Gå til innhold

F13 V8 motor svakheter


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp & info.😏

Vurderer en F13 fra 2016 med 80k på telleren. Service er fulgt på merkeverksted.

- Har V8 motoren til 650i noen svakheter? 
- Og er det andre ting jeg bør være obs. på?




 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi har vel denne motoren i sin 7-serie, så han kan vel gjerne komme med sin erfaring/kunnskap? :)

Men N63 motoren har en smule negativt rykte på seg, spesielt i USA (ingen bombe). Havari, motorbytter med lang ventetid og i velkjent Amerikansk stil så har det vært noe søksmål inne i bildet også. Men dette er nok verst på de eldre utgavene. Har vært en del oppdateringer på denne motoren i løpet av årene.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har N63tu motoren med 449hk så det er vel denne det gjelder her. Min er kjørt ca 150.000km nå uten annet enn oljeskift og nye plugger og coiler. Jeg kjøpte den på 75000km. Den har vært veldig stabil for min del. Den bruker 1 liter olje pr 5000km sånn ca og har gjort det siden jeg fikk den, dette er jo en av tingene det har vært mye støy om i USA.

Jeg har skifta kjøkeslangene til turboene og slangene for veivhusventilasjonen, dette er 2 andre ting det har vært mye støy om i USA. 

Det dukker jevnlig opp spørsmål i de Amerikanske gruppene om noen har N63 nonTU som har gått lang uten større problemer og det er det så det er litt vondt å få et inntrykk av hvor stort omfanget er men TU med 449hk versjonen har ikke ryktet på seg for å være dårlig. 

Den får ny olje hver 8000km så har jeg gått opp til 5w40 istedenfor 0w30. Jeg har kjørt med tuning fra ESS siden jeg fikk den. 550hk

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Hpi skrev:

Jeg har N63tu motoren med 449hk så det er vel denne det gjelder her. Min er kjørt ca 150.000km nå uten annet enn oljeskift og nye plugger og coiler. Jeg kjøpte den på 75000km. Den har vært veldig stabil for min del. Den bruker 1 liter olje pr 5000km sånn ca og har gjort det siden jeg fikk den, dette er jo en av tingene det har vært mye støy om i USA.

Jeg har skifta kjøkeslangene til turboene og slangene for veivhusventilasjonen, dette er 2 andre ting det har vært mye støy om i USA. 

Det dukker jevnlig opp spørsmål i de Amerikanske gruppene om noen har N63 nonTU som har gått lang uten større problemer og det er det så det er litt vondt å få et inntrykk av hvor stort omfanget er men TU med 449hk versjonen har ikke ryktet på seg for å være dårlig. 

Den får ny olje hver 8000km så har jeg gått opp til 5w40 istedenfor 0w30. Jeg har kjørt med tuning fra ESS siden jeg fikk den. 550hk

Bruker olje?
- Så det forklarer hvorfor det lå en uåpnet liters flaske med 0w-30 olje i bagasjerommet ;-) 

Takk for de andre tips......kjøleslanger til turboer og veivas ventilasjon.
Når, eller etter hvor mange km. skiftet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Bruker olje?
- Så det forklarer hvorfor det lå en uåpnet liters flaske med 0w-30 olje i bagasjerommet ;-) 

Takk for de andre tips......kjøleslanger til turboer og veivas ventilasjon.
Når, eller etter hvor mange km. skiftet du det?

Ja det er helt vanlig at disse veldig varme "hot V" V8`erne bruker noe olje. Jeg skifta kjøleslangene til turboene på ca 100.000km. Da var det spor etter lekkasje. Jeg skifta bare slangene, ikke tubingene da disse ikke blir slitt og også er en god del jobb å bytte. Skifta de originale T-stykkene i plast til messing for lang levetid. Her ser du bilder fra når jeg gjorde det:  

Veivhusslangene bytta jeg på 107.000km ser jeg. Tror ikke de gamle feilte noe men ville være sikker, jeg skulle av med de for annet vedlikehold og var usikker på hvor sprø de var blitt av noen år i varmen

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel litt som nevnt over her.
Meg selv så har det ikke vært noe motortrøbbel hos meg når det er sagt så har jeg bare kjørt bilen 13 000km. siden jeg fikk den i feb. 2019. Den var da gått 173 og jeg har jo den første modellen, 408hk. Den fikk da full service og den har fått full service av meg en gang etter det. At den bruker olje, kjenner jeg ikke til. (ennå). Men det blir jo og feil og si at ALLE motorene er tull med.
Papirene i bilen jeg fikk med ved kjøp var ingen motorrelatert utenom vanlig servicer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei som jeg skrev lenger oppe så blir det jevnlig spurt på de Amerikanske gruppene om det er noe som har "high milage" på disse uten problemer og det er alltid mange som bekrefter dette så det er litt vanskelig å vite hvor stort problemet er. Han som driver N63intake.com har selv en tidlig 550i som har ca 700whp og som brukes på diverse striper rundt om.  700whp og 700 ft/lbs wtrq blir regnet som grensen før rådene bøyer seg på disse. Denne går med lavere temp på olje og vann og får ny 5w50 olje hver 6000km

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Jeg har også den forbedrede 449hk N63TU motoren. Bruker ikke olje i det heletatt. Bytter olje hver 10.000. Det å følge serviceintervall på 30.000 er bare tull, uansett motor.

Har nå gått 86.000km. Fantastisk motor i mine øyne.

BMW fant aksjon på min bil for å sjekke veivhus slangene. Sjekket disse, og de var av typen som ikke var nødvendig å bytte. Alt så bra ut ifølge mekaniker. Km.stand var vel 80.000 da.

Har lest at en bør styre unna motorer før TU i 2013 grunnet problemer med varme fra turboene oppi V’n. Tydeligvis en av de første V8er motorene som gjør dette, og amerikanerne på forum skriver de har utbedret problem på BMW sin "goodwill" garanti i flere tilfeller.

Ser motoren startet produksjon i 2008 og TU kom ikke før 2013. Så helt dommedag kan den nå ikke være. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte inn en oljeprøve sist jeg skiftet olje, da får man en indikasjon bl.a om det er unormal slitasje på noen av lagrene, ser endel brukes dette på S motorene i M-Biler for å skifte rådelagre før havari når bly og kobber verdiene stiger. Man får også se om det er mye kondens i olja, om det lekker kjølevæske over i olja og om det er mye drivstoffrester i olja.  Man kan også bestille analyse av TBN som forteller om olja har gått for langt eller om det kunne gått lenger.  I mitt tilfelle med kun 8000km så kunne den selvsagt gått lenger men med de fine verdiene så kommer jeg til å holde meg til dette intervallet og ikke minst til 5w40 istedenfor 0w30 

oljereport_1.thumb.png.e1b59491b709c363a6ec13989bef8b64.png

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Sendte inn en oljeprøve sist jeg skiftet olje, da får man en indikasjon bl.a om det er unormal slitasje på noen av lagrene, ser endel brukes dette på M motorer for å skifte rådelagre før havari når bly og kobber verdiene stiger. Man får også se om det er mye kondens i olja, om det lekker kjølevæske over i olja og om det er mye drivstoffrester i olja.  Man kan også bestille analyse av TBN som forteller om olja har gått for langt eller om det kunne gått lenger.  I mitt tilfelle med kun 8000km så kunne den selvsagt gått lenger men med de fine verdiene så kommer jeg til å holde meg til dette intervallet og ikke minst til 5w40 istedenfor 0w30 

oljereport_1.thumb.png.e1b59491b709c363a6ec13989bef8b64.png

Kan man etterfylle med 5w 40 hvis det er 0w30 fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiltetningene som tørket opp og medførte røyklegging av nabolag, samt kjølerøret under innsuget som går fram, til bak, det som lekker i o ringen. Det er de to dyreste feilene før tu hadde. Er dette blitt bedre etter tu? 

Uansett motor og type, jeg er også overbevist om så det nevnes her, at tykkere olje og hyppigere skift er det som redder disse motorene. I USA ser jeg mange snakker om tynne oljer og det å drøye skiftene, fordi olja er så dyr. Dyrere enn her hjemme? I tillegg er det jo sånn ca 600% flere v8 der borte enn her, så klart feilmargin er høyere i USA. 

Hadde veldig lyst på en e70 v8, men slo alt fra meg etter N63 lesingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært 2 oppgraderinger på ventiltetninger etter første generasjon N63 i 2008, en i 2012 og enda en i 2017. Min motor er fra 10/2012 og har ikke dette problemet. Kjølerøret var vel N62 motoren? Den var vel frem mellom 2002-2008 V8 NA med 360hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...