Gå til innhold

530D xdrive, 2018


 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Eivind V. skrev:

Det er leveranseproblemer på grunn av Korona over det hele. Han sa at nevnte Michelin-dekk var veldig gode, og at de slites raskere. Jeg trenger "bare" dekk som gir betydelig mer komfort, og trenger ikke beste kjøreegenskaper da jeg kjører nokså "gubbete" til vanlig😅. Han har ikke Yokohama inne, men må bestille disse også, og jeg kan bytte fritt om jeg ikke er fornøyd. Han "skrøt" også av Yokohama i forhold til komfort. Itte vet je, men jeg kan som sagt returnere å bytte, så jeg tenker han er trygg på at jeg blir fornøyd. Større firma i Oslo = kort veg for meg😊

Nå virker jeg nok en smule pessimistisk her, men jeg tror, som @Fredrik 90 allerede er inne på, at forhandleren vet at det ikke er han du kommer til om et år, to eller tre når du får problemer med fordelerkassa. Og da er det veldig enkelt å hevde at det ikke er dekkene som er årsaken til et eventuelt havari. Går du for Yokohama må du i alle fall gjøre undersøkelsene dine og ikke stole blindt på en som mener ukritisk at 245/40-19 og 275/35-19 uten stjernemerking fungerer helt fint (da bør han i det minste fremlegge måledokumenter, TÜV som sier at akkurat nevnte dekk er godkjent for xDrive, uttalelse fra fabrikk el. tilsvarende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge opp... Han er en god venn av en god kamerat av meg - dekkfirma i Oslo, og jeg fikk orientering av kameraten at de er solide... - så får jeg høre hva "dekkmannen" har å si når han ringer meg i morgen... 👌😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har bråhast med å legge om så bestiller du Michelin og venter, evt. et annet sted. Hadde ikke giddet Yokohama. Jeg har både pilot sport 4 og 4s på mine biler og de fungerer bra. 4'ern begynner å bli bra slitt nå etter 20-25k km, men jeg vil tro man kan få ut opp mot 40k km fra disse ved å kjøre pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte "dekkmannen" jeg nå, og han sa det var null problem. Dekkalkulator.com var den mest troverdige/(oppdaterte?) sa han - jeg får avvik på - 0,58 mm på bakdekk, osv... Eks Audi derimot var grensen 1 mm. Nærmest mulig 0, så på BMW'n min ville jeg aldri få problemer med disse dekkene🤔😊. Nå ordlegger jeg meg slik jeg forstod ham, og han kom i hvert fall med en lengre begrunnelse, og at jeg selv kunne lese meg opp i forhold til hva som oppgis i bilens vognkort😊. Jeg leste for øvrig opp for ham hva dere skrev, "men" han var allikevel helt klar på at det var korrekt det han opplyste meg om. 

Endret av Eivind V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Eivind V. said:

Jeg ringte "dekkmannen" jeg nå, og han sa det var null problem. Dekkalkulator.com var den mest troverdige/(oppdaterte?) sa han - jeg får avvik på - 0,58 mm på bakdekk, osv... Eks Audi derimot var grensen 1 mm. Nærmest mulig 0, så på BMW'n min ville jeg aldri få problemer med disse dekkene🤔😊. Nå ordlegger jeg meg slik jeg forstod ham, og han kom i hvert fall med en lengre begrunnelse, og at jeg selv kunne lese meg opp i forhold til hva som oppgis i bilens vognkort😊. Jeg leste for øvrig opp for ham hva dere skrev, "men" han var allikevel helt klar på at det var korrekt det han opplyste meg om. 

...og der avslørte han at han ikke har peiling på dette. 

legg bort dekk-kalkulatorer når det gjelder stjernemerkede dekk. De er godkjent fra BMW og har lik rulleomkrets. 

For å si det sånn: jeg var i samme situasjon som deg og så ikke poenget med dette. Kjøpte Vredestein sine dekk i mix dimensjon til min xDrive-bil, med CoC og alt fra Vredestein som gikk god for bruken av disse på xDrive biler. Vel og bra det, men etter et år var bakdekka slitt 2mm mer enn framdekka, og på denne tida hadde fordelingskassen nok fått en del tyn (så dette har ikke bare med opprinnelig omkrets å gjøre, men også med hvordan og hvor fort dekkene slites foran/bak). Det begynte da etter 8-9 mnd å gjøre seg utslag i rykk og napp fra drivverket ved pådrag, i sving og bare kjøring rett fram uten gasspådrag. Fikk til slutt konstatert gåen fordelingskasse. Fikk heldigvis ny på nybilgaranti ettersom symptomene ikke forsvant med 4 dekk i lik dimensjon (selv om jeg tror at det rett og slett var gått for langt), men det var en reparasjon der bare delekostnaden bikket 40 lapper. Fikk også nye stjernemerkede Michelindekk fra Vredesteinimportøren på reklamasjon.

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer, men lærte meg en lekse som jeg heldigvis slapp å betale for.

Så bottom line: hold deg borte fra Yokohama, og kjøp deg stjernemerkede dekk. Det kan finnes ikke-run-flat dekk som er stjernemerkede også.

I tillegg, les denne: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

...og der avslørte han at han ikke har peiling på dette. 

legg bort dekk-kalkulatorer når det gjelder stjernemerkede dekk. De er godkjent fra BMW og har lik rulleomkrets. 

For å si det sånn: jeg var i samme situasjon som deg og så ikke poenget med dette. Kjøpte Vredestein sine dekk i mix dimensjon til min xDrive-bil, med CoC og alt fra Vredestein som gikk god for bruken av disse på xDrive biler. Vel og bra det, men etter et år var bakdekka slitt 2mm mer enn framdekka, og på denne tida hadde fordelingskassen nok fått en del tyn (så dette har ikke bare med opprinnelig omkrets å gjøre, men også med hvordan og hvor fort dekkene slites foran/bak). Det begynte da etter 8-9 mnd å gjøre seg utslag i rykk og napp fra drivverket ved pådrag, i sving og bare kjøring rett fram uten gasspådrag. Fikk til slutt konstatert gåen fordelingskasse. Fikk heldigvis ny på nybilgaranti ettersom symptomene ikke forsvant med 4 dekk i lik dimensjon (selv om jeg tror at det rett og slett var gått for langt), men det var en reparasjon der bare delekostnaden bikket 40 lapper. Fikk også nye stjernemerkede Michelindekk fra Vredesteinimportøren på reklamasjon.

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer, men lærte meg en lekse som jeg heldigvis slapp å betale for.

Så bottom line: hold deg borte fra Yokohama, og kjøp deg stjernemerkede dekk. Det kan finnes ikke-run-flat dekk som er stjernemerkede også.

I tillegg, les denne: 

 

Takker & bukker! - imponert over hva mange av dere kan... mye om. De er ikke stjernemerkede de jeg kjøper da, eller at jeg "krever" stjernemerkede allikevel🤔, og venter til mai... /Michelin. 

Du skriver "legg bort kalkulatoren når det gjelder stjernemerkede dekk". De er jo ikke stjernemerkede disse Yokohama dekkene, så da kan kalkulatoren brukes? Han sa at jeg ikke trenger stjernemerkede på min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eivind V. skrev:

Takker & bukker! - imponert over hva mange av dere kan... mye om. De er ikke stjernemerkede de jeg kjøper da, eller at jeg "krever" stjernemerkede allikevel🤔, og venter til mai... /Michelin. 

Du skriver "legg bort kalkulatoren når det gjelder stjernemerkede dekk". De er jo ikke stjernemerkede disse Yokohama dekkene, så da kan kalkulatoren brukes? Han sa at jeg ikke trenger stjernemerkede på min bil. 

Det er noe herk dette med stjernemerking, men ingen vei utenom dessverre på xDrive. Jeg nylig hatt mail korrespondanse med teknisk både hos GoodYear, continental og Michelin, og de alle sier det samme, må sette på stjernemerkede dekk på xDrive, og produksjonstoleransene på de dekkene som ikke har bilfabrikantenes godkjenning(MOE, AO, * osv.) kan ha +/- 5% på rulleomkrets. og det er MYE... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind V. skrev:

Jeg ringte "dekkmannen" jeg nå, og han sa det var null problem. Dekkalkulator.com var den mest troverdige/(oppdaterte?) sa han - jeg får avvik på - 0,58 mm på bakdekk, osv... Eks Audi derimot var grensen 1 mm. Nærmest mulig 0, så på BMW'n min ville jeg aldri få problemer med disse dekkene🤔😊. Nå ordlegger jeg meg slik jeg forstod ham, og han kom i hvert fall med en lengre begrunnelse, og at jeg selv kunne lese meg opp i forhold til hva som oppgis i bilens vognkort😊. Jeg leste for øvrig opp for ham hva dere skrev, "men" han var allikevel helt klar på at det var korrekt det han opplyste meg om. 

Med all respekt å melde, så viser jo nettopp dette at han "dekkmannen" ikke har helt har kontroll. Dekk kalkulatoren der er ikke riktig og kan ikke brukes som grunnlag for en BMW som krever stjernemerkede dekk. Årsaken til at man hører så mye om fordelingskasser som ryker på alle forskjellige biler tror jeg ofte kan skyldes i at dekkforhandlere pusher dekk i feil dimensjon til intetanende kunder.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte til Bilia/BMW og ble satt over til en kar som opplyste følgende:

Jeg mister garantien ved feil/skade dersom jeg ikke kjøper stjernemerkede dekk (iflg BMW), så det måtte han forholde seg til når skade evt skyldtes dekkene. Men... Det leveres få stjernemerkede som ikke er runflat, så de selger også dekk til biler lik min som ikke er stjernemerkede/runflat. Det er veldig sjelden de får inn biler med skade/feil fra slike, så lenge de holder seg godt innenfor toleransen. Det byttes fordi folk ikke ønsker slik sporing & støy. Også noe forskjell på dekkmerker - støy/sporing, så da har jeg vel de "dårligste" kanskje - Goodyear 😅🙆‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg tar sjansen og prøver ikke-stjernemerkede dekk, så skal dere i hvert fall få tilbakemelding på evt ujevn dekkslitasje/annet - etter sommerhalvåret. Begynner å få tanker om at jeg burde holdt meg til Volvo evt Mercedes, dersom det er så komplisert med dekk på BMW😅🙆‍♀️, så... jeg får se hva jeg lander på, men i hvert fall ikke lage mer kål oppi hodet mitt enn nødvendig. Takk! - dere vet hva dere skriver om - åpenbart, og derfor kommer det kanskje andre spørsmål fra meg senere... 👌😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eivind V. said:

Du skriver "legg bort kalkulatoren når det gjelder stjernemerkede dekk". De er jo ikke stjernemerkede disse Yokohama dekkene, så da kan kalkulatoren brukes? Han sa at jeg ikke trenger stjernemerkede på min bil. 

Jeg mente egentlig "når det gjelder BMW xDrive, ikke bruk tida di å se på en dekk-kalkulator". For stjernemerking er mye viktigere når det gjelder original mix-dimensjon brukt på xDrive-biler, den garanterer at mix-dimensjoner ikke har 0,6% avvik som kalkulatoren sier, men 0% avvik (ideelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uansett deg det går utover dersom kassa ryker. Du skal være helt sikker på at dekk blir nevnt dersom den rykker. Er jo derfor man også må skifte alle fire dekkene på biler med xdrive, selv om man kanskje hadde sluppet unna med to. Pga. ujevnt slitasje.

Du vil merke dette ved at bilen begynner å lugge. 

Jeg kjørte good year excellence runflat på min 530D F11, kjenner ikke igjen det du skriver. Jeg er rimelig nøye og støy og sporing irriterer meg. Det opplevde jeg ikke med disse dekkene jeg hadde. Er dekkene gamle kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eivind V. skrev:

Jeg ringte "dekkmannen" jeg nå, og han sa det var null problem. Dekkalkulator.com var den mest troverdige/(oppdaterte?) sa han - jeg får avvik på - 0,58 mm på bakdekk, osv... 

Vedkommende må lære seg matte, for avviket er på -0,58% (eller -3,8mm i diameter og -1,2cm i omkrets).

25 minutter siden, Eivind V. skrev:

Dersom jeg tar sjansen og prøver ikke-stjernemerkede dekk, så skal dere i hvert fall få tilbakemelding på evt ujevn dekkslitasje/annet - etter sommerhalvåret. Begynner å få tanker om at jeg burde holdt meg til Volvo evt Mercedes, dersom det er så komplisert med dekk på BMW😅🙆‍♀️, så... jeg får se hva jeg lander på, men i hvert fall ikke lage mer kål oppi hodet mitt enn nødvendig. Takk! - dere vet hva dere skriver om - åpenbart, og derfor kommer det kanskje andre spørsmål fra meg senere... 👌😊

Det er ikke komplisert med BMW og dekk, men det blir desto mer komplisert når man fanatisk hører på noen som åpenbart ikke har peiling (jf. tidligere utsagn fra denne dekkselgeren).

1. Stjernemerkede dekk er laget identiske. Skal du eliminere all form for risiko når det gjelder dekk, velger du dette. Bakdelen med dette er at man låser seg til enkelte dekk og dekkbredder. Dekkalkulator på stjernemerkedte dekk vil ikke være riktig siden dekkene er laget i "ugunstige" størrelser for å være identiske. Der teorien vil si 245/40-19 og 275/35-19, er dekkene kanskje i realiteten 249/37-19 og 273/36-19). I korte trekk forteller dimensjonene ikke stort mer enn bredden på dekket og dekkets høyde i prosent av bredden.

2. Du kan fint kjøre uten stjernemerking, men ved splittdimensjoner er det helt essensielt å fysisk måle dekkene opp mot hverandre. Du kan ikke stole på dekkalkulator, annet enn at det gir en viss pekepinne. Dekk i nevnte størrelse fra Michelin kan for eksempel gi 0% avvik, mens dekk fra Yokohama kan gi 2% avvik, selv om kalkulator og teorien sier 0,58% avvik. Derfor er det helt essensielt å fysisk måle dekkene eller kjøpe dekk der det foreligger TÜV på til en aktuelle bilen og/eller dekk med stjernemerking.

Bare for å vise hvor lite en dekkalkulator er til å stole på og hvor mye avvik det faktisk forekommer;
Jeg har montert 21" felger på min F11, og i den sammenheng gir 245/30-21 og 285/25-21 best match - i følge teorien. I mitt tilfelle bestilte jeg Continental Sport Contact 6 i nevnte dimensjon, men fabrikken til Continental endret fordekkene fra å være 245 til å bli 255 etter at det ble spesifisert at dekkene skulle på en bil med xDrive (dekk ble bestilt fra fabrikk grunnet gammel produksjonsdato på lagerførte dekk). 255/30-21 og 295/25-21 gir et teoretisk avvik på 0,82% og er langt unna hva som er anbefalt. Det viser seg imidlertid at Continental Sport Contact 6 (og kun dette dekket) i 255/30-21 og 295/25-21 gir tilnærmet 0% i avvik. Dette har AC Schnitzer (den største ettermarkedstilbyderen til BMW) også funnet ut, så den eneste dimensjonen de leverer TÜV-dokumentasjon på er nettopp 255/30-21 og 295/25-21 i Continental Sport Contact 6 (fordi det er det eneste dekket som tilfredsstiller kravene for å kunne sitte på en xDrive). 

Dette illustrerer godt hvorfor man er nødt til å fysisk måle dekkene (og/eller kjøpe dekk det foreligger en eller annen godkjenning for). Selv om teorien sier det ene, vil det som oftest i praksis si noe annet. Et dekk i 245/40-19 hos Michelin kan ha en helt annen størrelse enn 245/40-19 fra Yokohama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...