Gå til innhold

F10/F11 - dekkdimensjoner og xDrive


 Share

Anbefalte innlegg

Dekkdimensjoner og xDrive er vel aldri et tema som går av moten, og ettersom jeg nå sitter i samme båt selv uten å helt ha fullstendig oversikt, tenkte jeg det kunne være greit med en tråd hvor man kan samle noen erfaringer.

For mitt vedkommende planlegger jeg å prøve 21"-felger på min F11, og i den anledning var planen å gå for 245/30-21 og 295/25-21 Continental Sport Contact 6. I følge willtheyfit.com vil denne dimensjonen gi en differanse på -0.07%, og således den dimensjonen som er tilnærmet perfekt (hvis vi ser bort fra stjernemerkede dekk).

Dekkforhandleren min forhørte seg med Continental, og de endret dekkdimensjonen fra 245 til 255 ettersom de mente dette ville være riktig for en F11 med xDrive og i kombinasjon med 295. I følge willtheyfit.com gir 255/30-21 og 295/25-21 en differanse på 0,82%. Teoretisk sett innenfor toleransen på 1%, men likevel i grenseland ettersom man ofte har lest om biler som har fått problemer med differanser et stykke under 1%.

Jeg er klar over at man fysisk må måle dekkene, og at nevnte dimensjoner kan for eksempel i realiteten være 250 og 299 bredde. Slikt sett bidrar vel dette til at dimensjonene kommer nærmere 0% i avvik, men ikke helt.

Det interessante i denne sammenhengen er at jeg ser AC Schnitzer gir TÜV-papirer, der de kun godkjenner 255/30-21 og 295/25-21, og da spesifikt Continental Sport Contact 6 i kombinasjon med xDrive. At de kun godkjenner dette dekket kan vel muligens vitne om at nevnte dimensjoner vil fungere fint så fremt det er dette ene dekket.

Er det noen som har noen erfaringer ift. 21" felger med splittdimensjoner på xDrive, fortrinnsvis F10 eller F11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med f11 og dekk, men matte kan vi jo.

Åpenbart at 245 er mer korrekt mht 295 bak. Om man legger omkrets til grunn.

Jeg forstår ikke hvorfor de skulle anbefale 255 om man ser på regnestykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Otis skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor de skulle anbefale 255 om man ser på regnestykket?

Av hva jeg har klart å plukke opp på nettet gjennom årene er det ganske store toleranser på dimensjonen på dekkene. Derfor er eneste måten å være sikker på å måle dekkene. Kanskje det AC Schnitzer har gjort. Litt upraktisk, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så kontaktet jeg ACS Norge og Germany i 2018 når jeg skulle ha nye non-runflat dekk til 4-serien i split 19". Da fikk jeg også oppgitt at kun Conti CSC6 var homologert i 19" på F3x av ACS. Den infoen sammenfaller med hva du har fått, dog på en annen dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xdelete kan vel være en backup løsning om det viser seg at du får dekk der faktisk omkrets ikke er lik teoretisk og du ender med for stort avvik. For det blir jo dyrt om man må kjøpe dekk 2 ganger. Samtidig vil jeg tro at på en 550d er det til tider kjekt med xdrive også sommerstid🙂

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Til info så kontaktet jeg ACS Norge og Germany i 2018 når jeg skulle ha nye non-runflat dekk til 4-serien i split 19". Da fikk jeg også oppgitt at kun Conti CSC6 var homologert i 19" på F3x av ACS. Den infoen sammenfaller med hva du har fått, dog på en annen dimensjon.

Hvilke dimensjoner brukte de på 19? Må trolig ha nye dekk denne sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

Hvor står det at toleransen er 1% ?  Hadde toleransen vært 1% hadde ikke stjernemerkede dekk eksistert og ingen hadde hatt problemer med lugging ved feildekktrykk og dimensjoner soM går inn under 1% avvik

Det er vel ikke gitt ut noe bekreftelse på dette, men da jeg jobbet i Bavaria-systemet ble det i kursing opplyst om at inntil 1% differanse var toleransenivået til xDrive.

14 timer siden, Otis skrev:

Ingen erfaring med f11 og dekk, men matte kan vi jo.

Åpenbart at 245 er mer korrekt mht 295 bak. Om man legger omkrets til grunn.

Jeg forstår ikke hvorfor de skulle anbefale 255 om man ser på regnestykket?

Jeg fikk svar av AC Schnitzer i Tyskland. De forteller at splittdimensjonene som selges av ACS er testet og godkjent hos dem. Dette innebærer da at det kun er Continental Sport Contact 6 i 255/30-21 og 295/25-21 som er innenfor kravene og således det eneste dekket som er godkjent (mulig disse er tilnærmet stjernemerkede). Om man ser på ACS sin hjemmeside, ser man at dekktype i de forskjellige felgpakkene (f.eks 19", 20", 21" etc.) er alle oppgitt med forskjellige typer dekk ettersom det er individuelle forskjeller mellom hver sort.

Konklusjonen må derfor være;

245/30-21 og 295/25-21 gir den teoretisk mest korrekte kombinasjonen (-0,07%) slik at man kan bruke stort sett alle typer dekk, mens ved bruk av 255/30-21 og 295/25-21 er det kun CSC6 som er godkjent og innenfor kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FransEirik skrev:

Jeg gikk for 245/35/20 og 285/30/20 på min og da var toleransen, om jeg ikke hugser feil, 0.04%..

m5 F10 blir vel levert med 265 framme og 295 bak..

Ja, for 20" vil dimensjonene bli noe annerledes ettersom profilen er dekkets høyde i prosent av dekkets bredde. 245/35-20 og 285/30-20 gir derfor 0,07% differanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Konklusjonen må derfor være;

245/30-21 og 295/25-21 gir den teoretisk mest korrekte kombinasjonen (-0,07%) slik at man kan bruke stort sett alle typer dekk, mens ved bruk av 255/30-21 og 295/25-21 er det kun CSC6 som er godkjent og innenfor kravene.

Og at man må måle faktisk omkrets når man får dekkene, hvis man vil være sikker?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten mulig å gjøre noe med fordeling foran og bak gjennom koding (annet enn xDelete)? Med mer kraft bak blir det vel mindre varme ut av eventuell hastighetsforskjell i transferkassa?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...