Gå til innhold

e92 m3 eller kanskje f31 335i, eller f32 435i?


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Rykker litt i kjøpefoten igjen, men er usikker på hva jeg vil ha...

Skal kjøres daglig, også med skolelevering. Ser ikke på 2 dører som et kjempeproblem da jeg uansett er ute av bilen for å løfte ut sekker osv.

Alle nevnte over ligger jo rimelig likt i pris.

Eksempler:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158634757

757_1714341591.jpg

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160120635

635_459653611.jpg

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=155407823

l_778061786.jpg

 

Egentlig er jo 330e et godt kjøp, men 4 sylindret motor + å dra på batteri osv frister ikke veldig.

 

M-bil er jo noe eget, men det er kanskje masse trøbbel med e92? Rådelagre bl.a.

 

Alternativet kan være en kjipt motorisert f31 da, eller nevnte 330e. Eller rett og slett bare beholde den gode gamle e84 x1 x18d.

 

På kort sikt er også planen motorsykkel på vårparten, og på laaang sikt er en Lotus Exige 380 sport høyest på lista :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett å slett prøvd alle om mulig, og fulgt hjertet :) 

Rent økonomisk vil jeg tro E92 M3n sliter mer på lommeboken mtp deler, forsikring og bensin.

Tror du også kan spare litt ved pruting på F31n siden den har ligget lenge på finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også prøvd nye 330e, den er bra, kanskje ventet til den kom i touring? Eller vil du Rett og slett ha en mindre praktisk bil? E9* begynner å bli gammel, for meg er det den svakeste 3 serien noensinne, interiøret er også datert.

hva med 428 cabriolet? Fin tid å kjøpe en toppløs bil. Hadde ikke du en E85 i sin tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Ville også prøvd nye 330e, den er bra, kanskje ventet til den kom i touring? Eller vil du Rett og slett ha en mindre praktisk bil? E9* begynner å bli gammel, for meg er det den svakeste 3 serien noensinne, interiøret er også datert.

hva med 428 cabriolet? Fin tid å kjøpe en toppløs bil. Hadde ikke du en E85 i sin tid?

Jeg har helt motsatt opplevelse. Syns f3x interiørkvaliteten er kjip, i tillegg til at den støyer endel innvendig. Kjørte en 2018 modell 330e med 20000km på telleren i romjula og det knirker og rakler. Spesielt hvis det er kaldt og panelene slår seg litt. E9x kvaliteten opplever jeg som heller god, meget stille innvendig i forhold syns jeg også.

M bil er noe eget som sagt. 4 serien er jo knalltøff og skiller seg litt ut. Er jo F3x biler hvor enn man ser i trafikken, hvert fall 330e sedan.

Den nye 3 serien syns jeg dere spennende, og den i 330e som stasjonsvogn tror jeg er fin bil. Virker hvert fall som at interiørkvaliteten og støynivå skal være god på nye 3ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen tvil om at E92 M3 med V8 motor og manuell gearkasse er en temmelig spesiell og enestående M3. Det avgjørende er å finne et fornuftig eksemplar med en komplett servicehistorie. Gå for den mest velholdte bilen du har råd til og kjøp fra en seriøs forhandler.

F32 435iX stiller i en helt annen liga opplevelses og ytelsesmessig, men er selvfølgelig stadig en veldig fin bil og ikke minst nyere. Jeg tenker at disse modellene er såpass ulike at de vanskelig kan sammenlignes direkte selv om karosseriformene ikke er så forskjellige. Det blir litt som å sammenligne E46 M3 og 330i.

Personlig ville jeg av praktiske årsaker ha valgt F31 335iX, men den er designmessig knapt så sexy som F32 435iX og er enda mer ulik E92 M3 hvis det er dette designkonseptet du egentlig vil ha.

En ny G20 330e er enda mer ulik konseptmessig, men prisen er riktig og modellen helt ny (med alt hva dette innebærer i relasjon til infotainmentsystemet, forbruk og ikke minst hvor attraktiv bilen er når den en dag skal selges igjen).

Akkurat det siste tror jeg er et veldig viktig poeng så hurtig som den tekniske utviklingen går nå. Folks preferanser endrer seg fort og hva som var populært bare for noen få år siden oppfattes i dag som gammeldags. Denne utviklingen vil bare akselerere og forsterkes i årene som kommer.

Når dette er nevnt vil det alltid være et marked for spesielle modeller som f.eks E92 M3, men f.eks F32 435iX tror jeg relativt hurtig vil gå i glemmeboken etterhvert som selv ganske normale elektriske bilmodeller vil være like hurtige eller hurtigere. Så med mindre du elsker linjene på F32 karosseriet vil mye av appellen modellen har hurtig fordunste de nærmeste årene (i alle fall for folk flest).

Det er definitivt en vanskelig tid å være bilentusiast fordi det skjer store tekniske endringer på bilene. Bare det at G20 330e med en toliter rekkefirer (om enn aldri så sterk i kombinasjon med elektrisk fremdrift)  nevnes i samme åndedrag som f.eks E92 M3 forteller hvor merkelig det hele har utviklet seg... :unsure:  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør dere akkurat de samme tankene som meg. 

Skulle jeg hatt ren performance hadde jeg kjøpt en Tesla Model 3. I praktisk bruk kjører den fra alt over her. Men elbil er håpløst å kjøpe nå. Billig i drift, men tapet ved salg er enormt grunnet utviklingen, og Tesla er mildt sagt frynsete når det kommer til kvalitet. 

Egentlig hater jeg bmw for å ha kuttet rekkesekseren i alt under 330i.

Det mest økonomiske, fra kjøp, til og salg igjen, hadde nok vært en manuell e46 m3 :) Ca 0 verditap, men utlegg til vedlikehold.

330e er sikkert en knall bil, men tja... Kom den kun som sedan i forrige iterasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med M235i / ix ? :)  Eller som nevnt over en 4-serie cab. En familie her i traktene har en 435ix cab, barna er vel wild guess 10-12 år og de har hatt den noen år nå :) Ser ut til å funke bra.

F30 330e kom ikke i F31(touring) nei.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 2-serien (Gud jeg hater at de har surret til hva som er 2 serie...) kan være interessant. Enda mer som M2 :)

4-serie cab har jeg ikke tenkt på. Cab er jo fantastisk. Kanskje sjekke det ut nærmere. Er jo perfekt for 40-års krisa også! Ja jeg hadde en z4 noen år tilbake. Har prøvekjørt en kollegas z4 M40i. DET er maskin! 

428i er 4-sylindret vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, [space] skrev:

Ja, 2-serien (Gud jeg hater at de har surret til hva som er 2 serie...) kan være interessant. Enda mer som M2 :)

4-serie cab har jeg ikke tenkt på. Cab er jo fantastisk. Kanskje sjekke det ut nærmere. Er jo perfekt for 40-års krisa også! Ja jeg hadde en z4 noen år tilbake. Har prøvekjørt en kollegas z4 M40i. DET er maskin! 

428i er 4-sylindret vel? 

Må vell opp i 335i/340i før rekke sekseren kommer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor mye en E92 M3 frister - for det gjør den, framfor mye annet - så er det blitt en gammel bil, og jeg tror nok heller kanskje jeg kunne tenkt meg en om... la oss si 10 år, når den har blitt 20 år gammel. Som søndagsbil.

Til hverdagsbruk og pocket rocket kommer jeg ikke utenom å elske F20/21/22 135i/235i sdrive og xdrive. Er spesielt svak for F20 da jeg har hatt en selv, dog i 116i-utgaven, og det praktiske elementet som en hatchback fører med seg kontra en coupé. Samtidig er det i 35i utgave en virkelig råtass av en bil. 

Ser du lener deg litt mot coupé-konsepter; i samme priseleie som over får du en 2015 modell M235i med bakhjulsdrift i nydelige Melbourne rød metallic som har gått halvparten av noen av de du linker til over her, med masse snacksy utstyr. Og sånn at det er sagt; etter egen erfaring med F20 med bakhjulsdrift på vinterføre; disse er så godt balanserte at de trenger ikke xdrive. Og med Quaife diff i tillegg som denne har blir det jo kun bedre.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=120986354

Et luksusdilemma du har for deg her... :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, [space] skrev:

Ja, 2-serien (Gud jeg hater at de har surret til hva som er 2 serie...) kan være interessant. Enda mer som M2 :)

4-serie cab har jeg ikke tenkt på. Cab er jo fantastisk. Kanskje sjekke det ut nærmere. Er jo perfekt for 40-års krisa også! Ja jeg hadde en z4 noen år tilbake. Har prøvekjørt en kollegas z4 M40i. DET er maskin! 

428i er 4-sylindret vel? 

M2 helt klart, men den ligger noe over de du linket til. :) Ellers eksempelvis:

M235ix

M240i

M235i

Alpina B3

428i cab
 

Mye å velge mellom :) Drømmen min er som deg når barn(a) blir for stor for bilsete og dill at vi kan gå over til en mer kosebil. For meg da en cab. En 4-serie cab hadde vært perfekt. Når de flytter ut så kunne jeg tenkt meg 2-serie cab, TTS e.l., er vel såpass mye nytt på markedet om 15-20 år(når hun/de flytter ut) at de nevnte modeller ikke er reell, men håper at det er noen i samme gaten :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville sagt at e92 m3 manuell er bilen med mest sjel av disse, bare induksjonslyden i seg selv er noe eget. Men å slite på som bruksbil hele året er ikke bra for verken lommeboka eller bilens samlerverdi om noen år. For nettopp motsetningen av dagens miljøbiler, de mekaniske bakhjulsdrevne bilene med mer enn 4 sylindre, er de som får sin tilhengerskare om noen år. Det er disse som er sikker investering. Se bare på økningen e30 eller porsche har hatt....den som hatt kkøpt inn 2 stk e30m3 og 2 stk 911 i 2004, kunne nå solgt dem og hatt nesten et hus i egenkaptial. Nå blir det kanskje ikke så ekstremt med e92 m3, for den falt aldri i pris noe særlig. Den har ligget rundt 400 i flere år, og nå er den vel snart på vei opp i pris. Konklusjonen min på e92 m3; kjøp som investering, kos deg på sommerdager med den. Ingen bil for daily driver. Derfor utgår vel den fra ditt bruksmønster.

F82 m4, i mitt hode mer allsidig, moderne, bedre hverdagsmotor med bra kraft i mellomregisterer. Enkel å trimme opp mer. God nok plass til ditt bruk. Men den er ikke like puristisk. Jeg spår mindre attraktivitet som bruktbil på denne. Mer verditap. Kvaliteten er bra, men den har selvsagt mer som kan ryke over tid, som turboer og slikt. Kan være litt brå og dominerende i daglig bruk. Dyyyyre bremsedeler. Min konklusjon: kjøp en Alpina B4!

F31 335xi. Alt-i-ett bilen. Kjører forbasket bra, noe jeg ser betyr mye for deg i bilvalg. Selv om 5 serie er mer bil, så er nettopp det minuset med den også... den kan virke tung og sedat i forhold til 3/4 serien. Minus med f3x er kjipt interiør, mye støy, rett å slett en billig følelse. Dette er selvfølgelig øyet som ser. Motor og allsidighet i xdrive gjør den til en perfekt helårs familiebil. Dette er også en bil du kan våge å bruke hele året, slippe å tenke på at du sliter opp en kommende klassiker. En 330xd eller 335d hadde vært mitt valg, men du skal ha bensin skjønner jeg. Min konklusjon; beste valg til daglig bruk av disse 3.

 

Oppsummering:

Jeg hadde kjøpt e92 m3 og heller hatt en sliten e39 til hverdags.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tanker her.

Ang siste oppsummering så ser jeg på helt andre biler om jeg skuklle hatt en egen søndagsbil i tillegg til bruksbil. Da snakker vi 2 seter. (Fra Mazda MX-5 via Boxster/Cayman/Z4M til drømmen Lotus Exige gen3) Det blir dessverre ikke aktuelt på nåværende tidspunkt pga bl.a. garasjeplass (og pris når det kommer til de virkelig interessante).

Det må være en bruksbil som fungerer til alt, men som gir litt godfølelse.

Når jeg tenker etter så vil jeg egentlig ha så ny bil som mulig, men kan ofre noen år til fordel for motor.

Jeg vil si RWD står høyere i kurs enn 4x4. Enklere og mer moro når en vil.

Rød M235i ja... Den tikker et par bokser :D 

Er forøvrig ikke låst til BMW heller, bare vet ikke hva annet som føles interessant nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, [space] skrev:

Egentlig hater jeg bmw for å ha kuttet rekkesekseren i alt under 330i.

Det mest økonomiske, fra kjøp, til og salg igjen, hadde nok vært en manuell e46 m3 :) Ca 0 verditap, men utlegg til vedlikehold.

Enig - og ikke bare alt under 330i, men også 330i har i dag fire sylindre. 

For meg er det en skikkelig dealbreaker at man nå må helt opp til M340i for å få en bensinrekkesekser. Det var nettopp den lille rekkesekseren på 2171 cm3 som var så fantastisk på bl.a din E85 Z4. Poenget er ikke at den var spesielt kraftig med sine 170 HK, men den var inspirerende og interessant å kjøre. Eksos/motorlyden var fantastisk og den var svært villig til turtallsendringer. Dette kombinert med en morsom bil som E85 Z4 var helt genialt til relativt små penger.

Det samme gjaldt selvfølgelig for de andre små BMW modellene som f.eks E30/E36/E46 320i (samt de litt mer påkostede modellene som 323i og 325i). Dette var for meg BMW på sitt aller beste før vi snakker vesentlig dyrere modeller som f.eks 330i og M3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...