Gå til innhold

Hva er vitsen med sotede glass?


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Otis said:

Erfaring kan ikke slå de fysiske lover.

Nei, det kanskje ikke 90% av varmen som slipper inn - kun 90% av følt strålingsvarme. Men det reduserer varmen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt i stuss med min positive opplevelse av innvendig screen. Det HAR blitt merkbart kjøligere når disse er nede en solfylt dag - solen som treffer sofa, gulv, etc. har vesentlig mindre styrke (det kan jeg kjenne med hånden) - da varmes dette mindre opp og rommet varmes mindre opp. Og screen-stoffet er ikke spesielt varmt når solen står på. Det er aluminium på baksiden av screen'en - som jeg innbilte meg reflekterte sollyset tilbake ut vinduet før det rekker å varme. 

Hmm - eller kanskje mye er placebo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er på solskjermingstemaet. Innvendig solskjerming reduserer varmen fra sollyset med inntil 20%, så du vil nok helt klart oppleve en nedgang, men den virkelige effektive måten er å hindre solvarmen før den trenger inn på innsiden av vindusglasset, da snakker vi om 90-93% varmereduksjon. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Saltkjelen said:

Når vi først er på solskjermingstemaet. Innvendig solskjerming reduserer varmen fra sollyset med inntil 20%, så du vil nok helt klart oppleve en nedgang, men den virkelige effektive måten er å hindre solvarmen før den trenger inn på innsiden av vindusglasset, da snakker vi om 90-93% varmereduksjon. :) 

Min erfaring tilsier at det er mer enn 20 %, men har jo ingen objektive målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/30/2020 at 8:19 PM, Saltkjelen said:

Når vi først er på solskjermingstemaet. Innvendig solskjerming reduserer varmen fra sollyset med inntil 20%, så du vil nok helt klart oppleve en nedgang, men den virkelige effektive måten er å hindre solvarmen før den trenger inn på innsiden av vindusglasset, da snakker vi om 90-93% varmereduksjon. :) 

 

Må si meg enig med @Ove67

Innvendig solskjerming reduserer mer enn 20%.  Har hatt sol hele dagen i årevis, og merker en enorm forskjell på om jeg drar for gardinene eller ikke. Har ingen ekstra utvendig eller innvendig solskjerming. Naboen som har samme solforhold sier det samme - gode, gammeldagse gardiner funker fjell mot sol. 

Jeg vet at gardiner er "ut" blant eiendomsmeglere og fiffen som vil at boligen skal se ut som et utstillingshjem på Bygdøy, men fakta er at GARDINER faktisk funker mot sol, og det mye mer enn 20%.  Bimmers er ikke riktige stedet for å markedsføre solskjermingsutstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er utvendig solskjerming som reduserer solvarmen med 90-93%. Innvendig er en dårlig konstruksjon for dette annet enn å ta for den verste solvarmen (vi snakker om toppen 20% reduksjon) ettersom varmen allerede har kommet på innsiden av glasset. Cluet er å hindre varmeinnslippet i boligen, og det gjøres ved å ha solskjerming utvendig.

Derfor jobber sikkert EU-byråkratene med nye regler som skal forby sotete bilvinduer. Vinterstid vil solen bidra til oppvarming av kupeen, sommerstid skal varmen isteden gjenvinnes og gå til lading. ;)

Forresten utrolig hvor mye svalere det blir om du legger et reflekterende trekk på frontruten når den er parkert i solen. Sidevinduene, selv uten soting, synes å ha langt mindre å si. Vinkelen mot solen er vesentlig for varmeutvikling. Kanskje derfor du bare får farget takglass til den diskuterte modellen.

Tror vi kan si at det egentlig bare er to gyldige argumenter for soting: Utseende og forhindre blending av unger i baksetet. Og det siste er ofte et vikarierende argument for det første. Det ER pent med farget glass, men det er IKKE pent når forsetene må ha klart glass. Tror ingen ville valgt å ha det slik om ikke loven bestemte det. Den som ønsker farget glass, må velge å overse at helheten ikke er pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Werther skrev:

 

Må si meg enig med @Ove67

Innvendig solskjerming reduserer mer enn 20%.  Har hatt sol hele dagen i årevis, og merker en enorm forskjell på om jeg drar for gardinene eller ikke. Har ingen ekstra utvendig eller innvendig solskjerming. Naboen som har samme solforhold sier det samme - gode, gammeldagse gardiner funker fjell mot sol. 

Jeg vet at gardiner er "ut" blant eiendomsmeglere og fiffen som vil at boligen skal se ut som et utstillingshjem på Bygdøy, men fakta er at GARDINER faktisk funker mot sol, og det mye mer enn 20%.  Bimmers er ikke riktige stedet for å markedsføre solskjermingsutstyr. 

Så deilig det må være vite at gardiner er "ut" blant eiendomsmeglere og fiffen. For øvrig fascinerende å se at du drar dette mot markedsføring av solskjerming, all den tid ditt meget konstruktive innlegg omhandler GARDINER (antar det var viktig å rope gardiner). :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike fine gardiner !  
forskjellig smak, dete er helt ok. har hatt bil med integrerte rullgardiner både side bak og bak, uten å huske på å bruke sette.

For barn som sitter fastspent i baksete, så er det plagsomt å sitte å bli blendet av sollys uanswtt om det er sommer eller vinter. Hadde bil uten soting, ble mye organisering med diverse solskjerming fastet med sugekopp. Uten å bli helt bra.

Med brød&smørr kjærra , som har originalt «sota» sidevindu og bakvindu, har det vært 0 klaging, ( i tillegg til  god Plass og god kjørekomfort endelig fornøyd) .

soting var litt harry på 90 tallet, ser at bilen min er utstyrt med sota baklys, fake eksos, plast på buene, heving , breifelger (originalt med 245/45 18») og perlemor lakk - egentlig oppskrift på en relavtiv harry bil hvis dette var slutten 80 begynnelsen 90 tallet.

 

 


  

 

F5B0D432-E21F-4982-AD7C-6E103E0AF903.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har det slått meg at jeg hadde sotede glass på min forrige bil også (F10, 2011-modell) uten at det plagde meg så mye. Jeg ser på vincode for min forrige bil at dette het "s761 individual sunshade glazing". Jeg ser også nå på bildene av min forrige bil, at ja, den hadde mørkere vinduer på bakdørene. Jeg antar at også bakviduet var sotet, men dette klarer jeg ikke se på bildene.

Så er spørsmålet - hvorfor reagerer jeg plutselig så negativt på dette nå? Har BMW laget mørkere soting på nyere biler? Det hele startet med at jeg synes bakspeilet alltid er så fordømt mørkt. Jeg tok dette opp i en egen tråd, men fikk aldri svar:

 

Jeg har hatt bilen inne til Bavaria for å sjekke om speilet dimmer feilaktig ned ved fullt dagslys. Etter litt frem og tilbake (de sa først ja..?), så kom de til at bakspeilet er som det skal være. Faktisk ser jeg hvis jeg vrir bakspeilet slik at jeg ser ut frondør-vinduene via speilet at lyset i bakspeilet ser noenlunde normalt ut.

Så da ser det ut som bakvinduet er mye mørkere enn det var på den forrige bilen.

Kan dette stemme  at BMW har "skrudd opp" sotingen på senere modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ove67 skrev:

Nå har det slått meg at jeg hadde sotede glass på min forrige bil også (F10, 2011-modell) uten at det plagde meg så mye. Jeg ser på vincode for min forrige bil at dette het "s761 individual sunshade glazing". Jeg ser også nå på bildene av min forrige bil, at ja, den hadde mørkere vinduer på bakdørene. Jeg antar at også bakviduet var sotet, men dette klarer jeg ikke se på bildene.

Så er spørsmålet - hvorfor reagerer jeg plutselig så negativt på dette nå? Har BMW laget mørkere soting på nyere biler? Det hele startet med at jeg synes bakspeilet alltid er så fordømt mørkt. Jeg tok dette opp i en egen tråd, men fikk aldri svar:

 

Jeg har hatt bilen inne til Bavaria for å sjekke om speilet dimmer feilaktig ned ved fullt dagslys. Etter litt frem og tilbake (de sa først ja..?), så kom de til at bakspeilet er som det skal være. Faktisk ser jeg hvis jeg vrir bakspeilet slik at jeg ser ut frondør-vinduene via speilet at lyset i bakspeilet ser noenlunde normalt ut.

Så da ser det ut som bakvinduet er mye mørkere enn det var på den forrige bilen.

Kan dette stemme  at BMW har "skrudd opp" sotingen på senere modeller?

Ja, de originalt mørke rutene har blitt mørkere på g30 i forhold til på f10. Men jeg ser ikke hvorfor dette skulle ha noe å si på dimmefunksjonen til bakspeilet. Kjører selv f10 med originale mørke ruter + solgardin uten det har noe å si for dimmespeilet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forklaring kan være at du har blitt eldre og fått dårligere nattsyn. Tonet bakrute vil alltid nedsette sikten bakover, også i dagslys, men dette blir veldig tydelig så snart skumringen begynner. Og sikten blir enda dårligere i kombinasjon med bakspeil som dimmer. På toppen av dette kommer altså at vi får dårligere nattsyn med alderen, og med dette lavere toleranse for tonet glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Basse Lusk said:

En forklaring kan være at du har blitt eldre og fått dårligere nattsyn. Tonet bakrute vil alltid nedsette sikten bakover, også i dagslys, men dette blir veldig tydelig så snart skumringen begynner. Og sikten blir enda dårligere i kombinasjon med bakspeil som dimmer. På toppen av dette kommer altså at vi får dårligere nattsyn med alderen, og med dette lavere toleranse for tonet glass.

Ja, jeg ble jo tre uker eldre fra da jeg solgte F10'en til jeg overtok G11'en.....

Nja - det er nok ikke bare dette som er forklaringen. Men jeg trøster meg med at jeg nok venner meg til det etterhvert. Det har alltid vært noe som har plaget meg i noen måneder hver gang jeg får ny bil og så venner jeg meg til det til slutt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg ble jo tre uker eldre fra da jeg solgte F10'en til jeg overtok G11'en.....

Poenget er at nattsynet påvirker hvordan du bedømmer tonet glass. Du ville altså ikke reagert like negativt om du fikk den samme bilen for 10 år siden. Øyet til en 15-åring trenger mindre lys for å se like godt som en 30-åring, så mens 15-åringen knapt legger merke til at glasset er farget, kan 30-åringen irritere seg over det. Når din nye bil har noe mørkere glass enn den gamle, som knapt er merkbart for tenåringer, er det nattsynet ditt som gjør at du reagerer på det.

Edit: Sikkert rimeligere å øve opp nattsynet enn å bytte ruter.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...