*MrB* Skrevet Januar 9 Skrevet Januar 9 4 hours ago, fupsaker said: Du får den jo som xDrive 40, men prisforskjellen er ikke så stor opp til M50... Da er vitsen borte. Det finnes en 35 modell også, men den taes ikke inn til Norge. De pusher kun 50-modellen, av en eller annen grunn. 599k er jo billig for en bil med 500+ hk, men det er dyrt (og altfor mye hk) for en døll bruksøse, som den bilen er i mitt hode. Under 500k, 200ish hk og opp mot 60 mil rekkevidde derimot. Da hadde vi snakket. Makky123 og fupsaker reagerte på dette 2
fupsaker Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 19 timer siden, *MrB* skrev: Da er vitsen borte. Det finnes en 35 modell også, men den taes ikke inn til Norge. De pusher kun 50-modellen, av en eller annen grunn. 599k er jo billig for en bil med 500+ hk, men det er dyrt (og altfor mye hk) for en døll bruksøse, som den bilen er i mitt hode. Under 500k, 200ish hk og opp mot 60 mil rekkevidde derimot. Da hadde vi snakket. Da har du jo eDrive 40, som vel har 58 mils rekkevidde e.l. Men ikke med xDrive.
Gamer73 Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 (endret) Personlig så skjønner jeg ikke at noen kjøper noe annet enn M50 av I4'erne her i landet. Prisforskjellene er ikke store. Dette da med tanke på hva dem som kjøper noe annet enn M50 tenker seg. I4 er ikke akkurat den mest praktiske bilen. Ikke er den best på ren økonomisk kjøring, ikke utnytter den plassen perfekt heller. Den er også ganske lav så ikke akkurat noe å sikre som hyttebil. Og uten M-styling så syntes jeg faktisk I4 er mindre pen og ser merkelig ut. Jeg skjønner veldig godt at det kjører Tesla'er og SUV'er rundt omkring i norges land. Alle selvsagt med AWD. Dem er Veldig praktisk og fornuftig...slik 90% av norges befolkning er. For min del var både jeg og kona drittlei av praktiske og fornuftige familiebiler. Og nå når barna ikke lenger trenger egne seter (annet enn dem putene som løfter dem 10cm) var det endelig på tide å velge bil bassert på "looks"....og siden EL biler er piss billig her i Norge..da også ytelse. Og siden drømmebilene våre er totalt meningsløst rent økonomisk og praktisk her i norge (type ford mustang dark horse og ikke minst BMW M4 competition f.eks) så falt valget på den utrolig stilige I4 M50'en. Det hjelper jo veldig på at den faktisk kan fungere som familiebil om man inngår kompromisser på en del faktorer. Som familiebil går vi absolutt ned i plass og praktiske egenskaper opp mot vår utgående Passat GTE stv. Altså jeg elsker M50'en vår. Men min far hadde lagt den for hat ganske fort i forhold til deres 10 år gamle Mazda SUV med AWD og pikkdekk. Endret Januar 10 av Gamer73 Marius2002, fupsaker, papertiger og 2 andre reagerte på dette 3 2
papertiger Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 @Gamer73 synes det aldeles herlig at ikke alle velger Outlander eller Mazda SUV med AWD og pikkdekk, eller Tesla Y med RWD eller AWD! Vi trenger variasjon i bilparken på tvers av drivlinje. Kan se på det på dette viset (fra en som har hadde den første 4-serie Gran Coupé i 7 år), at hadde det ikke vært for i4 så hadde aldri Norges land hatt så mange 4-serie Gran Coupé rullende rundt, en bil som er langt lekrere enn 3-serie sedan, og ikke minst argeste konkurrent A5 Sportback. fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 Selvsagt kjøper «alle» 50-modellen i Norge, all den tid det kun er den som er presset på pris. Selv jeg hadde gjort det slik det er satt opp. Å kjøpe en 40-modell til nesten samme pris OG prøve å selge den til levelig pris etterpå er bare å glemme. Men om det hadde vært logiske trinn i prisene hadde det vært noe annet. Jeg er generelt villig til å betale mer for å mer ytelse, med unntak av dersom bilen er elektrisk. Da er den like spennende for meg enten den har 100 eller 1000hk. fupsaker reagerte på dette 1
Gamer73 Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 13 minutes ago, papertiger said: @Gamer73 synes det aldeles herlig at ikke alle velger Outlander eller Mazda SUV med AWD og pikkdekk, eller Tesla Y med RWD eller AWD! Vi trenger variasjon i bilparken på tvers av drivlinje. Kan se på det på dette viset (fra en som har hadde den første 4-serie Gran Coupé i 7 år), at hadde det ikke vært for i4 så hadde aldri Norges land hatt så mange 4-serie Gran Coupé rullende rundt, en bil som er langt lekrere enn 3-serie sedan, og ikke minst argeste konkurrent A5 Sportback. Jada jeg er jo enig da. Eller...egentlig så vil jeg at dem fleste andre skal velge trøttsomme biler. For jeg må helt ærlig innrømme at jeg syntes det er stilig å kjøre rundt i flotte ting som dem fleste andre ikke har. Hadde I4 M50 vært like mye å se som Tesla på veiene rundt om så hadde jeg faktisk muligens ikke kjøpt den. Og jeg er veldig enig mht 4 serien konta 3 serien. Jeg har egentlig aldri likt designet på 3-serie BMW. Jeg hadde faktisk en 2006 320SI (limited eddition) tilbake i 2006. Kjøpte den fordi den liksom var kul...Men helt ærlig så likte jeg aldri helt linjene på den...den var rett og slett estetisk noe galt med. 5cm for høy bakkeklaring (dette kom seg betydelig med å senke den 5 cm som jeg gjorde, men samtidig så ble den helt jævlig å kjøre for den tok nedi ALT) og bakpartiet på 3 seriene anno 2006 var rett og slett styggere en bakenden på dagens Teslaer. Jeg ble veldig positivt overasket over 4 serien bmw som kom for en del år siden..husker ikek om det var i4'en jeg så først den gang, men uansett. 4-serien er tøff med den cupe-formen. Og sant å si så er jeg ikke spesielt bmw fan. Kjøreegenskaper er jo gode på i4'en og dem var også sinnsykt bra på den 320 SI'en fra 2006, men jeg savnet aldri egentlig kjøreegenskapene når jeg solgte 320'en. Og helt ærlig så syntes jeg BMW har veldig få veldig kule biler "looks-messig". MEN...når dem først har looks så har dem det til lags. M8'en er veldig tøff..også M6 om jeg ikke husker feil. Z4'en er jo absolutt stilig, også da selvsagt 4 serien...men det som slår meg er at jeg kun syntes en del av m-modellene med M-styling og typisk sportsbil preg er fint hos BMW. Som "vanlige biler" er BMW'er gammel herremann med hatt og frakk, og stasjonsvogn BMW'er syntes jag faktisk er styggere enn passat stv...det er noe med linjene som gjør at bmw ikke kler å komme i STV.
Gamer73 Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 53 minutes ago, *MrB* said: Selvsagt kjøper «alle» 50-modellen i Norge, all den tid det kun er den som er presset på pris. Selv jeg hadde gjort det slik det er satt opp. Å kjøpe en 40-modell til nesten samme pris OG prøve å selge den til levelig pris etterpå er bare å glemme. Men om det hadde vært logiske trinn i prisene hadde det vært noe annet. Jeg er generelt villig til å betale mer for å mer ytelse, med unntak av dersom bilen er elektrisk. Da er den like spennende for meg enten den har 100 eller 1000hk. Jeg har også en KIA soul EL bil med rett over 100hk..og den er IKKE akkurat sprek hehe. Joda den er kjapp til å gli fremover hurtig fra start, men det er ikke akkurat som om man blir klemt inn i seteryggen uansett om man gir full pedal, i motsetn til M50'en som faktisk gir meg nakkesmerter pga flere tiår med prolaps hehe. Men BMW Norge kjenner nok til hva vi nordmenn ønsker oss og tar inn modeller deretter. Dem vet godt at dem fleste av oss her inne egentlig vil ha en M-4 comp, men at selv vi ikke er "dum nok" til å betale 3 ganger mer for den enn dem gjør borte i statene.
RKn Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 Hei Har tatt ut informasjon fra BMW-Cardata, da jeg ønsket å finne brukbar kapasitet på batteriet. Er det riktig sted jeg ser på, hva har andre brukere i så fall? Skal ikke legge skjul på at det er pga. skuffende rekkevidde jeg gjør dette og lurer på om alt er som det skal. Jeg tok ut rapport ved to ladenivå og legger ved begge da de viser litt forskjellig. 🤔 Det kommer av at jeg tenkte det kunne være teksten "energiinnhold" heller beskriver hva som er i batteriet, men det virket ikke slik når jeg tok ut ved to forskjellige ladenivå.
På Utkikk Skrevet Onsdag kl. 19:57 Skrevet Onsdag kl. 19:57 Hei folkens! Jobbet litt med å levert min M50 før LCI'en kom, noe jeg klarte. Hovedgrunnen var at jeg ønsket laserlys. Snakka så med en bekjent som kjøpte LCI'en og som hadde fått opplyst av selger at de nye Led Matrix lyktene var overlegne laserlyktene. I så fall angrer jeg litt, for selv om det er bra med laser, så synes jeg både Polestar 2 og MB sitt Multibeam-system er bedre. Noen som har testa laser mot led matrix på I4?
Saltkjelen Skrevet Onsdag kl. 21:08 Skrevet Onsdag kl. 21:08 1 time siden, På Utkikk skrev: Hei folkens! Jobbet litt med å levert min M50 før LCI'en kom, noe jeg klarte. Hovedgrunnen var at jeg ønsket laserlys. Snakka så med en bekjent som kjøpte LCI'en og som hadde fått opplyst av selger at de nye Led Matrix lyktene var overlegne laserlyktene. I så fall angrer jeg litt, for selv om det er bra med laser, så synes jeg både Polestar 2 og MB sitt Multibeam-system er bedre. Noen som har testa laser mot led matrix på I4? Høres ut som et kjekt salgstriks av selgeren din. De gamle laserlysene og de nye Matrix LED er tilnærmet like med nærlys på, men laserlysene lyser bedre med fjernlysene på (da laserlysene faktisk aktiveres). Grunnen til at BMW har gått vekk fra laserlys er 1) av kostnadshensyn og 2) at flere markeder (deriblant USA) ikke åpner for full funksjonalitet i laserlysene. Marius2002, uglefossen, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 6 1
Scuirus2 Skrevet Fredag kl. 18:03 Skrevet Fredag kl. 18:03 Vet du antall dioder i matrisen på laser og LCI adaptiv led? Var inne på Hella sine sider og leste om frontlys teknologi, laser var ikke nevnt, alt dreide led matrise og økning av antall dioder. Antar det er Hella som leverer frontlys til BMW.
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 20:35 Skrevet Fredag kl. 20:35 Det må for ordens skyld presiseres at laserlys i all hovedsak er "matrix LED, men med ekstra laser fjernlys". Jeg greier ikke finne datablad for i4 (eller G60), men jeg fant for G30 LCI med laser. "The adaptive LED headlamps, on the other hand, have an L-shaped daytime running light. For this variant, HELLA has developed an LED matrix module with twelve channels that enables dynamic light functions. The individually controllable matrix elements produce an extremely precise and highly variable light distribution for the illumination of the road and thus ensure better visibility in the dark. As a further function, the design of the headlamp with matrix technology also enables the masking of vehicles in front and oncoming traffic. This can be controlled via the glare-free high-beam assistant (BMW Selective Beam). In this mode, the headlamps provide the driver with high beam even when other vehicles are within the illumination range of the headlamps. Within fractions of a second, these vehicles are masked. For the premium variant with laser light, HELLA has integrated a dynamic laser into the headlamp in addition to the LED matrix module. This is also active with partially dimmed segments and then extends the area already illuminated by the low beam. In this way, it supports the typical illumination range of the low beam and still reduces glare for other road users. A characteristic blue design element in the headlamp is a trademark of the premium equipment with laser light source. In both the adaptive LED headlamp and the laser headlamp, the direction indicators are an integral part of the daytime running light icons." fupsaker, uglefossen, CHNilsen og 4 andre reagerte på dette 6 1
Bamalama Skrevet Lørdag kl. 10:01 Skrevet Lørdag kl. 10:01 Hei. Noen som vet forskjellen på Driving Asistant Plus og Professional? Ser ut som man kan gjøre automatisk forbikjøring med professional, men hørte rykter om at dette uansett ikke er tilgjengeling i Norge. Noen grunn til å bruke flere tusen på å oppgradere til professional - og er dette eventuelt en softwarepakke man uansett kan kjøpe senere om ekstrafunksjoner blir tilgjengelig i Norge?
sanders54 Skrevet Lørdag kl. 10:33 Skrevet Lørdag kl. 10:33 (endret) Største forskjellen er vel at Professional kan styre selv sålenge du har hånda på rattet, mens Plus har kun standard adaptiv cruise control som holder avstand til bilen foran. Litt avhenhig av hva du ønsker selv, men personlig så synes jeg professional er en must have, og bruker funksjonaliteten ofte. Endret Lørdag kl. 10:34 av sanders54 Saltkjelen og Bamalama reagerte på dette 1 1
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 12:21 Skrevet Lørdag kl. 12:21 2 timer siden, Bamalama skrev: Hei. Noen som vet forskjellen på Driving Asistant Plus og Professional? Ser ut som man kan gjøre automatisk forbikjøring med professional, men hørte rykter om at dette uansett ikke er tilgjengeling i Norge. Noen grunn til å bruke flere tusen på å oppgradere til professional - og er dette eventuelt en softwarepakke man uansett kan kjøpe senere om ekstrafunksjoner blir tilgjengelig i Norge? Man kan kode så Driving Assistant Professional skifter fil selv (om bilen har iDrive 8). Hovedforskjellen er, som sanders54 allerede påpeker, at Professional kan styre selv. Det er forskjell i radaren som sitter i grillen blant annet. Driving Assistant Plus (DAP) Driving Assistant Professional (DAPP) Bamalama og fupsaker reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå