Gå til innhold

Priser på 98-oktan


Billyboy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fyller aller helst ikke noe annet enn 98-oktan på F90'en. Men det er er irritasjonsmoment at man ikke ser prisen på drivstoffet før koden er tastet og man er klar til å sende bensinen ned i tanken. Man kan jo tro at det koster ca en krone over 95-oktanen som står på skiltene, men jeg har sett både 1,3 og 1,6 kr over, og da begynner det å bli mye.

Er det noen "glup" måte å finne prisene uten å måtte inn med kortet og taste koden først?

Endret av Billyboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener, jeg tror ikke Shell heller viser prisen på selve pumpa før man har satt inn kortet, slått kode og valgt drivstofftype, det viser derimot på ei stor lystavle på veggen rett ved pumpene. 

Når det gjelder bensinkort kombinerer jeg Trumf og Santander Flexi, Trumf gir 50 øre literen hos Shell hvis man har Snarveienappen til Shell og sender inn en sms annenhver måned ish. Med Santander Flexi kan man velge en kategori som gir 4%, jeg har valgt bensinstasjon der. Når jeg fyller setter jeg først inn Trumfkortet deretter Santander kortet. da blir det 50øre + 4% som somregel gir totalt over 1kr literen i rabatt. 

Shell Haugesund ikveld 

Shell.thumb.jpg.13a6b5cc9a33f090abdff431309e69a6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har F90 er vel ikke penger til drivstoff største problemet? Men jeg forstår tankegangen din. Selv fyller jeg kun 98 på 328 kompressoren, jeg fyller nesten uansett hva det koster. Her i Oslo er det nok ikke mange årene til fossilbiler blir forbudt så jeg koser meg mens jeg enda kan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Her i Oslo er det nok ikke mange årene til fossilbiler blir forbudt så jeg koser meg mens jeg enda kan....

Da hadde jeg jaggu sterkt vurdert å flytte. De grønne idiotene setter jo hele hovedstaden på huet, rett og slett en by å unngå for oss andre i landet her. Tenker mange nok sånn så kan man jo tenke seg hvor det bærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da hadde jeg jaggu sterkt vurdert å flytte. De grønne idiotene setter jo hele hovedstaden på huet, rett og slett en by å unngå for oss andre i landet her. Tenker mange nok sånn så kan man jo tenke seg hvor det bærer...

Synd ikke jobben kan flytte etter🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Hpi said:

Jeg er litt usikker på hva du mener, jeg tror ikke Shell heller viser prisen på selve pumpa før man har satt inn kortet, slått kode og valgt drivstofftype, det viser derimot på ei stor lystavle på veggen rett ved pumpene. 

Når det gjelder bensinkort kombinerer jeg Trumf og Santander Flexi, Trumf gir 50 øre literen hos Shell hvis man har Snarveienappen til Shell og sender inn en sms annenhver måned ish. Med Santander Flexi kan man velge en kategori som gir 4%, jeg har valgt bensinstasjon der. Når jeg fyller setter jeg først inn Trumfkortet deretter Santander kortet. da blir det 50øre + 4% som somregel gir totalt over 1kr literen i rabatt. 

Shell Haugesund ikveld 

Shell.thumb.jpg.13a6b5cc9a33f090abdff431309e69a6.jpg

Bra tips det med trumf + santander flexi ... Må ta en nærmere titt på bensinstasjonene i nærheten og sjekke etter lignende skilt med priser.

Det er ikke det at jeg går konk om jeg fyller til litt høyere pris, men det har noe med at man tross alt vil vite hva man betaler. Jeg skal enkelt og greit handle en vare, og da bør det jaggu være en tydelig prislapp også. Det er ikke som på verksted der man ikke riktig vet hvor lang tid det tar å feilsøke en feil i det elektriske anlegget... :)

Endret av Billyboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dere får bonus både fra Trumf og kredittkortet? Bruker å være vanlig at man ikke kan kombinere rabatter. Isåfall er det jo en grei deal. Så fremt man betaler regningene i tide.

Har kjørt en del 98 på min 2007 E61 N53, men kan vel påstå at jeg ikke har merket så stor forskjell. Men... kan jo ha feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lading av elbil vet man omtrent ikke hva det koster før man ser hvor mye som et trukket fra kontoen/man får regning.

Jo det er gjerne fastpris iht region/avtaler og det finnes nettsider/apper med prisinfo osv, men i forhold til drivstoff er det helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, strukt skrev:

Sikker på at dere får bonus både fra Trumf og kredittkortet? Bruker å være vanlig at man ikke kan kombinere rabatter. Isåfall er det jo en grei deal. Så fremt man betaler regningene i tide.

Har kjørt en del 98 på min 2007 E61 N53, men kan vel påstå at jeg ikke har merket så stor forskjell. Men... kan jo ha feil.

Man får bonus fra begge deler men som jeg skrev så må man operere med et fysisk trumfkort i tillegg til kredittkortet. Først bonuskortet så kredittkortet i kortleser på bensinpumpa. Man kan ikke registrere et kredittkort hos Trumf.  Jeg betaler da bensinregning 1 gang pr måned til Santander, det fungerer veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, strukt said:

Sikker på at dere får bonus både fra Trumf og kredittkortet? Bruker å være vanlig at man ikke kan kombinere rabatter. Isåfall er det jo en grei deal. Så fremt man betaler regningene i tide.

Har kjørt en del 98 på min 2007 E61 N53, men kan vel påstå at jeg ikke har merket så stor forskjell. Men... kan jo ha feil.

Hvis timingen på tenningen ikke er justert for det har du ingenting igjen for å bruke 98. Greia med 98 er at den er mer stabil enn 95, og dermed kan sylinderne tenne ørlite tidligere, og dermed får man mer effekt. Risikoen med 95 er at den tenner for tidlig, og da kan man få motorbank. Alle nyere motorer som er beregnet på 98 kan kompensere for dette (bankesensor), men da mister man noe effekt/drivstofføkonomi.

Motorer som er optimalisert for 95 kan man gjerne fylle 98 på, men man sparer ikke drivstoff på det og får heller ingen økt effekt. MEN, 98-oktan er gjerne tilsatt en del rensestoffer som forhindrer oppbygging av slaggstoffer i sylinderne og ventilene. Jeg ville heller fylt en tank med 98 i ny og ne enn å tømme på tilsetning fra biltema. Ved å fylle 98 er du sikker på å få en veltestet blanding som renser motoren og i alle fall ikke gjør noe skade. På f11 535i'en jeg hadde pleide jeg å fylle 98 omtrent hver 3. tank for å hjelpe til å rense opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det @Billyboy sier så er 98 oktan uten etanol i motsetning til 95 eller E5 som inneholder 5% pr idag med fare for at det skal stige. Her i Norge har Amcarmiljøet vært en stor pådriver for at 98 oktan skal kunne fylles innen en viss radius rundt om i landet og være etanolfri.. Grunnen til dette er at drivstoffslanger etc i de gamle amerikanske bilene ikke tåler etanol særlig godt. Bensin med etanol er heller ikke anbefalt å stå ubrukt mer enn 6 mnd så for sesongbaserte maskiner som kantklipper og båt er det egentlig ikke optimalt. 

Bmw har for problemfritt bilhold en top tier liste over anbefalt drivstoff i USA. I tillegg til Chevron etc så finner man Shell Vpower på lista. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...