Gå til innhold

i3 Tråden


quandt1960
 Share

Opprette i3 tråd?  

17 stemmer

  1. 1. Er det interesse for en "Alt om i3" tråd på bimmers hvor alle kan bidra?

    • Ja
      15
    • Nei
      2

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 02/14/20, 08:38

Anbefalte innlegg

Er i markedet for en så ny i3 som mulig for tiden. Rett og slett for å forlenge tiden jeg kan bruke denne til jobbtransport. Men finnes det ingen nyere i3 med Harman/kardon lydanlegget lenger? Ble det gjort noen endringer i pakkene slik at senere modeller mangler mye utstyr? Ser jo også at enkelte mangler ACC, og disse to tingene pluss skinn er påkrevet for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ranger1000 Ble kanskje strippet de siste modellene for å begrense tapet? Men fant et par 2022-modeller som ser ut til å ha ha det du etterspør (ingen i3 ble vel levert med ekte skinn, det er vel skai markedsført som "vegansk skinn", og Harman Kardon var alltid en nedskalert utgave):

https://www.finn.no/mobility/item/374257267

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=373436197

Ellers er det større utvalg med dette utstyret i 2021-modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H/k lydanlegg og soltak ble fjernet fra Fully Charged - pakken i 2020.

Navi pro kunne ikke bestilles fra april 2022 pga delemangel. 

Jeg ville kjøpt bil uten ACC hvis jeg kunne velge da jeg opplevde den som totalt ubrukelig.

Men jeg kjører nesten alltid "feil" vei i forhold til motlys så mulig den duger under andre forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars89 skrev:

H/k lydanlegg og soltak ble fjernet fra Fully Charged - pakken i 2020.

Navi pro kunne ikke bestilles fra april 2022 pga delemangel. 

Jeg ville kjøpt bil uten ACC hvis jeg kunne velge da jeg opplevde den som totalt ubrukelig.

Men jeg kjører nesten alltid "feil" vei i forhold til motlys så mulig den duger under andre forhold. 

Holder seg godt i pris også. Med rundt 300k for en i3 kan man jo nesten vente til i4 kryper litt lenger ned i pris. 

For så vidt enig at acc på i3 ikke er den beste, ofte vil den ikke på i det hele tatt. Min bruker å være morgengretten, men fungerer hjem igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACC er litt ymse på i3 ja, har lært et par triks for å forbedre opplevelsen noe, det ene er å skru på varmetråder om morgenen for da blir den samtidig kvitt dugg i kamera som sitter i frontruta, dette dugget er en av grunnene til at den kan være morgengretten hvis bilen står ute. Det andre er å trykke endel ganger på RES knappen på rattet når den plutselig finner for godt å skru av ACC mens man kjører. Trykker man RES vil den iblant komme på igjen og samtidig vil den ha "lært" da den er adaptiv på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det fine replica felger med I3S spec eller er det grei tilgang på brukte? Jeg vurderer å skifte på min vanlige i3 til neste sommer. Har skjønt at dette er plug and play uten at noe stikker utforbi skjermene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hpi skrev:

ACC er litt ymse på i3 ja, har lært et par triks for å forbedre opplevelsen noe, det ene er å skru på varmetråder om morgenen for da blir den samtidig kvitt dugg i kamera som sitter i frontruta, dette dugget er en av grunnene til at den kan være morgengretten hvis bilen står ute. Det andre er å trykke endel ganger på RES knappen på rattet når den plutselig finner for godt å skru av ACC mens man kjører. Trykker man RES vil den iblant komme på igjen og samtidig vil den ha "lært" da den er adaptiv på et vis. 

Velkjent triks, godt brukt den knappen i min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
1 time siden, M6 Bjørn skrev:

Bilen min er ikke tilkoblet og har stått ubrukt i 10 dager. Hvorfor kommer dette opp i appen?

"Ladeprofil utført" 

 

Har du bilen koblet til "smartlading" ala Tibber, Vibb osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladeanlegget er oppe og går hjemme! Etter et snautt år med dette som primus-motor-side-prosjekt, som startet som et “egen lader fra hvert av de 6 husene, 100m kabelstrekk”-prosjekt, endte opp som et ladeanlegg med lastbalansering for 17 boliger som bruker samme parkeringsplass, med alt papirarbeidet som følger med i det å lage forening/Ladelag, bli bedriftskunde i bank etc etc.
Det har vært _en del_ jobb med å få dette i havn i det siste når en aldri har gjort slikt før, spesielt når en har vært alene om 95% av arbeidet, men også veldig lærerikt og gøy!

Deilig når man er i mål, milepæl nådd 🤩

IMG_4404.thumb.jpeg.fb3d78fbcabf6b96668d75feba3a450c.jpeg

nå starter læring og erfaring med ladeanlegg og kapasitet, men lar Laddel ta seg av faktureringen. Får se hvordan det går. 

Har noen spørsmål vedr lading og planlegging av lading:

1) Er det noen som har lagt inn strømpriser i MyBMW appen på hjemmelader? Hvis ja, hva funker best å legge inn her som en middelvei når en har spotpris?

2) Hvordan er i3’en koblet til nettet mtp strømpriser? Det er et valg i iDrive som sier noe sånn som “lad ved lav strømpris”. 


Her om dagen koblet jeg i lader (Zaptec Pro) kl 2230, satte opp lading kl 00-07 og til lav strømpris, og klimatisering til avreise 0715. 
Når jeg sjekker ladeloggen etterpå viser den at bilen startet lading kl 0400 og var fulladet ca kl 0600. Kl 07 har den trukket strøm fra nettet igjen for å være varm til avreise. 
Ved sjekk av Nord Pool sine priser, ser jeg at strømprisen var på sitt laveste i denne perioden, treffende nok. Tilfeldig?

Ps: i3 lader veldig jevnt og fint, går raskt opp til full effekt og flat kurve. Naboens Zoe starter “høyt”, og hele kurven er jevnt nedadgående gjennom hele ladeøkten. Tydelig forskjell. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger blir en ny hverdag med hjemmelader :) Med strømpriser så tror jeg ikke BMW-appen vet mer enn det du legger inn. Du kan legge inn bilen i appen til strømleverandøren din og velge at den skal ta imot lading når det er billigst strøm :) Jeg ville bare latt én plass(app) styre ladingen med tanke på når det er billigst. Altså så ikke både BMW, Zaptec og leverandør jobber over hverandre. Jeg har bare satt ladestart 00:45 i bilen hver gang da jeg trenger litt lengre tid enn en i3 til å fylle på. Så treffer jeg billigste periode i 90% av tilfellene 🤷‍♂️

Slik ser det ut på min app for strømleverandør. Jeg bruker derimot ikke den som sagt - men da har jeg valget med å lade når det er billigst, basert på når jeg ønsker at bilen skal være klar til å kjøre. Bilen skal på langtur idag, derfor 100% og jeg er strax der, derfor lav ladehastighet.

IMG_5207.thumb.jpeg.e88a626f67d4760aa677d9f7bf0eec18.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Vi gjorde tilnærmet samme oppgradering i vårt sameie. Jeg stod for teknisk ansvar fra styrets side, vi landet også på Zaptec Pro med smartlading og pulse måler. Vi har ca 45 av 59 plasser nå med ladere og Elaway står for fakturering av forbruket til den enkelte beboer. 
 

Jeg lader ikke så fryktelig mye så jeg bruker ikke å sjekke prisen så nøye, men i Elaway appen kan jeg se priser basert på fast påslag sameiet tar ( 60 øre ) + spot.  Tror jeg snitter på 230kwh pr mnd.

Mulig du kan sette opp noe logikk med HomeyPro? Den har BMW app, men ikke noe for Zaptec pro. Mulig man kan integrere med tjenester som Elaway eller Ladden ? 
Når vi gikk for Elaway mistet vi tilgang til Zaptec portal da vi må bruk Elaway app isteden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 det er ny hverdag ja, det er sikkert, men det er i mitt hode også en forutsetning for å kunne ha elbil over lengre tid. 
Nå er vårt anlegg et fellesanlegg med lastbalansering, så det er ladelaget som eier strømmåler og strømabonnement, derfor kan jeg ikke knytte bilen opp mot app til  strømleverandør.

Jeg har satt en tariff på nattestid og en litt dyrere tariff på dagtid i MyBMW appen nå for lokasjon Hjemme, som stemmer sånn ca med strømprisene om dagen, så får vi se om det utgjør noe på når bilen lader om jeg gir den valget om å lade etter strømpris. 

Slik så min ladeøkt ut i dag: ganske rett opp på 11kW og holdt seg der nesten til fullt. Jobber med å finne ut hvordan jeg kan få ned effekten til 5-8kW, da det ikke er behov for mer.

IMG_4418.thumb.png.d3e9848b6324b99a5ccb6bf0bb788a24.png

 

@Kjennern kjekt å høre om andre sine erfaringer rundt slike anlegg. Det som tok mest tid hos oss var å få godkjenning hos nettleverandør, da vi havnet i sommerferie og regime med nye skjema, så da tok det plutselig 4mnd fra bestilling hos elektrofirma samt søknad til godkjenning var i orden.


Det jeg fikler mest med nå er å få bilen til å lade på mindre enn full effekt (11kW). Det er per i dag 13 ladere installert, men bare 4 har elbiler som bruker anlegget, derav én er taxi og lader mye. Vi har 3-fase 400V med 63A OV, så det er nok strøm å ta av, men jeg har laget en prismodell som tar kapasitetsleddet på nettleien inn i nettleiedelen av ladeprisen, basert på estimert forbruk på 200kWh/mnd per bil, og hvilket ledd og hvilken mnd-pris det gir. Når totalforbruket på anlegget er så lavt (800-1000kWh i mnd) pga få brukere (4stk), lades det med maks effekt per bil (11kW dersom alle skulle finne på å lade samtidig, noe som sjeldent skjer ser det ut som), og dermed ender potensielt en opp i et høyt Kapasitetsledd som deles på svært få brukere - ergo nettleieandelen driver ladeprisen opp. Så prøver å lære litt av hvordan det ser ut i rapporter nå over neste måneden. Vi har full tilgang til Zaptec app og Portal og Laddel dashbord, men bruker Laddel app for å lade. 

Lært mye i dag: 
Angående i3 og lavere ladeeffekt, så er det en standardinnstilling i Zaptec Portal effektstyring for anlegget som sier at det svitsjes over fra 3- til 1-fase dersom ladestrømmen går under 15A, samt et valg som ikke tillater ladestasjoner å returnere tilbake til 3-fase etter at de har gått over til 1-fas.
Dette leste jeg om først etter jeg gjorde følgende for å få ned ladeeffekten;

Jeg justerte maks A på min lader til 10A, men fremdeles 3-fase, så ladet plutselig bilen på 1-fase 10A. Altså 2,3kW, samme som kladden. Det var skilpaddelading!

Skrudde jeg opp til 20A så var det fremdeles 1-fas, men bilen ladet på “3,6 av 4,6kW tildelt effekt”. Burde den ikke ha klart å lade på 4,6kW? Når jeg skrudde opp til 32A under lading så ladet den fremdeles på 3,6 “av 7,4kW tildelt effekt”. Hvordan har dette seg? i3 tar jo 3x16A, men har et system som muliggjør 7,4kW lading på 1-fase ved å sende 16A gjennom 2 spoler. Så hadde forventa at effekten gikk opp til 7,4kW når jeg sendte 1x32A inn i bilen.

Uansett, ser for meg at løsningen blir å justere ned grensa for svitsjing til 1-fas til gjerne 6A, og at returnering til 3-fase er mulig, og deretter sette laderen min til f.eks 10A 3ph som da blir ca 7kW.

 

Mye tall og synsing her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...