Gå til innhold

Dyster fremtid som bilentusiast?


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

På 5.12.2020 den 6.40, Lars89 skrev:

Det er en støtfangerbjelke bak skiltet. Burde heller designa en ny fanger fra bunnen.

2021-bmw-m440i-xdrive-coupe-109-1602004315.jpg.fd45918dad960dbbcaf4428e439f292f.jpg

Egentlig er ideen om skilt fullstendig utdatert.

Se bare på utviklingen innen mobilen, neste generasjon er uten porter og hull, kun med e-sim og trådløse enheter, samt trådløs lading.
Ville vært enkelt å fjernet skiltet helt, det er nok neste steg, da blir løsningen på 4 serien mer spiselig.

Timing er alt, ix kommer med 5G løsning, skal man ha selvkjørende biler, er 5G nøkkelen. 


Selv tror jeg ACS og andre leverandører vil slite, bilen og entusiasmen daler med skiftende eierskap og entusiasmen vil synke dramatisk de neste tiårene.

Moderatoredit: Innleggene er skilt ut fra BMW nyhetstråden, så fortsett gjerne diskusjonen om hvordan fremtiden for oss bilentusiaster blir, her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

Selv tror jeg ACS og andre leverandører vil slite, bilen og entusiasmen daler med skiftende eierskap og entusiasmen vil synke dramatisk de neste tiårene.

Er redd du har rett. Bilabonnement har jo begynt å komme allerede. Blir sikkert en løsning som passer de aller fleste. Vi bilentusiaster blir jo bare mer og mer sjeldne. Ser jo med el bil inntoget at merke entusiasmen forandrer seg veldig. Mange som plutselig er åpne for å bytte merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, mslello skrev:

AC Schnitzer har mye bra for tiden 😊 Mulig det er blåfargen som gjør det 😊

Jeg tror også det med at bil entusiasmen slik vi har kjent den er over. Blandt nye biler ihvertfall. Det blir som å kjøpe seg en sykkel. Fin den til sitt bruk, etterpå så kaster man den. Blir nok det samme med bil. 

Men derimot tror jeg at veteranbiler, samleobjekter og lignende vil få en enorm prisstigning. De vil stå som et historisk symbol, litt som kunstsamlere i dag. Det å få seg en grom klassiker eller veteran er dyrt og for mange uoppnåelig. Trenden med at prisene øker ser ikke ut til å stoppe. 

Så for hver kjip ny bil som kommer så øker verdien på gammalt med sjel. Så bil interessen er ikke over, biltreff kommer det til å være lenge. Men det kommer til å bli dyrere å eie og kjøpe gamle biler. Mulig det blir spesialdispensasjon til å kjøre disse på treff om sommeren osv. 

Blandt nye biler så ser jeg ingen grunn til at disse skal gå inn i historien som noe dyrt og særegent. Foruten de heeelt på toppen av diverse superbiler da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg tror også det med at bil entusiasmen slik vi har kjent den er over. Blandt nye biler ihvertfall. Det blir som å kjøpe seg en sykkel. Fin den til sitt bruk, etterpå så kaster man den. Blir nok det samme med bil. 

Men derimot tror jeg at veteranbiler, samleobjekter og lignende vil få en enorm prisstigning. De vil stå som et historisk symbol, litt som kunstsamlere i dag. Det å få seg en grom klassiker eller veteran er dyrt og for mange uoppnåelig. Trenden med at prisene øker ser ikke ut til å stoppe. 

Så for hver kjip ny bil som kommer så øker verdien på gammalt med sjel. Så bil interessen er ikke over, biltreff kommer det til å være lenge. Men det kommer til å bli dyrere å eie og kjøpe gamle biler. Mulig det blir spesialdispensasjon til å kjøre disse på treff om sommeren osv. 

Blandt nye biler så ser jeg ingen grunn til at disse skal gå inn i historien som noe dyrt og særegent. Foruten de heeelt på toppen av diverse superbiler da. 

Her er jeg helt enig.

Tiden for å se etter å kanskje sikre seg en av «legendene» er inne. Se på prisene på Z8 bare, E31 850CSI, osv osv. Selv hadde jeg hygget meg lenge med en Z3/4 eller en 640/650 cabriolet.
Prisene på flotte eksemplarer vil stige og de vil stige signifikant med den økte strømmen av melk og brød elbiler med vegan skinn og alskens faenskap.

En ordinær E39 eller E46 som er velholdt om et tiår eller tre, vil være verdt en pen sum.

Ser det på ungenes generasjon (9 og 13), det å kunne lage, skape eller beskue et mekanisk underverk som en motor er - er gresk for dem.

@Tony Soprano Merkevare vil bli stående/økende om de gitte merkene evner å bevare merkets kjerneverdier/styrker. 
Hvis vi så titter på BMW som bl.a bruker Batterier fra Kina, riktignok skal de lage sine egne elmotorer med høyt turtallsvillighet.
Men drivlinjene blir stort sett som på en android telefon, stor sett samme specs mellom de ulike merkene, ingen R5 eller I6, V8 eller V12.
Om batteriene blir laget fra en karbonnøytral aktør som Northvolt (Sverige) eller megafabrikkene som dukker opp litt vestenfor Fredrik90, jeg vet ikke hvor mye det betyr for folk? Jeg tror pris og bruk og kast/leasing vil dominere markedene.

Man ser de samme uttrykkene fra mobilbransjen bli brukt i bilbransjen, autoswap, fleks osv, det er ikke tilfeldig. Slike uttrykk er ikke rettet mot entusiastene eller de merkebevisste.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg dommedagsprofetene har sluppet løs igjen med dystre spådommer og negativ tenkning. Jeg vel egentelig uenig i det meste som skrives her ang fremtidig bilentusiasme. Og nei, ikke skyld på trangsyn og "du vil ikke innse det uunngåelige"...

Først og fremst hva mener dere med fremtiden? Er det 5 år, 10 år eller 15 år? La oss ta ett tiår av gangen og snakke frem til 2030. La oss nå si at alt fossilsalg skal forbys etter 2025 (noe som ikke kommer til å skje ettersom det ikke er lov i henhold til EU. Norge forplikter seg å følge dette via EØS avtalen). Da er det i dag man skal gå ut å kjøpe seg en ny entusiast bil, går man med drømmen om å kjøpe en skikkelig rå BMW ny så gjør det nå. Det er mer sannsynlig at politikerene velger skyhøye avgifter i stede for ett forbud. Så kommer unntak da, som ladbare hybrider og varebiler. Innen 2025 så vil uansett de fleste fossile biler ha en eller annen form for elektrifisering. Men så kan men leke med tanken...hva skjer med elbiler og 2025 målet om man innfører moms og avgifter på elbiler? For det vil jo med største sikkerhet komme før 2025! Man får trolig ikke gjennomslag for å øke fossilbilavgiftene tilsvarene, iallfall ikke så lenge de utgjør en såpass liten andel av nybilsalget. Da går vinninga opp i spinninga. Dette er egentelig ett dilemma for politikerene, de sitter litt låst her. Regjeringens forslag til å øke avgifter på fossilbiler nå i 2021 ble effektiv feid av banen, nettopp fordi den politiske viljen til å øke bilavgifter er så liten. Det spiller ikke noen rolle, teknologien jobber for dem så de trenger ikke å regulere dette med mer avgifter på fossilbiler. Dette forslaget var ene og alene symbolpolitikk for å vise at de gjøre noe for klima. Noen annen måte kan de ikke forsvare dette på med ett elbilsalg på 60 prosent og økende...vi få som foretrekker fossilbiler vil få gå i fred en god stund til vil jeg mene.

Når vi så vender fokuset bort fra nybiler og over til brukte så er det ingen som har sagt noe om at det skal bli forbudt å kjøre fossilbiler i fremtiden. Tryggest av alle står jo de såkalte entusiastbilene, da disse kan forsvares med at de utgjør en så liten prosentandel av bilparken og de kjøres så forsvinnende lite i forhold til vanlige biler. Skulle politikerne rasle med sabelene mot disse bilene så har vi Amcar i ryggen. Dette er en bilorganisasjon med forbausende stor gjennomslagskraft. Jo flere entusiastbiler som selges nå og i årene fremover jo mer har vi å boltre oss i på bruktmarkedet i årene etter eventuelt 2025. Dette er da bare posetivt 😀 Hvordan bildet ser ut i 2040 er ikke interessant å snakke om nå, det skal renne mye vann i havet innen den tid. Innen den tid er det vel flere her inne som har fått kjøreforbud av legen uansett, så det er ikke noe poeng i lage bråk om det nå som vi bør kose oss med bil.

Jeg er sterkt uenig i at bilinteresse og bilentusiasme er på vikende front. Men bilentusiasmen har forandret seg en del, og den slår kanskje inn i noe høyere alder enn før. For se litt på det, det har aldri blitt solgt så mye nye entusiastbiler i Norge som nå, det har aldri blitt bruktimportert så mye entusiastbiler hit. Det å eie en entusiast bil, gjerne en skikkelig dyr en har blitt mye mer stuerent nå enn det var før, bilene har blitt mer tilgjengelige takket være lavere bilpriser og bedre finansierings løsninger. Samt bilprodusentenes fokus på å lage entusiastbiler. Akkurat elbilenes inntog har jo også mye av skylden for at stadig flere plasserer en entusiastbil i sin garasje. Det perfekte alibiet for å kjøre en elbil til hverdags er jo å ha en E46 M3 i garasjen. Folk vil realisere seg selv og de har råd til det. Tidene hvor ungdom sto i garasjen å skrudde Amazon, kjørte på bygda uten lappen og råna rundt er kanskje avtagende. Men dette skyldes jo også at biler har blitt mer komplekse og at man har andre plattformer å være sosial på. Men se bare hvor lett det er å få tilgang til bilstoff, YouTube, TV og Internett er jo fullt av det. På 80 tallet måtte man vente på neste nummer av Auto Motor und Sport eller neste episode av Trafikmagasinet. Vi lever jo i en gullalder hva det å være bilentusiast angår! 😀

Så har vi veien videre, i årene etter 2025. Hvorfor er det sånn at all bilentusiasme skal forsvinne bare fordi biler blir elektriske? Lynrask og umiddelbar akselerasjon og lavt tyngdepunkt, hvilke bilentusiaster liker ikke dette? (Bortsett fra Land Rover entusiaster) Skal du ha lyd? Javel så kjøper du en nyere bruktimportert fossil entusiast bil, verre er det ikke. Ikke kom å fortell meg at en Porsche Taycan ikke appellerer til bilentusiaster, det nekter jeg å tro. Vi vet ennå ikke hvor teknologien vil ta oss, slutt så tenk så forbanna mye på fremtiden og heller fokuser på nåtiden.

Og til sist, hvor har dere fått det fra at bilabonnoment og bildeling er ett tegn på at bilentusiasmen svinner hen? Dette er jo bare atter bullshit. De folka som kjøper disse tjenestene er jo de intetanende menneskene som ser på bilen som ett fremkomstmiddel...de har da aldri vært entusiaster. Dette er folk som enten har kjørt en liten uinteressant bil, eller som ikke har eid bil i det hele tatt. Bilabonnoment er jo mobilitet til folket, også de som av praktiske årsaker ikke kan eie sin egen bil. Det er jo ikke sånn at en familie på fem ute i Bærum velger å selge XC90en sin for å abonnere på bil. Det tegnes jo ett ganske sort hvit bilde av det som skjer i bilbransjen i Norge om dagen. Ja det er høyt elbilsalg, men dette høye elbilsalget går jo ikke på bekostning av entusiastbilene. Det høye elbilsalget går på bekostning av kjedelige hverdagsbiler som før toppet salgs statestikkene. Biler som VW Passat, Avensis og Golf....traurige grå og sorte biler med 115 hesters dieselmotorer. Det er jo dette nordmenn har hypa etter de siste 15 åra, før elbilbølgen kom. Sønnen til nabokjerringa her har kjørt en sånn sølv Toyota Prius 7 seter som familiebil. I stede for å kjøpe en ny døll bil så har han kjøpt seg en ny Audi e-Tron 50. Ikke at dette heller er noe fruktfat, men det er en jævlig mye penere bil å se på enn Priusen når han er på besøk hos mora si tvers over vegen for meg. Det selges i dag Porsche 911 som aldri før, BMW Norge melder om rekordhøyt salg av M biler og M performance modeller, AMG og Audi RS selger faktisk brukbart antall nye biler i forhold til for 15 år siden. Dette er en smal nisje som ikke lider under høyt elbil salg, og vil heller ikke gjøre det i årene fremover.  

Slutt å bekymre seg så mye for fremtiden, dette greiene her ordner seg nok skal dere se. Man kan gå å tenke at sånn og sånn blir ikke noe greit, men så dukker det gjerne opp ting på veien som gjør at ting ikke blir så galt som man hadde fryktet 😀 Nå skal jeg ut å fylle tanken med 98 blyfri på min E60 545i, for det var billig nå i kveld så jeg. Hver kjøretur med lyden fra N62 V8ern er en fest, slik enkel bilglede skal jeg nyte så lenge som overhode mulig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet @Fredrik 90, dette er et forum - et forum hvor meningsutveksling finner sted. Hvor ulike meninger drives frem av personer med ulik alder og med ulike bakgrunner uttrykker seg.

Jeg er ingen dommedagsprofet, jeg ser ikke inn i noen kule, jeg skriver hva jeg tenker. Jeg er ikke ute etter å vinne et valg eller ha rett i ett og alt. De jeg er uenige i, trenger jeg ikke overbevise eller raljere, neglisjere eller pisse på.

Fyr opp 8’ern og kos deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er jo nettopp meningsutveksling vi driver med her @Ron Jeremy. Man er uenige i hverandres meninger, man har forskjellige syn på fremtiden. Greit nok at man ikke skal forsøke å "vinne ett valg". Men noen ganger virker det som det er ett kappløp å tegne ett så dystert bilde som mulig av bilentusiastenes fremtid. Jeg er ikke så sikker på om dette er så dystrert jeg, som jeg grundig forklarer i innlegget mitt over her.

Det er helt fair at man kommer til en alder og ett punkt i livet hvor man fokuserer på andre ting en bil. Man har kjørt det som er å kjøre av interessante BMWer, og fått utløp for sine interesser i løpet av 30 år. Men forstå nå at det er andre folk innpå her som ikke er kommet dit ennå, som ennå har lyst til å oppleve bilglede de nærmeste 15-20 årene. Jeg bryr meg ikke, jeg kan skille gammelmanns prat fra realiteten, men det sitter mange unge og håpefulle innpå her som leser uten å ta bladet fra munnen. Det uhyre viktig hvordan vi påvirker de unge, påvirker dem til hvilke retningsvalg de skal da. Hvis det er så at færre og færre unge viser interesse for bil, så får vi verne om de få som gjør det. Da kan vi ikke ha det slik at de logger seg på her og blir tytet ørene fulle av vissvass om bilabonnoment, at elbiler gjør at bilinteressen går nedenom og hjem. Dere godt "bereiste" får ta dere sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT siden denne ikke går direkte på BMW nyhet, men slenger inn en kommentar rundt diskusjonen om bilentusiasten og framtiden ned overgang til elektriske transportmiddel.

Denne video fra Harrys garage , deler jeg de samme spørsmål og betraktning når det gjelder framtiden til dagens og framtidens klassiske biler (sen 80 mot midt 90 tallet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Her ser jeg dommedagsprofetene har sluppet løs igjen med dystre spådommer og negativ tenkning. Jeg vel egentelig uenig i det meste som skrives her ang fremtidig bilentusiasme. Og nei, ikke skyld på trangsyn og "du vil ikke innse det uunngåelige"...

Først og fremst hva mener dere med fremtiden? Er det 5 år, 10 år eller 15 år? La oss ta ett tiår av gangen og snakke frem til 2030. La oss nå si at alt fossilsalg skal forbys etter 2025 (noe som ikke kommer til å skje ettersom det ikke er lov i henhold til EU. Norge forplikter seg å følge dette via EØS avtalen). Da er det i dag man skal gå ut å kjøpe seg en ny entusiast bil, går man med drømmen om å kjøpe en skikkelig rå BMW ny så gjør det nå. Det er mer sannsynlig at politikerene velger skyhøye avgifter i stede for ett forbud. Så kommer unntak da, som ladbare hybrider og varebiler. Innen 2025 så vil uansett de fleste fossile biler ha en eller annen form for elektrifisering. Men så kan men leke med tanken...hva skjer med elbiler og 2025 målet om man innfører moms og avgifter på elbiler? For det vil jo med største sikkerhet komme før 2025! Man får trolig ikke gjennomslag for å øke fossilbilavgiftene tilsvarene, iallfall ikke så lenge de utgjør en såpass liten andel av nybilsalget. Da går vinninga opp i spinninga. Dette er egentelig ett dilemma for politikerene, de sitter litt låst her. Regjeringens forslag til å øke avgifter på fossilbiler nå i 2021 ble effektiv feid av banen, nettopp fordi den politiske viljen til å øke bilavgifter er så liten. Det spiller ikke noen rolle, teknologien jobber for dem så de trenger ikke å regulere dette med mer avgifter på fossilbiler. Dette forslaget var ene og alene symbolpolitikk for å vise at de gjøre noe for klima. Noen annen måte kan de ikke forsvare dette på med ett elbilsalg på 60 prosent og økende...vi få som foretrekker fossilbiler vil få gå i fred en god stund til vil jeg mene.

Når vi så vender fokuset bort fra nybiler og over til brukte så er det ingen som har sagt noe om at det skal bli forbudt å kjøre fossilbiler i fremtiden. Tryggest av alle står jo de såkalte entusiastbilene, da disse kan forsvares med at de utgjør en så liten prosentandel av bilparken og de kjøres så forsvinnende lite i forhold til vanlige biler. Skulle politikerne rasle med sabelene mot disse bilene så har vi Amcar i ryggen. Dette er en bilorganisasjon med forbausende stor gjennomslagskraft. Jo flere entusiastbiler som selges nå og i årene fremover jo mer har vi å boltre oss i på bruktmarkedet i årene etter eventuelt 2025. Dette er da bare posetivt 😀 Hvordan bildet ser ut i 2040 er ikke interessant å snakke om nå, det skal renne mye vann i havet innen den tid. Innen den tid er det vel flere her inne som har fått kjøreforbud av legen uansett, så det er ikke noe poeng i lage bråk om det nå som vi bør kose oss med bil.

Jeg er sterkt uenig i at bilinteresse og bilentusiasme er på vikende front. Men bilentusiasmen har forandret seg en del, og den slår kanskje inn i noe høyere alder enn før. For se litt på det, det har aldri blitt solgt så mye nye entusiastbiler i Norge som nå, det har aldri blitt bruktimportert så mye entusiastbiler hit. Det å eie en entusiast bil, gjerne en skikkelig dyr en har blitt mye mer stuerent nå enn det var før, bilene har blitt mer tilgjengelige takket være lavere bilpriser og bedre finansierings løsninger. Samt bilprodusentenes fokus på å lage entusiastbiler. Akkurat elbilenes inntog har jo også mye av skylden for at stadig flere plasserer en entusiastbil i sin garasje. Det perfekte alibiet for å kjøre en elbil til hverdags er jo å ha en E46 M3 i garasjen. Folk vil realisere seg selv og de har råd til det. Tidene hvor ungdom sto i garasjen å skrudde Amazon, kjørte på bygda uten lappen og råna rundt er kanskje avtagende. Men dette skyldes jo også at biler har blitt mer komplekse og at man har andre plattformer å være sosial på. Men se bare hvor lett det er å få tilgang til bilstoff, YouTube, TV og Internett er jo fullt av det. På 80 tallet måtte man vente på neste nummer av Auto Motor und Sport eller neste episode av Trafikmagasinet. Vi lever jo i en gullalder hva det å være bilentusiast angår! 😀

Så har vi veien videre, i årene etter 2025. Hvorfor er det sånn at all bilentusiasme skal forsvinne bare fordi biler blir elektriske? Lynrask og umiddelbar akselerasjon og lavt tyngdepunkt, hvilke bilentusiaster liker ikke dette? (Bortsett fra Land Rover entusiaster) Skal du ha lyd? Javel så kjøper du en nyere bruktimportert fossil entusiast bil, verre er det ikke. Ikke kom å fortell meg at en Porsche Taycan ikke appellerer til bilentusiaster, det nekter jeg å tro. Vi vet ennå ikke hvor teknologien vil ta oss, slutt så tenk så forbanna mye på fremtiden og heller fokuser på nåtiden.

Og til sist, hvor har dere fått det fra at bilabonnoment og bildeling er ett tegn på at bilentusiasmen svinner hen? Dette er jo bare atter bullshit. De folka som kjøper disse tjenestene er jo de intetanende menneskene som ser på bilen som ett fremkomstmiddel...de har da aldri vært entusiaster. Dette er folk som enten har kjørt en liten uinteressant bil, eller som ikke har eid bil i det hele tatt. Bilabonnoment er jo mobilitet til folket, også de som av praktiske årsaker ikke kan eie sin egen bil. Det er jo ikke sånn at en familie på fem ute i Bærum velger å selge XC90en sin for å abonnere på bil. Det tegnes jo ett ganske sort hvit bilde av det som skjer i bilbransjen i Norge om dagen. Ja det er høyt elbilsalg, men dette høye elbilsalget går jo ikke på bekostning av entusiastbilene. Det høye elbilsalget går på bekostning av kjedelige hverdagsbiler som før toppet salgs statestikkene. Biler som VW Passat, Avensis og Golf....traurige grå og sorte biler med 115 hesters dieselmotorer. Det er jo dette nordmenn har hypa etter de siste 15 åra, før elbilbølgen kom. Sønnen til nabokjerringa her har kjørt en sånn sølv Toyota Prius 7 seter som familiebil. I stede for å kjøpe en ny døll bil så har han kjøpt seg en ny Audi e-Tron 50. Ikke at dette heller er noe fruktfat, men det er en jævlig mye penere bil å se på enn Priusen når han er på besøk hos mora si tvers over vegen for meg. Det selges i dag Porsche 911 som aldri før, BMW Norge melder om rekordhøyt salg av M biler og M performance modeller, AMG og Audi RS selger faktisk brukbart antall nye biler i forhold til for 15 år siden. Dette er en smal nisje som ikke lider under høyt elbil salg, og vil heller ikke gjøre det i årene fremover.  

Slutt å bekymre seg så mye for fremtiden, dette greiene her ordner seg nok skal dere se. Man kan gå å tenke at sånn og sånn blir ikke noe greit, men så dukker det gjerne opp ting på veien som gjør at ting ikke blir så galt som man hadde fryktet 😀 Nå skal jeg ut å fylle tanken med 98 blyfri på min E60 545i, for det var billig nå i kveld så jeg. Hver kjøretur med lyden fra N62 V8ern er en fest, slik enkel bilglede skal jeg nyte så lenge som overhode mulig 👍

Dystre spådommer ja... 

Sier han som ikke skulle ha dieselbil for nå var det over og ut med diesel og alt... Ble sagt av deg på forumet for et par år siden. Så ble det 540d likevel :)

Amcar i ryggen? Jo Amcar har mye bra for seg, men med den bilfientlige tyngden i verden så klarer ikke Amcar heller å fikse alt. Selv presidenter blir tatt av dage dersom de ikke passer inn i de dype underjordiske finansielle, politiske maktklubbene, som er de som egentlig styrer hvordan verden skal være. Presidenter er bare en visuell brikke i det hele uten så mye de skulle ha sagt. 

Porsche taycan, og andre M modeller selger som aldri før. Jo det er vel å bra for fiffen. Men vi entusiaster på bakkenivå har ikke råd til den slags.

Det er bare å importere en eldre bil med grom motor om det er det vi savner? Ja der er jeg enig og det er veien å gå for å sikre seg en klassiker. 

Vi er vel ikke redde for fremtiden, vi er jo de samme personene likevel. Vi skal i likhet med deg ut å fylle 98 å kjøre sekseren eller åtteren når det passer (enn så lenge dette er fritt) Det jeg mente var at den allmenne bil interesse er på vei ned. Mye gjennom noe så enkelt som at bilene mister lyd og er mer som en ipad. Bruk og kast. Og det er ikke noe i veien for det. Men den eldre generasjonen som skrur og justerer i garasjen, nyter lyden av mekanikken, vi er utdøende. Den bil interessen du refererer til i de nye taycan kjøperne er bare folk som er glade i rå akselerasjon, og bytter den ut etter 4 år. Det oser ikke akkurat samme integritet og samlerstatus av det slik som en e24 m635csi for å si det slik. 

Jeg ser poengene dine men er av en annen oppfatning selv. Ingen har rett eller feil pr idag, kun fremtiden vil vise det hvordan det blir. Forum er til for allmenn diskusjon :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Dystre spådommer ja... 

Sier han som ikke skulle ha dieselbil for nå var det over og ut med diesel og alt... Ble sagt av deg på forumet for et par år siden. Så ble det 540d likevel :)

Amcar i ryggen? Jo Amcar har mye bra for seg, men med den bilfientlige tyngden i verden så klarer ikke Amcar heller å fikse alt. Selv presidenter blir tatt av dage dersom de ikke passer inn i de dype underjordiske finansielle, politiske maktklubbene, som er de som egentlig styrer hvordan verden skal være. Presidenter er bare en visuell brikke i det hele uten så mye de skulle ha sagt. 

Hehe, nå synes jeg du griper litt etter halmstrå for å forsvare dine påstander. Jeg har aldri sagt at diesel er over og ut, men jeg trodde ærlig talt en periode at andrehåndsverdien for dyre dieselbiler skulle gå at skogen. Derfor solgte jeg min F10 530d for å egentelig kjøpe en G30 med bensin. Så viste det seg at dette ikke stemte dette med andrehånds verdi, så da ble det dieselbil igjen. Det passer mitt bruk aller best, som fremdrifts metode så er stadig diesel helt overlegent. Jeg vil prøve meg på bensin neste gang, men BMW frister med stadig nye suverene dieselbiler som er så gode at det er nesten ikke til å fatte (M340d f eks). Men, jeg ser ikke hvilken relasjon dette med hva vi her diskuterer. Angrep på person og ikke sak er det beste forsvar i en hver nettdiskusjon. Gå etter ballen, hva man kjører av bil er irrelevant i denne diskusjonen. 

Det andre avsnittet ditt om presidenter som tas av dage, maktklubber osv skjønner jeg ikke hvor du vil med. Men det høres ut som oppskriften til en god thriller film 😀

1 time siden, Evopower skrev:

Porsche taycan, og andre M modeller selger som aldri før. Jo det er vel å bra for fiffen. Men vi entusiaster på bakkenivå har ikke råd til den slags.

Det er bare å importere en eldre bil med grom motor om det er det vi savner? Ja der er jeg enig og det er veien å gå for å sikre seg en klassiker. 

Men "fiffen" må nesten kjøpe disse bilene for at vi skal få kjøpe den brukt. Vi entusiaster på bakkenivå vil få råd til disse bilene i 2028, da er det jo bare en stor fordel at det selges godt med slike biler nå og i årene fremover. 

1 time siden, Evopower skrev:

Vi er vel ikke redde for fremtiden, vi er jo de samme personene likevel. Vi skal i likhet med deg ut å fylle 98 å kjøre sekseren eller åtteren når det passer (enn så lenge dette er fritt) Det jeg mente var at den allmenne bil interesse er på vei ned. Mye gjennom noe så enkelt som at bilene mister lyd og er mer som en ipad. Bruk og kast. Og det er ikke noe i veien for det. Men den eldre generasjonen som skrur og justerer i garasjen, nyter lyden av mekanikken, vi er utdøende. Den bil interessen du refererer til i de nye taycan kjøperne er bare folk som er glade i rå akselerasjon, og bytter den ut etter 4 år. Det oser ikke akkurat samme integritet og samlerstatus av det slik som en e24 m635csi for å si det slik. 

Jeg ser poengene dine men er av en annen oppfatning selv. Ingen har rett eller feil pr idag, kun fremtiden vil vise det hvordan det blir. Forum er til for allmenn diskusjon :)

 

Og det er her jeg tror vi er mest uenige, jeg vil heller mene at bilinteressen har forandret seg. De som lyster etter en "iPad" på hjul er da bilentusiaster de også, men på en annen måte. Kan man ikke være bilentusiast selv om bilen ikke lager lyd? Eller går på strøm? Er ikke elbil entusiaster og Tesla entusiaster ekte bilentusiaster? Greit nok er dette en uspiselig gjeng, men de er da vel entusiaster de også. Nei å ekskludere noen bare fordi de ikke hyper etter de samme tingene som oss synes jeg høres helt tullete ut. Bilentusiaster kommer i alle former og fasonger, det gjør også bilene dems. Enten de liker lyd og justering av forgassere, eller de som liker lydløst og teknologi. 

Vi synes selvsagt at en klassisk BMW har sjel og stil, men det er oss. En Tesla entusiast ville sikkert ikke tatt i noe sånt gammelt ræl, som bråker og må skrus på. Vi er forskjellige, interessen går i forskjellige rettninger og bilmiljøene vil nok deles mer opp i grupper fremover. Om det er bra er en annen diskusjon

Jeg ser nå at diskusjonen ble flyttet ut i egen tråd. Dette har altså skjedd mens jeg skrev dette innlegget her!

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...