Gå til innhold

Havarert dieselpumpe E70 - tips til reparasjon mottas


kaitana
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Da var gode råd ekstremt dyre. X5en stoppet plutselig og brått uten forvarsel etter ca. 145'000 km. Alt for lavt dieseltrykk var første vurdering, og det viser seg at pumpa er gåen. Slike havarier får noen følgekonsekvenser har jeg nå forstått...

Bilia foreslår bytte av komplett drivstoffsystem med feilsøking til den nette sum av ca 129 000,- (i tillegg kommer feilsøking i forkant...). Dette er jo en voldsom påkost på en gammel bil, men på en eller annen måte må jo bilen på veien igjen.

Alternativene slik jeg ser det:

1. La Bilia utføre jobben og tømme sparekontoen fullstendig

2. La et "ikke-merkeverksted" gjøre jobben (forutsetter da en rimeligere pris enn merkeverksted)

3. Verksted utenfor Norge, eksempelvis Uddvalla i Sverige? (det er ikke sikkert dette er et alternativ for tiden en gang mtp. stengte grenser)

4. Selge bilen som repobjekt (ser for meg at dette ikke er så lett egentlig, såfremt ikke prisen settes meget lavt)

 

Det er jo helt klart fordeler og ulemper med disse alternativene.

Er det noen kloke hoder som har noen tips eller erfaringer som dere ønsker å dele? Hva ville du gjort?

Mh

Kai

Endret av kaitana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok påtatt meg oppgaven med å fikse dette selv.

Men det er absolutt ikke så enkelt, når man ikke har løftebukk. Man må ja ha ned tanken for å rengjøre den. Og da må vel bakstilling med travers ned. Å rengjøre dieselrør er kurant, eller kanskje man bare skifter de?

Skifte dieselpumpe trenger man spesialverktøy til, men det kan gjøres uten for mye annet. Rail og dyser kan man også skifte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre, hva slags model er bilen? Merket du noe «forvarsel»? 
Her ville jeg brukt eliminasjonsmetoden.

Jeg ville ikke solgt som rep objekt, da får du dessverre ikke mye igjen.Ville heller ikke latt Bilia gjøre jobben.

Alternativet da er å sende den til hjemlandet, evt Danmark. Eller få noen privat til å ta det.
Er endel kyndige som har tilsvarende kompetanse som f.eks RATS (girkasser eksperter) bl.a som sikkert har plass/tid til å ta denne jobben for en fornuftig penge.

Masse lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere verksteder som gjør denne jobben for halve kostnaden. Min søster fikk havari på sin X3, Bavaria skulle ha i underkant av 120.000.-for jobben.

Hun fikk dette utført på et verksted i Oslo for i underkant av 60.000.-, hadde forsikringsordning som dekket deler av kostnaden. Dette verksted ble anbefalt av forsikringselskapet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta en telefon til Dieselgrossisten. På en golf vi hadde så skjedde dieselpumpehavari. Møller skulle ha 90.000 for jobben. Dieselgrossisten skulle ha 35-40.000kr for jobben (husker ikke eksagt om det var med eller uten deler.)

Jeg gjorde jobben selv. Handlet ny pumpe og dyser hos dieselgrossisten. 25.000kr på det. Videre handlet jeg ny tank med fødepumpe, ny hjelpepumpe ved motor, dieselfilterhus og fuelrail, trykksensorer og småslanger fra opphugging. Egentlig alt som har vært i kontakt med diesel da det ved et slikt havari kommer spon i ALT. Det eneste som sto igjen av det ganle dieselsystemet var tur/retur linjene mellom tank og motor. Disse er i plast så de binder ikke metallspon til seg på samme måte som gummislanger. Spylte og blåste disse godt rene.

Alt i alt 35.000kr i deler. Måtte ned med eksos, deklser, tank, registerreim (kjede på din bil), samt at jeg hadde mulighet med en mekanikerkamerat som tok med seg pc hjem til meg og kjørte innkoding av de nye dysene til hjernen, samt oppstart/lufteprosedyre av pumpene før oppstart (man klarer ikke lufte systemet på den gamle måten på disse moderne common rail motorene)

Jeg vil si spar deg for diagnose. Det beste og enkleste for deg er å skru ut trykkregulatoren i pumpa og se on det er spon der. Er det det, så må du skufte alt. Spørsmålet er hvem som skal gjøre jobben.

Jeg mener min jobb på golfen var i overkant dristig. Det begynte allerede da dysene skulle ut. Måtte til et dreieverksted og lage meg en egnet avdrager/slaghamner da den ene dysa satt bom fast. Jeg fikset bilen, og solgte den med tap. Jeg hadde tapt 10.000kr mer på å ikke fikse, bare selge den for 15k som repobjekt. De 10.000 skulle jeg med glede tapt når man så hvilken stor møkkajobb dette ble.

Jeg sier fikse bilen hos f.eks dieselgrossisten. Kanskje du kommer ut ned "kun" 70.000kr istedenfor de forespeilede 130.000kr, og behold bilen.

Alternativt, selg bilen som repobjekt. Mange mekanikertyper som anser dette som "lett" kveldsjobb å så selger dem bilen med fortjeneste etterpå. Så å få solgt bilen for kanskje 80.000kr til en slik må være et alternativ.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for gode råd!

Bilen det dreier seg om er en 2011 - modell. Den stoppet uten forvarsel og jeg rakk akkurat å svinge av veien før det var bom stopp. 

Dieselgrossisten var et godt råd som jeg nå har gjort en avtale med. De henter bilen hos Bilia i dag og begynner å skru til uka. Sluttsummen avhenger av om pumpe i tank må byttes, men 58 000,- ink. mva. (pluss eventuell pumpe i tank) synes å være en god pris selv om det jo er masse penger.

Ser frem til å få den på veien igjen og håper på mange problemfrie kilometer etter dette!

-kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 14.15, kaitana skrev:

Hei,

Da var gode råd ekstremt dyre. X5en stoppet plutselig og brått uten forvarsel etter ca. 145'000 km. Alt for lavt dieseltrykk var første vurdering, og det viser seg at pumpa er gåen. Slike havarier får noen følgekonsekvenser har jeg nå forstått...

Bilia foreslår bytte av komplett drivstoffsystem med feilsøking til den nette sum av ca 129 000,- (i tillegg kommer feilsøking i forkant...). Dette er jo en voldsom påkost på en gammel bil, men på en eller annen måte må jo bilen på veien igjen.

Hei, er dette en M57D30? Jeg ser at HP-pumpen koster ca. 13000kr.
Men jeg mener å ha hørt noe svakhet med Trykk-regulatoren som kan gi akkurat samme symptomer, men jeg kan jo ta feil. Er det gjort funn av metall-spon i diesel-rørene? Da kan det medføre bytte av dyser og disse koster 5000kr stk :-o

Vel lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...