Gå til innhold

Test av BMW iX3


 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Chris A skrev:

@Fredrik

Det var ganske stive priser ja. Det dær hadde vert en partykiller for også. Muligens charge modellen😅 

Har vel noe med avgiftsnivået å gjøre, eller tar jeg feil? Det var jo bra forskjell sammenlignet med norske priser.

Bilavgiftene her i DK er forferdelige, men de viser i alle fall at man ikke alltid skal klage over tilstanden i Norge. I ganske mange sammenhenger er faktisk situasjonen veldig fin i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Det høres ut som det er hakket værre en i norge ja. Å helt enig, vi sammenligner oss som regel med dem som har det bedre en oss på diverse punkt. Svenskene så er det bil, snus, bacon osv. Danmark er det tuborg, carlsberg, sikkert bacon her og osv. var i vertfall billig å ta seg en bayer sist jeg var i danmark🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke definere hvem som er «entusiast» og i hvilken grad, det er bare patetisk!
Opprett i så fall en egen tråd om emnet og ikke forsøple denne tråden.

——————————————————

Er nå tilbake i i3’n og har latt inntrykkene sette seg. 
En av tingene med elbil er jo motorbrems, eller regenerering.

Denne er jo satt opp veldig ulikt hos de ulike produsentene, fra «bråbrems» omtrent, til å bare rulle etter man går av gassen.

Lekte litt med «motorbremsen» i iX3, her har du valget mellom «dynamisk», som leser av omgivelsene og har ulik motorbrems etter ulike scenario, Fra friksjonsfri til sterk motorbrems.
I mitt hode var i3 satt opp hissigere enn nivået jeg brukte i iX3’n.

Der jeg mest brukte nivået «medium» (kraftig og svak) var også mulig i tillegg til dynamisk.

Etter å ha kommet tilbake til i3’n er nok realitetene at medium motorbrems i iX3 er mer eller mindre identisk som default nivå i i3’n.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy
Hvordan opplevde du ID7 / idrive? Hadde den harman/kardon anlegget og carplay? Plass i bilen generelt, jeg har ikke sittet i verken denne eller siste generasjon X3.

vet ikke om jeg allerede har spurt om det tidligere. Hvordan er fjøringen, stiv eller mer komfortabel, styring lett eller tung, kan motstanden justeres lettere og visa versa? Bra sving radius? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Chris A skrev:

@Ron Jeremy
Hvordan opplevde du ID7 / idrive? Hadde den harman/kardon anlegget og carplay? Plass i bilen generelt, jeg har ikke sittet i verken denne eller siste generasjon X3.

vet ikke om jeg allerede har spurt om det tidligere. Hvordan er fjøringen, stiv eller mer komfortabel, styring lett eller tung, kan motstanden justeres lettere og visa versa? Bra sving radius? 

ID 7 er fin, når man kommer bort i andre merker, kjenner man hvor forfinet og intuitiv iDrive er, om man velger touch (veldig responsiv) eller bruker styrehjulet fungerer det utmerket. Fully charge som er toppmodellen, som er det eneste utstyrsnivået som selges i Norge, har mer eller mindre alt utstyr, - rattvarme og tror jeg, den også manglet varme i baksete?

Så H&K er på plass og spiller utmerket (for mine ører) Apple CarPlay glemte jeg å sjekke, men dette skal være på plass.

Plassen, vel ungene elsket den pga plassen, de er hhv 9 og 13, sistnevnte høyreist gutt. 
Den er på nivå med første generasjon X5 - E53, hvis det sier deg noe?

Har hatt de første 2 generasjonene av X3, denne nåværende føles endelig voksen og «tilstrekkelig» ut.

Fjøringen syns jeg var så bra som man får stål, med luft så flyter man mer. Men det kler mer MB enn BMW, hvertfall om du liker å kjøre litt aktivt, er adaptiv demping flott. Du kan stille disse samtidig som du også kan konfigurere dine egne spesifikasjoner mtp, styrefølelse, demping, motor og et par andre parameter.

Jeg kjørte bilen på alle underlag, her var den topp, komfortabel, særdeles stillegående men «fast nok».

Men siden man kan stille inn sine egne preferanser her, tror jeg det blir vanskelig å mislike oppsettet.

Styringen har ikke vært BMW sin paradegren de siste 10 årene, eller siden den ble elektrisk.

Tidligere var de best i klassen, det har blir bedre men her er det fremdeles en vei å gå.

Den var kunstig lett fra butikk, dette kan man også justere noe, noe jeg også gjorde - da ble den bedre. Man får jo ikke M sport rattet som de fleste kanskje foretrekker, i iX3 får man sportsrattet som er tynnere og litt tristere.

Svingradius.. når man kommer fra en i3, blir alt mer knotete. Men den har bedre svingradius enn BMW med X-drive. 
 

 

@ogee1

Bilen har siste generasjon HUD, fantastisk bra!

Vel, jeg kikket ikke under platen i bagasjerommet, så ikke la meg si at det er ICE størrelse, men det er helt flatt og betydelig bedre enn i hybridene.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy takk for oppdatering. 
 

Denne leveres vel ikke med rattvarme og varme i baksetet? Går ut i fra det kommer mer opsjoner på disse også etterhvert:)

Mener apple carplay og android auto ligger i digital professional pakken. Harman spiller godt nok, har B&W i G30, det og spiller fantastisk, og ser veldig bra ut syns jeg. Men koster dessverre skjorta!

Ser at flere og flere biler kommer bare med touch skjermer, det liker jeg dårlig. Veldig glad at BMW fortsatt har idrive hjulet🙏🏼

Ja, kjenner godt E53. Har hatt tre slike og en E70😅. Hva gode biler det, og med nok plass spør du meg. Aldrig likt designet på X3 før kanskje dem to siste generasjonene, siste syns jeg er flott! 

Med tanke på fjæring, man blir jo eldre og endrer preferanser for hva man liker osv. Kjører nå G30 hybrid med EDC. Syns den har fin, og helt etter min smak middels stiv fjæring. Man føler ikke at karrosseriet står i ro når man kjører over litt ujevn vei om du er med meg. G20 som jeg prøvde her tidligere, blir mer stiv og sprettete syns. Smak og behag dette. Det er kanskje ankepunktet med  xdrive også, man får automatisk stivere fjæring med dette systemet ombord. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chris A skrev:

@Ron Jeremy takk for oppdatering. 
 

Denne leveres vel ikke med rattvarme og varme i baksetet? Går ut i fra det kommer mer opsjoner på disse også etterhvert:)

Mener apple carplay og android auto ligger i digital professional pakken. Harman spiller godt nok, har B&W i G30, det og spiller fantastisk, og ser veldig bra ut syns jeg. Men koster dessverre skjorta!

Ser at flere og flere biler kommer bare med touch skjermer, det liker jeg dårlig. Veldig glad at BMW fortsatt har idrive hjulet🙏🏼

Ja, kjenner godt E53. Har hatt tre slike og en E70😅. Hva gode biler det, og med nok plass spør du meg. Aldrig likt designet på X3 før kanskje dem to siste generasjonene, siste syns jeg er flott! 

Med tanke på fjæring, man blir jo eldre og endrer preferanser for hva man liker osv. Kjører nå G30 hybrid med EDC. Syns den har fin, og helt etter min smak middels stiv fjæring. Man føler ikke at karrosseriet står i ro når man kjører over litt ujevn vei om du er med meg. G20 som jeg prøvde her tidligere, blir mer stiv og sprettete syns. Smak og behag dette. Det er kanskje ankepunktet med  xdrive også, man får automatisk stivere fjæring med dette systemet ombord. 
 

Mulig at rattvarme og varme i baksete samt andre endringer kan skje ved LCI i August? 
Testet ikke Apple CarPlay, det skal vel være med default a trådløst, mener også Android skal være på plass nå.

Etter hva du skriver, tror jeg du vil like denne.
Elbilens lave tyngdepunkt i kombinasjonen med RWD gjorde den veldig balansert og fin.

Den klarte balansegangen mellom storbilens komfort, men samtidig som den innehar BMW sine fasthet - på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende betraktninger rundt iX3. Jeg håper og lever i troen om at LCI bringer en xDrive-versjon på banen, men enn så lenge får man ta bilen for det den er. For min del har jeg ingen problemer med en bakhjulstrekker (snarere tvert imot er det hva jeg ønsker), men når bilen er i et SUV konsept blir det hele feil. 

Ikke at dette muligens er relevant eller ønskelig for de fleste, men ettersom standard X3 kan fås med rattvarme, bør det være en smal sak å få ettermontert både dette og M-sportsratt på iX3 (i tillegg til riktige blinklys- og vindusviskerhendler når man først må bytte denne delen :D). Man får jo nesten nye ratt med airbag for 5-7 000kr, så dette bør være mulig å få til for under 10 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

ja, det kan diskuteres i det uendelige. Vanskelig å å vite hva BMW tenker om / hva som er planen for denne bilen, og dens fremtid. En ting er sikkert det er en flott bil xdrive eller ei. 
 

Hvorfor dem ikke har opsjonen m ratt med feks. Varme og kan jo sikkert diskuteres hvorfor det ikke er på plass. Er et par andre ting også kunne tenkt og hukket av for men det er desverre ikke tilgjengelig. Men det finnes noen petter smart dær ute som sikkert fikser dette ja;)
 

Personlig bikker jeg mest mot å vente til juli/ august for å se hva som kommer da. Evt. finne meg noe billig så lenge. Men man vet jo aldrig hva som dukker opp på finn før den tid😊

link til en tysk side: syns denne kombinasjonen hva svært gledelig. Sophisto grå med shadowline detaljer:)

 

https://www.bimmertoday.de/2021/03/08/bmw-ix3-mehr-eindrucke-vom-elektro-x3-in-sophistograu/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Spennende betraktninger rundt iX3. Jeg håper og lever i troen om at LCI bringer en xDrive-versjon på banen, men enn så lenge får man ta bilen for det den er. 

Har du plukket opp noe konkret om xDrive på iX3 noe sted på nettet? Mitt inntrykk er at BMW har vært klare på at den ikke kommer med xDrive i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, fupsaker skrev:

Få på xDrive og M-pakke, så ryker eTron tenker jeg. :D 

Tror ingenting av dette kommer på iX3 - dessverre, LCI eller ei. Jeg håper jeg tar feil.

Det er heller ingen i model som har M pakke, bare i3s som har en tilnærming.

iX3 er ikke en høyt prioritert model, til det er volumet for lite.

Kommende iX (sent i Q3) er modellen som skal opp og frem og «ta» model X.

Slik at el SUV’en som BMW satser på (fra Q3) er iX, dette er tenkt som volum modellen.

Samtidig koster denne vel 200.000.- mer enn iX3 som grunnmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Take it or leave it. Passer iX3 for deg er det en ganske fin og fornuftig prissatt modell (i Norge). Vil du ha xDrive og andre finesser venter du på iX og aksepterer å betale ca. 200K NOK mer for å få hva du vil ha. Smak & behag. Jeg synes at iX er for dyr og kanskje litt for MPV aktig så jeg hadde heller valgt iX3. Noe sier meg at BMW har planlagt dette opplegget ganske nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...