Gå til innhold

Pluss Forsikring


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Merkelig nok fant jeg ikke en tråd om forsikring, så derfor våger jeg en tråd om emne.

Det gjelder drivverk forsikring, såkalt ''pluss forsikring'' i Gjensidige.
(De andre har sikkert det samme, men kanskje med en annen betegnelse)?

Ved skifte av bil ( til F13), som har fulgt alle service (79k km.), foreslo selger (agenten (?) i Gjensidige) at det er lurt å ha ''drivverk forsikring'', dvs. skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år. Gjensidige beregner  slitasje  pga. alder og mindre igjen i penger!
Min er  en F13 facelift 2016 modell.

''Vi skal ''bare'' ha kr. 3k ekstra i året, som er inkl. din personlige  faste rabatt  ....''

- Noen som har erfaring med dette;-)

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med dette. Men vil gjerne dele litt info angående kodan forsikring ! Jeg snakket med de tidligere i år, og de har ingen alders grense på bilen når det kommer til motor og drivverk forsikring, de ville gi meg den forsikringen på en E46 M3, total summen PR år ble på ikke mer en 14.000,- noe som gjør det litt mindre bekymrings fult og eige en gammel M bil! 
 

og gratulerer med en nydelig bil

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer folk som tørr å eie nyere bil uten slik forsikring. 
 

fleste kan klare seg uten, men når det først skjer noe alvorlig som cp4 havari eller regras så bør du ha ganske solid økonomisk buffer... det holder liksom ikke med 20-30k, menst på eldre bmw så er det mer en nok for da var det dyreste som kunne skje er et turboras. Menst nå kan du forvente 100k i utgifter på en 6 år gammel bil.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kan være lurt med denne forsikringen er det liten tvil om. Utrolig mye som kan feile på en såpass avansert bil. Tør ikke ha i3en min heller uten en sånn forsikring hvis jeg beholder den til etter 5 år.

Men les vilkårene nøye. Blir overraska nesten hver gang jeg leser forsikringsvilkår. Overraskende mye forsikring ikke dekker og har man skrevet under en avtale er det ikke så mye å komme etter i etterkant.

Men lite vits i å ha dette innenfor garantitiden vel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 7/20/2020 at 1:00 AM, Fredrik 90 said:

Man kjøper bare ikke en nyere bruktbil uten denne forsikringen, det kan i såfall bli dyrt 😀

Man burde nok ikke kjøpe nyere, TYSKE bruktbiler uten en slik forsikring nei.

Hadde sovet godt om natten med en brukt japansk, koreansk eller amerikansk modell uten ekstra forsikringer utover normal kasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det nok mest om verdien (og kompleksiteten) på bilen før jeg tar stilling til om jeg skal ha en plussforsikring eller ikke, og da er det klart at en japansk, koreansk eller amerikansk modell knapt rekker opp til dette kriteriet. Jeg ville f.eks aldri tegnet en plussforsikring på en Toyota Avensis, men en Toyota Landcruiser derimot. Tilsvarende ville det vært for en Chevrolet og Tesla. Sistnevnte først og fremst for å ha et sikkerhetskort når serviceapparatet svikter totalt og når støtfangeren flyr av i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også man må se an bilen litt, men jo mer komplekse dem er jo dyrere er dem å fikse på. Alt av nyere brukte premiumbiler ville jeg uten å tenke meg om valgt pluss forsikring til. Det er fordi at det er så vanvittg dyrt å fikse opp når garantien går ut. Jeg vet ikke med andre her, men jeg vil heller bruke 45 000 kr på to uker i Florida enn nytt registerkjede til bilen. Nå velger jeg BMW produkter som har ett godt rykte for holdbarhet og kvalitet (5-serie med sekser diesel) men sikker kan man aldri være. Der finnes ingen ting som en garantert feilfri bil 😅

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Tilsvarende ville det vært for en Chevrolet og Tesla. Sistnevnte først og fremst for å ha et sikkerhetskort når serviceapparatet svikter totalt og når støtfangeren flyr av i regnvær.

Pass deg nå, så ikke forumets Tesla entusiaster kommer etter deg også med brannfakler 😅 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har Garanti/Reklamasjon i 5 år. Når bilen er eldre enn 5 år, så er det ingen støtte i Garanti/Reklamasjon.
Motorskadeforsikring skal dekke reparasjoner grunnet driftsstopp. Forsikringen dekker reparasjoner som er årsaken til driftsstopp for inntil 8 år gamle biler. Men har bilen gått mer enn 100000km, så vil det bli fradrag på "slitasje". Jeg benyttet nylig av dette etter at AdBlue-systemet tok "shutdown" på motoren mitt på motorveien. Alt ble skiftet(måtte skiftes) som hadde en totalkostnad på over 60000kr. Siden bilen var gått over 100k, så måtte jeg betale 30%. Uten denne forsikringen har jeg vært "In deep shit".

Men er du 18år og 0% Bonus, så blir slike forsikringer svimlende dyr. Alt er et regnestykke.
Når man kjøper bil, kan man også inngå en årlig 3-parts forsikring med en årlig kostnad. Ca. 5000kr. En forikring som dekker det meste med noen unntak. Man bør ha noen form for slik forsikring fram til bilen blir. 8 år. Det er så mye dritt som kan bli feil på. DPF, AdBlue, Gearkasser, Registerkjede, HP-pumper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes heldigvis biler som ikke har noen av delene nevnt over, men der er det andre ting som ryker igjen.

Har lest om en norsk i3-eier der forsikringsselskapet måtte ut med 92k da klimakompressoren røyk. (Og tok med seg div annet bl.a motor mener jeg det var...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde slik forsikring i Codan på min F11. Turbo og registerkjede røk etter 198.000 kilometer. Istedenfor en regning på nesten 90 000 kroner så slapp jeg unna med 30% av dette i egenandel (i tillegg til dette byttet jeg for øvrig CP4 preventivt samtidig). Så nå er det meste som kan gå galt ordnet og nattesøvnen er bedre. 

Så ja, det kan anbefales. Jeg ville valgt Codan ettersom de ikke har aldersbegrensning, kun kilometerbegrensning på 200.000 kilometer. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Mulig jeg roter i en litt gammel tråd, men så langt har jeg kun klart å finne If og Codan som dekker "alt" etter bilen er 8 år?

If til rundt 15000kr i året og Codan til rundt 20000 i året, med trafikkavgift. Må selvfølgelig lese vilkårene nøye. Lever i dag uten slik forsikring, det føles litt spennende.

Har dog vurder en reparasjon til 50.000kr på denne måten:

Med dagens forskring til 6000kr i året ville kostnaden bli 56000kr hvor jeg måtte dekke alt selv (turbo, register, girkasse.. 50000kr er kanskje for lite/lavt i mange tilfeller). Ergo tot kost på 56000kr det året.

Med If betaler vi 15000kr i forsikring i året, 6000kr i egenandel, 5000kr er 10% av rep. kost = 26000kr det året.

56000-26000kr = Det er 30000kr "spart" ved en rep på 50.000kr ila et år.

Så om det blir behov for reparasjon 1 gang ila de neste 2 årene, så vil vi med If-forsikring "spare" 1 år med forsikringspenger i sparte rep utgifter. Og ike minst kunne sove litt bedre om natta... :) 

Kikker etter ny bil men nå kan det være vi klarer oss med bilen vi har, men vurderer det økonomiske i det hele ;)

https://w1.if.no/web/vilkaar.nsf/WebVilkaarPrGrp/70EE877FB9409909C125854300383740/$File/MOT1-9 NIDN v6.pdf?OpenElement

 

 

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket ditt er ikke helt rett. Du sparer 30 000, - ikke 20 000,- på et år ved en reparasjon til 50 000,-

Men jeg ser poenget ditt. Maskinskadeforsikring har blitt mye dyrere de siste årene. For 5-6 år siden var påslaget ofte bare en 1000-lapp eller 2 i året. Om det faktisk blir så mye som 10 000 ekstra i året tror jeg preventivt vedlikehold kan være bedre. Er det en BMW med N47 diesel kan man jo for eksempel bytte dieselpumpe for å slippe og være redd for det og kanskje sjekke registerkjede for slakk med jevne mellomrom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett - 30.000kr spart. 
Det jeg har bitt merke i med x3 n47 er at register, dieselpumpe, turbo, girkasse, «kabelbunt» via torpedovegg er eventuelle store utgifter. Kabelbunten er heldigvis byttet på min bil på goodwill. Rep var ca 40.000kr
 

Oljeskift på girkasse og andre komponenter som hører til er 12000kr. Bytte av Dieselpumpe er.. 10000kr? Turbo blir ikke bytta før den takker for seg? Sjekk av registerkjede er vel en betydelig mindre jobb enn faktisk bytte så kosten der vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...