Gå til innhold

Test av BMW iX3


 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt i en annen tråd, rattet denne 20 mil hittil, har den et par dager til, er det spm fyr løs.

Kjørt den i by, landevei, grus, snø og is.

Mer kommer..

legg merke til turteller (?) og lys i ladeluka, morsomt flipp foran inntaket.

 

44E0F03E-22DD-4FF6-87DC-7A3867A9301E.jpeg

12408C04-1939-4C6A-852B-F4B9D263F9A3.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører gjerne om erfaringer, gjerne et lite referat hvordan du opplever bilen sammenlignet med andre sammenlignbare BMW’er. @Ron Jeremy.

Føler personlig at man får mye bil for pengene her. Selv om man skulle hatt xdrive, lengre rekkevidde og msport. Osv. er jo noen ankepunkt med bilen også.  Så har vi dette med LCI folk snakker om til høsten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris A skrev:

Hører gjerne om erfaringer, gjerne et lite referat hvordan du opplever bilen sammenlignet med andre sammenlignbare BMW’er. @Ron Jeremy.

Føler personlig at man får mye bil for pengene her. Selv om man skulle hatt xdrive, lengre rekkevidde og msport. Osv. er jo noen ankepunkt med bilen også.  Så har vi dette med LCI folk snakker om til høsten.  

LCI av X3 er stipulert til August.

Bestiller du idag kan det hende at forhandler har noen på vei, ellers er det 2-3 mnd ventetid. Bare båt fra Kina er 2(!) måneder.

iX3 er ikke melk og brød elbilen, til det blir det produsert for få. Det er i4 (kommer sent Q4) og iX, (kommer til høsten) som blir laget i større antall og er ment å være volum modellene.

En fullustyrt iX3 fåes offisielt pr idag for 609.000.- (har fått bedre tilbud selv)

Er kun fully Charge som blir solgt i Norge, så dette blir en typisk i3 opplevelse for de som vet hva jeg snakker.

Er også kun dette utstyrsnivået som har hengerfeste.

En fullutstyrt X3 30e koster deg 200k mer, har kjørt begge inkl diesel og det er TKO.

Av en eller annen morsom greie, får man ikke rattvarme på BMW sine (nåværende) elbiler.

Mer kommer..

 

BDAAC6EB-47F9-43DC-B315-EDE5D734D8FA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremyja fikk et tilbud på 610.000.- inkl. Vinterdekk og BSI 5år/100.000km. 

I4 tror jeg kan bli spennende. Kommer vel nytt hele tiden nå. Som i3 blev jo større og større batteri for hvert år som gikk etter lansering nesten. 

En får spekulere å se videre. Ikke godt å vite hva som er lurt i dag. Lommeboka har jo sitt å si også;) 

Endret av Chris A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nyheten om iX3 kom og mangelen på X-drive ble avslørt - ble de fleste sjokkert. En åpenbar svakhet i et marked som BMW allerede var sent til.

Derfor krever denne bilen et åpent sinn.

For på den ene siden, er bilen med dette nivået av utstyr, et lite kupp.
For tilsvarende utstyrt X3 hybrid koster 200.000.- mer.

Samtidig er kravet til en slik type bil ikke komplett uten X-drive.

Men la oss ta en ting av gangen, hva skiller iX3 fra X3 fossil/hybrid.

Kort fortalt er iX3 kun å få som fully charge i Norge, det betyr at man får alt tilgjengelig utstyr, minus rattvarme men inkl hengerfeste.

Dette inkl sportsratt, (M ratt fåes ikke) annen front og nyrer, samt enkelte andre stylingelementer, samt en blå startknapp og blå dekor på girveksleren.

Man kan også sette opp «motorbremsen» som man vil og «skreddersy» parameter ifht sportslighet på kjøreopplevelsen.

Trykker man inn startknappen får man en særegen og egenkomponert «motorlyd» i form av en space/synth lyd. Ellers er alt kjent fra tidligere, man merker tidlig at bilen er mer livlig og morsom å kjøre enn X-drive biler.

Bilen setter seg ned ved pådrag (typisk bakhjulstrekk) og den drar også bra i «frisk» hastighet.

Bilen er svært stabil og kjører meget bra, også aktivt.

Akustikk glass gjør bilen særdeles stille også i 3 sifret hastighet.

I sum gjør dette sitt til at komforten i kombinasjonen med elbilens karakteriser og spontane effekt og sportslighet, gjør kjørefølelsen til en spennende kombinasjon.

Når man summerer opp plass, utstyr og kost, er det to minus igjen, LCI i August og selvsagt X-drive.

Men det sistnevnte i bakhodet, har jeg selvsagt testet dette og jeg vil komme med følgende påstand. IX3 har kanskje bedre fremkommelighet enn alt av 2WD biler.

Samtidig er rekkevidden og effektiviteten helt i spydspissen av elbilene nettopp pga mangel på X-drive. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xdrive er vel mer en moteting og en fiktivt krav/ønske som har oppstått over tid. Noen trenger det selvsagt ofte, men de aller fleste klarer seg uten. Dersom du skrev at xdrive er et minus, med tanke på kjøpergruppens krav så ser jeg jo den helt klart. Den blir nok tungsolgt uten dette må-ha utstyret som drar 4 hjul. 

Jeg som ønsker rwd ser på ix3 som et bra alternativ. Husk veldig mange klarte seg plutselig både med sedan og rwd når tesla kom. Rart hva som går bare lommeboka får nyte godt av godene. Så sånn sett skal vi ikke avskrive salget på ix3, men at en suv-kjøpergruppe ønsker seg 4x4 er nok ikke til å unngå. De som vil ha rwd er nok kanskje mer et i4 publikum. 

Fin oppsummering av bilen, det var et par ting du skrev som gjør at det frister å ta meg en prøvetur i denne :)

Hvilke elektriske suv alternativ med mer enn 400km wltp til 600k finnes det da? Ix3, Byd tang, skoda enyaq (som kommer til å stikke av med hele segmentet) og den spennende Hongqi til 620.000kr

Jeg føler bmw tar seg vel godt betalt for en x3 de har putta en elmotor i og dermed spart seg mye utviklingskostnader. De andre bilene er rene elbiler. Ix3 fremstår vel som et mellomledd til den skikkelige elsuven kommer fra bmw. Helt ok det, og bilen er isolert sett veldig bra ser det ut til, den ligger nok 60-100k for høyt priset desverre som jeg tror blir utslagsgivende for salget 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:Ix3 fremstår vel som et mellomledd til den skikkelige elsuven kommer fra bmw. Helt ok det, og bilen er isolert sett veldig bra ser det ut til, den ligger nok 60-100k for høyt proset desverre som jeg tror blir utslagsgivende for salget 

 

 

Vel, iX er elbilen BMW vil pushe og helst selge deg. Den koster ca 200k mer en iX3 (entry level versjonen).

De endelige offisielle prisene er like om hjørnet.

IX3 har en rekkevidde som faller ca midt mellom disse to iX modellene som kommer i høst.

IX er også betydelig mer avansert, mens iX3 er «bare» en elektrifisert X3.
Men jeg vil tro den er blant bilene jeg har kjørt de siste 10 åra som på papiret har vært en «underdog» og vært kraftig snakket ned, men som for meg, har overrasket veldig positivt i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Vel, iX er elbilen BMW vil pushe og helst selge deg. Den koster ca 200k mer en iX3 (entry level versjonen).

De endelige offisielle prisene er like om hjørnet.

IX3 har en rekkevidde som faller ca midt mellom disse to iX modellene som kommer i høst.

IX er også betydelig mer avansert, mens iX3 er «bare» en elektrifisert X3.
Men jeg vil tro den er blant bilene jeg har kjørt de siste 10 åra som på papiret har vært en «underdog» og vært kraftig snakket ned, men som for meg, har overrasket veldig positivt i RL.

Nettopp når ix blir 200k dyrere så er de jo der som mange andre. Nermere millionen blir for mye rett å slett. Spesielt på en avgiftsfritatt bil. Differansen går rett i lomma på importøren tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evopower skrev:

Hvilke elektriske suv alternativ med mer enn 400km wltp til 600k finnes det da? Ix3, Byd tang, skoda enyaq (som kommer til å stikke av med hele segmentet) og den spennende Hongqi til 620.000kr

Tja... Er jo diverse ytelser og størrelser ute og går og suv er et litt diffust begrep, men man har ihvertfall Tesla model y, Mercedes EQA, Audi Q4, VW id4, Nio ES6, Nissan Ariya, Ioniq 5, Mustang Mach-e og Volvo XC-40 P8 i tillegg til div kinabiler som er usikre.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Lars89 skrev:

Tja... Er jo diverse ytelser og størrelser ute og går og suv er et litt diffust begrep, men man har ihvertfall Tesla model y, Mercedes EQA, VW id4, Nio ES6, Nissan Ariya, Ioniq 5, Mustang Mach-e og Volvo XC-40 P8 i tillegg til div kinabiler som er usikre.

I den gruppa er det litt epler og pærer, XC40 er X1 størrelse, det gjelder også EQA. Det må også være sammenliknbart mtp utstyr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Når nyheten om iX3 kom og mangelen på X-drive ble avslørt - ble de fleste sjokkert. En åpenbar svakhet i et marked som BMW allerede var sent til.

Derfor krever denne bilen et åpent sinn.

For på den ene siden, er bilen med dette nivået av utstyr, et lite kupp.
For tilsvarende utstyrt X3 hybrid koster 200.000.- mer.

Samtidig er kravet til en slik type bil ikke komplett uten X-drive.

Men la oss ta en ting av gangen, hva skiller iX3 fra X3 fossil/hybrid.

Kort fortalt er iX3 kun å få som fully charge i Norge, det betyr at man får alt tilgjengelig utstyr, minus rattvarme men inkl hengerfeste.

Dette inkl sportsratt, (M ratt fåes ikke) annen front og nyrer, samt enkelte andre stylingelementer, samt en blå startknapp og blå dekor på girveksleren.

Man kan også sette opp «motorbremsen» som man vil og «skreddersy» parameter ifht sportslighet på kjøreopplevelsen.

Trykker man inn startknappen får man en særegen og egenkomponert «motorlyd» i form av en space/synth lyd. Ellers er alt kjent fra tidligere, man merker tidlig at bilen er mer livlig og morsom å kjøre enn X-drive biler.

Bilen setter seg ned ved pådrag (typisk bakhjulstrekk) og den drar også bra i «frisk» hastighet.

Bilen er svært stabil og kjører meget bra, også aktivt.

Akustikk glass gjør bilen særdeles stille også i 3 sifret hastighet.

I sum gjør dette sitt til at komforten i kombinasjonen med elbilens karakteriser og spontane effekt og sportslighet, gjør kjørefølelsen til en spennende kombinasjon.

Når man summerer opp plass, utstyr og kost, er det to minus igjen, LCI i August og selvsagt X-drive.

Men det sistnevnte i bakhodet, har jeg selvsagt testet dette og jeg vil komme med følgende påstand. IX3 har kanskje bedre fremkommelighet enn alt av 2WD biler.

Samtidig er rekkevidden og effektiviteten helt i spydspissen av elbilene nettopp pga mangel på X-drive. 
 

Takk for Fin oppsummering @Ron Jeremy. For meg er det mest LCI til høsten som stopper meg. For prisen og hva man får, tror jeg treffer veldig mange, inkludert meg selv. Helt klart hadde jeg håpt det var xdrive på den. Gjerne en del andre ting og. Som feks. ambient air og integrert garasje åpner. ( som jeg mener burde vert standard på alle biler). Hvordan takler den ujevn vei, mener jeg leste en plass at man merket dette pga. dem ekstra kiloene batteriene har? 

2 timer siden, Lars89 skrev:

Tja... Er jo diverse ytelser og størrelser ute og går og suv er et litt diffust begrep, men man har ihvertfall Tesla model y, Mercedes EQA, Audi Q4, VW id4, Nio ES6, Nissan Ariya, Ioniq 5, Mustang Mach-e og Volvo XC-40 P8 i tillegg til div kinabiler som er usikre.

For meg er ingen av disse bilene et alternativ. Da jeg er 100% BMW mann😅. Eneste jeg kunne vurdert er porsche taycan. Men den blir litt over det jeg hadde tenkt å bruke på bil. 

12 timer siden, Evopower skrev:

Xdrive er vel mer en moteting og en fiktivt krav/ønske som har oppstått over tid. Noen trenger det selvsagt ofte, men de aller fleste klarer seg uten. Dersom du skrev at xdrive er et minus, med tanke på kjøpergruppens krav så ser jeg jo den helt klart. Den blir nok tungsolgt uten dette må-ha utstyret som drar 4 hjul. 

Jeg som ønsker rwd ser på ix3 som et bra alternativ. Husk veldig mange klarte seg plutselig både med sedan og rwd når tesla kom. Rart hva som går bare lommeboka får nyte godt av godene. Så sånn sett skal vi ikke avskrive salget på ix3, men at en suv-kjøpergruppe ønsker seg 4x4 er nok ikke til å unngå. De som vil ha rwd er nok kanskje mer et i4 publikum. 

Fin oppsummering av bilen, det var et par ting du skrev som gjør at det frister å ta meg en prøvetur i denne :)

Hvilke elektriske suv alternativ med mer enn 400km wltp til 600k finnes det da? Ix3, Byd tang, skoda enyaq (som kommer til å stikke av med hele segmentet) og den spennende Hongqi til 620.000kr

Jeg føler bmw tar seg vel godt betalt for en x3 de har putta en elmotor i og dermed spart seg mye utviklingskostnader. De andre bilene er rene elbiler. Ix3 fremstår vel som et mellomledd til den skikkelige elsuven kommer fra bmw. Helt ok det, og bilen er isolert sett veldig bra ser det ut til, den ligger nok 60-100k for høyt priset desverre som jeg tror blir utslagsgivende for salget 

 

 

Dette med xdrive er nok en norsk greie. Jeg har hatt flere rwd biler, på vestlandsføre går det fint. Men helt klart hadde det vert en opsjon med xdrive ville jeg valgt den. Man ser også på finn nå at det er mange G20’er uten xdrive, på lik linje med G30 da den kom. Det alt handler om er prisen. 
som nevnt over er ikke andre merker noe alternativ for meg, foruten Porsche taycan. Audi sportback er også en pen bil, men kostbar den også.  Jeg har prøvd andre merker tidligere og da går det ikke lenge før jeg savner BMW igjen. Men nå virker det som BMW endrer mye av det kjente designet i dem nye bilene sine, med mer plankelignende skjermer osv. det liker jeg pr. Idag dårlig. Men som med store griller osv. går det en stund før mann blir vant til det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn vei er det jeg kanskje var mest spent på, siden det var noe jeg selv har lest.
Man kan stille mellom komfort og sport i innstillingsmenyen, vekslet mellom disse.

Og kjørte ca 45 min opp og ned til svanstul (for de som er kjent?) dette er grusvei, type hyttevei og nå i denne tiden, typisk isete, hullete og generelt i elendig stand. 
IX3 har ikke luft, men siden den har såvidt mye masse, flyter det som andre tunge elbiler veldig bra.

Det lave tyngdepunktet gjør at jeg lekte med quattro biler også under aktiv kjøring på asfalt.

Komforten er over forventet nivå i min bok, svært nært X5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovende :) Jeg surfer nok på xDrive-bølgen enda og mener at SUV som konsept skal ha 4x4. Men som du sier kan man glemme litt dette og fokusere på bilen man får og ikke legge vekt på noe den ikke prøver å være :) Jeg har som alle andre vært skeptisk til iX3 grunnet fravær av xDrive, men alt du skriver virker veldig lovende. Er den samtidig 200000,- billigere enn X3 xDrive 30e og topputstyrt, så vil jo det være en ganske avgjørende faktor. Spennende og høre om bilen og håper jeg treffer disse i bybildet! Tror det virkelig er mye bil man får, og ikke minst kvalitetsbygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er lovende :) Jeg surfer nok på xDrive-bølgen enda og mener at SUV som konsept skal ha 4x4. Men som du sier kan man glemme litt dette og fokusere på bilen man får og ikke legge vekt på noe den ikke prøver å være :) Jeg har som alle andre vært skeptisk til iX3 grunnet fravær av xDrive, men alt du skriver virker veldig lovende. Er den samtidig 200000,- billigere enn X3 xDrive 30e og topputstyrt, så vil jo det være en ganske avgjørende faktor. Spennende og høre om bilen og håper jeg treffer disse i bybildet! Tror det virkelig er mye bil man får, og ikke minst kvalitetsbygget.

Godt oppsummert @Marius2002! Er spent på når vi får se disse på finn etterhvert også. Er veldig spent på LCI til høsten. Litt rart dem ruller ut denne bare noen mnd. Før X3 og evt. denne får seg et ansiktsløft. Det spekuleres også M sportpakke, hvor noen tror at det kommer og noen ikke.  Har sett noen spionbilder på fronten, å det ser lovende ut spør du meg:) Tøft og om dem kommer med 3D lykter. Jeg har skrevet kontrakt på salg av min G30, skal leveres i midten av april. Så spørs det hva man skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...