Gå til innhold

Bmw primetime?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, TRF skrev:

Nei, e34 m5 har snekke. Eneste e34 med tannstang er IX modellene.

Det er et par grunnet til disse erfaringene:

1) Faktisk slark i gamle utslitte snekker er jo en greie. Snekkene kan også justeres (men nok de færreste som kan det). Videre er det jo ikke så mange som bytta til m5 snekke (jeg gjorde det på min egen bil den gang).

2) Jeg har til gode å se en e34 med "komplett nytt understell". Alle sier de bytter alt, og når man ser under så har de jo ikke bytta alt.

3) Hjulvinkler og atter hjulvinkler. Dette krever at _alt_ er iorden (hvilket det aldri er), og at man kan å justere bil (som ikke så altfor mange er flinke på eller nøye nok med).

 

Å si «komplett ny forstilling» var noe flåsete, da det er riktig det du sier. Men TRO MEG jeg la mye innsats i dette. Byttet alt av foringer, stag, støtdempere, fjærer, lager, hjelpesnekke, strammet muttere (eller hva det var) på rattstang ++ og avsluttet med vektet firehjulskontroll. 
Etter dette gikk jeg lei, og etter mye graving rundt på nettet konkluderte jeg med styresnekke. Gadd ikke mere, så solgte bilen og kjøpte E46 isteden😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Tror du må bytte navn på tråden til "Den store styresnekke tråden" 😂

Tenkte det samme selv, dette sporer jo helt ut!

Og det er meg selv som i utgangspunktet bidro mest til det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekke eller tannstang. En ting er ihvertfall helt sikkert og det er at selve styringen (eller hvordan bilen styrer og oppleves når man styrer) er selve kjernen når det gjelder hvorfor en BMW oppleves som en skikkelig kjøremaskin nesten uansett motorstyrke og størrelse på bilen.

BMW skjønte dette allerede i 1935 da modellen 303 så dagens lys. Chassiset var en nykonstruert lett monocoque rørramme og motoren var en rekkesekser på 1173 cm3 som ytet 30 HK. I forhold til de fleste av datidens konkurrerende bilmodeller hadde 303 glimrende kjøreegenskaper og mye av årsaken til dette var et øket fokus på styringens betydning for gode kjøreegenskaper.

Et år senere kom den fantastiske 328 modellen - BMW´s første virkelige store mesterverk av en bilmodell. Rekkesekseren var nå på 1971 cm3 og ytet hele 130 HK. Dette var helt i verdensklasse i forhold til motorvolumet og kombinert med den nyeste kunnskapen innenfor aerodynamikk samt understel/chassiskontroll var 328 praktisk talt uovertruffen i forhold til konkurrentene. Selv Adolf Hitlers sjefarkitekt og rustningsminister, Albert Speer, forteller i sin bok «Erindringer» at han heller ville kjøre de ca. 650 Km fra hjembyen Mannheim til Berlin i sin BMW 328 enn å ta fly eller toget. Dette sier ikke så rent lite om BMW’ en på datidens veier selv om jeg naturligvis hverken har sympati for mannen eller hans virke under den andre verdenskrigen.

Krigen la naturligvis en begrensning for videreutvikling av personbiler i Tyskland (stort sett alt ble lagt om til krigsproduksjon), men da krigen var over i 1945 skjedde det ganske mye i løpet av temmelig kort tid. BMW kom med 501/502 modellen ("Barockängel") i 1952 og den hadde bl.a V8 motor (BMW's første). Mercedes-Benz kom imidlertid to år senere med W198 300 SL Coupé og den modellen var en sensasjon og langt forut sin tid teknisk som kjøredynamisk.

BMW måtte tilbake til tenkeboksen og resultatet var "Neue Klasse" i 1962 og dette var en hel serie med relativt kompakte familiebiler der kjøreegenskapene sto i fokus. Alle modellene hadde rekkefirere (M10) og serien førte til to signifikante spin-off modeller - nemlig E10 (eller "02" som den også kalles) og ikke minst E9. E10 var litt kortere enn Neue Klasse og hadde ulike varianter av M10 rekkefireren, mens E9 (som var basert på Neue Klasse 2000 modellen) fikk M30 rekkesekseren (senere kalt "storsekseren" da den lille M20 rekkesekseren kom på markedet i 1977).

Ergo kan vi trygt konkludere med at BMW har hatt et solid fokus på styringens betydning for bilenes kjøreegenskaper helt siden 1962 og i et litt lengere perspektiv helt siden 1935. De vet sannelig hva de holder på med og vi merker det hver gang vi tar en kjøretur i en BMW... :)

Sorry for enda mer avsporing av tråden, men jeg måtte bare og håper på litt forståelse for dette. Det passet bare så bra når vi først var igang.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi pense oss tilbake på hovedsporet igjen så må jeg si at E31 og E32 fortsatt står seg godt.  E34 og E39 var også solide biler. Litt tilbake i tiden så er det nok ingenting som slår E9 på utseendet. Men jeg har også sansen for E3 og E12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penser litt tilbake, før vi penser videre. Tannstang er kanskje ikke så mye bedre isolert sett. Setter man en tannstang og ei snekke i benk uten noe koblet til er de nok sånn ca like nøyaktige, men før ei snekke har nådd frem til hjulene via pitmanarm, hjelpesnekke, paralellstag osv ligger det an til uante muligheter for slakk.
På tannstang, indre og ytre og thats it. Mye lettere å forholde seg til og mye lettere å justere.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rune-K skrev:

Når det gjelder og justere forstillingen så er det viktig at man følger anvisningene fra BMW. Har man ikke riktig vekt i bilen så blir det feil. Som regel 2*75 kg foran, 75 kilo i baksetet og full tank men det kan variere litt mellom modellene. Hvis man kommer til et verksted for 4 hjulskontroll på en BMW og de ikke bruker vekter er det bare og finne et annet verksted.

Jeg får alltid best resultat ift dekkslittasje på sikt, som jo bør si ganske mye, når jeg justerer biler i den høyden de vanligvis blir brukt/kjørt. Hvorfor mener du det er bedre å bruke et verksted som justerer ut fra et random forslag enn med vekten bilen vanligvis har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En styring med snekke blir dårlig først når den blir slitt. Så strammer man litt(for mye) også slites den ut, også begynner den å knipe, også har man det gående. Så finnes de som muligens prøver å justere bort slakk i styringen på snekka når det finnes noen slitne kuler på veien.

Snekka i gamle E24en min var krutegod, også i broderns E28. I gamle Benzen jeg hadde overhalte jeg snekka på 412 000km. Da var det merkbart slakk uten at pitmanarm rørte seg. På E24en ble hjelpesnekke og paralellstag skiftet, etterpå var den fin.

Har byttet flere tannstenger enn snekker. Slakk i tannstang er hvertfall irriterende.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...