Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Det kom en liten pakke fra England i dag. Disse begynner å bli sjeldne og finner vi en så vil de ikke sende til Norge eller så tror eieren at han sitter på gull. Kunne selvfølgelig bare brukt en ledning men det er jo litt artigere å ha riktig verktøy.

IMG_20231102_172416_HDR.thumb.jpg.c46598a19171cf10e1390cadb7c88b8f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt en investering i verkstedet. Har lurt litt på disse fra Jula en stund, spesielt siden de går på 230 volt og ikke 12 volt som de fleste andre. Fungerer utmerket. Har hatt 4 søylet bukk lenge og den er grei til sitt bruk men blir tungvint når hjulene må av. Og når gulvet ikke er solid nok til en to søyler så er dette et utmerket kompromiss.

1608856891_lftebukk.thumb.jpg.53f74e998058136c2089d658d6ecc1f8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Jeg kjøpte inn et nytt SI kort fra USA for et par år siden uten batterier men det har bare blitt liggende fordi jeg fikk den oljelekkasjen i motoren. Jeg aner ikke kvaliteten på det nye kortet men firmaet som lager det leverer mye rart i bilelektronikk så vært et forsøk. Instrumentene er nesten like på E23, E24 og E28 så prosedyren er tilnærmet lik. Jeg brydde meg ikke om og bytte noen pærer da jeg byttet alle for noen år siden.

Da er det bare og begynne vi trenger egentlig ikke stort annet en et par skrutrekkere for jobben.

IMG_0939.JPG.55eb8ceaf318a95148b053cda769e108.JPG

Slik ser baksiden ut, Alle stjerneskruer langs kanten løsnes, De i midten av instrumentene trenger man ikke å tenke på. Den blå kontakten kommer fra ledningene som går framover i bilen, den gule går til kjørecomputeren og den hvite er ledningene som går bakover i bilen. Sagt på en annen måte. Hvis tankmåleren krangler er det den hvite kontakten man må undersøke.

IMG_0940.JPG.2f637a7dc61189a9cc7c5694a1a95c9d.JPG

Husk også og trekke ut denne som sitter bak på turtelleren. Det er kodepluggen som forteller hva slags motor som sitter i bilen.

IMG_0945.JPG.e4f877f3cb3de0ae92810e09cea5335f.JPG

Slik ser det ut når glasset er vekk, Prøv og ikke ta på instrumentskivene. Tro meg fingeravtrykk synes veldig godt og de vil alltid irritere deg.

IMG_0946.JPG.010372d381ce4d2c9d2f5b1248651acf.JPG

Da er alt demontert. Først tar man av indikatorene til automatkassen. Speedometer og turteller løftes bare rett opp, de sitter fast i kontakter på SI-kortet. Så løfter man av printplaten der de to små instrumentene sitter på. Det er to flatkabler og løsne som kan sitte litt hardt. En liten flattrekker pleier og hjelpe. Dere ser også SI-kortet med de defekte batteriene, de to røde sylinderne. 

IMG_0948.JPG.1bfda648b5d4f8bcdcbe0eee12e0539c.JPG

Her ser dere andre siden av printkortet. som dere ser er det også 5 pæreholdere i midten. De er ikke mulig og bytte uten og demontere instrumentene.

IMG_0949.JPG.e374fe4f45d7a61e3d898cad7ec778b8.JPG

De to mutterne dere ser her er jordingen av temp og tankmåler. Hvis de er ustabile, typisk at tempmåler flytter seg når man bruker blinklys, så er synderen ofte de to her. Bare og løsne mutterne også lirker man løs instrumentene før man gjør ren kontaktene på baksiden også kan man bare stramme mutterne igjen.

IMG_0950.JPG.467ea8f8de96bffa63fff3a0015c7aa4.JPG

Så er det bare og montere alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Ikke noe hokuspokus der. Vær bare litt nøye når flatkablene klemmes på plass.

Her ser dere også forskjell på nytt og gammelt SI-kort. Det er tydelig at det har skjedd mye på elektronikkfronten i løpet av 40 år. Den gamle var nok utrolig avansert for sin tid. 

IMG_0951.JPG.01bfcfdff7cadd6e13ee3b8774b5ca61.JPG

Da er det bare og få alt inn i bilen igjen men det er jo fort gjort. Litt spent på hvordan det nye SI-kortet virker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai dette blir nok saker Rune .

Morro å ha sånt iorden .

Ser du forøvrig har skaffet deg retro nullstillings apparat og ,det er tøft .

Når jeg ser denne jobben du gjør her så tenker jeg automatisk tilbake til e30 min .Morro når alt blir iorden .

Tempmåler på e28 kan hikke en skjelden gang ,kan det da muligens være de to mutterene da som trenger en liten service ?

Altså kun en til to ganger ila sesongen liksom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sveigis skrev:

Tempmåler på e28 kan hikke en skjelden gang ,kan det da muligens være de to mutterene da som trenger en liten service ?

Altså kun en til to ganger ila sesongen liksom .

Det spørs hva du mener med hikke. Slakke muttere viser seg typisk med at viseren tikker i takt med blinklysene. Hvis måleren ikke fungerer kan det være dårlig kontakt på tempføleren i motoren eller feil på SI-kortet da signalet går igjennom kortet før det går til instrumentene. Kan selvfølgelig også være mutterne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Det spørs hva du mener med hikke

Med hikke så mener jeg at når man kjører så hopper tempmåler frem og tilbake en skjelden gang .

Tenker at jeg gjør som deg en gang i tiden og tar det opp og gir det en service .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...