stig. Skrevet September 3, 2019 Share Skrevet September 3, 2019 16 timer siden, quandt1960 skrev: Kan anbefale Brembo skiver. Trilla noen 10k km med de nå, ingen problem. her vil jeg bare tilføye at Brembo er ikke det det engang var, hadde en e39 , som jeg intet mindre en byttet tre sett skiver forran pga kast iløpet av et år, å når jeg jobbet på mekonomen som selger brembo, du dæven å mye reklamasjoner på skeive skiver. å andre merker som vi solgte til verksteder som f,eks bosch og ate tilnærmet null i forhold :- P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet September 3, 2019 Share Skrevet September 3, 2019 Har 07 e61 530xd som også hadde kast foran. Byttet til faste casterstagforinger fra Powerflex. Vibrasjon borte. Slik har det vært i 15.000km nå. Fremdeles mye belegg igjen på klosser og skiver som er originale. Vurderer neste gang å gå for noe mer aggressivt oppsett på skiver og klosser, men da med visshet om at levetiden vil gå ned. Disse bilene har mye styr og komponenter i forstillinga. Samme som x5 e70 og e90 xdrive. Det skal ikke mye til for å få en vibrasjon, eks dårlige drivledd foran. Nå er mib gått 180.000kn så det skal sbart tas en runde på fremre mellomaksel og drivaksler fremme. Kjenne etter treghet eller slark i disse. Fremre mellomaksel er en prevantiv del å bytte ut ca nå, da disse kan bryte av og smelle hull inn i bunnpanne/girkasse. Aldri hørt om det her til lands, men siden jeg har lest om det i utlandet så må jeg ihvertfall sjekke min bil 😛 og du har jo samme biltype. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 3, 2019 Share Skrevet September 3, 2019 6 timer siden, stig. skrev: her vil jeg bare tilføye at Brembo er ikke det det engang var, hadde en e39 , som jeg intet mindre en byttet tre sett skiver forran pga kast iløpet av et år, å når jeg jobbet på mekonomen som selger brembo, du dæven å mye reklamasjoner på skeive skiver. å andre merker som vi solgte til verksteder som f,eks bosch og ate tilnærmet null i forhold :- P Ok, kjenner meg ikke igjen der. Kjøper mine hos Romnes og tester de med QR kode for at de er orginal Brembo. Falske deler i omløp også, noe å tenke på. Om kaliperstempel er utett eller laster skjevt så kan det gjøre at klossen aldri slipper skikkelig tak og at skiven får for mange ekstremvarmesykluser, da vil selv orginale slå seg. Ikke glem at hjullager/nav også kan gi kast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet September 4, 2019 Share Skrevet September 4, 2019 9 timer siden, quandt1960 skrev: Ok, kjenner meg ikke igjen der. Kjøper mine hos Romnes og tester de med QR kode for at de er orginal Brembo. Falske deler i omløp også, noe å tenke på. Om kaliperstempel er utett eller laster skjevt så kan det gjøre at klossen aldri slipper skikkelig tak og at skiven får for mange ekstremvarmesykluser, da vil selv orginale slå seg. Ikke glem at hjullager/nav også kan gi kast den gikk fint i ca 50.000km om 2 år etterpå etter at den fikk ATE skiver Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet September 4, 2019 Share Skrevet September 4, 2019 (endret) Har ikke hatt trøbbel med mine Zimmermannskiver ennå. De har riktignok bare rullet ca 3000km foreløpig da. Byttet casterstag og bærearmer med powerflex i samme slengen, og bilen oppleves som bedre enn ny i skrivende stund. Endret September 4, 2019 av *MrB* quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre_BMW525d Skrevet November 14, 2019 Forfatter Share Skrevet November 14, 2019 (endret) En liten oppfølger til denne tråden, skiftet for en måned siden calippere begge sider. Dette uoriginale. Likeså skiver og klosser begge sider og dette kjøpt hos biltema. Fungerer veldig bra så langt, og jeg pendler rundt 40 mil pr.uke 😀 Tidligere fikk jeg skjevheter etter 2-3 måneder, så tvi tvi håper det varer. P.S Skiftet en og en skive med testkjøring, var nok venstre som var verst. Sverre Endret November 14, 2019 av Sverre_BMW525d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 (endret) Jeg kan også komme med info om hva som sannsynligvis skapte skeive skiver hos meg. Gummi til glidebolter. Den som glidebolter går inni. Det har det vært bittelitt slitasje på den, på ene siden av bilen. Akkurat som det var et hakk som glidebolt la seg nedi. Akkurat nok til at skiven var slitt ned kanskje 1-2 mm på kun 20kkm. Så liten at jeg ikke har merket noe til det. Dette var i tillegg på innsiden av skiven. Da fikk jeg 1 stk skeiv skive. Skiftet skiver og glidebolt gummi, og jeg er svært sikker på at dette fikset mitt problem. Har dog bare kjørt ca 1000km så langt, så det er ikke 100% enda. Endret November 14, 2019 av Otis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 (endret) Tenker også at det er viktig å pusse nav og felgens bakside slik at alt ligger helt plant. Rust og korrosjon kan bygge seg litt opp igjennom tidene. Hjullager kan jo og være en synder når det gjelder skeivslitte bremser. Endret November 14, 2019 av warg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 Henger meg på her da jeg sliter med noe av det samme på bilen min. Har en E92 med xDrive. Da jeg kjøpte bilen (på ca 159kkm) hadde forrige eier byttet skiver og klosser rund baut typ et par dager før handel. Etter en stund (husker ikke spesifikt hvor lenge) begynte det å riste under bremsing og når EU nærmet seg var det ille nok til å være 2er feil. Dermed ble det til at jeg byttet både skiver og klosser igjen (ca 177kkm). Mener det var Bosch klosser iaf, sikkert skiver også. Gjort på verksted så ikke helt sikker. Funket fint i starten men etter litt tid var vi igjen tilbake på litt risting under bremsing. Byttet så casterstag med kuler begge sider framme (ca 179kkm) i håp om at det skulle hjelpe, men nei. Spissing og hjulstilling generelt er justert også selvsagt. Nå rister det egentlig veldig mye under bremsing så har fått testet bremsene på sånn rulle, og det ble jeg ikke så mye klokere av.. Heller tvert i mot. Er en del kast bak og litt foran. På venstre side framme er det ganske ruglete overflate på halve slitasjeområdet på skiven (som om klossen presser på halve skiven normalt og unormalt på andre halvdelen da typ halve "bredden" av slitasjenivået har mye dype striper rundt hele liksom) og høyre side ser forsåvidt grei ut. Og bak har det på ca 181kkm blitt byttet kalipper på høyre side bak da denne tok kvelden og hang på nesten konstant. Men det rare var at det nå visstnok tok 25-30% bedre på venstre side med gammel kalipper, enn høyre side med ny. I tillegg til at begge sider har ganske mye kast visstnok. Bilen har nå gått ca 189kkm, forresten. Usikker hva neste steg burde være. Ut ifra slitasjeproblemet venstre framme mistenker jeg jo kalippere kanskje. Har også et annet symptom som gir meg mistanker om kalipper. Hvis jeg stopper i en bakke og holder inn bremsen og så slipper bremsepedalen så holder bilen seg i ro i 1-1,5 sek før den slipper, så lurer på om det kanskje er en seig kalipper i bildet her? Dog synes jeg også det er rart at bremsene tar bedre med gammel kalipper bak? Begynner iallefall å bli lei av å hive hauger med penger på bremsene og bare få problemer igjen så vil finne ut av det her snart. Tenker at hvis jeg må få av kalippere og demontere de for å finne ut av om de er dårlige så er jeg så langt at de nesten like gjerne kan byttes ut. Hvertfall hvis HB røk for under 10kkm siden så er det jo ikke umulig at de andre følger på. Ser også at original kalipper framme på Koed kommer på rundt 5000 mens uoriginal ligger rundt 1500, så ganske massiv forskjell der. Er det nødvendig med originale isåfall? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 15 minutter siden, Gabz skrev: Hvis jeg stopper i en bakke og holder inn bremsen og så slipper bremsepedalen så holder bilen seg i ro i 1-1,5 sek før den slipper, så lurer på om det kanskje er en seig kalipper i bildet her? E9x har auto-hold funksjon. Hjelper med bakkestart Mener i hvertfall alle har det. E90n jeg hadde sto i hvertfall i ro i rundt et sekund før den begynte å rulle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 Åja, jøss! Sto ikke noe om det på utstyrslisten jeg sjekket opp så regnet med den ikke hadde noe slikt som standard. Men om det stemmer er det jo bare kult isåfall Dog holder jeg enda en knapp på kalippere ellers mtp symptomene jeg beskriver tror jeg, ser lite annet som kan provosere fram slike problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 15, 2019 Share Skrevet November 15, 2019 På en caliper så er det kun gummi til glidebolter eller stempel som kan være problematisk. Ja, og punktene til klossene mot caliper og brakett. Gummi tingen er ikke enkel å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet November 15, 2019 Share Skrevet November 15, 2019 Skjønner, litt derfor jeg tenker på om det da er like greit å bare bytte mens man er så langt. Men funker det greit med uoriginalt? Noen her mer erfaring på det? Uoriginalt framme hos Koed heter "Elstock". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet November 15, 2019 Share Skrevet November 15, 2019 Jeg har opplevd at det som regel er gummi til glideboltene som bidrar til ødelagte skiver, det er også som tidligere nevnt her viktig med foringer som er på stell. En sikker vinner til å rasere nye skiver er om calipere henger på, da blir skivene ekstremt varme og slår seg fort. Jeg strammer ikke setskruen mye fordi det er jo hjulboltene med hjulet som i bunn og grunn holder skiva på plass. Så jeg mener det er ekstremt viktig å stramme hjulboltene med moment så skiva får jevnt press mot navet rundt om. Ved å følge denne prosedyren har jeg aldri opplevd problemer med noe som helst slags merker av deler. orala og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet November 15, 2019 Share Skrevet November 15, 2019 Sitter litt med samme erfaring her og. Vær nøye med å pusse av rust og bremsestøv fra kontaktflater på bremseklosser. Puss nav, felg og glidebolt. Alt skal kjennes tight og fint ut, klosser skal ikke bankes på plass. Smør opp glidebolter med silikonpasta og stram til med moment på 120 nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå