste dag var søndag, bare å komme seg i godt driv langs A1.. ...litt mer sånn her. Problemet med G30 er jo at dette er så fordømt udramatisk. Jeg blir nødt til å få tatt den fartsperra etterhvert.. Hamburg viser seg fra sin beste side... Danmark er grått og kjedelig, ren transport etappe. Men veiene er det ikke noe å si på 😀 Stopp på Bilka i Aalborg 👍 Her fylte jeg opp for første gang siden før Bremen. Ikke værst med slik rekkevidde etter å ha kjørt så mye fort, flere ganger opp i 250 pluss og mye 150-200 km/t. Dette er nettopp hvorfor jeg valge diesel utgaven av 540. Du kan kjøre så mye, så fort og likevel bruke så lite. Hvor genial var det Teslaen din var igjen? 😂 Fikk pressa meg nesten helt frem, ble en av de første av båten.. Godt angrepet av insekter ja... Vel hjemme så kjørekomputeren for hele turen slik ut. Som dere ser så ble det en del kilometer, ikke minst timer i bilen. Men vi hadde en strålende tur, fikk sett nye land og ikke minst satt bilen skikkelig på prøve. Marius2002, Fredrik, BimmerFan! og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 3, 2019 Share Skrevet September 3, 2019 (endret) Kjører man lange turer er dieselmotorer perfekte. Vi klarte ifjor sommer Montpellier-Münster (like ved) på en tank (ca. 1150 Km). Vi holdt imidletid stot sett 130-140 Km/t hele veien. Det vil gå noen år før elektriske biler klarer dette, men hvis utviklingen fotsetter som nå vil ladetiden iløpet av 4-5 år trolig ikke være mer enn 15-20 minutter på en slik etappe. Vi stoppet to ganger på denne turen med totalt omtrent den samme tiden (strekke ut + toalettbesøk) så forskjellen i praksis er ikke enormt stor når vi kommer så langt. Igjen fine bilder og en utrolig god sans for å ta fortløpende bilder. Takk for at du deler dette... Endret September 3, 2019 av Fredrik Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 4, 2019 Forfatter Share Skrevet September 4, 2019 Ja for meg var det helt avgjørende at bilen måtte fungere på turer som dette, og da er det stort sett kun diesel som leverer beste løsning. Jeg kunne godt valgt plug in hybrid nå som BMW kommer med rekkesekseren kombinert med denne teknologien. Men jeg er usikker på hvordan dette funker på langkjøring. Her hjemme kunne jeg fint kjørt hybrid, men det er nå disse turene vi er på da. Elbil er jo ikke noe tema for meg, må ha ordentlig motor. Ladetid på 15 minutter er fortsatt 10 minutter for mye for min del, jeg har ikke tålmodighet til å stoppe så lenge hver gang. Når jeg er på tur og har en transport etappe så vil jeg videre fortest mulig. Videre vil jeg ha muligheten til å stoppe der det passer meg, ikke der det er kontakter. Alt etter behov 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 4, 2019 Share Skrevet September 4, 2019 Herregud i himmelen for noen plasser du har vært og ikke minst så flott reisebrev du har laget . Hvorfor selger du biler min gode venn?😀 Du skulle jo for svarte vært reiseleder for Apollo reiser evnt sittet som øverste sjef på TUI og laget reiser isteden 😀👍👍 Veldig bra og ikke minst ,at du tør å kjøre rundt sånn overalt. Jeg elsker å kjøre bil ,men storbyer og masse biler overalt,nei da tenker jeg at jeg hadde stresset . Marius2002 og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paukri Skrevet September 6, 2019 Share Skrevet September 6, 2019 Og nå er det snart tur igjen... x5 3.0d, 535dt, 740xd og din 540xd... i hvertfall.... blir morro... Fredrik 90 og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet September 6, 2019 Share Skrevet September 6, 2019 @Fredrik 90 Diesel er perfekt til slike turer og jeg skjønner godt du er fornøyd Flott reisebrev! Hybrid er jo min hverdag, og det fungerer utmerket til småkjøring og daglig. Jeg synes ikke forbruket er avskrekkende på langtur heller (0,5 ish). Men å lade hybrid langs veien er bare bortkastet. Det er billigere å bare kjøre på med fossilt drivstoff enn å stoppe å bruke en hurtiglader. Altså kronasje pr. kilometer er mer på en hurtiglader enn for bensin/diesel. Her i byen koster det 70,- for hver påbegynte kvarter. Jeg kjører 2 mil på elektrisitet (det dobbelte på de nye modellene som kommer nå), La oss si jeg bruker 15 min for å lade opp fullt (eller mest effektivt 80%) og har 2 mil, mulig jeg bruker lengre tid også, men vi satser på BMW er supereffektiv, jeg har ikke testet: Okei, 70,-. La oss si bensin koster 20,- (vet den er rundt 15-17, men vi tar alltid worst case scenario). Da kommer jeg 6,5 mil for 70,- ved 0,5L i forbruk. Hybrid er kun lønnsomt om man kjører lite og kan lade "gratis" hjemme eller på jobb. Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet September 6, 2019 Share Skrevet September 6, 2019 På 4.9.2019 den 18.58, sveigis skrev: Hvorfor selger du biler min gode venn?😀 Du skulle jo for svarte vært reiseleder for Apollo reiser evnt sittet som øverste sjef på TUI og laget reiser isteden 😀👍👍 Fredrik burde blitt reiseleder i Suntrip…. Men fra spøk til revolver. Har du noen spesifikke kjøretips for oss som er mest opptatt av veier og geografi fremfor kultur og opplevelser? Har lenge lurt på å drasse Capricen ned til Spania via Andorra og tilbake. paukri, Marius2002, Fredrik 90 og 2 andre reagerte på dette 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 6, 2019 Forfatter Share Skrevet September 6, 2019 På 4.9.2019 den 18.58, sveigis skrev: Herregud i himmelen for noen plasser du har vært og ikke minst så flott reisebrev du har laget . Hvorfor selger du biler min gode venn?😀 Du skulle jo for svarte vært reiseleder for Apollo reiser evnt sittet som øverste sjef på TUI og laget reiser isteden 😀👍👍 Veldig bra og ikke minst ,at du tør å kjøre rundt sånn overalt. Jeg elsker å kjøre bil ,men storbyer og masse biler overalt,nei da tenker jeg at jeg hadde stresset . Takk for hyggelig tilbakemelding 👍 Jeg er har en veldig utforsker trang, særlig til å utforske på egenhånd. Når vi var unger så sykla vi jo rundt i hele Arendal Kommune og utforsket kriker og kroker vi ikke hadde vært på. Så fikk man bil og kunne begynner å utforske Europa. Det som også er fint med Europa er jo det er så utrolig mye å se på, forskjellige kulturer og skikker. Også er det jo noe med å være på tur med egen bil, det synes jeg er veldig stas 👍 Storbyer går veldig fint bare man blir vant til det. Når du tilpasser deg kaoset i f eks Paris så er det veldig enkelt å kjøre. 4 timer siden, paukri skrev: Og nå er det snart tur igjen... x5 3.0d, 535dt, 740xd og din 540xd... i hvertfall.... blir morro... Ja det blir diesel tur i år 👍 Kommer til å savne å se den røde M5en til far din i reisefølget vårt. Men 740xd er jo ikke feil det heller 😀 3 timer siden, Werther skrev: Fredrik burde blitt reiseleder i Suntrip…. Men fra spøk til revolver. Har du noen spesifikke kjøretips for oss som er mest opptatt av veier og geografi fremfor kultur og opplevelser? Har lenge lurt på å drasse Capricen ned til Spania via Andorra og tilbake. Haha, Suntrip..gode gamle selskapsreise filmene 😀 Nei dere ser meg nok ikke i en sånn gul dress nede på Nueva Estocolmo 😂 Skal du nedover mot Spania så anbefaler jeg å kjøre via San Sebastian og Bilbao nedover, da får man med seg flott og grønt spansk fjell landskap. Ganske fine veier også her. Andorra er en opplevelse, men det ligger langt inne så der blir noen timer inn og ut på svingete fjell veier. Også anbefaler jeg Millau, kult å se den broa live 😀 paukri og Werther reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paukri Skrevet September 8, 2019 Share Skrevet September 8, 2019 Ja men blir morro med diesel tur også.. hehe ikke så mange stopp for å fylle drivstoff men.. hehe de går godt disse også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå