Gå til innhold

Hva er vitsen med sotede glass?


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

On 8/28/2020 at 11:43 AM, Ove67 said:

Men jeg har jo egen integrert solskjerming på bakvinduene som kan settes opp eller tas ned utfra behov. Permanent solskjerming er passelig merkelig - det er da ikke sol hele tiden. Spesielt vinterstid synes jeg det gjør det unødvendig mørkt inne i kupeen.

Solskjerming har flere funksjoner som blant annet:
-Skjerme for solen (skarpt lys).
-Hindre for oppvarming fra solen
-Hindre innsyn
-Visuelt

Integrert solskjerming som du nevner kan brukes til å skjerme for solen (skarpt lys) og hindre innsyn (når de er i bruk).
For å hindre/redusere varme i bilen når solen står på fungerer det ikke med integrert solskjerming slik du nevner.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Basse Lusk said:

Poenget er at nattsynet påvirker hvordan du bedømmer tonet glass. Du ville altså ikke reagert like negativt om du fikk den samme bilen for 10 år siden. Øyet til en 15-åring trenger mindre lys for å se like godt som en 30-åring, så mens 15-åringen knapt legger merke til at glasset er farget, kan 30-åringen irritere seg over det. Når din nye bil har noe mørkere glass enn den gamle, som knapt er merkbart for tenåringer, er det nattsynet ditt som gjør at du reagerer på det.

Edit: Sikkert rimeligere å øve opp nattsynet enn å bytte ruter.

Nei. Det jeg reagerer på er *forskjellen* mellom lyset ut frontruten og lyset i bakruten via bakspeilet - den er nå blitt helt kunstig stor. Mens det ut frontvinduet ser ut som klokken er åtte på morgenen, ser det ut i bakspeilet som klokken er fem.

Det ville jeg reagert på uansett nattsyn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her var det mange meninger om solfilm. Det finnes utrolig mange forskjellige filmer med forskjellige egenskaper. Problemet er at altfor mange firmaer eller privatpersoner går for billige filmer uten annen egenskap enn å lage mørk rute for å hindre innsyn. Det er ganske stor prisforskjell på en god solfilm med egenskaper som har noe for seg, enn en tynn billigfilm som selges altfor mange steder.

Sluttkunde er altfor sjeldent klar over filmens egenskaper.

Og med egenskaper mener jeg;

- Fri for metaller, slik at film ikke forstyrrer signaler.

- Kjeramisk, slik at den hindrer oppvarming av coupeen OG delvis fungerer som sikkerhetsfilm.

- Speileffekt, for tøffere look.

- HIndre innsyn og UV stråling.

 

Sistenevnte er standard på alle solfilmer, i forskjellige grader og er den filmen folk flest får.

Mange av tingene som blir nevnt i tråden her kommer helt annpå filmen. 

 

Hvor mange blir egentlig spurt om hva slags film de vil ha? Tipper 99% sier vil ha sota vinduer, og skal ha xx % innsyn. Javel, OK. Betalt.

Kan legge til at det varier veldig hva som forventes av levetid også.. de fleste får 5 til 10 år, mens de virkelige gode filmene har garanti på 15 år.

Og når det gjelder bil, monteres alle filmer innvendig, logisk nok. På bygg og fasade kan man få både innvendig og utvendig.. men det er ikke "bare" å montere. Enn innvendig film kan fortere eksplodere en glassrute fordi varmen mellom 2-3 lags vinduer kan bli for høy. Det er mye å sette seg inn i.

 

 

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke særlig mer begeistret for de sotede glassene nå i vintermørket. Idag måtte jeg rygge et stykke pga. motgående bil på smal vei. Det er pokker meg mørkt nok som det er, men det er utrolig ekkelt å skulle skimte veien gjennom den veldig mørke bakruten. Kan ikke være positivt for trafikksikkerheten det der :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ove67 skrev:

Blir ikke særlig mer begeistret for de sotede glassene nå i vintermørket. Idag måtte jeg rygge et stykke pga. motgående bil på smal vei. Det er pokker meg mørkt nok som det er, men det er utrolig ekkelt å skulle skimte veien gjennom den veldig mørke bakruten. Kan ikke være positivt for trafikksikkerheten det der :-(

Ryggekamera 🥳

Nei, det er klart det gir værre utsikt på dårlig belyste veier og sikten bak C-stolpe-området til BMW er litt uoversiktlig da vinduet ikke går helt bak og ned som på f.eks. Audi. Men det er det designmessige årsaker til. Nå er det heldigvis få ganger man må rygge i bekmørket på offentlige veier :) 

1221AA9E-C229-4E09-9873-7CA89ACB8C0A.jpeg.8e9a78f9c599e2b87689a3904b01770f.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Otis skrev:

Men du har da speil?

Når det er sagt, så har jeg faktisk montert ryggelys på x5en, ganske skjult da. Men det var deilig å få mer lys. Og jeg har ikke sotet glass på sideruter fremme.

På RAV4en jeg hadde byttet jeg ut måneskinnet av noen halogenpærer til sterkere LED i ryggelyset. For som du var det deilig og få mer lys bak. Var sotede ruter på den også. Opplever svakere ryggelys som et større problem, for man har speil og noen har også ryggekamera så utsikten er det ikke noe galt med. Det er heller dårlige ryggelys på bilene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2020 at 7:32 PM, Otis said:

Men du har da speil?

Når det er sagt, så har jeg faktisk montert ryggelys på x5en, ganske skjult da. Men det var deilig å få mer lys. Og jeg har ikke sotet glass på sideruter fremme.

Bilde? Hvordan gikk du frem? :) Sterke ryggelys er et must.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2020 at 7:20 PM, Ove67 said:

Blir ikke særlig mer begeistret for de sotede glassene nå i vintermørket. Idag måtte jeg rygge et stykke pga. motgående bil på smal vei. Det er pokker meg mørkt nok som det er, men det er utrolig ekkelt å skulle skimte veien gjennom den veldig mørke bakruten. Kan ikke være positivt for trafikksikkerheten det der :-(

Kan jeg spørre hvordan det er å rygge etter innerspeilet ut bakruta på en sedan eller i det hele tatt en moderne bil med sin tykke struktur og relativt sett svært små vindusflater? Det er ikke verdt en dritt hverken på dagtid eller i mørket er min erfaring, samme om det er sota eller klare ruter. Sidespeil er det eneste som funker og som gir deg sikt på sidene, samme hvordan vindusdesignet er bakover på sidene av bilen. Sidespeil i kombinasjon med ryggekamera (som du sikkert har?) skulle vel funke fint, disse ryggekameraene funker tålig bra i mørket og er min erfaring. Men ja, gode ryggelys er alfa omega og er sterkt underdimensjonert på mange biler i dag. BMW er en av få som leverer ryggelys på begge sider på de fleste (alle?) bilene sine, mange har tåkelys i ene lykta og ryggelys i den andre, det er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, papertiger said:

Kan jeg spørre hvordan det er å rygge etter innerspeilet ut bakruta på en sedan eller i det hele tatt en moderne bil med sin tykke struktur og relativt sett svært små vindusflater? Det er ikke verdt en dritt hverken på dagtid eller i mørket er min erfaring, samme om det er sota eller klare ruter. Sidespeil er det eneste som funker og som gir deg sikt på sidene, samme hvordan vindusdesignet er bakover på sidene av bilen. Sidespeil i kombinasjon med ryggekamera (som du sikkert har?) skulle vel funke fint, disse ryggekameraene funker tålig bra i mørket og er min erfaring. Men ja, gode ryggelys er alfa omega og er sterkt underdimensjonert på mange biler i dag. BMW er en av få som leverer ryggelys på begge sider på de fleste (alle?) bilene sine, mange har tåkelys i ene lykta og ryggelys i den andre, det er ubrukelig.

 

 

Selv bruker jeg konsekvent sidespeil ved rygging, aldri rygging med "armen bak passasjerstolen"-måten. Uansett om bilen har sensor/kamera eller ei.  Har kun kjørt et par biler med ryggekamera, og foretrekker parkering-sensor selv, spesielt i vinterhalvåret når kameraet blir tilsmusset.  

Er det ikke Audi E-Tron som kan leveres med kamera istedenfor gammeldagse, utvendige speil? Dette funker dårlig over tid, f.eks ved fuktig værtype eller software-bugs. Old school-speil er skuddsikre og funker fint selv etter 100 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det uslåelige er godt ryggelys, sensorer, ryggekamera OG usotede vinduer! Hvis Norge var et selvstendig land uten bindinger til EU, er jeg sikker på at mørke vinduer ikke hadde vært tillatt. Sikkerheten spesielt på vinterstid, der dagslyset varer bare noen få timer, tilsier egne regler for Norge. I kveld ble en kvinne rygget på her i Trondheim. Ofte er det barn som rammes i tragiske ryggeulykker. Ved rygging har føreren minst kontroll og størst behov for god sikt, da er det bakvendt å redusere sikten ved å sote vinduene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Men det uslåelige er godt ryggelys, sensorer, ryggekamera OG usotede vinduer! Hvis Norge var et selvstendig land uten bindinger til EU, er jeg sikker på at mørke vinduer ikke hadde vært tillatt. Sikkerheten spesielt på vinterstid, der dagslyset varer bare noen få timer, tilsier egne regler for Norge. I kveld ble en kvinne rygget på her i Trondheim. Ofte er det barn som rammes i tragiske ryggeulykker. Ved rygging har føreren minst kontroll og størst behov for god sikt, da er det bakvendt å redusere sikten ved å sote vinduene.

 

Derfor rygger man inn på parkeringsplasser, alltid(med mindre p-plassen er konstruert annerledes)! Ser nestenulykker hver dag hvor folk blir nesten rygget på fordi man har kjørt inn på en p-plass og må rygge ut og mister oversikten. Derfor skjer også de fleste ryggeulykker ut fra parkeringsplasser. Godt ryggelys er alfa og omega! Alt annet er et pluss, mørke ruter har JEG aldri hatt noen problemer med, men folk er forskjellig og forskjellig syn. Så jeg er ikke en fasit for f.eks. deg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...