Gå til innhold

Tips til kjørerute i Viken/Oslo


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Værmeldinga melder strålende sol og fine kjøreforhold for en god dagstur i M3en sammen med fruen. I den anledning ønsker jeg tips til en finfin kjørerute med fine omgivelser, steder å stoppe og få litt bensin i blodet :) 

Er det noen som har en kjørerute som kan anbefales? Gjerne steder bilen kan strekke seg litt i svinger med aktiv kjøring, og ikke minst steder å stoppe. Har i tankene om å ta bakveien fra Drammen til Hønefoss, og videre opp til Hadeland Glassverk da fruen er glad i slike ting. Så så jeg for meg å stoppe et sted med en engangsgrill og grille noe mat på veien. Derfra er jeg åpen for flere ruter å kjøre. Vet det er fine veier i Kongsberg og omegn også (  @Ingvaldsen? :D 

På forhånd tusen takk for tips!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp utafor kontoret til MDG, rus motoren og tut som faen :P nei, Oslo kjører jeg ikke i, fytti for en by! Alt er jo stengt, omkjøring og enveiskjørt... Kan dog anbefale deg en tur over Hokksund, innom Eikeren og eventuelt via Hof, ut på e18 igjen feks... Fin tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Shattered said:

Stopp utafor kontoret til MDG, rus motoren og tut som faen :P nei, Oslo kjører jeg ikke i, fytti for en by! Alt er jo stengt, omkjøring og enveiskjørt... Kan dog anbefale deg en tur over Hokksund, innom Eikeren og eventuelt via Hof, ut på e18 igjen feks... Fin tur! 

Oslo liker ikke M3 heller, så der kjører man sjeldent med den 😂 Takk for tips! Er det noen fine plasser å stoppe der underveis som du vil anbefale? 

10 minutes ago, Ampera said:

Oslo - Bjørkelangen - Ørje - Halden. Flotte veier og mye å se på, langs Haldenvassdraget, Sluser m.m

Tusen takk for tips! Ørje så jo ut som et lite koselig sted kjæresten min vil like. Er det noe fine severdigheter som kan anbefales for ei som er glad i kunst og kultur? Denne turen frister mer enn det vi har planlagt; ett stopp på Hadeland Glassverk 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dusy skrev:

Oslo liker ikke M3 heller, så der kjører man sjeldent med den 😂 Takk for tips! Er det noen fine plasser å stoppe der underveis som du vil anbefale? 

Tusen takk for tips! Ørje så jo ut som et lite koselig sted kjæresten min vil like. Er det noe fine severdigheter som kan anbefales for ei som er glad i kunst og kultur? Denne turen frister mer enn det vi har planlagt; ett stopp på Hadeland Glassverk 🤔

Her er noe

https://no.tripadvisor.com/Attractions-g3459134-Activities-Orje_Marker_Municipality_Ostfold_Eastern_Norway.html

Avslutte turen på Festningen i Halden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent i disse områdene. Men er vel ganske flott og svingete veien som går nordover på østsiden av randsfjorden om du ender med å kjøre til Hadeland Glassverk. Ble også overrasket over hvor mye svinger det var på veien mellom Lynga - Hurdal - Minnesund da jeg kjørte der med bil i fjor. Men kanskje en vei jeg heller hadde kjørt med motorsykkel enn med bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Ampera said:

https://goo.gl/maps/Fa3BQmzpe26wQprj6

Da ble det slik! :D 

13 minutes ago, laffe said:

Er ikke så kjent i disse områdene. Men er vel ganske flott og svingete veien som går nordover på østsiden av randsfjorden om du ender med å kjøre til Hadeland Glassverk. Ble også overrasket over hvor mye svinger det var på veien mellom Lynga - Hurdal - Minnesund da jeg kjørte der med bil i fjor. Men kanskje en vei jeg heller hadde kjørt med motorsykkel enn med bil. 

Ser ut til at vi utsetter Hadeland for denne gang, men den ruta er notert til da! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Oslo liker ikke M3 heller, så der kjører man sjeldent med den 😂 Takk for tips! Er det noen fine plasser å stoppe der underveis som du vil anbefale? 

Tusen takk for tips! Ørje så jo ut som et lite koselig sted kjæresten min vil like. Er det noe fine severdigheter som kan anbefales for ei som er glad i kunst og kultur? Denne turen frister mer enn det vi har planlagt; ett stopp på Hadeland Glassverk 🤔

Tenkte på, Eidsfoss "by" - mye kul historie, et bittelite sentrum. Men flott plass! :D har ei søster som bodde der oppe i noen år, så var mye der, og lærte mye om lokalhistorien.

Et stopp innom Eidsfoss kirke kanskje også, bare for å titte, er vel gøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Shattered said:

Tenkte på, Eidsfoss "by" - mye kul historie, et bittelite sentrum. Men flott plass! :D har ei søster som bodde der oppe i noen år, så var mye der, og lærte mye om lokalhistorien.

Et stopp innom Eidsfoss kirke kanskje også, bare for å titte, er vel gøy? 

Tusen takk for svar! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tambur4 said:

Morsom butikk på Ørje: 

https://stasbil.no/

 

Herlig, denne skal vi definitivt ta turen innom! :D Tusen hjertelig takk for tips og kjørerute!

6 hours ago, Kjennern said:

Ellers kan du kjøre slik: Viken rundtur

Er verdt å ta en tur innom Solbergfoss Kraftverk.

Tusen takk for tips! :D Veldig gode bidrag her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2021 at 10:22 PM, Ampera said:

Oslo - Bjørkelangen - Ørje - Halden. Flotte veier og mye å se på, langs Haldenvassdraget, Sluser m.m

 

 

Godt forslag hvis du vil holde deg til Oslo/Akershus/Østfold. 

Selv er jeg veldig glad i kjøre Oslo-Halden og så Aremark-Ørje og eventuelt videre nordover mot Bjørkelangen/Kongsvinger. 

Hvis du vil ta en alternativ "snarvei", forsøk Halden-Aremark-Rakkestad-Askim-Båstad-etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...