Gå til innhold

Å finne en erstatter til min E65 LCI (E70/F01)


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Bayerfun skrev:

 Synes dog oppgitt kjørelengde i annonsen var litt drøy, i alle fall når instrumentene sier langt mindre.

Står 23.07.18 på bildene av CCC enheten så ser ut som det er brukt gamle bilder ja. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, laffe said:

Står 23.07.18 på bildene av CCC enheten så ser ut som det er brukt gamle bilder ja. 

Det forklarer litt, men vet ikke om folk som bruker 3 år gamle bilder i salgsannonser er noe bedre. Som å gå på Tinder med 10 år gamle bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Det er korrekt av @TRF, lci fantes kun i noen få måneder med m57 og 6hp, og da med 211 hk. N57 kom ganske straks også med 211hk, men da med 8hp.

Ja, 8hp er bedre, men 6hp er noe særlig mye dårligere. Den funker rimelig mener nå jeg.

Ikke alle e70 har 3.5t hengervekt, men alle 7 seter har det og alle norske biler har det. 

 

 

Min er 7seter med 2.7 tonn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, E.C. said:

Det forklarer litt, men vet ikke om folk som bruker 3 år gamle bilder i salgsannonser er noe bedre. Som å gå på Tinder med 10 år gamle bilder.

OT: it’s funny because it’s true. Flere av de jeg traff som hadde bilder fra the glory days 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2021 den 11.14, Ingvaldsen skrev:

 

vist du ikke må sitte høyt så kan du ha et langt billigere eie av en f01, eneste å passe på der er at vist du kjøper en med luft bak så har du en voldsom kostnad når disse skal skiftes ut. en vanlig edc demper er relativt billig iforhold.

Ja jeg har selv en F01 Lci hvor jeg har byttet disse pga at bilen begynte å sige ned i løpet av en dag og to.  2 nye originale mener jeg lå på ca 46000,-  Det var såpass mye at jeg så etter alternativer. Jeg kjøpte et sett brukte med 17000km på samvittigheten fra en kollisjonsskadet bil, Disse har fungert knirkefritt i 1 år nå.

Så også på Arnott som så ut til å være et bra alternativ men disse var ikke å oppdrive pga covid 19.  Jeg skiftet samtidig kompressor og luftslanger. Kompressor må man også regne med å skifte etterhvert. Kompressor som originaldel koster ca 14000,-, denne kan også kjøpes vesentlig billigere andre steder. Kjøper man alt dette nytt med originaldeler snakker man ca 60.000,- i deler. Derfor er det greit å ha litt tid på seg til å samle deler og ikke venter til det havarer og samtidig er avhengig av å ha bilen opp å gå brennfort.  Uoriginal kompressor og uoriginale dempere kan kjøpes for 20000,- ish om jeg husker riktig. 

Utenom dette har jeg hatt en 2013 F01 i 4 år og har selv kjørt den 100.000km nå til en total på 170.000km og det har vært en veldig bra bil med lite feil. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er stor forskjell på dempere bak mellom E65 og F01, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig å bytte de på E65 i alle fall. Mine har nå holdt nesten en halv million kilometer. At prisen på å bytte de er ganske stiv, det forstår jeg. Så på websidene til Arnott, men kunne ikke finne noen priser der, men produktene ser i det minste ganske bra ut.

Har i kveld blinket meg ut et par F01 jeg vil ta en kikk på, den ene var i alle fall en supersexy 2011-modell med ca. 170k km på telleren, akkurat passe utstyrt og koster under 300k. Den hadde ikke X-Drive, men det er kanskje like greit mtp. ting som kan gå galt. Har ikke akkurat hatt problemer med fremkommeligheten med mine bakhjulstrekkere før, så akkurat der er det verre med gnagere spør du meg. Det er uansett snakk om en N57-motor da, så jeg bør eventuelt sette av en større bufferkonto enn det jeg har nå - eller bytte en hel del preventivt.

Av E70 så vet jeg om en lokalt jeg har lyst til å se på, men den var visstnok ikke tilgjengelig pga. sommerferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bayerfun skrev:

Jeg vet ikke om det er stor forskjell på dempere bak mellom E65 og F01, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig å bytte de på E65 i alle fall. Mine har nå holdt nesten en halv million kilometer. At prisen på å bytte de er ganske stiv, det forstår jeg. Så på websidene til Arnott, men kunne ikke finne noen priser der, men produktene ser i det minste ganske bra ut.

Har i kveld blinket meg ut et par F01 jeg vil ta en kikk på, den ene var i alle fall en supersexy 2011-modell med ca. 170k km på telleren, akkurat passe utstyrt og koster under 300k. Den hadde ikke X-Drive, men det er kanskje like greit mtp. ting som kan gå galt. Har ikke akkurat hatt problemer med fremkommeligheten med mine bakhjulstrekkere før, så akkurat der er det verre med gnagere spør du meg. Det er uansett snakk om en N57-motor da, så jeg bør eventuelt sette av en større bufferkonto enn det jeg har nå - eller bytte en hel del preventivt.

Av E70 så vet jeg om en lokalt jeg har lyst til å se på, men den var visstnok ikke tilgjengelig pga. sommerferie.

Tror ikke det er så vanlig å bytte de på F01 heller,  som sagt så begynte mine å sige men man kan til og med kjøpe bare belgen og ikke hele fjærbeinet så da kan de fikses ganske billig for å sige. Her er Arnott fra en Norsk nettbutikk, 16000,- for et sett. Det finnes dyrere ting som kan havarere for å si det forsiktig. 

https://www.rexbo.no/arnott/luftfjaerbein-as2824?__cf_chl_captcha_tk__=pmd_ec2392dc1d485970c48c93cfbe892a14fd2839ad-1626732048-0-gqNtZGzNAw2jcnBszQii

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver fortsatt med vindusshopping, men jeg har fått øynene litt opp for F07 også. Vet det er delte meninger om den, men jeg synes den er litt artig og man ser ikke så mange av de. Ut fra informasjonen jeg finner på F07, og om det stemmer, så er det egentlig litt snålt at man betrakter det som en 5-serie siden den er bygget på samme plattform som F01.

F07-er som er til salgs i Norge ser ut til å være ganske greit utstyrt, i alle fall hvis du sammenligner med F10/F11 samt i veldig mange tilfeller bedre utstyrt enn de fleste F01 jeg har funnet. Her er det jo 8HP-girkasse på de tidligere modellene også. Er det noen som har/har hatt en F07 som kan dele noen erfaringer med den?

Alt ser fort så mye nyere ut på F-generasjonen sammenlignet med E70 selv om E70 strekker seg et stykke utover 2010-tallet. Litt leit at F15 fortsatt er så dyre 😕

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det tikket inn et varsel på en meget aktuell bil. Fin motor og med Xdrive, men den mangler selvfølgelig rattvarme og night vision :(

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=227896771

Retrofit av rattvarme er vel "greit nok", men night vision blir en helt annen historie.. Fillern at det ikke finnes komplette biler å oppdrive altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan så si. Jeg savner det hver dag til og fra jobb sånn omtrent fire måneder i året, men jo, det har jo gått bra så langt.

Der jeg kjører har jeg alltid en kø av biler til venstre for meg, mens på høyre side er det en og annen refleksstikke. I det svarte hullet i midten satser jeg på at jeg bør være og at det ikke er fotgjengere, elg eller noe annet. Ikke bare moro å ha pendlervei motsatt av alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg tror du legger litt mye i det, når du krever NV. Det er ikke et produkt man trenger.

Jeg har sendt han link på teams uttalige ganger hvordan han løser night vision problemet sitt :P

https://tnvc.com/shop/category/night-vision/night-vision-goggles/

 

Nå fant jeg løsning på rattvarmen også

https://www.xxl.no/line-one-thermal-vintervotter-barn-rosa/p/1123118_2_style?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjwx8iIBhBwEiwA2quaq0D4x2LBK0AGnT9kP1Q3W7ZaqZ_0Tghn4tava_6W-jeFHrffBNyf5RoCKXcQAvD_BwE

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...