Gå til innhold

Pluss Forsikring


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

På 6.12.2021 den 18.28, Ampera skrev:

Det er stor forskjell i pris mellom selskapene og hvilken årsmodell du forsikrer, jeg hadde tidligere 2 forskjellige selskaper. Min 2015 modell betalte jeg kr. 15000 for og for 2020 modell skulle de ha 21000, flyttet 2020 modellen til nytt selskap og betalte 13000, de skulle ha 23500 for 2015 modellen.

Har nå flyttet begge til IF, har + forsikring. Har i dag 8000 km på 2015 modellen og 12000 km på 2020 modellen. Ser at motor og gir forsikringen har forskjellig prising. Betaler 3 ganger høyere premie for 2015 enn 2020 modellen i motor og gir forsikring.
Totalt betaler jeg mindre i året for begge biler, enn det jeg fikk tilbud av et selskap på min 2015 modellen.

Har 75% over 6 år på begge biler, normal egenandel. Ikke bonustap ved første skade nå. Bor i Oslo Nord. 
Dette er i IF.

Trafikkforsikringsavgift til staten kommer på toppen.

Hadde ikke du Jernbaneforsikringa ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/19/2020 den 11.33, Mr. Erling skrev:

Merkelig nok fant jeg ikke en tråd om forsikring, så derfor våger jeg en tråd om emne.

Det gjelder drivverk forsikring, såkalt ''pluss forsikring'' i Gjensidige.
(De andre har sikkert det samme, men kanskje med en annen betegnelse)?

Ved skifte av bil ( til F13), som har fulgt alle service (79k km.), foreslo selger (agenten (?) i Gjensidige) at det er lurt å ha ''drivverk forsikring'', dvs. skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år. Gjensidige beregner  slitasje  pga. alder og mindre igjen i penger!
Min er  en F13 facelift 2016 modell.

''Vi skal ''bare'' ha kr. 3k ekstra i året, som er inkl. din personlige  faste rabatt  ....''

- Noen som har erfaring med dette;-)

Har for en liten stund siden byttet fra Tryg til nettopp Gjensidige og har også motor forsikringen, hadde det også i Tryg, og den kom godt med då eg måtte bytte clutch og en sensor greier på vår Ford s-max, men power shift automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser på en bil der første service er tatt 2900km over, og angitt med gul/orange ok iDrive. Snakket med et BMW verksted som mente dette skulle være greit, men blir litt usikker på om det er innenfor/utenfor slingringsrommet til BMW? Klarer ikke finne noe håndfast på dette noen plass.

 

Noen som har noen tanker om dette kan være en risiko om man en dag må bruke maskinskadedekning på forsikringen. 

 

 

Screenshot_20211230_161004.jpg

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laffe skrev:

Ser på en bil der første service er tatt 2900km over, og angitt med gul/orange ok iDrive. Snakket med et BMW verksted som mente dette skulle være greit, men blir litt usikker på om det er innenfor/utenfor slingringsrommet til BMW? Klarer ikke finne noe håndfast på dette noen plass.

 

Noen som har noen tanker om dette kan være en risiko om man en dag må bruke maskinskadedekning på forsikringen. 

 

 

Screenshot_20211230_161004.jpg

Jeg hadde samme problemet med E46 M3 vi hadde, jeg kontaktet IF som hadde min motor å drivverk forsikring å spurte hva de mente om dette. Nå skal jeg si kort hva mannen på skade avdelinga hadde å si i få ord «Du kan få ha motor å drivverk forsikring med oss men om noe skulle skje så kan vi ikke garantere at vi dekker skaden om dette er relatert til dårlig vedlikehold». Jeg spurte så om han kunne svare spesifikt på motor havari men samme svar «det må vi se på om det skjer» Jeg regner med forskningsselskapene gjør det de kan for å slippe å betale ut store summer og i frykt for dette så solgte jeg bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laffe skrev:

Ser på en bil der første service er tatt 2900km over, og angitt med gul/orange ok iDrive. Snakket med et BMW verksted som mente dette skulle være greit, men blir litt usikker på om det er innenfor/utenfor slingringsrommet til BMW? Klarer ikke finne noe håndfast på dette noen plass.

 

Noen som har noen tanker om dette kan være en risiko om man en dag må bruke maskinskadedekning på forsikringen. 

 

 

Screenshot_20211230_161004.jpg

Dette bør være uproblematisk, men de fleste krever at fabrikkens servicer er fulgt. Alle andre servicer er innafor. Hvordan forsikringselskapet reagere får man ikke svar på før du må benytte forsikringen. Dette kan variere fra sak til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med et BMW verksted om dette og de sa at hvis olje- og hovedservice er overskredet kan d bli problemer med garanti som går på motor og drivverk. Bremseservicer derimot var de ikke så nøye på. 
 

Kan tenke meg at forsikringsselskaper ser på dette på samme måte. 

Endret av Jarod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Jeg hadde samme problemet med E46 M3 vi hadde, jeg kontaktet IF som hadde min motor å drivverk forsikring å spurte hva de mente om dette. Nå skal jeg si kort hva mannen på skade avdelinga hadde å si i få ord «Du kan få ha motor å drivverk forsikring med oss men om noe skulle skje så kan vi ikke garantere at vi dekker skaden om dette er relatert til dårlig vedlikehold». Jeg spurte så om han kunne svare spesifikt på motor havari men samme svar «det må vi se på om det skjer» Jeg regner med forskningsselskapene gjør det de kan for å slippe å betale ut store summer og i frykt for dette så solgte jeg bilen. 

Jeg er nok litt som deg og vil være trygg på at dette er i orden og slo nettopp fra meg en F30 på grunn av usikkerhet rundt servicer.

Jeg mente forøvrig at det var en regel om at alt innenfor 2000km over var ok til BMW, men verkstedet jeg snakket med sa det ikke var slik og at gul ok burde være nok selv om det var 2900km over. I dette tilfelle er jo også oljeskiftet gjort før 30 000km/2år, som burde telle positivt, men helt overbevist blir jeg ikke. 

 

2 timer siden, Ampera skrev:

Dette bør være uproblematisk, men de fleste krever at fabrikkens servicer er fulgt. Alle andre servicer er innafor. Hvordan forsikringselskapet reagere får man ikke svar på før du må benytte forsikringen. Dette kan variere fra sak til sak.

Maskinskadeforsikring er jo en "sove godt om natten" forsikring for min del så med engang man blir usikker om man har dekning forsvinner hensikten med forsikringen. Er redd jeg får samme svar som Snagg90 om jeg ringer IX og hører. 

 

1 time siden, Jarod skrev:

Jeg pratet med et BMW verksted om dette og de sa at hvis olje- og hovedservice er overskredet kan d bli problemer med garanti som går på motor og drivverk. Bremseservicer derimot var de ikke så nøye på. 
 

Kan tenke meg at forsikringsselskaper ser på dette på samme måte. 

Jepp, i dette tilfellet sa verkstedet (som har utført servicene) at dette ikke ville vært et problem hvis det var garanti det var snakk om, men fikk ikke noe svar på om det var en konkret grense for når man mistet garantien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alfred trovåg Var på biltur fra Drammen / Rjukan ( toppen) og fikk stensprut rett i klimaanlegg radiator, som er klønet plassert nede i front til venstre. 
på bildet ser du åpningen i fronten, (luft til klima radiator), mens det er lukket til høyre i fronten.
På et blunk var det slutt på avkjøling i kupeen.

Dette kostet ca. 17k. på Bilia Høvik, noe som Gjensidige tok på drivverk forsikring. Egenandel kr. 4k
 

 

IMG_0393.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering ref. mitt tidligere innlegg der service var overskredet med 2900km.

Jeg snakket med et til BMW verksted og de sa at hovedregelen var at om kilometer var overskredet med maksimalt 10% av kjørelengde innenfor serviceintervall ville det være ok. Det aktuelle tilfellet var dermed over denne regelen, men det ville sannsynsligvis ikke vært et problem for de om garanti fortsatt gjaldt.

Snakket deretter med IF og en kunderådgiver som tok seg bryet med å sjekke dette litt nøyere. Fikk da tilbakemelding om at dette med veldig stor sannsynlighet ikke ville være noe problem da de andre servicene var fulgt slik de skulle og at de ikke bevisst lette etter "avvik" for å unngå utbetaling. Nå fikk jeg ikke dette skriftelig, men satt i hvert fall igjen med et positivt inntrykk av IF her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at jeg har svart i en lignende tråd, der jeg argumenterte for at slik pluss/motorskadeforsikring ikke er den "no-braineren" mange vil ha det til, og viste til hypotetiske, men realistiske regnestykker på preventivt vedlikehold og reparasjon i forhold til merkost ved plussdekning. Man bør alltid ta den runden med seg selv fra bil til bil.

Sjekket akkurat motorskadeforsikring på min E39 M5 hos Codan, mest for morroskyld. Den vil bli ca 2,5 ganger så dyr pr år sammenlignet med det jeg betaler i dag, og da får jeg atpåtil avkorting ved evt skade ettersom den har gått over 100000km. Altså må jeg ut med ca 8k ekstra pr år i forsikring, samtidig som jeg fortsatt må betale en stor del av gildet den dagen motoren havarerer.

Har motorskadeforsikring enn så lenge på min 330e, som jeg kjøpte ny i 2018, men den vurderes hvert eneste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er på biljakt og maskinskade er en forutsetning så sjekker en del forsikringspriser for tiden og synes kanskje prisene for en del modeller var vel dyre hos IF nå, men fortsatt innenfor. Codan ser ut til å ha priset seg litt ut og tar fort dobbelt så mye for maskinskadedelen for en 320/520d som IF (Ca 6000 per år i stedet for 3000).

Men la merke til at Gjensidige nå har maskinskade opp til bilen er 10 år. Var sikker på at de kun hadde til bilen var 7 eller 8 år tidligere så det hjelper på litt selv om det ikke er like bra som IF sin dekning. Men prismessig var de ganske mye billigere på en 320xd jeg sjekket i hvertfall.

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...