Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, F25x3 skrev:

Nærmer seg leveranse av model y til norge (august/september), det blir spennende å prøvekjøre denne etter testturen med ix3. Lik pris på begge bilene med vinterhjul og hengerfeste. Per nå er jeg pro bmw pga all ståhei og klager på tesla. Men vi får se etter prøvekjøring. Nøkkelord familiebil, vår x3 med takboks gjør susen per i dag med små unger.

Følger med her videre for oppdateringer fra heldige kjøpere :)

Ville vurdert ventetiden mot Berlin’sk bygget model Y med nye batterier. Kan jo være litt rufs med en ny fabrikk også, så det blir kanskje hipp som happ?

@papertiger Ja, den er effektiv, ville vært morsomt å sett andre sitt forbruk også? Dette er også forbruk i comfort modus, kjører aldri i eco pro. Dvs jeg begynte for moro skyld idag, men kjørte kun noen få minutter. Det var for varmt, eco pro reduserer bl.a varmepumpen, idag måtte det mye kjøling til.

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, F25x3 skrev:

I følge selger hos tesla vil det nye batteriet i berlin gi 1-2 mil ekstra rekkevidde. Men godt mulig han ikke har alle detaljene heller (eller ikke vil ut med de).

Det er isåfall ingen grunn til å vente!
 

Blir spennende å høre betraktningene dine. Jeg var også på Y notene, men det hele tok for lang tid. Så vet man aldri hva som skjer med pris osv, ble litt for lite forutsigbart for meg med Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal iallefall ikke ha noe Tesla sålenge de driver den kundeservicen de gjør. Har vært i kontakt med de ang. jobbgreier og om de behandler kunder som de behandler bedrifter i mellom så styrer jeg glatt unna. Hun ene selgeren der er supertrivelig, hadde sosiale antenner og ikke minst satt seg litt mer inn i bilene enn faktalinjer som man kan lese på hjemmesiden. Ledelsen og resten er tragisk og vi bedriftene vurderte å trekke oss ut fra samarbeidet, men lot det gå siden det var allerede annonsert. Og annonsering med de er ikke bare bare for å si det mildt. Jeg tenker at kjøper man en ny bil er bilen en bit av kaka og forhandler resten til garantien er utgått. Er hjelpeapparatet håpløs, så frister ikke noe bilkjøp.

Jeg snakker selvsagt ikke om slitedeler og sjølforskyldte problem, og at man må selv overholde serviceintervall, samt generell vedlikehold underveis.

Så finnes det forhandlere av Audi, BMW, Mercedes, Toyota osv. som også er håpløs, men jeg opplever at det er lengre mellom de enn med Tesla. Skoda og Mazda-forhandleren i byen har ikke er godt rykte på lik linje med Tesla og er beryktet i byen, opplevd det selv og endte med E91 istedetfor en kliss ny CX3 toppmodell back i 2015. :) 

Tar en iX3 eller i4 anyday ovenfor T :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om forskjellen på berlin og kina bare er noen mil ekstra rekkevidde er det ikke det nei :) Men å få dette skriftlig fra tesla selger tviler jeg på jeg får ;-)

Skal uansett prøvekjøres så får man ta et valg deretter - vaklende support, byggekvalitet og lakk-kvalitet, kontra jæger bmw og det trygge og kjente med bmw i x3 utgave :) Minuset har lenge vært ladestasjoner. Tesla åpner snart sine stasjoner for lading av andre bilmerker, og mister samtidig et stort pluss med å kjøre Tesla. Sitter da igjen med størrelse, 4x4, 1600kg hengevekt og en teknologisk frampå bil.

Blir interessant det! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2021 den 11.19, Ron Jeremy skrev:

Nå er det vel også satt en endelig dato (2035?) for når den siste fossilbil skal produseres i EU også?

Ser ikke slik ut:

https://www.tu.no/artikler/nei-eu-har-ikke-varslet-forbud-mot-eksosbiler/512077?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read

"Satt på spissen foreslår Europakommisjonen at det i 2035 innføres en liknende type engangsavgift på bilers CO2-utslipp som vi Norge har hatt siden 2007, men med langt mer lempelige satser. Velkommen etter!"

(Merk at dette er i seksjonen Debatt, altså ikke skrevet av en av journalistene i TU)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, F25x3 skrev:

Om forskjellen på berlin og kina bare er noen mil ekstra rekkevidde er det ikke det nei :) Men å få dette skriftlig fra tesla selger tviler jeg på jeg får ;-)

Skal uansett prøvekjøres så får man ta et valg deretter - vaklende support, byggekvalitet og lakk-kvalitet, kontra jæger bmw og det trygge og kjente med bmw i x3 utgave :) Minuset har lenge vært ladestasjoner. Tesla åpner snart sine stasjoner for lading av andre bilmerker, og mister samtidig et stort pluss med å kjøre Tesla. Sitter da igjen med størrelse, 4x4, 1600kg hengevekt og en teknologisk frampå bil.

Blir interessant det! :-)

 

Syns det er rart om Tesla velger å gi bort sitt sterkeste kort, laderne til konkurrentene? 

Men flott om de gjør det!


Åpne gjerne en tråd om sammenlikningen, lyst til å teste Model Y selv den kommer om en mnd.

@mslello

Ja, jeg er overrasket selv, derfor jeg dokumenterer med bilder.

@Pekka

Nå er strengt tatt fossil debatten fristende å ta et annet sted enn denne tråden. 
Semantikken, når og hvordan fossil sluttes å investeres i, lages og selges lever sitt eget liv. 
Den drakampen og bilens vei videre er spennende.

For min del er kampen tapt, eller vunnet, alt etter hva slags syn man har.
Bil vekker mye følelser, jeg har opplevd mye bra med bensin sekser og deretter dieselen - og BMW.

Men ser meg neppe tilbake nå når elbilen har blir så bra - til mitt og vårt bruk.

For min del er den elektriske drivlinjen bedre, mer spennende og totalpakken med batteri - er i utviklingsfasen, kontra fossil sin nedadgående kurve - hvertfall politisk og dessverre også praktisk.

Rosinen i pølsa for meg, er den adaptive regenereringen som sammen med sensorikk og navi/head up display til sammen utgjør en imponerende og sømløs kjøreopplevelse.

Der «en pedal» opplevelsen blir videreutviklet til nå å fremstå som en ennå mer moderne og attraktivt moment, for meg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da runder bilen 3000km, 5 uker inn i eierskapet.

Bilen fungerer som tiltenkt, ladingen fungerer knirkefritt, både hjemme og med hurtiglading. Høyeste ladehastighet fikk jeg notert i sommer på E.on sin 225Kw lader.

Da noterte jeg ca 130Kw som best når jeg hadde omtrent 30% batterikapasitet igjen, langt bedre enn melk og brød laderne på 50kW. 

Ellers er det få irriterende momenter, at bilen er en konvertert fossilbil gjør bilen på mange måter bedre enn mange dedikerte elbiler, noe som er overraskende. Man har kjente og bra løsninger på seter og layout, knapper og klima er old school manuelle - noe jeg liker.

Apple CarPlay fungerer fint, sender navirute elegant fra mobil til bilen, men savner Dab radiolisten.

Av fjollerier er batteri indikatoren, den er svært grov, ønsker man noe mer presist må man inn i appen "my BMW".

At fossilbilen sin instrumentering har temperaturmåler er også litt søkt og sløvt.

Ellers er bilen solid, kvaliteten svært bra og ladehastighet og rekkevidde er ok, jeg kjører utelukkende i Comfort modus, varmer og kjøler bilen uten å spare på suppa. 

Ifht trivielle ting, forsikring, en får jo 1 mnd gratis forsikring med If, den kostet nesten 1200.-  med inkl veiavgift.

Fikk den ned i (sparebank Sør) 840.- inkl V.A, dyrere enn i3 sine 600, men syns det er innafor. Det er med 14.000km i året. Ellers er det tut og kjør.

Litt usikker på hvordan jeg drifter lakkforseglingen, ifht vask og såpetype/bruk.

Ellers av planer, bare kjøpe en matte i bagasjen og et større (som tar 3-4 sykler) sykkelstativ fra Thule.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

 

At fossilbilen sin instrumentering har temperaturmåler er også litt søkt og sløvt.

 

Litt usikker på hvordan jeg drifter lakkforseglingen, ifht vask og såpetype/bruk.

 

Batteritemp kan jo være kjekt å ha litt kontroll på under langtur. Spesielt før lading. Men det jeg har sett av tester så virker som måleren der også er litt "grov"?

Vet du hva slags forsegling du har fått da? De har jo ofte sine egne "topup" produkter, så du kan forlenge levetiden på den. Eller så bør en forsegling tåle te meste av kjemikalier i mitt hode. Coatingen jeg hadde på G20'n sist vinter krevde full pakke asfaltfjerner og SurfexHD(forvask produkt) ved hver vask for å bli ren. Men da slapp den alt, og vannet perlet som når den var nylagt når jeg solgte den.

Har testet Fusso med my kjemikalier i løpet av vinteren, den også tåler det bra en hel vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hallgrim86 skrev:

Gratulerer med deilig bil!

Om bilen er forseglet skal du helst ikke bruke kjemikalier og du skal vaske med nøytrale vaskemidler. Helst kontaktløst først (skumkanon, skyll, håndvask med nøytral såpe). Asfaltfjerner og andre sterke kjemikalier reduserer beskyttelsen din og bør kun brukes når det absolutt trengs. Fusso voks drar du rett av med en vanlig avfetting.

For å booste etter vask anbefaler jeg Meguiars Ceramic Spray Wax, ene og alene fordi den er enkel å jobbe med. Alternativt Sonax Ceramic Spray. Er tusenvis av de, veldig mange er "spray på - skyll av" men må i virkeligheten buffes for å unngå skjolder. 

Kjøpte selv en Karbonsort Ix3 og har nylig forseglet den hos proff (pleier å gjøre det selv) 

FB_IMG_1628081013449.thumb.jpg.cb3195c3f60f499f25bf83e298080c6e.jpg

 

Takk for tips og gratulerer med flott bil. Hva er dine inntrykk så langt?

Fylt ut og registrert dette kortet, noen brukererfaringer med dette?

 

4F04014F-BE0B-41FE-9D0F-EAA0CFA739E0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Skal også se om jeg får endret grillen til standard, men det tror jeg kødder til aerodynamikk? Får teipe den på langtur.

Hva med å montere ei plate på baksiden av rillene i standardgrillen? Svartlakkert plexi eller lignende. Burde bli forholdsvis aerodynamisk. Tror det hadde gjort seg med en grill som ikke er helsvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hallgrim86 said:

Om bilen er forseglet skal du helst ikke bruke kjemikalier og du skal vaske med nøytrale vaskemidler. Helst kontaktløst først (skumkanon, skyll, håndvask med nøytral såpe). Asfaltfjerner og andre sterke kjemikalier reduserer beskyttelsen din og bør kun brukes når det absolutt trengs. Fusso voks drar du rett av med en vanlig avfetting.

Ikke for å pirke, men: Alt du vasker med er kjemikalier (forvask i skumkanon, såpe osv, alt er kjemikalier). Fusso voks dras ikke av med en god avfetting type Prickbort. Den holder seg meget bra mot slike petrokjemiske degreasere.

Sjekk gjerne med de som har levert forseglingen hva de anbefaler, også mtp. garanti på forseglingen kan det være lurt å ha behandlet lakken i tråd med retningslinjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...