Gå til innhold

Test av BMW iX3


 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Fredrik skrev:

Take it or leave it. Passer iX3 for deg er det en ganske fin og fornuftig prissatt modell (i Norge). Vil du ha xDrive og andre finesser venter du på iX og aksepterer å betale ca. 200K NOK mer for å få hva du vil ha. Smak & behag. Jeg synes at iX er for dyr og kanskje litt for MPV aktig så jeg hadde heller valgt iX3. Noe sier meg at BMW har planlagt dette opplegget ganske nøyaktig.

De har sikkert planlagt det godt, men jeg henger ikke helt med på hva de har tenkt. Men de vil ha store hull i elbilporteføljen en god stund fremover, så da er det kanskje bare å begynne der de har lyst? Selv tror jeg en mindre SUV enn iX ville gitt mer mening som en av de første rene elbilene. Eller aller helst en stasjonsvogn i 3-seriestørrelse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

De har sikkert planlagt det godt, men jeg henger ikke helt med på hva de har tenkt. Men de vil ha store hull i elbilporteføljen en god stund fremover, så da er det kanskje bare å begynne der de har lyst? Selv tror jeg en mindre SUV enn iX ville gitt mer mening som en av de første rene elbilene. Eller aller helst en stasjonsvogn i 3-seriestørrelse. :-)

De begynte bra og tidlig, hva som deretter skjedde er et godt spm.

De mistet ballen og har ikke brukt tiden godt imens hvertfall, men det blir spennende å se på fortsettelsen.

😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ron Jeremy skrev:

De begynte bra og tidlig, hva som deretter skjedde er et godt spm.

De mistet ballen og har ikke brukt tiden godt imens hvertfall, men det blir spennende å se på fortsettelsen.

😃

Ja, da i3 kom lå BMW langt foran de fleste andre. Spørs om det var noen utskiftninger i ledelsen som gjorde at de ble skeptiske til elbil en periode etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobbet med utvikling av i3 mistet vel jobben, ble sagt opp da prosjektet ble avsluttet fordi en viss leder ikke hadde tro på elektriske biler..? Denne lederen er såvidt jeg husker nå selv sagt opp, og BMW har begynt å satse på elektrisk igjen..

At i3 fortsatt er i salg som en svært moderne bil i dag, åtte år etter lanseringen, er jo ganske drøyt. Det sier noe om hvor moderne den er, og hvor gubbete de aller fleste bilene til BMW som har kommet etter er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg klarte å oppsummere helt.

Så her kommer et forsøk på et resymé.

Positivt:

- Kjøregleden, overraskende kjøreglad og mindre elbil «steril» enn mange konkurrenter. Godt hjulpet av denne bilens akilles, RWD.

- Komfort, her er det X5 nivå på støynivået, akustisk glass, lavt tyngdepunkt, fast men myk nok, nært ideelt på denne siden av luftfjæring.

- Plass og kvalitet, G01 har blitt voksen, samtidig er dette en bil laget i Kina. Hadde man tatt Pepsi testen hadde den bestått elegant.

- Teknologi, dette er ikke den mest avanserte elbilen og det fine, er at den prøver heller ikke være det.

Jeg har selv slaktet den i starten for bl.a mangel av X-drive.
Men slik det nå står til i elbil verden, der mange lover mye og barnesykdommene florerer.

Så er det litt befriende å kunne sette seg inn en normal bil, som er effektiv og som oppleves som veldig ærlig.
Der det ikke er skjermer overalt, men  oppleves heller litt som det beste fra 2 verdener.

BMW har erfaring fra el drivlinje og det merkes her, det føles litt som Apple, det virker og det virker godt.

Man tar det klassiske og kjente samt den solide kvaliteten fra en «vanlig» bil, krydrer litt med en fin elektrisk drivlinje og voila, man sitter igjen med en overraskende fint resultat.
Dette er ikke en bil som er hypet opp, tvert om - den er levert til slakteren, men leverer over hva jeg forventet. Ladehastighet er ok, den har bedre enn forventet rekkevidde, bedre enn forventet som en helhetlig pakke.

Den er moden på en positiv måte, ikke spydspiss teknisk, men i dagens målestokk, rett pakke til rett tid.

Det er rett og slett litt gull under det ytre, hvis man bare tar seg tid til å lette litt på dyna.

 

Negativt:

- Styrefølelse, den er litt kunstig og litt lett, her er det heller ikke et M ratt å få, ei heller med varme.

- Kvaliteten har vært solid, kjørte bilen gjennom alt av hva Mars kan levere, ingen ulyder, ingenting å sette fingeren på.

Men - dørene og følelsen når man lukker disse, spesielt bakdørene...

Dette er jo ingen paradegren lenger for BMW, dørene har de valgt å gjøre lette, slik at kvalitetsfølelsen under åpning og lukking av disse, gir ingen premium følelse.

- Mangel på X-drive, trenger ingen videre utdypning.

- LCI, normalt skal G01 på en LCI være 08.21, det er mye forvirring rundt iX3 her, så litt usikker på når og om dette skjer, kanskje blir denne modellen en ny F15?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

Men - dørene og følelsen når man lukker disse, spesielt bakdørene...

Dette er jo ingen paradegren lenger for BMW, dørene har de valgt å gjøre lette, slik at kvalitetsfølelsen under åpning og lukking av disse, gir ingen premium følelse.

 

Det med dørene opplever jeg i G20'n også. Lyden synes jeg er bra, men de lukker veldig lett. Det er sånn at gruer meg til at venninnene til 10 åringen skal lukke dørene når de sitter på. Spesielt de som har suv selv. Det er ingen tvil om at døra går igjen, for å si det sånn!

10 åringen min prøver å lære venninnene at døra ikke passer på andre siden, men jenter er ikke så bilinteressert at det helt går inn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...