Gå til innhold

G31 540iX


 Share

Anbefalte innlegg

Etter at "Saltkjelen" kontaktet meg ang min daværende F11 M550d i våres, begynte jeg å sjekke hva som var tilgjengelig på Finn. Noen uker senere var 550'en solgt og denne 540i'en stod i garasjen. :)
Før jeg kjøpte M550d var jeg svært nær å kjøpe en 530d med tilsvarende spec som denne, og da det i tillegg var bensinsekser med power-kit (MPPSK) montert, var jeg egentlig "frelst" etter å ha kun hatt dieselbiler de siste 8 årene. Det skal sies at det er i overkant mye lyd i denne med tanke på at det er en familiebil 🤭 Spesielt kaldstart er relativt høylydt, noe som visstnok skyldes at wastegate er åpen de første 30sek på B58-motoren for bla. raskere oppvarming av katalysator. Bilen er relativt godt utstyrt, men den mangler B&W-anlegget så jeg savner noe av kvaliteten og trøkket fra BO-anlegget i F11'en. Mulig det er noe mer å hente i equaliser-innstillinger her.
 
Foreløpig står bilen på vinterhjul da jeg venter på nye GMP DEA-felger som en del av avtalen med selger. Jeg er for øvrig litt usikker på hvordan bilen vil kle disse felgene, så er relativt spent på at de skal dukke opp. Så langt i mitt eie har jeg rukket å ta en 2-stegs poleringsrunde samt coating og rens/skinnpleie av interiør. Har også fulgt flokken som 90% andre og byttet til svart grill med doble riller. I tillegg har jeg byttet oppbevaringsrommet på førersiden til oppgradert utgave med filt. Jeg fjernet også 540i fra bakluka da jeg ikke syns det er spesielt pent, samt at jeg er såpass barnslig at jeg syns det er litt gøy at bilen ikke skiller seg ut på noen annen måte enn på lyden :P
 
Vurderer også en svært moderat senking med AC Schnitzer (20-30mm), evt originale M-sport fjærer dersom de passer fjørbein for adaptiv drive (noen som vet?). Det som bekymrer meg litt er at en kundemottaker jeg snakket med hos BMW advarte om at det kan bli problemer å få gjennom evt. garantisaker på dempere dersom det er montert senkesett.
 

Editions and packages

S715 M Aerodynamics package
S710 M leather steering wheel
S337 M Sports package

Comfort and interior equipment

S402 Panorama glass roof
S4ML Interior strips, piano lacquer, black
S428 Warning triangle and first aid kit
S4NM Ambient Air Paket
S420 Sun protection glazing
S4NE Blow-by heater
S417 Roller sun visor, rear door
S4T8 Outside mirror with auto dip
S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl
S423 Floor mats velours
S4UR Ambient interior light
S456 Comfort seat with memory
S4T7 Massage function f.driver & fr.passenger
S4AW Instrument panel Sensatec
S4HA Seat heating, front and rear
S418 Luggage compartment package
 

Multimedia

S6AN Concierge Services
S6NS Comfort telephony w/ enhanced Smartphone
S688 Harman/Kardon surround sound system
S6AM Real-Time Traffic Information
S6AP Remote Services
S609 Navigation system Professional
S6UH Traffic Information
S6AE Teleservices
S6WB Multifunctional instrument display
S610 Head-up display
S7S9 Connected Drive Services Paket
S654 DAB tuner
S6AC Intelligent emergency call
S6CP Preparation Apple CarPlay
S6U8 BMW gesture control
S650 CD drive
S6AK Connected Drive Services
   

Driver assistance and lightning

S5AL Active Protection
S5DN Parking assistance system Plus
S502 Headlight cleaning system
S552 Adaptive LED headlight
S5A1 LED Fog lights
S536 Auxiliary heating
S548 Kilometre speedo
S5AC High-beam assistant
S5DV Remote-controlled parking
S5AT Driving Assistant Plus
S575 Additional 12V sockets

Wheels and drive

S2VB Tyre pressure display
S248 Steering wheel heater
S258 Tyres with runflat properties
S2TB Sport automatic gearbox
S2VA Chassis & suspens. setup"Adaptive Drive"
S230 Extra package, EU-speciifc
S2NH M Sport brake
S2PA Locking wheel bolt
S2QR BMW LA wheel Individual V-spoke 759

Environment and safety

S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km
S8A7 Language version Norwegian
S323 Soft-Close-Automatic doors
S8TF Active pedestrian protection
S842 Cold-climate version
S8SM Car ident. number visible from outside
S322 Comfort access
S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line
S8R9 Refrigerant R1234yf
S302 Alarm system
S3AC Trailer coupling
S8AW On-board literature, Norwegian
S8TG Thiefproofing device
S850 Dummy-SALAPA
S3DS BMW display key

Individual equipment

S775 Headlining anthracite
S760 High gloss shadow line
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Høyre.jpg

Venstre.jpg

Motor.jpg

Interiør.jpg

Endret av Chrono
Lagt til utstyrsliste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyydelig bil, gøy at noen fortsatt kjøper skikkelige bensinere! 

Her er utstyrslista :) (meget godt utstyrt bil forøvrig!)

Et must for meg i disse er nappa skinn og adaptive drive. Liker ikke dakota skinnet, synes det er for hardt på en måte. 

 

Vehicle Information

 Type

 Value

Prod. Date2017-05-29

Service History!! CHECK HISTORY !!

Type540iX

SeriesG31 (5 Series)

Body TypeTouring

SteeringLeft Hand Drive

EngineB58M

Displacement3

Power250kw / 340hp

DriveALLR

TransmissionAutomatic

ColourSophisto-grau brillant metallic (A90)

UpholsteryExclusive leather nappa/ivory white (LZFI)

Check mileagehttp://www.auto-records.com

 

Editions And Packages

S715M Aerodynamics Package

S710M Leather Steering Wheel

S337M Sports Package

 

Comfort And Interior Equipment

S402Panorama Glass Roof

S4MLInterior Strips, Piano Lacquer, Black

S428Warning Triangle And First Aid Kit

S4NMAmbient Air Paket

S420Sun Protection Glazing

S4NEBlow-By Heater

S417Roller Sun Visor, Rear Door

S4T8Outside Mirror With Auto Dip

S4NBAutom. Climate Control With 4-Zone Ctrl

S423Floor Mats Velours

S4URAmbient Interior Light

S456Comfort Seat With Memory

S4T7Massage Function F.Driver & Fr.Passenger

S4AWInstrument Panel Sensatec

S4HASeat Heating, Front And Rear

S418Luggage Compartment Package

 

Multimedia

S6ANConcierge Services

S6NSComfort Telephony W/ Enhanced Smartphone

S688Harman/Kardon Surround Sound System

S6AMReal-Time Traffic Information

S6APRemote Services

S609Navigation System Professional

S6UHTraffic Information

S6AETeleservices

S6WBMultifunctional Instrument Display

S610Head-Up Display

S7S9Connected Drive Services Paket

S654DAB Tuner

S6ACIntelligent Emergency Call

S6CPPreparation Apple CarPlay

S6U8BMW Gesture Control

S650CD Drive

S6AKConnected Drive Services

-Bavsound Speaker Upgrade Available

 

Driver Assistance And Lightning

S5ALActive Protection

S5DNParking Assistance System Plus

S502Headlight Cleaning System

S552Adaptive LED Headlight

S5A1LED Fog Lights

S536Auxiliary Heating

S548Kilometre Speedo

S5ACHigh-Beam Assistant

S5DVRemote-Controlled Parking

S5ATDriving Assistant Plus

S575Additional 12V Sockets

 

Wheels And Drive

S2VBTyre Pressure Display

S248Steering Wheel Heater

S258Tyres With Runflat Properties

S2TBSport Automatic Gearbox

S2VAChassis & Suspens. Setup"Adaptive Drive"

S230Extra Package, EU-Speciifc

S2NHM Sport Brake

S2PALocking Wheel Bolt

S2QRBMW LA Wheel Individual V-Spoke 759

 

Environment And Safety

S8KAOil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km

S8A7Language Version Norwegian

S323Soft-Close-Automatic Doors

S8TFActive Pedestrian Protection

S842Cold-Climate Version

S8SMCar Ident. Number Visible From Outside

S322Comfort Access

S3MCIndiv.Roofrailing,Mirror-Fin.Shadow Line

S8R9Refrigerant R1234yf

S302Alarm System

S3ACTrailer Coupling

S8AWOn-Board Literature, Norwegian

S8TGThiefproofing Device

S850Dummy-SALAPA

S3DSBMW Display Key

 

Individual Equipment

S775Headlining Anthracite

S760High Gloss Shadow Line

 

Other Equipment

S1CBCO2 Equipment

S1CASelection Of COP-Relevant Vehicles

S9AAOuter Skin Protection

S993Model Year Code In VIN

 

 

Endret av Andreas_R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas_R skrev:

Nyyydelig bil, gøy at noen fortsatt kjøper skikkelige bensinere! 

Her er utstyrslista :) (meget godt utstyrt bil forøvrig!)

Et must for meg i disse er nappa skinn og adaptive drive. Liker ikke dakota skinnet, synes det er for hardt på en måte. 

 

 

Takk for det 😊 Jeg er glad noen tar en for laget og kjøper disse bilene nye slik at vi andre kan kjøpe disse når det aller største verdifallet er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en utrolig lekker bil, med helt perfekt motorisering 👍 Lyden i disse er helt fantastisk, naboen til min far har også en G31 540i og den høres når han starter den. Jeg gikk så sykt mange runder med meg selv om jeg skulle velge 540i eller 540d....endte opp med det siste. Savnet etter lyd er helt klart tilstedeværende 😅

Det er ut som du har fått tak i en bil med en veldig komplett utstyrs liste, alle kunne vel ønske seg B&W men det koster mer enn det høres synes jeg. Jeg ville dog vært forsiktig med senking på Adaptivt understell, det blir bare rot og diskusjoner om noe skulle gå i stykker. Vi vet jo f eks ikke om G31 kommer til å lide av luftbelger som ryker. 

Hvor mye effekt får man ut av det Power kittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Gratulerer med en utrolig lekker bil, med helt perfekt motorisering 👍 Lyden i disse er helt fantastisk, naboen til min far har også en G31 540i og den høres når han starter den. Jeg gikk så sykt mange runder med meg selv om jeg skulle velge 540i eller 540d....endte opp med det siste. Savnet etter lyd er helt klart tilstedeværende 😅

Det er ut som du har fått tak i en bil med en veldig komplett utstyrs liste, alle kunne vel ønske seg B&W men det koster mer enn det høres synes jeg. Jeg ville dog vært forsiktig med senking på Adaptivt understell, det blir bare rot og diskusjoner om noe skulle gå i stykker. Vi vet jo f eks ikke om G31 kommer til å lide av luftbelger som ryker. 

Hvor mye effekt får man ut av det Power kittet?

Takk for det! Det er nok kun for entusiaster at denne motoriseringen er perfekt, det gjelder nok ikke for de som er opptatt av drivstofforbruk 😊 Mulig drivstoffforbruket går ned når jeg går lei av å kjøre i sport plus med vinduet åpent 😁

Har forstått det som at du kjører ganske mye og langt, så 540d er nok et veldig fornuftig valg for deg. Det er jo fin lyd i dieselsekseren også 👍

Jeg har aldri hørt dette B&W anlegget selv, men til den nyprisen bør det være en stor forbedring fra HK-anlegget. Dette er jo litt av greia med å kjøpe bruktbil at det er så godt som umulig å finne en bil som er utstyrt akkurat slik som man ville konfigurert den selv.

Den skal yte 360hk / 500NM med dette kitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Gratulerer med fin G31, Chrono! Hvordan synes du denne går i forhold til M550en? :) 

Takk for det😊

De er vanskelige å sammenlikne synes jeg. Jeg synes kanskje 540'en føles noe kvikkere i form av bedre respons og at bilen kjennes og er lettere. Samtidig er det et voldsomt skyv i 550'en i "alle" hastigheter. 0-100 tallene er vel så godt som identiske, men det hadde vært interessant å sett andre akselerasjonstall også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Chrono skrev:

Takk for det! Det er nok kun for entusiaster at denne motoriseringen er perfekt, det gjelder nok ikke for de som er opptatt av drivstofforbruk 😊 Mulig drivstoffforbruket går ned når jeg går lei av å kjøre i sport plus med vinduet åpent 😁

Har forstått det som at du kjører ganske mye og langt, så 540d er nok et veldig fornuftig valg for deg. Det er jo fin lyd i dieselsekseren også 👍

Jeg har aldri hørt dette B&W anlegget selv, men til den nyprisen bør det være en stor forbedring fra HK-anlegget. Dette er jo litt av greia med å kjøpe bruktbil at det er så godt som umulig å finne en bil som er utstyrt akkurat slik som man ville konfigurert den selv.

Den skal yte 360hk / 500NM med dette kitet. 

Jeg synes ikke forbruket på 540i var så galt, iallfall ikke hvis man har en pen kjørestil. Men jeg gikk jo fra å vurdere M-biler til 540i for så å ende opp med diesel...jeg som ikke skulle ha diesel igjen 😂 Men ja, kjører mye langt...lange ferieturer i Europa og da må jeg ha diesel.

Jeg har hørt B&W anlegget, helt klart en fenomenal lydopplevelse. Men hvor ofte spiller man så høyt i bilen at forskjellene fra dette til HK blir tydelige? Dog er detaljene på B&W utrolig lekre, det lyset inne i høyttalerene...klasse. Det ser ut som en "million dollar" i mørket kombinert med den øvrige interiørbelysningen 👍

Åssen synes du 540i går i forhold til M550d? Min 540d var så si jevn med en F11 M550d en bekjent hadde en liten stund. Din bil har jo 40 hester mer enn min også så den bør vel være noe raskere enn M550en 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes ikke forbruket på 540i var så galt, iallfall ikke hvis man har en pen kjørestil. Men jeg gikk jo fra å vurdere M-biler til 540i for så å ende opp med diesel...jeg som ikke skulle ha diesel igjen 😂 Men ja, kjører mye langt...lange ferieturer i Europa og da må jeg ha diesel.

Jeg har hørt B&W anlegget, helt klart en fenomenal lydopplevelse. Men hvor ofte spiller man så høyt i bilen at forskjellene fra dette til HK blir tydelige? Dog er detaljene på B&W utrolig lekre, det lyset inne i høyttalerene...klasse. Det ser ut som en "million dollar" i mørket kombinert med den øvrige interiørbelysningen 👍

Åssen synes du 540i går i forhold til M550d? Min 540d var så si jevn med en F11 M550d en bekjent hadde en liten stund. Din bil har jo 40 hester mer enn min også så den bør vel være noe raskere enn M550en 

Vil anta at den ligger på 0,7-0,8 et sted på langkjøring med rolig høyrefot. 

B&W-anlegget ser veldig lekkert ut ja 👍

Forsøkte å beskrive litt i innlegget over hvordan bilene føles opp mot hverandre. Konklusjonen er nok at de er veldig like i ytelser, men at karakteristikken på de er veldig forskjellig hvor 550'en drar best opp til 4000rpm, mens 540'en holder det gående en stund til. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil!

Jeg har forøvrig 20" GMP Dea i Gloss Black på min G30, så du kan eventuelt se på det jeg har postet av bilder på forumet for å se hvordan det ser ut på bilen. Regner med at du ikke har de sorte variantene på vei, da min erfaring er at få på forumet her ser ut til å være noe særlig fan av dette. 😆 Du har vel fargen Matt Anthracite Diamond som ligner mest på de originale 668M felgene?

Angående lyd, så kan jeg anbefale og oppgradere forsterkeren med en Match Up 7BMW. Nå ser jeg at du har HK-anlegget, men jeg mener at Match Up'en er kompatibel med denne også Jeg har HiFi på min og merket stor forskjell etter å ha installert forsterkeren. Man kan spille veldig høyt og ha overdrevent høy bass uten at det vrenger. Installasjonen var ikke så komplisert heller, da det er plug & play, og jeg brukte egentlig mest tid på å demontere i bakrommet.

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, BrokeBoi skrev:

 

Angående lyd, så kan jeg anbefale og oppgradere forsterkeren med en Match Up 7BMW. Nå ser jeg at du har HK-anlegget, men jeg mener at Match Up'en er kompatibel med denne også Jeg har HiFi på min og merket stor forskjell etter å ha installert forsterkeren. Man kan spille veldig høyt og ha overdrevent høy bass uten at det vrenger. Installasjonen var ikke så komplisert heller, da det er plug & play, og jeg brukte egentlig mest tid på å demontere i bakrommet.

match forsterkeren er vell kun kompatibel med hifi676 ? eller har de nylig kommet med en nye som støtter hifi dsp og oppover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Ingvaldsen said:

match forsterkeren er vell kun kompatibel med hifi676 ? eller har de nylig kommet med en nye som støtter hifi dsp og oppover ?

I grunn ja, men har sett på andre forumer at noen har klart å benytte samme forsterker på HK i M2. Jeg har derimot ikke undersøkt om det er noe spesielt med HK i M2 som gjør at dette er mulig.
Det finnes også en universal forsterker som heter Match Up 7DSP, men denne har jeg ikke undersøkt noe særlig og kan dermed ikke uttale meg noe om denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Chrono changed the title to G31 540iX - Montert senkesett
  • Chrono changed the title to G31 540iX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...