Gå til innhold

valg av eldre m-bil


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har hatt lyst på en M-bil en tid nå.  jeg er fortsatt bare i titt-fasen.

jeg har tidligere hatt 2 e34er som jeg har likt veldig godt.  så en e34 m5 hadde absolutt vært noe.  men jeg synes kanskje at de begynner å bli vel kostbare, og mange har div rustangrep.

e46 m3 er kanskje den bilen som tilfaller meg mest kjøremessig. det er vel ikke uten grunn at alle omtaler dette som tidenes m3.  men de er også dyre i innkjøp, og jeg ser at deleprisene er ganske høye.  eksempelvis koster en bremseskive rett under 3.000.   jeg har i dag en 320cia, og jeg liker karosseriet veldig godt. 

siste alternativet jeg har er så klart e36. disse er rimeligere i innkjøp og deleprisene er hyggelige. mange her, slik som e34 begynner å bli rufsen og rustete.  kanksje den kjedeligste m3n når det kommer til utseende. men det er kanskje en morsom bil å kjøre fordi? 

 

alle tips og advarsler, fyr løs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først og fremst at en E36 M3 vil dekke de fleste M-behov, samtidig at de er de rimeligste i innkjøp. Jeg ser prisene varierer fra greit til dyrt, hvor de dyrere eksemplarerene er de mest strøkne, men da beveger vi oss opp mot starten på E46 M3-pris igjen. Slik som denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173306153

Jeg ville kanskje styrt unna US-versjoner, de er lite attraktive og egentlig ikke en ordentlig M3 slik vi kjenner de fra Euro. Med det sagt tenker jeg at en US M3 også gir et stort glis ved kjøring og her kan man gjøre rimelige kjøp, bare man er klar over det.
E36/7 Z3 M roadster kan vel også nevnes i forbifarten: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178972979

En E46 M3 vil alltid være en mer komplett M-bil, men de koster deretter :) E36 er dessuten ikke kjedelig i designet, de er nøytral men stilfull. "Problemet" med E36 er at de må holdes shinet, original og fin, hvis ikke ser de fort shabby ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 M prisene på Finn er friske, men ikke hårreisende!? Daniel her på forumet skal jo selge sin ryddige bil, og jeg ville tro at det alltid er prutemonn på de listede prisene på Finn uansett med mindre det er snakk om noe helt spesielt.

Min mening er dog at skal man ha en "spesiell" bil som en M, noe man har drømt om og virkelig har lyst på, så synes jeg det er et av tilfellene man skal følge hjertet og ikke hodet, og da følgelig sette prisen litt til side. Når det er sagt så synes jeg jeg nylig så et par E34 M5 som også så ganske rene og ryddige ut på Finn?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mr.Wreckless skrev:

E46 M prisene på Finn er friske, men ikke hårreisende!? Daniel her på forumet skal jo selge sin ryddige bil, og jeg ville tro at det alltid er prutemonn på de listede prisene på Finn uansett med mindre det er snakk om noe helt spesielt.

Min mening er dog at skal man ha en "spesiell" bil som en M, noe man har drømt om og virkelig har lyst på, så synes jeg det er et av tilfellene man skal følge hjertet og ikke hodet, og da følgelig sette prisen litt til side.

Helt klart :) Trådstarter har heller ikke nevnt budsjett annet enn "eldre M-bil", så en E46 M3 kan mye mulig være innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 er nok drømmen.  Men de er litt på kanten av budsjettet.  Jeg har egentlig tenkt maks 300, helst under. 
 

jeg har sett på den lilla e36en som ligger på Finn. Men den ser shabby ut.  Mye rust og trenger sikkert en hellakkering. 
 

så med slike objekter er man kanskje fort opp i e46 pris med mindre man får prutet endel.

 

hvordan er en e46 å eie da?  Den er jo mye mer avansert enn en e36, og deleprisene er endel høyere.  Forsikring (for meg) ligger også på det dobbelte av en e36
 

ang e34 så er det vel ingen på Finn nå?  Touringene synes jeg blir for dyre (og ikke så spennende).  Ombygde biler er jeg ikke interessert i

m3 forbinder jeg med litt mer kjørebil enn en m5, men kan hende det ikke er tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som du sier ang utseende på e36, Marius.  De ser fort ut som en ragger eller kebab-bil for å si det slik.  
 

det sol gjør at jeg foretrekker e46 over alle modellene er fordi den er så spesiell i forhold til resten av produksjonslinjen.  Mammaer med en gang at det er en m3 som kommer kjørende

 

hvilken trur dere vil være en god investering for framtiden? Verdiavskrivning er jo en liten del av pakka det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lilla, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178684591 , var helt kurant. Spenstig interiør. Denne kan jo bli ganske bra med små endringer som eksempelvis krom rundt nyrene og original BMW logo på panser/bakluke. Eventuelt den andre lilla, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128977330 som også så helt kurant ut. Må byttes felger og grill, samt fjerne lyktesenkere. Men begge bilene har potensiale til å bli flotte klassikere. E36 er min favoritt 3-serie, men som vi er enige om er det dessverre kort vei mellom en flott bil og en shabby bil. Har selv lysten på E36 M3, men faktisk helst i cabriolet. Dessverre blir det nok bare i tankene...

Hvis Z3 er interessant så ligger det en M roadster innenfor budsjett: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176687697 Trenger litt stell denne også, men ser ut til å være et greit eksemplar :) 


Du kan også se litt på E39 M5, de skal du få innenfor budsjett. Jeg har ikke store kunnskap om 5-serien, men E39 er mye bil for pengene. Du finner også sikkert mange ombygde, uten at jeg har sett etter, men de trenger overhodet ikke være noe dårligere. Prisen burde være lavere, men morofaktoren er like høy. :) 

Lykke til!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra nybil og tryggheten med garanti og serviceavtale. Riktignok snakk om en E-Golf. Forhørte meg her i forhold til hva jeg skal se etter ved kjøp av E46 M3, og det tok ikke lange tiden før jeg endte opp med en. Cluet var i grunn å finne en velholdt og en som hadde god historikk. 
 

Har vel kostet på den 20.000 med nye skiver, klosser, dekk og oljeskift på noen måneder. Det er mye penger for en sykepleier, men du verden som den gir tilbake med den komplette opplevelsen som denne gir. Dessuten er dette viktige ting å ha på plass på en slik bil. Bilen er ikke strøken lakkmessig, men igjen er det en 16 år gammel bil så det må man regne med. Har forsont meg med at dette er ting man må leve med, og det vil koste en svært mye med å ta alt sammen på en gang. Man får jo i tillegg litt mer forhold til bilen med å ta ting etter hvert :) 
 

En ting er sikkert er at når jeg skal søke boliglån er at jeg blankt nekter å kvitte meg med den for å få innvilget boliglån. Da jobber jeg heller andre plasser ved siden av fulltidsstillingen min for å oppfylle både bil og boligdrøm, noe jeg allerede gjør. Heldigvis er sjefen min på gli, og hu er like bilinteressert som meg siden hun er fra rånerhovedstaden Toten.
 

Følg hjertet, som @mr.Wreckless over her sier

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva med litt utenfor det opplagte? Ja, E46 M3 er for meg også det ultimate.. 

Hva med å vurdere en Alpina? Eller E39M5?

Har hørt at 4 dørs E36 kan være lurt pga rammeløse vinduer! Sist men ikke minst Z3 M, cab og S54, blir vel ikke bedre? Lykke til, håper å komme der du er nå etterhvert 😎👍🏻

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Den lilla, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178684591 , var helt kurant. Spenstig interiør. Denne kan jo bli ganske bra med små endringer som eksempelvis krom rundt nyrene og original BMW logo på panser/bakluke. Eventuelt den andre lilla, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128977330 som også så helt kurant ut. Må byttes felger og grill, samt fjerne lyktesenkere. Men begge bilene har potensiale til å bli flotte klassikere. E36 er min favoritt 3-serie, men som vi er enige om er det dessverre kort vei mellom en flott bil og en shabby bil. Har selv lysten på E36 M3, men faktisk helst i cabriolet. Dessverre blir det nok bare i tankene...

Hvis Z3 er interessant så ligger det en M roadster innenfor budsjett: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176687697 Trenger litt stell denne også, men ser ut til å være et greit eksemplar :) 


Du kan også se litt på E39 M5, de skal du få innenfor budsjett. Jeg har ikke store kunnskap om 5-serien, men E39 er mye bil for pengene. Du finner også sikkert mange ombygde, uten at jeg har sett etter, men de trenger overhodet ikke være noe dårligere. Prisen burde være lavere, men morofaktoren er like høy. :) 

Lykke til!

Den lilla der eide en kompis av meg før han som selger nå. Denne er svært bra, eneste som var av rust på denne når han hadde den, var noe lite påbegynnende på bakplate (helt ved pakning), ellers var bilen strøken. Han retrofita og mye utstyr på denne: el-vipperuter, autodim speil, cruisecontrol, ryggesensorer samt bygde om til elektrisk tosoners klima. Han var veldig nøyen på arbeid og vedlikehold. 
Eneste som er å si på lakken er att den er opp igjen lakkert, om man kan finne noen småfeil her og der (ubetydelig).

Interiøret ser lyserosa ut på bilder, men er igrunnen mørkelilla og ganske greit :)

Hadde dog gjort seg med oem look :)DSC_0013-3.thumb.jpg.55d8c288e87ec70e67757d23894fbbc8.jpgDSC_0024.thumb.jpg.8132bad83decdbbe207d554697fa3066.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett så ville jeg aller først stilt meg spørsmålet om hva du skal bruke bilen til? Planlegger du litt trackdays og noe banekjøring så synes jeg at det opplagte valget er en E36 M3 3,2. Gå gjerne for en sedan, det er ingen grunn til å styre unna den. Er derimot planen å ha det som en bil å bare kjøre rundt i på finværs dager, så er det E39 M5 all day long! En annen fordel her er at E36 M3 og E39 M5 har potensiale for pris stigning, særlig E39 M5 som nå er latterlig billig egentlig. 

Jeg er jo enig i at den ultimate brukte M bilen er en E46 M3, selv om jeg er en som alltid ville valgt M5 fremfor M3 uansett generasjon. Men disse er dyre synes jeg, med mindre du finner en cab eller USA importert bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt ut av boksen vil jeg jo først si at E46 M3 alltid er det "åpenbare" valget. Når det er sagt så var jeg i samme situasjon i 2017, og endte på en 1998 E36 M3 3.2. Hvorfor? 

"Most bang for buck".

Pris var med på avgjørelsen, og prisene på en E36 M3 er fortsatt ganske hyggelige. Nådde bunnen for noen år siden, ligger nå ganske stabilt men stiger litt og litt. Føler det er risikofritt med tanke på verditap, da det blir færre og færre av dem i god stand. Ergo, finner man seg en som er pen og behandler den pent kan jeg ikke forstå at man skulle kunne tape penger på en slik bil. 

God gammel følelse, men samtidig komfortabelt

Jeg ønsket den gode gamle analoge BMW-følelsen uten for mye elektronikk, SMG-kasser og tilsvarende. Samtidig ønsker jeg at det skal være en komfortabel bil på sommeren - ergo jeg ville ha klima osv. Her leverer E36 en perfekt pakke i mine øyne. Jeg får den nydelige analoge opplevelsen med gass-spjeld styrt av wire fra pedal, nydelig motorlyd fra S50 motoren og styring som gir meg litt feedback i rattet når jeg treffer noe. Samtidig har jeg to soners automatisk klima, el-vinduer, el-vipperuter, sentrallås osv osv. ABS er på plass, men det er også alt - ikke no antispinn, antiskrens eller ting som man må huske å slå av hvis man skal ha det gøy. Enkelt og greit. 

Vedlikehold

E36 er enkle biler, lett å skru på - god tilgang på deler. Ser du nevner dyre delepriser - og det gjelder nok uansett hvilken M-bil du kjøper. E36, i hvertfall med 3.2 har også dyre bremseskiver - forstillingsdeler osv. Kjenner ikke til 3.0, men mener å huske denne deler mer deler med standard E36 ergo litt billigere deler.

Design

E36 M3 føler jeg er den stygge andungen sett mot E30 og E46, men smaken er som baken. Personlig syns jeg E36, og kanskje spesielt E36 coupe sitt design holder seg meget bra. Alltid likt det anonyme tidløse designet, jeg syns rett og slett det er en veldig vellykket bil. Den er ikke like "tøff" av seg utseendemessig som storebror eller lillebror, men jeg syns den holder seg fryktelig godt. Se på BjornarHS sin, ett smykke av en bil! Det morsomme med å kjøre rundt i en slik er at man lett kan se hvem som er BMW-entusiast, for det er INGEN som snur seg etter denne bilen med mindre de vet hva det er. 

Ytelse og fun-factor.

Først og fremst la oss sammenligne litt 0-100. ( hentet fra www.auto-data.net - feil kan forekomme )

E30 M3: 6.5s

E36 M3 3.0: 5.7s

E36 M3 3.2: 5.2s

E46 M3: 4.9s

Selv om E46 var en gedigen oppgradering på mange måter, så er det mellom E30 og E36 at effekten virkelig skjøt i været. Det finnes utallige videoer på det store internett som viser at effektmessig er det lite forskjell på en E46 M3 og en E36 3.2. Når det er sagt, så tror jeg nok neppe jeg klarer å følge på en E46 M3 når det kommer til banekjøring, der er den nok en mye bedre bil. Uansett, så er jeg ganske sikker på at en E36 M3 skal klare å få deg til å trekke på smilebåndet. Det er en utrolig morsom oppskrift: Stor rekkesekser, fantastisk lydbilde, ganske lett bil, manuell kasse, trekk på bakhjula. 

 

Avslutningsvis, jeg vil vel anbefale deg å lete opp en 3.2 liter hvis du velger E36. Størst motor, færrest produsert, mest effekt og kun levert fra 95/96 til modellen steg av i 98. Som andre er inne på, E39 M5 er også verdt en titt - en fantastisk bilpakke som er levelig priset (enda).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde klart gått for en bil som denne. https://www.blocket.se/annons/kronoberg/bmw_m3_e36__individual_/89275534
 

Disse e36 er en sikker investering. Pene biler, sjelden farge, går greit, vil bare stige i pris!

Skal du ha m bil ville jeg vurdert en m bil med god historikk, mye gamle m5 e34 begynner bli godt oppbrukte biler. 
 

Finn en bil som er i en sjelden farge, en bil med god historikk, en bil med få entusiastiske eiere. 
 

Av biler jeg vil anbefale deg er helt klart m3 e36, finner du en pen e34 m5 er de ofte mye dyrere enn de oppbrukte bilene. E36 prisene er enda ok, men de vil stige mye de kommende årene. 

 

m3 e46 er også fine, men når man får e36 til halve prisen av e46 så er det ingen tvil om hvor valget bør ligge.

 

z3m/z4m coupe er også morsomme biler, men disse begynner bli dyre og har hatt en god verdi økning de siste årene. Er egentlig bare e36 m3 som ikke har fått den økningen. Men den kommer.

 

Ellers kan jeg anbefale deg Alpina B5 e60, Alpina B6 e63. Men disse begynner gå opp i priser


 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter innenfor 3-400 tusen kroners klassen, og som flere andre har sagt så er prisene på E36 og E46 på tur opp, og en god E36 koster like mye som en halv-god E46.

Jeg liker E46 M3 svært godt, men gode eksemplarer koster, og deleprisene er også høyere enn for E36. Og mest "bang for the buck" får du i en E36 - et godt eksemplar vil stige i pris, og jo mer original den er, dess bedre er det. Den som er vist lengre opp her er absolutt verdt en ekstra titt.

Og om du går litt utenfor M-boksen, så er Alpina et godt alternativ - "the B3 is the thinking mans M3" har noen visstnok sagt en gang.

E36 tilbyr i allefall masser av analog kjøreglede 😎

IMG_0799.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...