Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, laffe skrev:

Det er et interessant punkt synes jeg - servicekostnader for I4n virka veldig lave/greie. Ser på Kia Soul'n som samboeren eier krever Kia service hvert år eller hver 15000km. Servicene koster flukterer fra ca 3000 til ca 4500 annet hvert år på Bertel O. Sten hvor vi bor. 

Til I4 ser jeg at du kan velge mellom 4 og 6 års serviceavtale til enten 5300, - totalt eller 8400,- for 6 år. Ser også ut som det er uavhengig av kjørelengde. Om du kjører litt over gjennomsnittet årlig utgjør det fort en ganske stor forskjell i kostnad om du for eksempel sammenligner med Hyundai Ioniq som ser ut til at de samme servicekravene som Kia. 

 

Edit: Så kudos til BMW for å ikke melke servicekua. 

6 års serviceavtale kostet 9.900,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, HenrikSolberg skrev:

OT, prøvd å bli kvitt e-tron lenge? Tungsolgt? 🙂

Til en vettug pris, ja. Den er attraktiv, men flere som kontakter meg mener at 28000km på halvannet år er for langt og at det burde vært 15000 kjørte km. De lever litt i drømmeland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Enig med @CrZyWiz, skal dere regne forbruk så ta reelle tall. 6kr/mil med 2 kr/kwh er 3 kwh/10km. Ergo 300wh/km. Det er MYE og så dyr er ikke strømprisen i løpet aråt (i snitt). Da kan man ikke sammenligne med billigste dieselpris og langturforbruk. Jeg kan også få den ene dieselen ned mot 0.5L/mil, men på vinteren med kjøring til jobb var det nærmere 1L/mil. Ta literpris på opp mot 17kr/L som det har vært her så blir det ikke tilnærmet likt forbruk. Ikke i det hele tatt.

Jeg har faktisk ikke nullet min forbruksmåler på 2 år, og har snitt på 0,73 l/10km, sommer og vinterkjøring.

Her i sør har vi hatt dieselpriser på 12-13 kroner i flere år.

Så pr dags dato er det nok ca 9,- pr mil for min diesel, kontra ca 3,5 for el bil hvis man ikke hurtiglader.

Så er det klart at servicekostnader er betydelig mindre med Elbil samt besparelse på veiavgift og bompenger.

 

Men hvordan er forsikringskostnadene EL vs fossil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som nå har bestilt i4 (de senere dagene/ukene), har dere fått i noen informasjon rundt chipmangel? Ser at BMW degraderer passasjersetet på iX3 ved at de fjerner korsryggstøtte og setebreddejustering som følge av chipmangel. Gjelder dette i4 også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Maxmek skrev:

Ja Fredrik, det er helt sikkert.

I dag så jeg for gøy på forbruksmåleren fra Kristiansand til Arendal, under 0,6 i forbruk på en bil som veier ca 2100kg 4WD og 286hk. lå i 113 i 100 sonen fra dyreparken til grimstad.  Det er bare å ta av seg hatten på hva BMW har fått til med den motoren. Kanskje den er litt billiger i forbruk med Powerkitet?

Med det forbruket, og dieselpris her i agder på ca 13,- er det ikke mye billigere med EL-bil, og strømmen, ja den tror jeg vi snart ser 2,- pr kwh på. Ja da er EL-bil fort på 4-6 kroner mila. Mens 0,6 i diesel x 13,- =ca 8,- pr mil. Samtidig når jeg fyller tanken får jeg rekkevidde på 110mil, kontra 50mil i medvind og god temp.

Men jeg følte jeg måtte bytte nå, og synes at å kjøpe fossilbil kanskje vil bli risiko på restverdi etterhvert.

Ja BMW er verdensmestere på dieselmotor, så dette skal jeg nyte litt til iallfall. Tur retur Hisøy - Kjevik lufthavn ga meg dette forbruket...med cruisecontroll på 120 km/t og Eco mode. Synes det er sterkt for en 1,8 tonn tre liter som er skremt opp til rundt 400 hester.

93DBC1CA-7A50-4B75-8CC6-60F9F50ED1F3.thumb.jpeg.a7f26acc68aa9e8d58c00a8a6fc2ec4b.jpeg

Besparelsen på å kjøre elbil kontra diesel varierer nok en del med tanke på hvor i ladet man bor. Vi som bor i Arendal har nok ikke like stor besparelse kontra dem som bor på Østlandet f eks. Vi har ingen bommer man må igjennom, ikke fare for noe fremtidig kjøreforbud, ikke fordel av noe kollektivfelt og diesel kan man klare å fylle for rundt 12-13 kr litern hvis man følger litt med. Vi bor vel i det som politikerene liker å kalle "ute i distriktet" 😅 Men når det er sagt så vil jo elbil alltid være gunstigst hvis man snakker nybilkjøp, gunstigst å bruke, kjøre i bom, parkere og ikke minst på servicen. Jeg ble litt "forelsket" når jeg kjørte tur retur Oslo med Mach-e for 322 kr....med samme tempo og kjøremønster som med BMWen. Okei så nærmer km prisen seg en diesel men man har alt det andre som veier opp for det. Også er det jo litt det at med en elbil så får du nok gå mer i fred fra politikerene i fremtiden, i forhold til meg som er trassig 😀 Hva som skjer med andrehåndsverdien fremover er vanskelig å spå, men foreløpig ser det veldig bra ut for både diesel og nyere (populære) elbiler.

Også får man jo ikke tilsvarende dieselbil for 750 000 kr ny, klarer vel kanskje å tyne en G30 520d til den prisen...men hvem vil ha dette i dag? Skal du på en 530d og ha nødvendig utstyr så bikker du millionen fort, det er myyyye penger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Dere som nå har bestilt i4 (de senere dagene/ukene), har dere fått i noen informasjon rundt chipmangel? Ser at BMW degraderer passasjersetet på iX3 ved at de fjerner korsryggstøtte og setebreddejustering som følge av chipmangel. Gjelder dette i4 også?

Fikk ikke noe info om det når jeg bestilete idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maxmek skrev:

Fikk ikke noe info om det når jeg bestilete idag.

Tviler på at de proklamerer at man får mindre utstyr sånn helt uten videre (på samme måte som at de ikke gir deg beskjed om at det ikke lenger er auto-dim speil på passasjersiden). Jeg kikket i konfiguratoren, og der står det korsryggstøtte og setebreddejustering kun på førerstolen, mens på 5-serie og opp står det korsryggstøtte og setebreddejustering på begge forseter. Om dette er en vedvarende trend, så er i alle fall dette nitriste greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Tviler på at de proklamerer at man får mindre utstyr sånn helt uten videre. Jeg kikket i konfiguratoren, og der står det korsryggstøtte og setebreddejustering kun på førerstolen, mens på 5-serie og opp står det korsryggstøtte og setebreddejustering på begge forseter. Om dette er en vedvarende trend, så er i alle fall dette nitriste greier.

I min spek står det korsryggstøtte kr0,- er inkl når man bestiller M sportseter kr 8.800,-. Ikke noe om at dette gjelder kun førerstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maxmek skrev:

I min spek står det korsryggstøtte kr0,- er inkl når man bestiller M sportseter kr 8.800,-. Ikke noe om at dette gjelder kun førerstol.

Jeg er i utgangspunktet enig, men for iX3 får i alle fall ikke eierne korsryggstøtte på begge forsetene. Legger vi teksten på bmw.no til grunn, så mangler også korsryggstøtte og setebreddejustering på passasjerstolen til 4-serie/i4 også.

Har du fått utstyrskode 488 + 48Z i kontrakten?

538992734_Skjermbilde2021-08-26kl_23_11_32.thumb.png.fa6cfee9e87b7440f81b42b4ab5e2fc0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig, men for iX3 får i alle fall ikke eierne korsryggstøtte på begge forsetene. Legger vi teksten på bmw.no til grunn, så mangler også korsryggstøtte og setebreddejustering på passasjerstolen til 4-serie/i4 også.

Har du fått utstyrskode 488 + 48Z i kontrakten?

538992734_Skjermbilde2021-08-26kl_23_11_32.thumb.png.fa6cfee9e87b7440f81b42b4ab5e2fc0.png

I bestillingen står det 711 M sportseter kr 8.800,- + 488 korsryggstøtte frem kr 2.700,- finner ikke 48z

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg må takke forumdeltakere @StigJ +flere da jeg for ca 10 dager siden spurte om matt/frozen lakk.

Jeg hadde tenkt å bestille bil med portimao blå frozen, men etter forummedlemmers tilbakemelding, og sjekk med lakkerer og detailer  som bekreftet deres meninger om matt lakk valgte jeg standard metallic portimaoblå.

Rubber man et skrap i matt lakk får man en blank flekk. Da kan det jo bli matt lakk med ispedde blanke flekker etterhvert :-)

 

TUSEN TAKK til dere!!!

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maxmek mistenker at du har 2.700,- for shadow line lykter. I min kontrakt er 488 blank, mens M sportseter er 8.800,-. Kan ikke se noe 48Z i kontrakten, men kan ha noe med at jeg undertegnet min medio juni.

Ellers som @Maxmek takker jeg for innspill her på forumet. Har i kontrakten FPB, men vil gå over til TB2 etter å ha vært innom Bilia. Kan være lyset i lokalene som gjorde at jeg falt helt pladask for denne fargen. Det stod mellom denne og DG, men nå er jeg ikke i tvil.

20210826_135009.jpg

20210826_135018.jpg

20210826_135042.jpg

20210826_135054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...