Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke denne videoen er delt heller. Jeg klarer ikke å få med meg alt han sier, men det ser ut som han har det litt gøy. Selv om han også får litt trøbbel med varme. 

Får håpe at BMW har lagt inn litt høye marginer, som kan justeres med oppdateringer etterhvert som de får mer erfaring med hvordan bilene blir brukt i praksis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at BMW som tester bilene så mye på Ringen ikke har støtt på varmeproblemet før.. Dette kan jo ikke komme som julekvelden på kjerringa når det har vært viden kjent siden Tesla kom at disse bilene sliter med varme når de pushes på bane. Taycan går jo sjelden varm under slike forhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Haroni skrev:

Da fikk jeg i alle fall svaret på de utfordringene som jeg støtte på i sommer med 30 kW ladehastighet på Ionity ladere. Dette må de gjøre noe med.

Ellers spennende ting i vente:

https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/bmws-raeste-hittil/

Er veldig spent på hva de drar ut av hatten, om det er en elektrik M4 Gran Coupe, eller om de flytter den drivlinjen til andre biler. Krysser fingrene for en i3 M Touring. :D Eller en iX3 M, men lite sannsynlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om flere i4 M50 som har vært på autobahn i sommer. De har ikke merket noe til denne effekt droppen. Men de har antagelig litt lengre laderunder opp mot 70- 80 prosent, som gir tid til batterikjøling. 

Men er litt overrasket over at den takler banekjøring så dårlig. Det er jo noen år siden model 3 kom og fikk tyn for det. De laget jo til og med promoteringsvideo fra Salzburgring. 

Men til mitt bruk så fungerer den fremdeles veldig bra. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg leser her, så tyder det på at det er et generelt problem med hyppig hurtiglading under varmere klimatiske forhold (>28*C), uavhengig av hva en angir som maks ladeprosent. Første som slår meg er at viften ikke har noen effekt ved kjøling av batteriet. Ellers har BMW bevist lagd en sperre for å skåne batteriet, men det igjen er veldig merkelig. Har ikke hørt fra noen Tesla eiere med samme problemstilling.

https://www.i4talk.com/threads/help-really-slow-charging-at-fast-chargers.3948/page-4

 

Nb! Ser først nå at noen har kopiert min tekst fra 30. juli på side 1 med oversettelse ☺️

 

 

last ned.png

Endret av Haroni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Synes det er merkelig at BMW som tester bilene så mye på Ringen ikke har støtt på varmeproblemet før.. Dette kan jo ikke komme som julekvelden på kjerringa når det har vært viden kjent siden Tesla kom at disse bilene sliter med varme når de pushes på bane. Taycan går jo sjelden varm under slike forhold..

Henger vell sammen med at det ikke er kjøringen alene som er problemet. 
BMW kjenner nok også til hvordan bilen fungerer mtp. kjøling under lading.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skulle gjøre en sammenligning mellom i4 M50 og TM3 AWD Long Range. Det er faktisk ikke mulig. BMW i4 er så mange hakk over at de ikke kan sammenlignes som epler og epler :) Tesla Model 3 er mye bil for pengene, det billig moro og mye utstyr, en iPhone på hjul som jeg bruker å si. En rask en også. i4 er bare så gjennomført der hvor det skinner igjennom at Tesla har spart inn. Tesla har heldigvis riktig type hendler, men Tesla har også gasspedal som "henger" ned og ikke kommer opp fra gulvet som BMW alltid har hatt. Jeg foretrekker sistnevnte. Tesla har mange nyttige funksjoner som "Dog Mode", fant ikke dette på i4, mulighet? T har også "Camp Mode" som jeg skal ta med dattera og teste endag, neppe nyttig, men når man kan, hvorfor ikke? Tesla tappes derimot mer for strøm når den ikke er i bruk enn BMWen. Tesla er en spillmaskin og jeg synes det var gøy å spille litt bilspill og fly litt med xBox-kontroller mens jeg satt på ferga, men hadde bytte dette bort mot en i4 anyday. Skuet av den bilen er så mye mer verdt. Møter man en TM3 så ser man personen bak rattet nærmest fra magen og opp, skikkelig kårny, mens i4 er mer tradisjonell. Tesla Model 3 er litt kjekt at det er flatt gulv bak, men det er overhodet ingen dealbreaker med i4en. Tja. Ladeluken. Tesla sin virker billig, men fancy og den funker, mens BMW sin er gjennomført og oser kvalitet. Apropos ladeluke, Mustang Mach-e har en designfeil som gjør at når man åpner den så kan den slå bort i bilen og mange har fått bulk, bare søk opp, helt krise. Selges ettermarked lukestoppere. Uansett, tilbake til TM3 og i4 M50. Jeg tror jeg avslutter der, det er ikke så mye mer å si om ikke noen lurer på noe spesifikt.

E1A066C1-8513-4A29-9892-67FFE5A4B944.thumb.jpeg.132aa9b055ea49e3db50697fa5293a37.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Deler mange av betraktningene her. Jeg synes også det er komisk å se en TM3 komme mot en da det lave rattet gir skikkelig Donald Duck-feeling. Ellers hadde jeg gjerne sett at BMW kom med Dog Mode og denne type funksjoner, men det er på ingen måte en dealbreaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke bare meg som har lagt merke til at man veldig mye av føreren når man møter en Model 3 😅 Ja det hele ser litt merkelig ut, litt sånn "olabil" aktig 😂

Det fine med i4 er at den er en BMW, bygget slik en BMW skal. Fordelen her er  at den ikke bygger på en dedikert elbilplattform, så fokuset på å ha ett resirkulerbart interiør er langt mindre på i4 kontra andre "veganske" modeller. Den er mer tradisjonell i byggeskikken og det gjør at vi som har kjørt tradisjonelle BMWer i en årrekke kjenner oss langt mer hjemme i en i4 kontra f eks en iX hvor alt er merkelig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

Hmm, skulle gjøre en sammenligning mellom i4 M50 og TM3 AWD Long Range. Det er faktisk ikke mulig. BMW i4 er så mange hakk over at de ikke kan sammenlignes som epler og epler :) Tesla Model 3 er mye bil for pengene, det billig moro og mye utstyr, en iPhone på hjul som jeg bruker å si. En rask en også. i4 er bare så gjennomført der hvor det skinner igjennom at Tesla har spart inn. Tesla har heldigvis riktig type hendler, men Tesla har også gasspedal som "henger" ned og ikke kommer opp fra gulvet som BMW alltid har hatt. Jeg foretrekker sistnevnte. Tesla har mange nyttige funksjoner som "Dog Mode", fant ikke dette på i4, mulighet? T har også "Camp Mode" som jeg skal ta med dattera og teste endag, neppe nyttig, men når man kan, hvorfor ikke? Tesla tappes derimot mer for strøm når den ikke er i bruk enn BMWen. Tesla er en spillmaskin og jeg synes det var gøy å spille litt bilspill og fly litt med xBox-kontroller mens jeg satt på ferga, men hadde bytte dette bort mot en i4 anyday. Skuet av den bilen er så mye mer verdt. Møter man en TM3 så ser man personen bak rattet nærmest fra magen og opp, skikkelig kårny, mens i4 er mer tradisjonell. Tesla Model 3 er litt kjekt at det er flatt gulv bak, men det er overhodet ingen dealbreaker med i4en. Tja. Ladeluken. Tesla sin virker billig, men fancy og den funker, mens BMW sin er gjennomført og oser kvalitet. Apropos ladeluke, Mustang Mach-e har en designfeil som gjør at når man åpner den så kan den slå bort i bilen og mange har fått bulk, bare søk opp, helt krise. Selges ettermarked lukestoppere. Uansett, tilbake til TM3 og i4 M50. Jeg tror jeg avslutter der, det er ikke så mye mer å si om ikke noen lurer på noe spesifikt.

E1A066C1-8513-4A29-9892-67FFE5A4B944.thumb.jpeg.132aa9b055ea49e3db50697fa5293a37.jpeg

Ang dog mode i Tm3, hvor lenge står denne på?!

Med bikkja i bilen under f.eks handling setter jeg bare på klimatisering, denne står på en halvtime, trenger jeg noe mer, setter jeg på en runde til på app’en.

Vet Teslabjørn overnattet i en iX3, hvor han fikk satt på klima hele natten, husker ikke hvordan, men muligheten er der.
Sikkert ikke like dedikert som i Tesla, men mulig å få til.

Men er jo her (bl.a) Tesla skinner, samt lading og beregning av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...