Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 3.3.2023 den 22.45, Saltkjelen skrev:

Hmm, det er kjedelig. Ingen restriksjoner på 868M nå fikk jeg opplyst. M technology package forsvinner som følge av bortfall av 868M. Pakken følger med på 861M og 868M. Pakken kan muligens velge til de andre felgene også, men det er for store bremser til at 18" passer.

Jeg har bestilt 33B M Sport package Pro med 3M2 M Sport brake, red high-gloss. Er dette et problem med 18" BMW orginal felger(vinterdekk)? Har lest det kan være et problem med uoriginale felger. 

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Man kan kode så Driving Assistant Professional skifter fil selv (om bilen har iDrive 8). Hovedforskjellen er, som sanders54 allerede påpeker, at Professional kan styre selv. Det er forskjell i radaren som sitter i grillen blante annet.

Driving Assistant Plus (DAP)
aQyJbZxzFX8HFRtUm29uOPmV.png?f=user_larg

Driving Assistant Professional (DAPP)
dap-radar-jpg.23277

 

Er det mulig å kode en bil med induvidual lakk slik at den skifter fil selv?  8TR  Decoding additional functions er vel disabling av denne funksjonaliteten. 

Skrevet
2 minutter siden, Scuirus2 skrev:

 

Er det mulig å kode en bil med induvidual lakk slik at den skifter fil selv?  8TR  Decoding additional functions er vel disabling av denne funksjonaliteten. 

Det er mulig. Jeg har selv Individuallakk på min bil.

Skrevet (endret)

Da har jeg kommet meg gjennom hele tråden, mye nyttig informasjon, diskusjoner om levering som ikke lenger er aktuelt og litt kjekling. 

Det er en ting jeg ønsker å kommentere, valg av seter. Første i4 jeg prøvde hadde M-sport seter. Jeg er en stor kar på 190cm, i overkant av 100kg og med lang overkropp og brede skuldre. M-sport setene gir ikke meg støtte i skulderen, men derimot presser de skuldrene mine framover med resultat at jeg får smerter i skuldrepartiet, totalt ubrukelig seter for meg. Jeg ble umiddelbart sendt ut i en i5 Touring med komfortseter av selger, og der satt jeg mye bedre. Men var fortsatt skuffet siden komfortsetene i min 2010 E60 har flere Instillinger og var bedre. 

Liker i4 bedre enn i5 så etter noen dager tok jeg turen til Bilia Drammen og prøvesatt sportsseter, deretter dro jeg til Bilia Skøyen for å prøvesitte M-sport seter igjen. Ble der fortalt at nesten ingen velger M-sport seter og vi måtte gå ned i parkeringskjelleren for å finne en M2 for at jeg skulle få prøve M-sport seter igjen. Konklusjonen var klar jeg kan ikke ha M-sport seter. 

Litt senere så hadde jeg en i4 m50 Supercharged til lån fra Sulland Lillehammer et døgn. Denne var Dravit grå som jeg hadde bestemt at jeg skulle ha hvis det ble i4. Den hadde også M-sport Pro pakke og ikke minst Merino skinn i Tartufo. Jeg likte bilen godt og rett før jul bestilte jeg en som jeg i ettertid har forstått er identisk med demobilen fra Sulland jeg hadde prøvd bortsett i fra felger. 

Demobilen https://finn.bmw.no/r/G26E-i4/i4-M50-xDrive-WBY31HD02SFT73588

Så poenget mitt er at en må prøve de forskjellige setene over tid for å finne ut hva som passer best til ens kropp, kjørestilling og krav til støtte og komfort. M-sport seter er ikke bedre enn sportsseter, de er forskjellige. En bonus av å ende opp med sportsseter er at jeg kunne velge det nydelige Merino Tartufo skinnet. Synes bilen ser rommeligere ut med Tartufo enn med svart skinn. 

Endret av Scuirus2
Skrevet
På 18.1.2025 den 17.15, Scuirus2 skrev:

Da har jeg kommet meg gjennom hele tråden, mye nyttig informasjon, diskusjoner om levering som ikke lenger er aktuelt og litt kjekling. 

Det er en ting jeg ønsker å kommentere, valg av seter. Første i4 jeg prøvde hadde M-sport seter. Jeg er en stor kar på 190cm, i overkant av 100kg og med lang overkropp og brede skuldre. M-sport setene gir ikke meg støtte i skulderen, men derimot presser de skuldrene mine framover med resultat at jeg får smerter i skuldrepartiet, totalt ubrukelig seter for meg. Jeg ble umiddelbart sendt ut i en i5 Touring med komfortseter av selger, og der satt jeg mye bedre. Men var fortsatt skuffet siden komfortsetene i min 2010 E60 har flere Instillinger og var bedre. 

Liker i4 bedre enn i5 så etter noen dager tok jeg turen til Bilia Drammen og prøvesatt sportsseter, deretter dro jeg til Bilia Skøyen for å prøvesitte M-sport seter igjen. Ble der fortalt at nesten ingen velger M-sport seter og vi måtte gå ned i parkeringskjelleren for å finne en M2 for at jeg skulle få prøve M-sport seter igjen. Konklusjonen var klar jeg kan ikke ha M-sport seter. 

Litt senere så hadde jeg en i4 m50 Supercharged til lån fra Sulland Lillehammer et døgn. Denne var Dravit grå som jeg hadde bestemt at jeg skulle ha hvis det ble i4. Den hadde også M-sport Pro pakke og ikke minst Merino skinn i Tartufo. Jeg likte bilen godt og rett før jul bestilte jeg en som jeg i ettertid har forstått er identisk med demobilen fra Sulland jeg hadde prøvd bortsett i fra felger. 

Demobilen https://finn.bmw.no/r/G26E-i4/i4-M50-xDrive-WBY31HD02SFT73588

Så poenget mitt er at en må prøve de forskjellige setene over tid for å finne ut hva som passer best til ens kropp, kjørestilling og krav til støtte og komfort. M-sport seter er ikke bedre enn sportsseter, de er forskjellige. En bonus av å ende opp med sportsseter er at jeg kunne velge det nydelige Merino Tartufo skinnet. Synes bilen ser rommeligere ut med Tartufo enn med svart skinn. 

Den er romsligere med sportsseter enn M-setene, da de bygger mer. :) Gratulerer med riktig valg! Dravit og Tartufo er en deilig kombo! 

Skrevet

Er det noen som har peil på hva spedometer viser versus hva den reelle farten er med våre I4'er? Jeg tenker da helst på 80km/t fartsgrensen. Jeg ligger vel generelt alltid i 90 om det er 80 sone og lurer egentlig på hva fart jeg egentlig har. Jeg merker jo at jeg stort sett alltid behøver å kjøre i venstre feltet siden jeg da har større fart enn dem fleste andre som sikkert har cruise kontroll på 80. Jeg har aldri blitt stoppet av snuten når jeg har lagt i 90 og jeg lurer litt på hvorfor. Jeg tenker vel dithen at spedo alltid viser for mye, samt at dem sannsynligvis ikke orker å stoppe noen for å ha kjørt 1-4km/t for fort i og med at boten da er ubetydelig lav. Og dem trekker jo alltid fra 3km/t uansett så.

Jeg kjører aldri i 90 når jeg passerer fotobokser da jeg tenker at den gidder nok å sende en bot selv om den er lav hehe.

Også tenker jeg at spedo feilmargin kanskje er ulik på 18 toms vinterdekk versus 19 toms sommer.

Noen som har målt dette med gps?

Skrevet
36 minutes ago, Gamer73 said:

Er det noen som har peil på hva spedometer viser versus hva den reelle farten er med våre I4'er?

Noen som har målt dette med gps?

Du kan gjøre dette temmelig nøyaktig med en mobilapp om du finner et strekk der du kan holde konstant fart mer enn et par sekunder.

Skrevet
7 minutes ago, *MrB* said:

Du kan gjøre dette temmelig nøyaktig med en mobilapp om du finner et strekk der du kan holde konstant fart mer enn et par sekunder.

ahh oki..da må jeg saktens se om jeg finner meg en slik app hehe

Skrevet

Min viser ca 3 - 4 km/t for mye. Kjører jevnlig ett strekke med gjennomsnittsmåling og 70 sone. 80 Km/t på speedometer går bra uten at man får regning i posten iallfall.

Skrevet
9 timer siden, Gamer73 skrev:

Er det noen som har peil på hva spedometer viser versus hva den reelle farten er med våre I4'er? Jeg tenker da helst på 80km/t fartsgrensen. Jeg ligger vel generelt alltid i 90 om det er 80 sone og lurer egentlig på hva fart jeg egentlig har. Jeg merker jo at jeg stort sett alltid behøver å kjøre i venstre feltet siden jeg da har større fart enn dem fleste andre som sikkert har cruise kontroll på 80. Jeg har aldri blitt stoppet av snuten når jeg har lagt i 90 og jeg lurer litt på hvorfor. Jeg tenker vel dithen at spedo alltid viser for mye, samt at dem sannsynligvis ikke orker å stoppe noen for å ha kjørt 1-4km/t for fort i og med at boten da er ubetydelig lav. Og dem trekker jo alltid fra 3km/t uansett så.

Jeg kjører aldri i 90 når jeg passerer fotobokser da jeg tenker at den gidder nok å sende en bot selv om den er lav hehe.

Også tenker jeg at spedo feilmargin kanskje er ulik på 18 toms vinterdekk versus 19 toms sommer.

Noen som har målt dette med gps?

Min viser 3-4 km/t for mye. Kjører stadig forbi en fartsmåler her lokalt på E18 hvor det står en slik. Og blir du lasermålt trekker de ifra ca 2-3 km/t, så å ligge 5 over er i hvert fall helt trygt.

Skrevet (endret)

Jeg testet en sånn gps app i går...det tok litt tid før den stabiliserte seg og jeg holdt på å løpe tom for veibane;)

Uansett. Jeg hadde cruise control på 87 og gps viste 83-84 (den klarte ikke bestemme seg helt). Dette med 18 toms vinterdekk med perfekt trykk. Så om vi sier 3 av. Ved 90km/t på spedo så er egentlig hastighet maks 87. Så trekkes det 3 fra om jeg blir målt med laser etc. Da er vi på 84. 84 er innenfor den laveste satsen for bot som er relativt ubetydelig. Jeg kan tenke meg at dem ikke gidder å stoppe meg for det. Og om jeg blir stoppet så er det bare småpenger uansett. Konklusjon er at jeg kan fortsette å cruise i 90 uten bekymring:). 

 

Er fartsgrensen under 80km/t pleier jeg generelt å bare ligge 5 over.

 

Ny måling til våren og sommer-setup venter:)

Endret av Gamer73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...