Gå til innhold

Skal kjøpe pendler


Sydvest
 Share

Anbefalte innlegg

Får antakelig fast jobb i morgen.  (noter: varighet på et år, før studier fom høsten 2021). Skal i sammenheng med dette investere i en bil som skal få unna pendlerveien. Har vært bilfri siden jeg og min gamle E39 gikk hver vår vei tidlig i fjor sommer. 

Har så vidt peilet meg inn på noen typ 10-13 år gamle dieselbiler fra BMW. Helst E90, men den rette E60 kan og fungere.

Tanker om dette? Noen must-haves? Evt not-haves. Motorer som bør unngås? Som f.eks N47 med sine kjente og kjære kjederas.

Har speidet på en E91 LCI 325D med fin km.stand. Er prisen realistisk? Eller er det rom for pruting her. Hva slags hinder kan man forutse med M57-motoren? Noe typisk som bør vært utbedret eller må utbedres i nær fremtid?

Har også sett på noen 525d og en 530xd henholdsvis 2009-, 2010- og 2007-modeller med M57 og fin km.stand. Eneste jeg husker på stående fot er kranglete elektronikk i bakluken som kan bli pengesluk. Noe annet jeg bør være på utkikk etter?

Eller bør jeg se en annen vei enn München når jeg skal kjøpe bil? ;) Vet at bimmers antakeligvis er en lite subjektiv plass å spørre om dette. Men la oss være realistiske. Premium biler har premium priser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er en anelse høy syns jeg. Men bilen ser bra ut og greit utstyrsnivå. Koppholdere mangler, men om du klarer deg uten så er det ikke så nøye. :)

M57 motoren har generelt lite problemer. En gjenganger er termostater (er 3 stykk på biler med automat). Om bilen fortsatt har DPF montert så kan dette hindre at regenerering blir utført og dermed går filteret tett. Sjekk kjølevannstemp når bilen er varm, er den fortsatt under 80°C så bør termostater byttes. Temperaturen skal vel ligge rundt 90-100°C om jeg ikke bommer helt.

Sjekk etter oljelekkasjer under innsuget og rundt turboen.

325d/525d 197hk har ikke swirlflaps som bør fjernes, så det er en ting du slipper å tenke på. 530d har dette.

Kjenn godt etter at automatkassen girer som den skal. Kan være lurt å ta et bytte av olje og oljefilter/bunnpanne.

E90/91 med M57 er en meget god kombinasjon :) Er på nr. 2 selv :)

 

På E61 (og til en viss grad E60) er ledningsnett i bakluken en svakhet ja.

På biler med panorama takluke bør du sjekke bagasjerom for vann og gulvteppet inni bilen for fukt. Det hender at dreneringen til takluken går tett, og da finner vannet andre veier. Dette gjelder vel alt med takluke, egentlig.

En annen ting som kan føre til at gulvteppet blir vått er hvis limen til fuktsperren bak dørtrekket løsner. Dette er ikke spesielt vanskelig å fikse. Kan limes fast igjen på nytt med butylbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm nr 1, pendleravstand?

Har du 250k, ville jeg hoppet bukk over N47 og overprisede (for) gamle biler.

Ville sett på F31 med B47 disse er veldig gjerrig på suppa.

Men ville vurdert en i01 først, billigere blir det ikke!

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 med M57 begynner å bli ettertraktet. Vet ikke helt du mener med pruting. Prisen er jo satt av selger. Selvfølgelig ting som utslitte bremser og dekk, men ikke stort mer. M57 har minor bugs bare, ikke noe å bry seg med. Men alle servicer må jo være tatt, særs nøye med oljeskift er noe ville jeg sett etter. Er prisen altfor høy er det heller ingen poeng å ringe på bilen i utgangspunktet? 

Skjønner godt du vil ha bmw igjen etter e39 :) skal du studere trenger du en politelig bil, det å finne en grei e39 som skal tjene deg si 2 år uten for mye tull, skal man lete lenge etter desverre. Min "nyrestaurerte" e39 520d hadde vært ideell for deg, men den er ikke for salg nå. 

E60 med M57 er heller ikke feil, men e90 er nok mer lettkjørt og kvikk. 

Andre merker... Hmm.... Hva med 05-06 Volvo s60 d5 manuell? Såg på slik selv, dette er mye bil for pengene 😃

- ser jo nå at du ser på bil til 250k!? Tror vi har annen oppfatning av studentbil 😅

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Spm nr 1, pendleravstand?

Har du 250k, ville jeg hoppet bukk over N47 og sett på F31 med B47 evt, gjerrig på suppa.

Men ville vurdert en i01 først, billigere blir det ikke!

Ikke rare avstanden. Syv mil hver vei ca, ingen bomringer. Har ikke mulighet til å anskaffe elektrisk bil da jeg ikke har lademuligheter. F30 har jeg egentlig ikke vurdert i denne omgang. Det er noe med E90.

@Daniel.  @Evopower Mye god info. Tusen takk! Ang pris så er den i utgangspunktet en smule over det jeg ser for meg. Men så lenge det gagner både selger og kjøper så er prisdiskusjon noe man nesten må beregne når man driver med salg.

E90>E60 forresten. Femmeren blir litt tung sammenlignet med 3serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sydvest skrev:

Ikke rare avstanden. Syv mil hver vei ca, ingen bomringer. Har ikke mulighet til å anskaffe elektrisk bil da jeg ikke har lademuligheter. F30 har jeg egentlig ikke vurdert i denne omgang. Det er noe med E90.

@Daniel.  @Evopower Mye god info. Tusen takk! Ang pris så er den i utgangspunktet en smule over det jeg ser for meg. Men så lenge det gagner både selger og kjøper så er prisdiskusjon noe man nesten må beregne når man driver med salg.

E90>E60 forresten. Femmeren blir litt tung sammenlignet med 3serien.

Har eid E90 med M57, helt ok, men utdatert - syns E9* er den svakeste av de 5 ulike generasjonene 3 serie jeg har eid, men smaken er ulik. 
En 15 år gammel pendler ville jeg i utgangspunktet ikke anbefalt, ville valgt noe nyere og mer driftssikkert, F30 evt F20 uten N47.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert F20 1-serie?

1-serie ble langt penere med faceliften som kom i 2015.

For 250k kan du få en 2016/2017 med pen kilometerstand.

Det blir firer bensin eller diesel, men trenger man noe mer i en pendlerbil?

God driftsikkerhet, nybilgaranti og utstyr som navigasjon, adaptiv cruise og bra stereo må da være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sydvest skrev:

Har funnet en 2010 Subaru Impreza 2.0d med ny motor på garanti. Selger krever 99 laken for denne. Subaru med såpass ny motor/turbo kan kanskje være et alternativ?

Etter hva jeg har lest så er diesel Subaru noe man bør styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har eid E90 med M57, helt ok, men utdatert - syns E9* er den svakeste av de 5 ulike generasjonene 3 serie jeg har eid, men smaken er ulik. 
En 15 år gammel pendler ville jeg i utgangspunktet ikke anbefalt, ville valgt noe nyere og mer driftssikkert, F30 evt F10 uten N47.

 

Vi deler ulik oppfatning av driftsikkerhet. Registerras og cp4 pumpe. Da skal jeg heller bytte en noen understellsdeler ekstra. Kan bytte mange understell for prisen av ett cp4 havari. M47/m57 er jo perfekte pendlebiler. Slitesterke og går billig. På jobben min har jeg den bilen med m47/m57 som har gått kortest med 280000 km, lengste har vel nesten gått 500000 km, ellers ligger de fleste rundt 350000 km. Ja, det hender seg det er noen slitedeler som ryker, men med så gammel bil så kan man fint bruke mye billige verksteder rundt omkring. 

 

Støtter @Otis sitt tips om 1 serie med m47. Ruster lite, slitesterkt og alt dette i en liten og lett bil. Må jo være utrolig artig å kjøre en sånn med litt ekstra krutt under panseret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...