Gå til innhold

Ønsker tips/råd med valg av nye fjærer foran


Faulken
 Share

Anbefalte innlegg

Etter noen timer med google-dama uten å ha blitt noe klokere kan kanskje en av dere hjelpe meg med å velge fjærer foran til en 2008 e92 330da. Grunnen til at jeg ønsker å bytte er at jeg griner på nesa hver gang jeg ser hvor mye plass det er hjulbua foran kontra hjulbua bak.

Sett på fjærer fra eibach, H&R, sachs, lowtech og noen fler. Det meste av fjærer kommer i sett og jeg ønsker å beholde orginalt bak. Har sett at bla. Eibach, sachs og lowtec selger separate fjærer. (Har til info byttet fjær, støtdemper og lager foran nylig og bak skal det samme skiftes)

Tenker at 25-35mm er det som skal til.

Ønsker erfaringer med ulike typer og om noen har kjørt orginalt bak med senkefjærer foran 

69D1E3C8-0903-45FB-BB54-EB4B750E856E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg satte senkefjører på kun framme og ikke bak. 

Senkefjører har en annen stivhet enn de originale, og de utvikles som regel i par foran/bak. Vil ikke kun senkefjører foran da kunne påvirke kjøreegenskapene i en retning som Eibach/ACS/H&R ikke hadde tiltenkt når de bestemte egenskapene på fjørene? Bare mine tanker, folk kjører jo med senkefjører kun foran på 5-serie touring (av åpenbare årsaker - den har luftfjøring bak, men den er jo originalt stiv bak da?). Jeg hadde i alle fall fått montert det rund baut, tenker at det vil kunne gi en mer helstøpt opplevelse enn potensielt noe som ikke henger helt sammen. 

Når det er sagt; AC Schnitzer eller Eibach hadde jeg gått for. De er kjent for å være noenlunde moderate og helle mer mot original komfort.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha senket noen biler oppigjennom, er min erfaring at man ikke får "full senk" bak med slike sett. Hva som gjør det er jeg ikke sikker på, men det kan være noe med at biler siger mer bak over tid. Senking oppgis ut fra original høyde, og reelle tall vil da kunne avvike. F.eks dersom man setter på et 30/25mm senkesett, så må man egentlig også ta med i regnestykket hvor mye bilen har seget på originalfjærene. Har den f.eks. seget 0-10mm foran, og 10-20mm bak, så må det trekkes fra tallene på senkesettet.

Eibach pro kit eller H&R (komplett foran og bak) anbefales. Det ser bra ut, er greit priset, og det fungerer bra. Har prøvd begge deler, og de oppleves egentlig ganske like. Eibach er kanskje hakket mykere.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, papertiger skrev:

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg satte senkefjører på kun framme og ikke bak. 

Senkefjører har en annen stivhet enn de originale, og de utvikles som regel i par foran/bak. Vil ikke kun senkefjører foran da kunne påvirke kjøreegenskapene i en retning som Eibach/ACS/H&R ikke hadde tiltenkt når de bestemte egenskapene på fjørene? Bare mine tanker, folk kjører jo med senkefjører kun foran på 5-serie touring (av åpenbare årsaker - den har luftfjøring bak, men den er jo originalt stiv bak da?). Jeg hadde i alle fall fått montert det rund baut, tenker at det vil kunne gi en mer helstøpt opplevelse enn potensielt noe som ikke henger helt sammen. 

Når det er sagt; AC Schnitzer eller Eibach hadde jeg gått for. De er kjent for å være noenlunde moderate og helle mer mot original komfort.

Takk for råd! Det er nok det beste å bytte slik at det blir mest mulig likt rundtom som du sier. Ser flere skryter frem eibach så blir nok det. Virker mer strevsomt og lite prisforskjell å kun bytte foran også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erik1233458 skrev:

M539 på YouTube var borti denne problemstillingen på en E38, mener det er i project Dubai serien, jeg ville tatt en titt der.

 

Link til nevnte episode:

https://youtu.be/edzDj9ZUIQI

Takk! 
Han har gjort nettopp det ja, og virker ikke som han merker noe negativt med det. Ser han har uorginale dempere fra før (bilstein?).

Artig type han der, må kikke litt mer på kanalen hans👌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

Etter å ha senket noen biler oppigjennom, er min erfaring at man ikke får "full senk" bak med slike sett. Hva som gjør det er jeg ikke sikker på, men det kan være noe med at biler siger mer bak over tid. Senking oppgis ut fra original høyde, og reelle tall vil da kunne avvike. F.eks dersom man setter på et 30/25mm senkesett, så må man egentlig også ta med i regnestykket hvor mye bilen har seget på originalfjærene. Har den f.eks. seget 0-10mm foran, og 10-20mm bak, så må det trekkes fra tallene på senkesettet.

Eibach pro kit eller H&R (komplett foran og bak) anbefales. Det ser bra ut, er greit priset, og det fungerer bra. Har prøvd begge deler, og de oppleves egentlig ganske like. Eibach er kanskje hakket mykere.

Der! Takk! Har vært ett virrvar av mm å sette seg inn i og liten forståelse fra min side hvordan det i realiteten blir. 
 
Hvis det du sier stemmer, noe jeg også tror med at det siger litt så blir det nok tilnærmet tilsvarende bak med f.eks. Eibach bak. Etter jeg byttet til nytt orginalt foran ble det enda tydeligere høydeforskjell. Så da blir det forhåpentligvis mer forskjell foran og mindre forskjell bak med et helt sett fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg bytta til H&R på E36. Det var et 40/15mm kit. Foran ble akkurat passe og bak merket ikke jeg så mye høydeforskjell. Det finnes sikkert tilsvarende kit for e9x.

Ser at H&R har et 50/25, usikker om det oppgir forskjell fra standard eller fra m-tech. Hvis det er fra fra standard så blir nok det ganske perfekt tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Faulken said:

Der! Takk! Har vært ett virrvar av mm å sette seg inn i og liten forståelse fra min side hvordan det i realiteten blir. 
 
Hvis det du sier stemmer, noe jeg også tror med at det siger litt så blir det nok tilnærmet tilsvarende bak med f.eks. Eibach bak. Etter jeg byttet til nytt orginalt foran ble det enda tydeligere høydeforskjell. Så da blir det forhåpentligvis mer forskjell foran og mindre forskjell bak med et helt sett fjærer.

De nye fjærene du setter på vil også sige noe over tid, men det er fornuftig å anta at kortere/stivere fjærer siger mindre enn lengre/mykere. I praksis fungerer disse senkesettene veldig bra, og gir bilene helt korrekt "stuk". Forøvrig hadde jeg samme problemet med deg på min gamle E92 med m-sport. der knakk ene forfjæren, og jeg byttet da til nye originale på begge sider foran. Resultatet ble at bilen så mer baktung ut etter bytte.

Under ser du min E60 med H&R 35/35mm. Den er husets arbeidshest, og må finne seg i både fullt bagasjerom og fullastet tilhenger i ny og ne. Synes den holder stuket sitt bra likevel:

 

51AC1D3D-E053-4327-AA22-6F2073C3FC59.jpeg

FBC4EAAD-7630-4FFA-B716-8F5421C51670.jpeg

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Faulken said:

Ser at H&R har et 50/25, usikker om det oppgir forskjell fra standard eller fra m-tech. Hvis det er fra fra standard så blir nok det ganske perfekt tenker jeg. 

Det er alltid tatt utgangspunkt i standard understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, *MrB* skrev:

De nye fjærene du setter på vil også sige noe over tid, men det er fornuftig å anta at kortere/stivere fjærer siger mindre enn lengre/mykere. I praksis fungerer disse senkesettene veldig bra, og gir bilene helt korrekt "stuk". Forøvrig hadde jeg samme problemet med deg på min gamle E92 med m-sport. der knakk ene forfjæren, og jeg byttet da til nye originale på begge sider foran. Resultatet ble at bilen så mer baktung ut etter bytte.

Under ser du min E60 med H&R 35/35mm. Den er husets arbeidshest, og må finne seg i både fullt bagasjerom og fullastet tilhenger i ny og ne. Synes den holder stuket sitt bra likevel:

 

51AC1D3D-E053-4327-AA22-6F2073C3FC59.jpeg

FBC4EAAD-7630-4FFA-B716-8F5421C51670.jpeg

Okei, takk igjen! Da blir det riktig «stuk» på kjerra mi om ikke så lenge også👌 Arbeidshesten så riktig flott ut og det er de hjulbuene der jeg ønsker også👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...