Gå til innhold

Alpina D5/B5 F10/F11 diskusjonstråd


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer igjen en Alpina D5 F11 2012/13 mod. Det jeg også lurer på er hva kan man forvente å få for en slik ved salg? Er relativt vanskelig å forutse ettersom man ikke har noen og sammenligne med men det burde jo kunne la seg gjøre.

har det meste av utstyr som B&O, gullrekke osv, kjørt rundt 150 000km.

Noen som har innspill? Har ikke bilder per nå.

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina gøy er gøy :) støtter et slikt valg.

Pris er vanskelig på d5/b5 da de ikke finnes her på berget. Men se prisene på d3/b3 alpina av f31 karosseriet. Det ligger stadig noen på finn og det jeg ser på prisene her er at de koster det samme eller mer som da jeg såg på disse for 3 år siden. Men endte opp med samme som deg at jeg heller ville hatt 5 serien. Ingen var å oppdrive og det ble med tanken.

Jeg tror du kan være trygg på en d5. De er så unike at prisen bestemmer du. Du trenger ikke tjene hundretusener på den men 0 til lavt verditap vil jeg tippe. 

E39 alpina er jo også noe å se på. Her tror jeg der er den ufortjente søppelverdien på e39 om dagen som ødelegger mer enn alpina navnet. Flotte alpina e39 på finn til et par hundre liksom. Og antakeligvis verdiøkning. 

Sammenligning er vanskelig men go for it 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå det ikke ute en F10 D5 til slags i Oslo for litt siden? Kan ikke huske prisen. Forøvrig så vil jeg si at dette er ett godt valg, men du må nok importere en bil hvis du skal ha noe sjans for å tjene noen kroner...eller for å finne en bil i det hele tatt. Uansett høres det ut som ett artig prosjekt, kjenner jeg er litt klar for en M bil eller Alpina som brukis selv. Må bare bli kvitt 545en som ingen vil ha tydeligvis 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213551120
 

Denne ble solgt tidlig i juni og er forøvrig Norges eneste F1x D5. Det er vanskelig å prissette Alpina i Norge, dels fordi det ikke er så mange av dem og dels fordi de aller fleste ikke riktig forstår konseptet, og tror det er en chiptrimmet BMW.

Jeg er enig med @danskiii om at en D5 burde koste mer enn 535, men mindre enn  en M550d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Orjan said:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213551120
 

Denne ble solgt tidlig i juni og er forøvrig Norges eneste F1x D5. Det er vanskelig å prissette Alpina i Norge, dels fordi det ikke er så mange av dem og dels fordi de aller fleste ikke riktig forstår konseptet, og tror det er en chiptrimmet BMW.

Jeg er enig med @danskiii om at en D5 burde koste mer enn 535, men mindre enn  en M550d. 

Kanskje litt feil forklart av meg men vil ikke si den må være billigere enn m550d men ligge i samme prisleie. Mente i midten av prisleiet til m550d (mellom høyest og lavest) men også over 535d :) Ville egentlig satt den over 550d men det er bare min mening og det tror jeg ikke de fleste er helt enig i 😅

REDIGERT FOR EGEN DUMHET😂

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, danskiii skrev:

Kanskje litt feil forklart av meg men vil ikke si den må være billigere enn m550d men ligge i samme prisleie. Mente i midten av prisleiet til m550d (mellom høyest og lavest) men også over 535d :) Ville egentlig satt den over 550d men det er bare min mening og det tror jeg ikke de fleste er helt enig i 😅

Syns for så vidt den du linket til hadde en meget rimelig pris, hadde forventet den lå ute til mer enn 389 000kr…

Den låg ute for 599.000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, danskiii skrev:

Jepp, jeg så feil 🤦‍♂️

Men kult at du kiker på Alpina, det er hjertelig velkommen på forumet! Hadde vært kult og spottet deg i byen :D 

 

Jeg kiket jo litt selv på Alpina før det ble 5-serie, skikkelig kule biler. Eneste negative som kan oppstå er kanskje det er vanskelig å selge? Ligger ute tre F31 til salgs og den ene har lagt ganske lenge og en annen en god stund. Men er ikke samme bilen så om det er riktig og sammenligne vet jeg ikke. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et begrenset bruktmarked for Alpina i et øvre prissjikt såvidt jeg klarer å se. Som det nevnes over her er F31 D3 svært spredt priset, og de blir liggende svært lenge virker det som, ser ut som samme bilen går fra privatsalg til den ene forhandleren etter den andre. Mulig spørre Solheim Auto om info og support? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge Alpina er nok ikke det letteste, men saken blir jo ikke bedre at de som skal selge brukte Alpina ikke har helt bakkekontakt. De Alpinaene som er fornuftig priset går som regel fort. Problemet er at en del privatpersoner skal være spekulanter uten å helt ha snøring på hva de holder på med. Er litt det samme med E60 med V8er, folk tror at dette er biler til 250 000 kr. Koster 130 000 kr å importere en fra Sverige. Jeg har lagt ut min for 159 000,- så ringer folk å lurer på hva som er galt med bilen siden den står så mye lavere enn de andre. 

Men tilbake til Alpina D5 så vil jeg vel plassere denne over M550d pga eksklusiviteten. Dette er noe noe spesielt, absolutt så mye mer enn en opphora 535d 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt oppsummert @Fredrik 90 - en riktig priset Alpina (og hvilken som helst annen bil ) er greit å selge. Var en F31 LCI D3 i vår annonsert for 539 under «3-serie» på Finn. Ble solgt på et par dager. Den 539 D3n som ligger på Finn nå, mangler mye utstyr, og burde vært 30 lavere i pris - minst.

Skal man ha Alpina til fornuftig pris må man importere selv er i allefall min konklusjon.

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina er jo i noen tilfeller og i noens syn en bedre bil enn en M bil. Så hvorfor de skal være tungsolgte forstår jeg ikke. Ta en M5 f10 og en B5s f10. Den ene er velkjent og lett og selge. Folk tenker m5= bra saker! Ikke mange vet hva b5s er og lurer på om det er en 5serie med stylingpakke. Nåjoda, men nå er det vel slik at de som søker på en alpina vet hva de søker på og hvorfor de skal ha det. Så hvorfor skal den være lavere priset enn en M?

En D5 er også meget kapabel sammenlignet med m550d, og det atden bygger på 535d er jo bare en fordel kontra m550d som er en mer komplisert motor. Alpina har egne detaljer og farger som kan minne om bmws individual, samtidig så understell er kalibrert perfekt til komfort/sport balansen, noe selv ikke bmw klarer å matche. Software på girkassen er også helt egetpå alpina og igjen mer attraktivt som kjøremaskin enn mange bmw modeller (spesielt om man tenker gran tourer og ikke track weapon) selve byggekvaliteten og opplevelsen når man kjører den virker et par hakk opp på bmw sine modeller etter hva jeg leser. Og man har summa summarum en bedre komfortabel allrouder enn en M bil, men ofte like rask i mellomakselerasjonen. Alt dette må da en Alpina interresert sette pris på og vite på forhånd, og betaler derfor matchende pris av en sammenlignbar M modell er min mening. I tillegg må det være gøy å ha en potent bil som ikke alle har. 

For å si det slik, neste bil hadde heller blitt Alpina enn en M, og det er mange som tenker likt på det punktet :)

Riktig pris på alpina mener jeg er matchende en M modell og hvis ikke folk betaler så har du bilen frem til den blir verdt det :)

Du taper uansett ikke passatlignende hundretusener på 3år, så det er bare å kjøpe uansett. ;)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men tilbake til Alpina D5 så vil jeg vel plassere denne over M550d pga eksklusiviteten. Dette er noe noe spesielt, absolutt så mye mer enn en opphora 535d 😅

Nå er det vell strengt tatt d5’en som er opphora 535d, endel tekniske forskjeller fra 535d og m550d

alpina har nok fått begrenset handlerom på dieselfronten siden alle dieselmodeller yter mindre eller likt som en 50d

Skulle jeg hatt noe enn alpina d3 og sett meg til b/d5 eller b7 hadde jeg valgt bensin, virker for at de har mer overlegne ytelser og du får samtidig stor motor i touring

imotsetning til diesel der bmw selv har toppmodellen både i sedan å touring 5serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Nå er det vell strengt tatt d5’en som er opphora 535d, endel tekniske forskjeller fra 535d og m550d

Jeg ser jeg formulerte meg litt dumt, jeg mente at D5en er mye mer enn bare en oppjassa 535d. Sånn jeg formulerte meg så kan det tolkes som at jeg mente M550d er en opphora 535d....dette var ikke meningen. Vi er nok enige om at 535d og D5 er nærmere beslektet enn 535d og M550d 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • danskiii changed the title to Alpina D5/B5 F10/F11 diskusjonstråd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...