Gå til innhold

veldig O.T. elektrisk påhenger


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig O.T men er det noen som har erfaring med elektriske båtmotorer her. 

vi har en eldre Pioner 10 fot på hytta som vi bruker som arbeidsbåt. Frakter bagasje og andre ting en 7-800 meter. Vi er dritt lei gamle påhengere som virker når de føler for det selv og lurer på og kjøpe en elektrisk motor. Noen som har noen formening om hvor stor motor vi trenger? Det står så mye om skyvekraft men hva vil det si i antall hk? Det er jo helt umulig og sammenligne de forskjellige typene. Hvor stor hastighet kan vi regne med, det hender jo vi laster ganske tungt. Saltvann.

Alle erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike elektriske båtmotorer ganske dyre? Jeg mener i forhold til å kjøpe en nyere brukt to eller firetakter? Jeg kjøpte en 8 fots gummibåt til å ha som jolle til båten, da fikk jeg tak i en 2016 Mercury 8 hk firetakter til 5000,-. Den starter _alltid_ på andre draget, selv etter å ha stått over vinteren i garasjen. Eneste som er litt pain er når jeg har sjøsatt jolla fra båten, og skal løfte motoren over fra feste bak på båten til jolla så er den så jævla tung 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Rune-K skrev:

Veldig O.T men er det noen som har erfaring med elektriske båtmotorer her. 

vi har en eldre Pioner 10 fot på hytta som vi bruker som arbeidsbåt. Frakter bagasje og andre ting en 7-800 meter. Vi er dritt lei gamle påhengere som virker når de føler for det selv og lurer på og kjøpe en elektrisk motor. Noen som har noen formening om hvor stor motor vi trenger? Det står så mye om skyvekraft men hva vil det si i antall hk? Det er jo helt umulig og sammenligne de forskjellige typene. Hvor stor hastighet kan vi regne med, det hender jo vi laster ganske tungt. Saltvann.

Alle erfaringer mottas med takk.

Har lite erfaring, men kan dele det lille jeg vet.

Er generelt gira på strøm og jobber i bransjen, men her forleden bestemte svigers seg for å kjøpe gummibåt m el påhenger til ungene.

Selvsagt uten batteri. 
dette er kun en liten greie på 150/300W. Valgte et lite 17Ah lithium batteri til denne, men vanntett batterikasse og lithiumlader Kostet det mer enn båten, men den fungerer bra og klarer ca 2 timers bruk. 
har sett meg ut samme type båt til oss «alle» pioneer 12, denne kommer jeg også til å sette el motor på, genialt og stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er ikke slike elektriske båtmotorer ganske dyre? Jeg mener i forhold til å kjøpe en nyere brukt to eller firetakter? Jeg kjøpte en 8 fots gummibåt til å ha som jolle til båten, da fikk jeg tak i en 2016 Mercury 8 hk firetakter til 5000,-. Den starter _alltid_ på andre draget, selv etter å ha stått over vinteren i garasjen. Eneste som er litt pain er når jeg har sjøsatt jolla fra båten, og skal løfte motoren over fra feste bak på båten til jolla så er den så jævla tung 😅

 

Jeg regner med og bruke et vanlig blybatteri og da bør det ikke bli så veldig dyrt. Det blir uansett kun på korte turer for og frakte bagasje og materialer. Lurer på en Minn Kota til ca. 3800 kroner. Noe annet vi tenker på er at jeg er den eneste hytteboeren med litt teknisk innsikt og da er en elektrisk mye enklere og bruke enn en halvgammel påhenger.

Vi har en gammel 4 hk Yamaha nå men den begynner og bli bra sliten. Vil en el motor med 20 kg skyvekraft klare ca. samme farten? Begrepet skyvekraft sier meg så lite, det må vel finnes noen slags omregning for og finne ut hvor mye skyvekraft 4 hk gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Vi har en gammel 4 hk Yamaha nå men den begynner og bli bra sliten. Vil en el motor med 20 kg skyvekraft klare ca. samme farten? Begrepet skyvekraft sier meg så lite, det må vel finnes noen slags omregning for og finne ut hvor mye skyvekraft 4 hk gir.

https://www.westsystem.no/a/164/hvor-mange-hestekrefter-har-den-elektriske-motoren

Der står svaret ditt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har sett på den men der innfører de et nytt begrep igjen, nemlig skyvekraft i pund. Det mest oppklarende i den artikkelen er at det er umulig og sammenligne. Det virker som at markedet for el. motorer fortsatt er i en tidlig fase og at det ikke finnes noen sammenlignbar måte og måle størrelsen på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Kilowatt (kW - 1000 watt) som gir mest mening da når det gjelder effekten på elektriske motorer? Man må riktig nok gå via Joule (J) for å beregne energimengden som kreves for å flytte noe mot en kraft (ref. Newton), men svaret gis også i watt (energi/effekt) og det finnes mange online kalkulatorer som omregner KW til hestekrefter (PS - Pferdestärke, som vi bruker i Norge og Danmark).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2020 den 1.08, Rune-K skrev:

Vi har en gammel 4 hk Yamaha nå men den begynner og bli bra sliten. Vil en el motor med 20 kg skyvekraft klare ca. samme farten? Begrepet skyvekraft sier meg så lite, det må vel finnes noen slags omregning for og finne ut hvor mye skyvekraft 4 hk gir.

På West System sine sider står det: "Der målte de skyvekraften på en 160 punds motor til å være om lag tilsvarende skyvekraften til en 5 Hk bensinmotor." 160 pund er vel ca. 80 kilo, så da er det vel grovt sett slik at 16 kilo skyvekraft tilsvarer 1hk?

Jeg tipper at grunnen til at de bruker skyvekraft er litt av det samme som man ser på elbil, at hestekrefter alene ikke gir noe godt bilde av hvor kvikk bilen er ved vanlig kjøring. På båter blir dette bildet enda mer komplisert siden kraften må gå gjennom en propell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet motor og prøvd litt idag.

Første inntrykket er at jeg er positivt overasket men det er ikke alt jeg er like fornøyd med. Jeg fant ut at utvalget av motorer som tåler saltvann er utrolig mye dårligere enn ferskvann og avanserte saltvannsmotorer begynner og bli dyre. Derfor endte jeg opp med en enkelt sak fra Kina til en fornuftig pris. Den er på 600 Watt og har en skyvekraft på 25 kg. Ifølge selgeren så tilsvarte det ca. 2-3 HK. Etter og ha prøvd den idag så vil jeg si nærmere 2 men det er helt greit. Blir aldri noen racerbåt uansett. Batteriforbruket har jeg ikke sjekket enda men det bør bli mye dårligere enn den motoren jeg hadde sett meg ut først som hadde mye bedre styringselektronikk men hva hjelper det hvis den ikke tåler saltvann. Butikken jeg kjøpte motoren hos regnet med ca. 3 timer på et 105Ah batteri. Noe annet jeg reagerte på er at siden stort sett alle slike motorer mangler en kavitasjonsplate så må propellen dypere i vannet. Jeg prøvde litt forskjellige dybder og den pisket veldig mye luft hvis den kom for høyt. Kan være en ulempe på grunt vann. Noe annet jeg reagerte på er at den ikke er særlig retningsstabil. Styrefinnen under propellen er knøttliten så det blir og sitte og korrigere hele tiden. Men alt i alt så er jeg fornøyd. Bare det og kunne føre en normal samtale mens man glir utover er veldig behagelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Så bra at du/dere fant en påhengsmotor dere er tilfreds med. Dette at en motor har et moment (skyvekraft) målt i pund over en lengde (typisk pound-foot) stammer naturligvis fra den engelsktalende delen av verden. Man kan selvfølgelig like gjerne bruke Newtonmeter, men det eksisterer ulike regimer for når man bruker den ene måleenheten fremfor den andre. 1 pound-foot er uansett ca. 1,36 Nm.

NASA har f.eks offisielt gått over til metrisk måleenhet, men det er stadig ikke uvanlig å høre at de bruker f.eks pound-per-square-inch, pounds of thrust, pounds of propellant etc. Hastigheter og avstander omtales imidlertid nå mer eller mindre konsekvent i km/t og meter. Det har naturligvis vært misforståelser rundt dette (sogar alvorlige) som f.eks med det ca. 1 millard kroner dyre Mars Climate Orbiter romfartøyet i 1999. Den gangen ble foot-pound-second blandet sammen med Newton-second (kilogram-metres per second) og resultatet var at NASA mistet kontrollen over romfartøyet som deretter brant opp i atmosfæren over Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pund er masseenhet, mens Nm er moment. Altså 2 vidt forskjellige ting. (Samme med ft-lb, som også er moment, men da altså i pund pr fot). at 1 pund skyvekraft tilsvarer 1 ampere strømtrekk må være en faktor man har kommet frem til ut fra erfaring. det har i hvertfall ingen sammenheng i utgangspunktet.

Skyvekraft i pund kan enkelt regnes om til skyvekraft i kg. (1 pund = ca 0,45kg). Det som skiller en elektrisk påhenger fra en bensindrevet er at den leverer fullt moment på propellen (som gjerne også er større og tynnere) fra første stund, samt har mindre intern friksjon, og kan sånn sett fremstå som litt sterkere enn den effekten den er oppgitt til. I hvertfall sammenlignet med en bensindrevet påhenger. Mener å ha lest tidligere tester der en 4-5hk bensinmotor i praksis gir ca 60kg skyvekraft, men det er jo masse usikkerhet rundt dette, for ingen testjigger er helt likt satt opp. alt i alt er det noenlunde kurant å anta at en elmotor med 20kg skyvekraft tilsvarer sånn ca 2 hk i bensinmotorverden.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...