Gå til innhold

Import av felger og dekkvalg!


FransEirik
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

vet at det finnes flere tråder om dekkvalg, men velger å starte en ny en..

har en F10 LCI xdrive, som jeg har lyst å putte Style 601 på. Har funnet en seriøs tysk nettside som opplyser om prisen for et sett med disse felgene inkludert moms. Men er det slik at jeg må betale norsk moms i tillegg? Dette er kun felger. (Tollavgift er jo ikke å unngå..)

 

når det kommer til dekk:

disse felgene er 9 og 10 tommer brede. Riktige dekkdimensjonen på disse blir vel 255/35/20 og 295/30/20? Men sliter med å finne stjernemerkede dekk som ikke støyer for mye. Noen som har tips her?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe avgift/toll på dekk/felg, men du tenker kanskje på fortollingsgebyr? Den må du betale til Posten eller et annet fraktselskap som tar fortollingen og momsinnkreving for deg. Et seriøst firma vil ikke belaste en kunde fra utlandet lokal moms, men dette avklarer du raskt med selgeren. På eldre og brukte varer kan det være verre å få ordnet momsrefusjon og enkelte firmaer vil ikke ta seg bryet med det. Angående dekkvalg har ikke jeg noe input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Import av felger vil nok se slik ut antar jeg -> Pris på felger( med eller uten moms i landet du handler fra) + 25% moms i Norge  -> pluss tollbehandlingsgebyr fra den som håndterer dette for deg.

 

Når det gjelder dekk, er det ikke lett å bli helt klok. Men fant litt ved et raskt søk.
Er flere tråder her på forumet også om dekk til xDrive..

Ta dette som et forsøk på å finne ut litt ved et raskt forsøk, jeg er ikke noen spesialist på dekk sånn sett.
Selv kjører jeg med 245/40/19 på alle 4 på min xDrive og stjernemerkede dekk.

Du får Michelin Pilot Super Sport og Pirelli P Zero uten runflat med stjernemerke etter det jeg fant.
Continental leverer vel ikke 295/30/20 ? Fant ikke på continental.no sine sider.

255/30/20 fant jeg ikke så lett..

dekkonline.com
Her kan du søke på dekk og velge Originalutstyr : BMW , da lister den opp stort sett dekk med stjernemerke. Betyr dog ikke at den lister opp alt som finnes fra alle produsenter, men gir deg et utgangspunkt.

image.png.5e9d51291509c3a2f7261e1219793096.png

image.png.f6a250e7225f9be93a6b274118d7dc7d.png

 

image.png.59e80909f43dca395a53cfe5d2ee22b7.png

 

-------

På en annen side så lister ikke Michelin eller Pirelli opp disse størrelsene du skal ha som et forslag når jeg velger BMW 5 Serie 535d xDrive 2015 modell på deres websider. Antar det ikke er forskjell på årsmodell så lenge det er innenfor LCI. De viser kun 245/35/20 og 275/30/20, men søker du på størrelse uten å velge bil type har de alt tilgjengelig. Antar dette da er uten stjernemerkede dekk også så klart.

 

Michelin

 https://www.michelin.co.uk/auto/browse-tyres/by-vehicle/bmw/5-series/5-series-f10-saloon/2015/535d xDrive (3.0 D 313)/245---35 R20 95 Y%3B275---30 R20 97 Y

image.png.9c8fd2339e681db9cdcac1dc2245a68b.png

image.png.2bd75b3503a248fbe41d65783dab9854.png

 

 

Pirelli

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car/products
Pirelli lister kun opp runflat vel å merke.

Må velge bil

image.thumb.png.d09cb51b3caa013f1a10efde959855d1.png


 


Men på en annen side så skal dit valg gi 0% avvik i følge tiresize.com :)

Så er sikkert mulig å droppe stjernemerkede dekk, selv om dette ikke er anbefalt eller "lurt" med tanke på transferkassen.

image.png.abadba5535b739cd5564be2ba8056ecf.png



Til min bil hadde jeg valgt noe som dekkprodusenten og kanskje BMW anbefaler? -> 245/35/20 og 275/30/20.
Usikker på om BMW har noen anbefaling utover stjernemerkede dekk..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Tyskland har 19% moms og som @E.C.sier så bør du avklare at selger eksporter varen til Norge uten den Tyske momsen. Jeg handler olje fra Tyskland og der gjør de dette av seg selv.

Skal ha meg nye sommerdekk nå og tenkte jeg skulle prøve Michelin pilot super sport. Jeg bruker 245/40R20 og 275/35R20. Dette er standard "staggered" dimensjoner til min bil. Ser begge disse dimensjonene er stjernemerket men jeg antar at det gjelder med 4 like dekk? Finnes det staggered oppsett med sommerdekk som er stjernemerket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hpi skrev:Skal ha meg nye sommerdekk nå og tenkte jeg skulle prøve Michelin pilot super sport. Jeg bruker 245/40R20 og 275/35R20. Dette er standard "staggered" dimensjoner til min bil. Ser begge disse dimensjonene er stjernemerket men jeg antar at det gjelder med 4 like dekk? Finnes det staggered oppsett med sommerdekk som er stjernemerket? 

Det er nettopp ved forskjellige dimensjoner stjernemerkede dekk er viktig, slik at lik rulleomkrets opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

 

 

1 time siden, awt skrev:

Det er nettopp ved forskjellige dimensjoner stjernemerkede dekk er viktig, slik at lik rulleomkrets opprettholdes.

Takk for svar, ja nå skjønner jeg systemet på nettsiden til Michelin. Jeg lurte på hvilke "par"  som hører sammen men man velger jo det selv først 😊

Da får jeg teste stjernemerkede Michelin i forhold til Falken FK510 og se om det oppleves annerledes 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble det Vredestein Ultrac Vorti+ for min del.  Litt tilfeldig men mest fordi dette var de var nærmest stjernemerket som kunne skaffes over natta. Har aldri prøvd disse før men de er ihvertfall veldig rolige (70db) og fri for sporing.  Disse er som sagt ikke stjernemerket men Vredestein har en slags egen godkjenning på disse. 

Har kjørt på Falken FK510 i samme dimensjon men merket ifjor at det kom en plagsom durelyd som jeg ikke klarte å lokalisere helt men jeg var sikker på at jeg hadde et defekt hjullager eller ulyd i en av diffene. Da jeg satt på de piggfrie Nokian vinterdekkene ifjor vinter var gleden stor at lyden forsvant.  Satte Falken dekkene på igjen nå i April men planen var å bytte de relativt fort men plutselig var det Juli og bilen begynte å flyte voldsomt. Slik så innsiden ut på begge bakdekkene.  Har hatt hjullstillingskontroll men det var lite å justere. Hva den durelyden var vet jeg ikke men tror ikke det blir flere Falken dekk for min del.  

510.thumb.jpg.095de8ad4b13dcc628add2aacefbe9aa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FransEirik skrev:

Hva er det som får deg til å velge 275 bredde bak? 285 er jo mer lik i rulleomkrets sammenlignet med 245 framme i 20’’..

Nja forskjellen er 11mm på både 275 og 285 ihvertfall hos willtheyfit.  De få stjernemerkede sommerdekkene som finnes har også 275 bakdekk så jeg velger å tro at det er det riktige men jeg har vært i tenkeboksen jeg også.  Da jeg kjøpte Falken dekkene ringte de fra Vianor til Bavaria men selv ikke Bavaria ville mene noe om 285 bakdekk, kun om standarddimensjonene som de selv brukte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så kjører jeg 245/35/20 og 285/30/20. dette utgjør svært lite i forskjell. (Hugser ikke, men leste meg litt opp på dette før jeg kjøpte nye dekk.. 

Ser du kjører med 5 mer i profil. Hva blir forskjellen framme og bak i prosent da? Har du xdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FransEirik skrev:

Når det er sagt så kjører jeg 245/35/20 og 285/30/20. dette utgjør svært lite i forskjell. (Hugser ikke, men leste meg litt opp på dette før jeg kjøpte nye dekk.. 

Ser du kjører med 5 mer i profil. Hva blir forskjellen framme og bak i prosent da? Har du xdrive?

Det stemmer det du sier når du har 30 profil bak og 35 foran.  Jeg har 35 profil bak og 40 foran og da endrer det seg.  Jeg har Xdrive ja.   På kalkulatorene er forskjellen 0.5% på både 275 og 285 bakdekk.  275/35R20 og 245/40R20 fås som stjernemerket så da holder jeg meg til det. 

De dimensjonene du kjører på gir 0.07% på kalkulator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FransEirik skrev:

Når det er sagt så kjører jeg 245/35/20 og 285/30/20. dette utgjør svært lite i forskjell. (Hugser ikke, men leste meg litt opp på dette før jeg kjøpte nye dekk.. 

Ser du kjører med 5 mer i profil. Hva blir forskjellen framme og bak i prosent da? Har du xdrive?

Når du øker bredden på bakdekk, må du ned i profil for at dekkene skal ha lik omkrets.

DA85AA45-D49A-40AC-8B0C-624191B85FDE.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...