Gå til innhold

valg av eldre m-bil


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Robin L said:

hvordan er en e46 å eie da?  Den er jo mye mer avansert enn en e36, og deleprisene er endel høyere.  Forsikring (for meg) ligger også på det dobbelte av en e36

 

Du har et budsjett på 300k - E46 M3 med manuell koster stort sett fra 330k og oppover. Dette i kombinasjon med dobbel pris på forsikring og dyrere delepriser/vedlikehold vil jo tyne økonomien din mer.

Sånn sett er E36 M3 et mer fornuftig valg - du sparer 100k som kan være en økonomisk buffer til løpende vedlikehold og eventuelle kostbare overhalinger.   På en annen side er det litt kjipt å være "fornuftig" og gjøre et kompromiss hvis det er E46 M3 som virkelig er drømmebilen med stor D.

E34 M5 synes jeg har blitt altfor kostbar i forhold til hva man faktisk får, både sedan og touring - da er E39 M5 mye mer bil for pengene. Bare så synd at det virker som de er sinnsykt dyre å drifte.

M Roadster er overpriset og tungsolgt - Marius linket til en eurospec S50 til 319k, den lå ute lenge i fjor til 280k uten å bli solgt. Den estorilfargede US-spec med S52 til 249k er 50-70 000kr for høyt priset i mine øyne.      M Roadster med S54 er veldig sjelden i Norge og ellers i verden, de får man ikke innen budsjettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er ikke aktuelt. Jeg har en 525dat m-sport på 5.året nå. Så for meg blir det for liten forskjell å få en m5 i dette karosseriet. 
 

Det at den lilla jeg tenkte på er omlakkert og har ettermontert div er litt alarm for meg.  Generelt skeptisk til omlakkerte biler da de kan skjule mye rust og finishen er aldri som original.   Ellers ser den jo grei ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Werther skrev:

 

Du har et budsjett på 300k - E46 M3 med manuell koster stort sett fra 330k og oppover. Dette i kombinasjon med dobbel pris på forsikring og dyrere delepriser/vedlikehold vil jo tyne økonomien din mer.

Sånn sett er E36 M3 et mer fornuftig valg - du sparer 100k som kan være en økonomisk buffer til løpende vedlikehold og eventuelle kostbare overhalinger.   På en annen side er det litt kjipt å være "fornuftig" og gjøre et kompromiss hvis det er E46 M3 som virkelig er drømmebilen med stor D.

E34 M5 synes jeg har blitt altfor kostbar i forhold til hva man faktisk får, både sedan og touring - da er E39 M5 mye mer bil for pengene. Bare så synd at det virker som de er sinnsykt dyre å drifte.

M Roadster er overpriset og tungsolgt - Marius linket til en eurospec S50 til 319k, den lå ute lenge i fjor til 280k uten å bli solgt. Den estorilfargede US-spec med S52 til 249k er 50-70 000kr for høyt priset i mine øyne.      M Roadster med S54 er veldig sjelden i Norge og ellers i verden, de får man ikke innen budsjettet.

 


du har rett.  Jeg vil nok pushe økonomien min litt ekstra med å kjøpe e46.  Ikke sikkert distansen mellom bilene er verdt det. Ser for meg at en e36 kam være en morsom bil deg også. 
 

jeg har i dag en e46 coupe med m-sport understell.  Og den er jo helt fantastisk på veien. Selv om dette bare er en 320 med automat.
 

roadster er litt bortkastet her jeg bor.  Blir ikke mange dagene taket kan av.  En z3 coupe er jo skikkelig rå igjen, men da er det fort annen prisklasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robin L skrev:

E39 er ikke aktuelt. Jeg har en 525dat m-sport på 5.året nå. Så for meg blir det for liten forskjell å få en m5 i dette karosseriet. 

Da er i såfall design veldig viktig for deg, for det er vel det eneste en E39 M5 har til felles med en E39 525d Touring.... Disse to er så langt ifra hverandre at du aner det ikke før du har prøvd en E39 M5.

Jeg vil heller ikke anbefale deg å strekke budsjettet med mindre du kan strekke det sånn ar du får ett godt eksemplar av en E36 M3 3,2. Å strekke budsjettet for å kunne kjøpe en av de rimeligste E46 M3 på Finn.no er ikke lurt. Da kan du fort ende opp med en "Money pit" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da er i såfall design veldig viktig for deg, for det er vel det eneste en E39 M5 har til felles med en E39 525d Touring.... Disse to er så langt ifra hverandre at du aner det ikke før du har prøvd en E39 M5.

Jeg vil heller ikke anbefale deg å strekke budsjettet med mindre du kan strekke det sånn ar du får ett godt eksemplar av en E36 M3 3,2. Å strekke budsjettet for å kunne kjøpe en av de rimeligste E46 M3 på Finn.no er ikke lurt. Da kan du fort ende opp med en "Money pit" 😅

 

e39 m5 er sikkert en bra bil. men det virker som det koster litt å drifte de. dobbelt med vanoser, svake girkasser og oljeforbruk er noe som går igjen i alle annonsene ser jeg.  satt på med en slik en gang, og det var fin skyv i den. 

m5en har vell styresnekke og vs ordinære e39r som har tannstag.  Men skal sies at jeg er godt fornøyd med e39n min. beste bruksbilen jeg har hatt.  den har kjørt snart 300.000, og hvis det hadde stått 150.000 på telleren så hadde jeg ikke tvilt på det. den er rett og slett veldig stram og fin. alle som har prøvd den har kommentert det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Robin L skrev:

 

e39 m5 er sikkert en bra bil. men det virker som det koster litt å drifte de. dobbelt med vanoser, svake girkasser og oljeforbruk er noe som går igjen i alle annonsene ser jeg.  satt på med en slik en gang, og det var fin skyv i den. 

m5en har vell styresnekke og vs ordinære e39r som har tannstag.  Men skal sies at jeg er godt fornøyd med e39n min. beste bruksbilen jeg har hatt.  den har kjørt snart 300.000, og hvis det hadde stått 150.000 på telleren så hadde jeg ikke tvilt på det. den er rett og slett veldig stram og fin. alle som har prøvd den har kommentert det 

Ja E39 M5 vil bli en stor utgifts post, det er en veldig dyr bil å vedlikeholde og den bruker noe enormt med drivstoff. Dette er nok mye av årsaken til at de ligger passe greit priset på Finn.no, samt at folk bytter de ofte ut. De kjøper dem fordi der høres stas ut, også kommer kostnadene. Det finnes rimeligere M biler å drifte, som f eks E36 M3 eller E34 M5.

Ja E39 er gode biler, mulig jeg misforsto men jeg synes du skrev av du ikke ville ha E39 M5 siden du fra før hadde eid en E39 525d Touring.....hvilket ville vært ett absurd argument. Det er helt fair at du ikke vil ha en E39 M5, men ikke bruk akkurat _det_ mot argumentet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en e38 740ia for noen år siden. denne var også helt forferdelig på bensinforbruk. ble derfor lite brukt også. litt synd egentlig. 

 

e39 er definitivt gode biler. e46en jeg har, har rullet ca 77.000km. e39en har rullet ca 290.000.  må si den holder seg overraskende bra. vurdere salg av e39en dersom det blir m-bil. men vi får se. det er jo en perfekt bruksbil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at m5'n har snekke er jo ingen ulempe, denna har også annen utveksling så det er mye mindre ratting.. merker vesentlig forskjell når jeg går fra m5 til min 530d, og nei den er ikke upresis på noen måte.

bensinforbruk er vell helt irrelevant når det er snakk om Mbil, men synes m5'n er ganske snill når den lett gjør 0,9 på mila når du kjører som folk.

oljeforbruk er vell tema på alle Mbiler omtrent vist man er vant en vanlig diesel bmw, men du har ekstreme tilfeller blant preface e39 m5.. etterfylte 1 liter på min her nå og da var det 8k km siden sist som er langt over snittet og toleransen til bmw.

men vist du må strekke deg får både e39 og e46 så er det ikke å anbefale vist en bremseskive for 3000kr virker avskrekkende, Mbiler er dyre å drifte vist du skal bruke de mye og hardt. 

kan være dyrt å prøve e39 m5, ble ivertfall det for min del... hender jeg blir litt sjelven når jeg har parkert vist det er lenge siden forrige tur  :P

den estorilblåe e46 m3'n her på forumet må jo være mitt i blinken om den kommer innenfor budsjettet, om jeg ikke husker feil så hadde den fått alle de viktige oppgraderingene for at den skal være til å lite på.

kjøpe heller en dyr eldre bil framfor en billig nyere i håp om at du kanskje da slipper de avskrekkende utgiftene. men igjen så er det nå hva som er gjort og kan dokumenteres som bestemmer dette, ingenting som irriterer meg mer enn en bil uten kvitteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opplagte valget er E36 M3, men jeg tenker at modeller som f.eks E46 330i og E90 330i (spesielt fom. 2008) også kan bli temmelig fine kjøremaskiner med manuell gearkasse og de rette modifikasjonene. Ytelsene ligger ikke langt tilbake for E36 M3 og disse modellene er også nyere (samt trolig signifikant billigere). På den annen side vil man absolutt ha en M-modell er det en slik bil man bør kjøpe.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ingvaldsen said:

bensinforbruk er vell helt irrelevant når det er snakk om Mbil, men synes m5'n er ganske snill når den lett gjør 0,9 på mila når du kjører som folk.

oljeforbruk er vell tema på alle Mbiler omtrent vist man er vant en vanlig diesel bmw, men du har ekstreme tilfeller blant preface e39 m5.. etterfylte 1 liter på min her nå og da var det 8k km siden sist som er langt over snittet og toleransen til bmw.

 

 

Det kommer egentlig helt an(n) på  hvor mye man skal bruke grombilen sin.

Jeg har kjørt 12k på under et år med min "gamle" M Roadster, og det utgjør ca 2000kr mer pr år i bensin hvis man fyller 98 (som jeg gjør 8/10 ganger) istedenfor 95.

Min M Roadster med S50B32 ligger på mellom 0.95 og 1.15 avhengig av hvor entusiastisk man er.  

Oljeforbruket har vel vært ca 2l  pr 12k, har ikke holdt telling skikkelig da den ikke har hatt nevneverdig forbruk. 

Mulig jeg er litt forelsket her, ikke meningen å være fanboy 2000. Poenget er at MIN erfaring med S50B32 hittil (bank i bordet) er bare kos. 

 

7 hours ago, Fredrik said:

Det opplagte valget er E36 M3, men jeg tenker at modeller som f.eks E46 330i og E90 330i (spesielt fom. 2008) også kan bli temmelig fine kjøremaskiner med manuell gearkasse og de rette modifikasjonene. Ytelsene ligger ikke langt tilbake for E36 M3 og disse modellene er også nyere (samt trolig signifikant billigere). På den annen side vil man absolutt ha en M-modell er det en slik bil man bør kjøpe.

 

 

Jeg skjønner hva du mener, men deler ikke helt din entusiasme rundt E46 330i/E90 330i.

Hadde for noen år siden en E46 330CI Clubsport manuell (preface 5-trinns), og selvom den var artig ble den aldri som en M. 

M54B30 blir aldri det samme som S54 eller S50 uansett hvor mye man ønsker til julenissen, den mangler rett og slett temperamentet, turtallsgleden, momentet i bånn og farten. Min daværende Clubsport tok sin tid opp til 245km/t på nåla, mens S50B32 spruter rett opp i sperra på 250km/t før du rekker å nyse. Det er veldig stor forskjell på ytelsene, jeg kunne kjørt ring rundt en 330CI med min M Roadster mens jeg røyket en Marlboro Gold ut av vinduet. 

M52/M54 er grisefine motorer, men du får hva du betaler for. S-motorene til BMW er rett og slett overlegne i daglig bruk hvis du vil ha en kul brukis under 3-400 000kr. I hvertfall i mine øyne. Eneste modellen jeg ser i dagens marked som overgår de fleste BMW som brukis er Corvette C5 manuell, eventuell en ZO6 for å holde Tesla-gutta unna. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Vi er nok ganske enige og mitt poeng er heller ikke at f.eks E90 330i er som en M-modell. Det blir den aldri, men den har tross alt en selvpustende rekkesekser på tre liter som yter 272 HK (N53B30). Ytelsene ligger derfor som sagt ikke mye tilbake for den første E36 M3 modellen med 286 HK. At motorens karakteristikk og temperament ikke er som en S-motor må man imidlertid leve med og dette gjelder også resten av bilen.

Allikevel vil jeg mene at de nevnte modellene kan være et fint alternativ for de som vil ha en solid dose BMW slik BMW var kjent for før turbomotorene tok over og alt ble firesylindrede motorer i denne enden av skalaen. E90 330i er den siste 3-serien i dette formatet. Trist.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Werther skrev:

Det kommer egentlig helt an(n) på  hvor mye man skal bruke grombilen sin.

Jeg har kjørt 12k på under et år med min "gamle" M Roadster, og det utgjør ca 2000kr mer pr år i bensin hvis man fyller 98 (som jeg gjør 8/10 ganger) istedenfor 95.

Min M Roadster med S50B32 ligger på mellom 0.95 og 1.15 avhengig av hvor entusiastisk man er.  

Oljeforbruket har vel vært ca 2l  pr 12k, har ikke holdt telling skikkelig da den ikke har hatt nevneverdig forbruk. 

Mulig jeg er litt forelsket her, ikke meningen å være fanboy 2000. Poenget er at MIN erfaring med S50B32 hittil (bank i bordet) er bare kos. 

vi har nok ganske likt oljeforbruk da egentlig. skal sies at så snart jeg blir tong på pedalen så ligger forbruket på mellom 1,5 og 2 liter på mila, men man må jo fylle når det er tomt uansett så det går fint :D 


s50 er nok en trygg vei å gå uten tvil, men sliter ikke disse med både vanosrakling og registerras også da ?  eller kanskje det var 3 litern.. rådelager/veivlager er det kun s54 som sliter med  ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...