Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke veldig mye innspill å komme med, men tenker det likevel kan være greit å være klar over at bilens kjølesystem ikke varmes opp når bilen kjører elektrisk. Det vil da innebære at når batteriet er tomt, vil det blåse kaldt fra varmeapparatet frem til bilen får driftstemperatur, noe som er et håpløst system i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at de har elektrisk varmer som gjør at man ikke skal få varm luft frem til kjølevannet er varmt. Selv min 540d blåser jo varmt lenge før motortempen begynner å stige, er vel noe av samme greia tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo varme relativt fort, men det å kjøre med 24 grader i kupéen for så at en iskald motor skal bruke et par minutter på å gi varme virker bare ut som en dårlig løsning i 10-15 minus. Nå har ikke jeg studert dette i detalj, men det var selgeren på Bavaria som fortalte om dette da jeg hadde en bestilling inne på 45e. Det er mulig det er annerledes på 545e, men på X5 45e er det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
13 minutter siden, Pekka skrev:

Konfiguratoren i Tyskland har åpnet, så satte sammen den her i går:

https://configure.bmw.de/de_DE/configid/v6d6s0z8

Hvordan regner man ut hva noe slikt vil koste i Norge?

Netto pris i Tyskland ca. Euro 79126.- 

Når du tar denne til Norge legger de til frakt og vrakpant, + norsk mva.  For skilter tilkommer engangsavgift, denne er det ikke mva på. Hvor mye engangsavgiften blir er klart når den blir typegodkjent. Engangsavgiften på X5 er kr. 90 921, den vil ikke bli så høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg linket til er en M Sport Edition til ca. 91.000 Euro, der nesten ingenting kan endres.  Skal man ha noe annet enn sort skinninteriør?  Tough luck.  Andre felger? Nope.  Det er også en M Sportpaket som kan spesifiseres likt som M Sport Edition til 93.000, da har man mulighet til å endre på invendig farge, felger, m.m. .

Akkurat nå ser det ikke ut til at man kan få 20" og hengerfeste, noe som er en liten nedtur.

Basisversjonen med maks. 19" hjul kommer på ca. 92.000 Euro, men da uten M-sport eksteriør og understell.

Alt-i-alt er den dyreste pakken (M Sport Edition) det billigste alternativet hvis man prøver å få en av de andre pakkene til å ligne men trenger hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kanskje det blir litt som å banne i kirka, men jeg ville anbefalt å se på:

Audi E-tron Quattro 60 S (pris fra 842 000 kr. 0-100: 4,5 sek). Vi har E-tron 50, og er helt fantastisk fornøyd.

Den fåes også nå i Sportback-utgave, som gjør at den mer sedan-aktig ut.

Det er kuleste med den er luftfjæringen. Når man vil kjøre litt mer dynamisk, så kan den senkes nærmest til en vanlig stasjonvogn (tror 60 S kan senkes enda noe lavere). Og når man vil sitte høyt, er det bare å heve den.

Som ingeniør, så syns jeg også Hybrid er noe tull (altfor avansert - hverken fugl eller fisk osv.). Og siden batteriet er lite, så har det en tendens til å bli ganske dårlig (mange utladninger pga. liten størrelse - det gjør at batteriet blir degradert mye raskere enn f. eks ren elbil). 

 

Edit:

En til pluss for elbil: Nærmest alle hestekrefter er tilgjengelig fra 0 rpm, så den er enda raskere enn det tallene skulle tilsi. Altså hvis du skulle ha sammenlignet en bensinbil med 0-100 på 4,5 sek vs en elbil med samme tall.

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KSG skrev:

Kanskje det blir litt som å banne i kirka, men jeg ville anbefalt å se på:

Audi E-tron Quattro 60 S (pris fra 842 000 kr. 0-100: 4,5 sek).

Tror den værste banningen i tråden er gjort allerede (Toyota Rav 4) ;)  

Lånte Mercedes Benz EQC et par dager, 400 hk, 0-100: 5.1 sek, og den var kjempefin bortsett fra kjøreegenskaper i veldig krappe svinger.  Det er vel all vekten og en noe høyere bil som kommer til syne i slike pressede situasjoner.  Det er uansett fruen som vurderer en slik bil, og hun har ikke de samme kravene.

545e er fremdeles ikke tilgjengelig i norsk konfigurator, ser den skal bli tilgjengelig i desember/januar.

Takk for tips om 60 S, den hadde jeg ikke fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KSG


For så si det sånn, da hadde jeg heller vurdert X5 45e. Da har man rekkevidden man trenger til daglig kjøring, man har BMW kvalitet (og designet) og man har forutsigbarheten en fossil drivlinje gir. For all del, e-Tron er en flott elbil men å betale så mye for en bil som aldri vil klare over 400 km blir for dumt. 60 S utgaven er enda dyrere og har enda kortere rekkevidde, hva er vitsen da?

Jeg synes ladbar hybrid er helt genialt, men det forutsetter at den elektiske rekkevidden er noe å snakke om. X5 45e gir deg fordelene en elbil har i hverdagen, lokal kjøring kan gjøres på strøm. Når man skal til hytta eller på bilferie så har man forutsigbarheten og friheten til å gjøre akkurat hva man vil. Du kan ta de pissepausene der du vil og ikke der det er en lader (som det garantert er kø på). Og når du vil trøkke til litt så trykker du på sport og får nyte BMW sin legendariske rekkesekser. 0-100 på 4 sek ble fort veldig viktig for folk så fort elbilene gjorde sitt inntog. Ingen brydde seg om dette før...Min diesel familiebil gjør 0-100 på nesten det samme som 60S...men den har 1000 km rekkevidde i tillegg.

Men for all del, man må gå igjennom bilbehovet sitt å avgjøre hva man trenger og hva man kan leve med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2020 den 16.05, Pekka skrev:

Tror den værste banningen i tråden er gjort allerede (Toyota Rav 4) ;)  

Vel, Toyota er liksom ikke det samme 😝 Men nå never du jo Mercedes, så da har vi begge bannet litt i kirka 😅

På 21.12.2020 den 16.05, Pekka skrev:

Lånte Mercedes Benz EQC et par dager, 400 hk, 0-100: 5.1 sek, og den var kjempefin bortsett fra kjøreegenskaper i veldig krappe svinger.

Ja, ser den. Husker jeg prøvde onkels Grand Vitara, og kjørte inn til rundkjøringen i samme fart som jeg pleie med 5'ern.

Fy fader det var skummelt. Derfor mener jeg at adaptiv luftfjæring er et must om en skal ha SUV, da får man det beste av begge verdener, akkurat som man får det verste av begge verdener med hybrid!

På 21.12.2020 den 16.05, Pekka skrev:

Takk for tips om 60 S, den hadde jeg ikke fått med meg.

 Bare hyggelig ☺️

Om du prøverkjører, så husk å sette luftfjæringen (høyden) til laveste nivå v/ å velge "Dynamic".

 

@Fredrik 90

Vel, da har man også E-tron 55 med 436 km rekkevidde (og 0-100 på 5,7 sek). Med X5'en vil man igjen få problemet som trådstarter beskriver med Mercedes EQC. Jeg vil påsta at X5'en ikke kommer til å klare å holde følge med selv en E-tron 50 i svingete veier.

^^Dog det skal sies at jeg ikke har prøvd X5, så det må taes med en klype salt (!). Jeg kommer med påstanden basert på at X5 ikke har adaptiv luftfjæring (så vidt jeg vet kan den kun senkes/heves bak?).

 

Altså, poenget mitt er følgende, f. eks: selv en E-tron 55 (0-100: 5,7 sek) vil føles kvikkere enn din diesel (0-100 på 4 sek) pga. effektkurven. Denne effekten vil bli enda klarere om du sammenligner med en turbo-diesel/bensin. Hvorfor? Fordi når du cruiser i 50 km/t, og gir bånn gass, vil du med elbilen ha alle hester fra 0 rpm.

 

Edit:
Pris er også i favør Audi.
- E-tron 55: fra 704 900 kr.
- BMW X5 45e: fra 858 800 kr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, KSG skrev:

Altså, poenget mitt er følgende, f. eks: selv en E-tron 55 (0-100: 5,7 sek) vil føles kvikkere enn din diesel (0-100 på 4 sek) pga. effektkurven. Denne effekten vil bli enda klarere om du sammenligner med en turbo-diesel/bensin. Hvorfor? Fordi når du cruiser i 50 km/t, og gir bånn gass, vil du med elbilen ha alle hester fra 0 rpm.

Min erfaring er det motsatte. Fordi du ikke har lyd eller giring, og du har et veldig jevnt drag, så oppfattes elbilen som tregere i aksellerasjon. Det at gassresponsen er raskere klarer ikke å oppveie for dette, synes jeg. (Nå snakker jeg om moderne ICE-biler som har raske automatkasser, flate dreiemomentskurver og lite turbolag.)

En annen ting er at elbiler gjerne har en total utveksling på noe i underkant av 10:1 mens en ICE-bil i første gir gjerne har over 15:1. Dette gir 50% mer dreiemoment på drivhjulene fra stillstand. Tar du med at en ICE-bil ikke har null turtall når den drar i gang, men gjerne begynner å nærme seg maks dreiemoment.

Men elbil er veldig gøy!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ogee1 skrev:

... mens en ICE-bil i første gir gjerne har over 15:1. Dette gir 50% mer dreiemoment på drivhjulene fra stillstand. Tar du med at en ICE-bil ikke har null turtall når den drar i gang, men gjerne begynner å nærme seg maks dreiemoment.

Det er nettopp poenget mitt! ICE-biler har en 0-100 akselerasjon som er usedvanlig bra pga. Launch Control, hvor den står å revver på startlinjen. Men i hverdagen akselererer man sjeldent fra stillestående, men heller mens man allerede er i gang. Da vil elbilen gjøre det mye bedre enn det 0-100 tiden skulle tilsi.

Med andre ord: Jeg vil påsta at rolling acceleration (5-100) er mye viktigere enn vanlig akselerasjon (0-100), og der gjør elbil det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...